معاملات فرکانس بالا HFT چیست؟

معاملات فرکانس بالا HFT چیست؟

معاملات فرکانس بالا یا High Frequency Trading که با حرف اختصار HFT شناخته میشن، شکلی از معاملات لگاریتمی هست که میشه به کمک اون ها تعداد زیادی سفارش رو اون هم در زمانی بسیار بسیار کوتاه پردازش کرد.

قطعا این کار از عهده انسان خارج هست. به همین دلیل هست که پای کامپیوتر و الگوریتم ها به وسط میاد. معاملات فرکانس بالا یا HFT از داده های مالی با فرکانس بالا و ابزارهای پیشرفته تجارت الکترونیک برای تحلیل بازارها و اجرای تعداد زیادی سفارشات در بازه های زمانی کوتاه استفاده می کنه. معامله گران HFT با سرعت وارد معاملات و از اون ها خارج میشن و هدف اون ها از این کار این هست که همیشه سودهای کمی به دست میارن و به مرور زمان سود قابل توجهی جمع می کنند. به طور معمول الگوریتم هایی که سرعت اجرای بیشتری دارن، نسبت به الگوریتم های کندتر برتری دارن. HFT می تونه شرایط بازار رو بهتر کنه، چون یه جریان ثابت نقدینگی فراهم می کنه و به طور موثر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش رو از بین می بره.کامپیوترها با پلتفرم‌های معاملاتی کار می‌کنند، و بر اساس محاسبات ریاضی که به‌ آن‌ها الگوریتم می‌گوییم، بازار را ارزیابی می‌کنند. و می‌شود به‌صورت خودکار یا نیمه‌خودکار، کار خرید و فروش سهام را با این کامپیوترها انجام داد.

بعضی از این برنامه‌ها خیلی ساده کار می‌کنند. اگر قیمت بالاتر از یک حدی رفت، خرید کن. اگر پایین‌تر آمد، بفروش! اما بعضی‌های دیگر چندین دستور را همزمان دریافت و اجرا می‌کنند و نسبتاً پیچیده هستند. اما، در مقایسه با کامپیوترهایی که کار معاملات HFT را انجام می‌دهند، این سیستم‌ها تقریباً هیچ به حساب می‌آیند! برنامه‌هایی که روی این کامپیوترها نصب می‌شوند، می‌توانند با سرعت دیوانه‌کننده‌ای پیچیده‌ترین استراتژی‌های معاملاتی را اجرا کنند. ما اصلاً تصور آن را هم نمی‌توانیم بکنیم! این کامپیوترها در واقع با هم رقابت می‌کنند و برای اینکه قافیه را نبازند، بایستی همیشه منعطف، سریع، و به‌روز باشند! چیزی که قبلاً روزها و ماه‌ها طول می‌کشید، اکنون ظرف ثانیه، میلی‌ثانیه یا میکروثانیه انجام می‌شود. HFT کارها فقط با بخش خیلی کوچکی از بازار کار دارند، اما سودی که می‌خواهند بدست بیاورند، بی‌نهایت بزرگ هست!

استراتژی های به کار رفته در معاملات HFT

عاملات فرکانس بالا یا HFT معاملات لگاریتمی هست که میشه به کمک اون ها تعداد زیادی سفارش رو اون هم در زمانی بسیار بسیار کوتاه پردازش کرد. به این ترتیب، شما می تونین از این نوع معاملات در بازار ارزهای دیجیتال نیز انجام بدین. استراتژی های مختلفی در این نوع معاملات به کار گرفته شدن. تریدرهایی که با معاملات فرکانس بالا سر و کار دارند، سود کمی از معامله میگیرند، اما همین سودهای کم، پس از انباشته شدن، و در مقیاس‌ بزرگ، به میلیاردها دلار می‌رسد!

برای اینکه این اتفاق رخ دهد، نرم‌افزار‌های HFT باید در حد میلی‌ثانیه، سریع‌تر از همدیگر عمل کنند. و برای اینکه این سرعت رو داشته باشیم، باید به بازار نزدیک بشویم. وقتی می‌گوییم نزدیک بشویم، یعنی از لحاظ فیزیکی، هرچقدر طول کابل ما تا سرورهای اصلی کمتر باشد، داده‌ها زودتر منتقل می‌شوند و همه‌ی این‌ها در حد میلی‌ثانیه هست.

