عرضه اولیه فارم (IFO) چیست و چه تفاوتی با ICOدارد؟

عرضه اولیه فارم (IFO) چیست و چه تفاوتی با ICOدارد؟

عرضه اولیه فارم (به انگلیسی Initial Farm Offering یا IFO) در واقع روشی برای افزایش دارایی یک پروژه دیفای است که به آن کمک می‌کند با استفاده از پیش فروش توکن‌های خود سرمایه لازم برای عملی کردن برنامه‌هایش را تهیه کند.

عرضه اولیه فارم IFO چیست؟

عرضه اولیه فارم IFO یکی از مدل‌های افزایش سرمایه برای پروژه‌های دیفای است که پس لیست شدن در صرافی، توسط صرافی‌ها برای پروژه‌های دیفای مختلف عرضه می‌شود.

در این حالت هر پروژه توکن‌های خود را در معرض پیش فروش قرار می‌دهد و سرمایه‌گذاران می‌توانند این توکن‌ها را خریداری کنند. سرمایه‌ای که از فروش توکن‌های بومی تهیه شده برای گسترش پروژه و عملی کردن برنامه‌ها استفاده می‌شود. عرضه اولیه فارم IFO یک جایگزین برای عرضه اولیه کوین (ICO-Initial Coin Offering) است که در مراحل اولیه یک پروژه برای جمع‌آوری سرمایه انجام می‌شود.

Initial Farm Offering (IFO) یا عرضه اولیه فارم یک مدل جذب سرمایه است که به پروژه های جدید DeFi کمک می کند تا با شرکت در رویدادهای پیش فروش که پس از بررسی دقیق پروژه توسط صرافی های غیرمتمرکز میزبانی می شوند، سرمایه جذب کنند.

عرضه اولیه فارم IFO جانشین عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) است، یک روش جمع سپاری که توسط پروژه های ارزهای دیجیتال برای جمع آوری سرمایه در مراحل اولیه استفاده می شود.

سرمایه گذاران می توانند در یک رویداد پیش فروش که توسط DEX برگزار می شود شرکت کنند و با سرمایه گذاری در توکن های بومی، سرمایه لازم برای پروژه های موجود را افزایش دهند. تیم‌های DEX معمولاً یک لیست پیشنهادی از پرسودترین پروژه‌ها را برای راه‌اندازی در رویداد فارم آماده می‌کنند. با این حال، شایان ذکر است که توکن‌هایی که از طریق عرضه اولیه فارم IFO به دست می‌آیند، هیچ مزیت واضحی نسبت به آنهایی که از طریق مدل‌های دیگر جمع‌آوری سرمایه به دست می‌آیند، ندارند. علیرغم بررسی دقیق تیم های DEX، ارزش توکن می تواند تحت تأثیر احساسات بازار قرار گیرد.

رایج ترین پلتفرم برای عرضه اولیه فارم IFO پنکیک سواپ است که کاربران آن می توانند مستقیماً از جمع آوری کمک مالی بهره مند شوند. این کاربران مستحق دریافت پاداش هستند در حالی که صاحبان پروژه های جدید می توانند از استخر نقدینگی (liquidity pool) ارائه شده توسط این پلت فرم بهره مند شوند. بیشتر این توکن‌ها جامعه محور هستند و کنترل کمی توسط یک مقام مرکزی خاص ندارند.

در رویدادهای پیش فروش، شرایطی از جمله وایت لیست (لیستی است که از کاربران واجد شرایط دریافت ارزهای دیجیتال) یا حجم خرید و فروش وجود دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که از آنجایی که عرضه اولیه فارم IFO در صرافی های غیرمتمرکز راه اندازی می شود، تهیه وایت لیست از جمله الزاماتی است که باید برای احراز هویت در نظر گرفت. از دیگر مزیت هایی که می توان برای عرضه اولیه فارم IFO بیان کرد این است که کابران این قابلیت را دارند تا ارز دیجیتال مورد نظر خود را با قیمتی کمتر از عرضه عمومی تهیه کنند.

