معرفی پلتفرم ریریبل (Rarible) و توکن RARI

معرفی پلتفرم ریریبل (Rarible) و توکن RARI

ریریبل (Rarible) یک پلتفرم NFT (توکن غیرقابل تعویض) برای کلکسیون‌های دیجیتالی امن با بلاک چین است. برای درک بهتر باید ماهیت NFT را بشناسید. به زبان ساده، توکن‌های غیرقابل تعویض بی‌نظیر هستند و ممکن است

در نشان دادن مالکیت بر یک کالای خاص کاملاً مؤثر باشند. با این حال، ریریبل (Rarible) هدف بسیار گسترده‌تری نسبت به توسعه یک پلتفرم برای استفاده از بلاک چین جهت ایمن کردن آثار هنری و دیجیتالی دارد. سرمایه‌گذاران به سمت توکن حاکمیتی ERC-۲۰ ریریبل، RARI هجوم آورده‌اند، که در ادامه به جزئیات بیشتری نیز می‌پردازیم.

الکس سالنیکوف و الکسی فالین در ابتدای سال ۲۰۲۰ وب سایت ریریبل (Rarible) مستقر در مسکو را ایجاد کردند. پلتفرم ریریبل اساساً یک پلتفرم دیجیتال NTF با تأکید بر آثار هنری است. ریریبل مشابه اوپن‌سی نیز بازاری است که در آن کاربران ممکن است کلکسیون‌های دیجیتال یا NFT‌های مختلف را مبادله کنند.کاربران همچنین ممکن است NFT‌ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض را با استفاده از ریریبل (Rarible) تولید کنند، فرآیندی که به عنوان مینتینگ شناخته می‌شود. هر سازنده می‌تواند محتوای مختلف ایجاد کند. برای مثال، یک هنرمند ممکن است آثار خود را به عنوان NFT، به شکل کتاب، سی دی موسیقی، یا فیلم ارائه دهد. علاوه بر این‌ها‌، هنرمند می‌تواند تنها پیش نمایشی از محتوای خود را ارائه کند؛ تنها در صورتی مجموعه کامل را نشان دهد که شخصی آن را خریداری کند.

مهمتر از همه، ریریبل (Rarible) تلاش زیادی برای ایجاد یک پلتفرم کاملاً مستقل انجام می‌دهد که توسط یک مدل حکمرانی جامعه اداره می‌شود. ریریبل اکنون در حال پیشرفت قابل توجهی در جهت تبدیل شدن به یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار واقعی (DAO) است. کاربران پلتفرم باید تمام انتخاب‌های مربوط به پلتفرم را در یک DAO واقعی انجام دهند، که توکن حاکمیت ریریبل (Rarible) را ضروری می‌کند.

پروژه ریریبل (Rarible) چیست؟

پروژه ریریبل (Rarible) در سال 2020 میلادی به عنوان یک پروژه متن باز (Open Source) فعالیت خود را شروع کرده است. این پروژه بر روی دارایی NFT کاربران هیچ کنترل و تصدی ندارد و کارمزد خود را در زمان فروش یک محصول دیجیتال در بازار پلتفرم ریریبل (Rarible) دریافت می کند. این پروژه با هدف ایجاد بستر و بازار معاملاتی برای خرید و فروش و ساخت NFTها بدون نیاز به کدنویسی، راه اندازی شده است.

کاربران این شبکه به ۲ دسته تقسیم می شوند:

۱- افرادی که به دنبال ساخت توکن های غیر قابل تعویض و محلی برای فروش آنها هستند.

۲- دسته دوم نیز کلکسیونرها هستند که قصد خرید توکن های غیر قابل تعویض را دارند.

در این پروژه، تمام تراکنش های مالی، چه برای کلکسیونرها و چه برای ایجاد کننده های NFT، با استفاده از کیف پول های وب ۳ مانند متامسک صورت می گیرد. این شبکه فقط از کوین اتر و همچنین توکن های مبتنی بر بستر اتریوم برای ابزارهای پرداخت مالی استفاده می کند.