  • یکی از استراتژی های به کار رفته در معاملات HFT، آربیتراژ ارز دیجیتال هست که به معنی کسب سود از اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف هست.
  • یکی دیگه از استراتژی های به کار رفته در معاملات HFT، بازارگردانی هست که شامل گذاشتن سفارش خرید و فروش برای ارز دیجیتال در اون واحد و سود بدن از شکاف قیمتی بین این دو سفارش هست. شرکت های بزرگی با اسم بازارگردان شناخته شدن که نقدینگی و سفارش مناسب رو در بازار به وجود میارن.
  • یکی دیگه از استراتژی های به کار رفته در معاملات HFT، فرصت های کوتاه مدت هست. بهتره بدونین معاملات فرکانس بالا برای هولدرها و سرمایه گذاران بلند مدت مناسب نیست، بلکه مخصوص معامله گران کوتاه مدت هست که قصد دارن از نوسانات بازار سود به دست بیارن. معامله گران HFT اونقدر سریع معاملات رو انجام میدن که قیمت فرصت اصلاح دوباره نداشته باشه.

مزایای معاملات HFT چیست؟

معاملات فرکانس بالا یا HFT برای معامله گرانی مناسب هست که می خوان از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال سودهای زیادی به دست بیارن. معاملات فرکانس بالا مزایای زیادی به همراه دارن که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی کسب کنند. به عبارت دیگه، مزایایی که معاملات HFT با خودشون به همراه دارن، اونقدر جذاب هستن که تریدرها رو مجاب می کنند تا از این روش بهره ببرن.

  • افزایش نقدینگی
  • کاهش هزینه تراکنش ها
  • از بین رفتن اسپرد خرید و فروش
  • افزایش حجم معاملات
  • تحلیل بازارها در کمترین زمان ممکن

ریسک‌های سیستم معاملاتی HFT

در این بین، ریسک‌هایی هم وجود دارد. کامپیوترهایی که با الگوریتم‌های HFT کار می‌کنند، سیستم‌ بسیار پیچیده‌ای دارند و برنامه‌نویسان HFT این موضوع را تایید کرده‌اند که به دلیل سرعت بالا و پیچیدگی خود الگوریتم، امکان ردگیری کارها وجود ندارد و البته این برنامه‌ها هیچ‌وقت ۱۰۰ درصد کامل نیستند.

این کامل نبودن باعث می‌شود دو برنامه با هم تداخل داشته باشند و این تداخل مشکل‌ساز است. هر دو برنامه مرتب به هم واکنش نشان می‌دهند و در یک دور بی‌انتها گیر می‌کنند. این وسط به دلیل سرعت بالا کاری از دست انسان بر نمی‌آید.

تمام این ریسک‌ها و مشکلات به ضرر اکثر تریدرهای بازار است و این مشکلات در برابر منافع، اصلاً ارزش پذیرش ندارند! علاوه بر این‌ها، تبعات HFT می‌تواند برای اقتصاد بسیار خطرناک باشد.

روش کار معاملات با فرکانس بالا (HFT)

روش کار به این صورت است که از طریق Quote یا همون اعلام قیمت، HFT کارها هزاران Quote مهم را در بازار ثبت می‌کنند و این باعث ایجاد سیلی از اطلاعات می‌شود و هنگام فیلتر کردن اطلاعات غیرمهم، سایر برنامه‌ها که سرعت کمتری دارند، در حد چند میلی‌ثانیه عقب می‌مانند و اطلاعات ارزشمند را از دست می‌دهند!یک روش دیگر اِسپوفینگ (Spoofing) نام دارد که به لطف سرعت بسیار بالا، برنامۀ معاملاتی درخواست‌های خرید با قیمت بسیار بالا را در بازار عرضه می‌کند. این درخواست‌ها را می‌توان خیلی سریع قبل از اینکه کسی آن‌ها را بگیرد، لغو کرد. این قیمت‌ها را بقیۀ افراد می‌بینند و توهمی به وجود می‌آید که قیمت افزایش پیدا کرده و این سهم یا کالا ارزش بیشتری دارد و مشتری برای آن سهم زیاد هست. همین باعث بالا رفتن قیمت می‌شود.

HFT کارها از قبل آن سهم را به قیمت پایین خریداری کرده‌اند و تریدرهای عادی با افزایش قیمت و خرید آن سهم باعث بالا رفتن قیمت می‌شوند و HFT کارها سهم‌شان را به قیمت بالا فروخته و سود خوبی به جیب‌شان واریز می‌شود! مزایای HFT بیش از حد بزرگنمایی شده‌اند در حالی که معایب آن باعث مشکلات زیادی شده است. موضوع این نیست که جلوی ترید کردن با سرعت بالا یا جلوی کامپیوترها را بگیریم. بلکه باید طوری کار کنیم که به ضرر جامعه نباشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.