پلتفرم عرضه اولیه فارم (IFO) چگونه کار می کند؟

به پلتفرمی که در آن عرضه اولیه فارم برگزار می شود در اصطلاح، پلتفرم میزبان گفته می شود. پلتفرم میزبان قبل از اجرای پلتفرم عرضه اولیه فارم (IFO)، پروژه های جدید را به لحاظ سودآوری، امنیت و کارایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. تمامی رویدادهای عرضه اولیه فارم در پلتفرم دیفای ایجاد می شوند و تمامی تراکنش های آن با استفاده از قراردادهای هوشمند اجرا می شود. این نکته را در نظر داشته باشید هر عرضه اولیه فارم IFO دارای زمان شروع و پایان است که با انقضای زمان آن پلتفرم بسته خواهد شد.

کاربران باید در استخرهای تعیین شده توسط پلتفرم میزبان به عنوان تامین کننده نقدینگی مشارکت داشته و توکن تامین نقدینگی استخر را بدست بیاورند. از طریق این نوع توکن می توان در رویداد عرضه اولیه فارم IFO در حال برگزاری شرکت کرد. همان طور که گفته شد، اولین پلتفرمی که عرضه اولیه IFO را برگزار کرد، صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ است. این صرافی، بزرگترین صرافی غیرمتمرکز فعال بر بستر بایننس اسمارت چین (BSC) است. کاربران می توانند از طریق این صرافی توکن های BEP-20 را مبادله کنند.

تفاوت ICO و IFO چیست؟

عرضه اولیه فارم IFO نسل امروزی ICO محسوب می‌شود. ICO یا همان عرضه اولیه کوین، روشی است که بسیاری از بلاکچین‌های معروف مانند اتریوم (ethereum)، نئو (NEO) و کاردانو (cardano) از آن استفاده می‌کردند.

بدین شکل که قسمتی از سرمایه اولیه شبکه برای شروع کار، با فروش توکن‌های شبکه و تزریق نقدینگی صورت می‌گرفت. سپس سرمایه‌گذاران پس از پیشرفت شبکه و گران شدن توکن‌ها، با فروش توکن‌های پیش خرید شده سود می‌کردند. در عرضه اولیه فارم پس از این که فارمر‌ها نسبت به خرید توکن‌های شبکه اقدام کردند، به دلیل تزریق نقدینگی به استخر‌های شبکه، به صورت دوره‌ای سود دریافت می‌کنند. از طرفی نیز با گسترش و پیشرفت شبکه، قیمت توکن‌های پیش خرید شده بالاتر رفته و همانند ICO سرمایه‌گذاران سود خوبی دریافت می‌کنند.

عرضه اولیه فارم IFO چگونه انجام می‌شود؟

قبل از انجام عرضه اولیه فارم IFO، پلتفرم مربوطه یک بازنگری کلی از منابع و برنامه‌های خود انجام می‌دهد و یک گزارش کلی تحویل مدیران پروژه داده می‌شود.

پس از این که مشخص شد مبلغ کلی مورد نیاز برای اجرایی کردن برنامه‌ها و گسترش شبکه چقدر است، یک شرح وضعیت کلی از پلتفرم مد نظر تهیه و منتشر می‌شود.

این پلتفرم در اختیار سرمایه‌گذاران یا به اصطلاح فارمرها (Farmer)‌ قرار می‌گیرد تا در صورت تمایل بتوانند آن را خوانده و با جزئیات و ویژگی‌های شبکه بیشتر آشنا شوند تا بتوانند بهترین شبکه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

عرضه اولیه فارم IFO‌ها توسط صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) انجام می‌شوند. برای شروع یک عرضه اولیه فارم، صرافی‌ها ابتدا لیستی از پربازده‌ترین و سودآورترین پروژه‌ها که قرار است در عرضه اولیه فارم IFO ارائه شوند، منتشر می‌کنند.

باید به این نکته توجه داشت که توکن‌های خریداری شده در عرضه اولیه فارم IFO هیچ برتری خاصی نسبت به توکن‌های عرضه شده از طریق سایر روش‌ها ندارند و قیمت آن‌ها نیز با توجه به عملکرد شبکه و روند بازار تغییر خواهد کرد.

در صورتی که در جریان عرضه اولیه فارم، توکن‌ها به طرز مساوی و صحیح میان فارمر‌ها تقسیم شود، به غیرمتمرکز بودن شبکه کمک شایانی می‌کند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از انحصاری شدن و خرید قسمت عمده توکن‌ها توسط یک یا چندین فارمر، قراردادهای هوشمند تمامی خرید‌ها و توزیع یکنواخت توکن‌ها را تحت نظر می‌گیرند تا از ایجاد قطبیت جلوگیری شود.

انواع مشارکت در عرضه اولیه فارم(IFO)

  • فروش ساده (پایه) در فروش ساده، برای مقدار ارزش توکن تامین نقدینگی محدودیت وجود دارد. به عنوان مثال در صرافی پنکیک سواپ، آن حجم ازLP BNBای که می توانید با آن در فروش ساده مشارکت داشته باشید، 100 دلار است. اما مزیتی که این روش با روش قبلی خود دارد، عدم نیاز به پرداخت کارمزد مشارکت است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که پلتفرم پنکیک سواپ 30 دقیقه قبل از شروع رویداد عرضه اولیه فارم، حداکثر ارزش LP را محاسبه می کند. این نکته را در نظر داشته باشید که تنها 30 درصد از کل توکن ها برای فروش ساده عرضه می شوند.

  • فروش نامحدود در فروش نامحدود محدودیتی برای مقدار توکن نقدینگی وجود ندارد اما تفاوتی که با فروش ساده دارد این است که کاربران باید 1 درصد کارمزد بابت مشارکت پرداخت کنند. کارمزد پرداختی باید از توکن تامین نقدینگی کم شود. تعداد توکن هایی که در روش فروش نامحدود عرضه می شود در حدود 70 درصد تعداد توکن های کل فروش است.

مزایای عرضه اولیه فارم IFO چیست؟

عرضه اولیه فارم IFO به عنوان یکی از جدیدترین روش‌های افزایش سرمایه در دنیای دیفای، علی‌رغم امنیت بالا در خرید مزایای دیگری هم بدین شرح دارد:

با حذف واسطه‌ها، تراکنش‌های همتا به همتا به بهترین نحو در پلتفرم IFO بازسازی شده و بدین شکل هزینه تراکنش کاربران کاهش می‌یابد. به لطف عرضه اولیه فارم IFO، سود معاملاتی در صرافی‌های غیر متمرکز خصوصاً برای تازه‌واردان به دنیای کریپتو بالاتر می‌رود. همچنین به دلیل قابلیت دوال مارجین (dual-margin)، پلتفرم عرضه اولیه فارم IFO یکی از ایمن‌ترین روش‌ها برای افزایش سرمایه یک پروژه محسوب می‌شود.

به لطف غیر متمرکز بودن شبکه‌ها، تمامی تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی در کمال شفافیت و امنیت انجام می‌شود. عرضه اولیه فارم IFO یک روش افزایش سرمایه امروزی برای پروژه‌های دیفای محسوب می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند با فروش توکن‌های محلی خود برای گسترش و عملکرد بهتر پروژه و تحقق برنامه‌ها، سرمایه جذب کنند.

در عرضه اولیه فارم IFO علاوه بر سود ناشی از گران شدن توکن، کاربران به دلیل تزریق نقدینگی به شبکه به صورت دوره‌ای سود دریافت می‌کنند.

عرضه اولیه فارم IFO توسط صرافی‌های مختلفی ارائه می‌شوند و قبل از هر پیش فروش مشخصات کامل پروژه مد نظر منتشر شده و کاربران می‌توانند آن را مطالعه کنند. برای یک سرمایه‌گذاری موفق، تصمیم‌گیری و انتخاب پروژه مناسب یک اصل اساسی است و این مهم تنها با تحقیق در مورد پروژه‌ها و مطالعه اطلاعات هر شبکه قابل دستیابی است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.