توکن حاکمیتی ریریبل (Rarible)

ریریبل در سال ۲۰۲۰ در وبلاگی خبر انتشار توکن حاکمیتی خود، RARI را منتشر کرد. طبق گفته این پلتفرم NFT، توکن RARI اولین توکن حاکمیتی در بازار NFT است. عرضه کل آن حدود ۲۵، ۰۰۰، ۰۰۰ توکن RARI است. علاوه بر این، این عرضه به گونه‌ای تقسیم می‌شود که ۱۰٪ برای ایردراپ‌ها در نظر گرفته شده است (۲٪ به کاربران Rarible و ۸٪ به همه دارندگان NFT)، ۳۰٪ از عرضه به سرمایه‌گذاران و تیم ریریبل اختصاص می‌یابد و ۶۰ % از طریق استخراج بازار قابل دسترسی خواهد بود.

استخراج این توکن به چه صورت است؟ به طور خلاصه، هدف Marketplace Liquidity Mining ترویج تعامل در پلتفرم ریریبل (Rarible) است. بنابراین، کاربران ممکن است توکن‌های RARI را با خرید چیزی یا فروش چیزی در شبکه بازار ریریبل (Rarible) به دست آورند.

این پلتفرم هر هفته هفته ۷۵۰۰۰ توکن ریریبل (Rarible) را بین کاربران خود توزیع می‌کند که قرار است در چهار سال اول این مبادله توزیع شوند. این ۷۵۰۰۰ ریریبل (Rarible) هر یکشنبه بین کاربران توزیع می‌شود.

علاوه بر این، مبلغ ارائه شده به طور مساوی بین فروشندگان و خریداران تقسیم می‌شود. فروشندگان هفتگی ۵۰٪ از ۷۵۰۰۰ RARI را دریافت می‌کنند، در حالی که خریداران هفتگی ۵۰٪ باقی مانده را دریافت می‌کنند. بنابراین، استخراج نقدینگی در بازار ممکن است به عنوان کاربرانی در نظر گرفته شود که ریریبل (Rarible) را صرفاً با خرید یا فروش بر روی پلتفرم “استخراج” می‌کنند.

توکن‌های ریریبل (Rarible) به نوبه خود به صاحبان خود مزایا زیادی ارائه می‌دهند. این یک جزء کلیدی از استراتژی Rarible برای ایجاد یک سازمان کاملاً مستقل و غیر متمرکز (DAO) است. صاحبان ریریبل (Rarible) توانایی رای دادن در مورد بهبود سیستم پلتفرم، ارائه پیشنهاد برای توسعه پلتفرم، تولید آثار هنری برجسته و کنترل متصدیان پلتفرم را دارند.

دلیل مشهوریت پلتفرم ریریبل (Rarible) چه بوده است؟

دلایل مختلفی پشت افزایش محبوبیت اخیر ریریبل وجود دارد. اولین دلیل محبوبیت این است که ۱۰ دسامبر سال ۲۰۲۱، ریریبل توانست از شرکت سرمایه‌گذاری بلاک چین مستقر در نیویورک، CoinFund، پول دریافت کند. ظاهراً این سرمایه‌گذاری برای کمک به راریبل در ساخت پلتفرم بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT) خود بر روی بلاک چین است.

سازندگان ریریبل (Rarible) اعلام کرده‌اند که به زودی یک شاخص بازار NFT در دسترس خواهد بود و به کاربران اجازه می‌دهد گران‌ترین کلکسیون‌ها را ردیابی کرده و شاید سرمایه‌گذاری کنند. الکساندر سالنیکوف، مخترع Rarible، ادعا می‌کند که این به کاربران یا سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در کل بازار NFT شرط‌بندی کنند.

ریریبل (Rarible) همچنین در حال توسعه طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های کاملاً جدید است. این شامل قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی، پشتیبانی از یک برنامه تلفن همراه، انواع مختلف مواد و شاید حتی پشتیبانی از مالکیت فراکتال می‌شود. علاوه بر این، سیستم توزیع RARI کاربران را تشویق می‌کند تا NFT‌های خود را در بازار ریریبل تبلیغ کنند.

کاربرد توکن ریریبل (Rarible)

مهم ترین کاربرد توکن ریریبل (Rarible) این است که در اکوسیستم ریریبل (Rarible)، یک توکن حاکمیت محسوب می شود. هولدرهای این توکن ضمن بیان نظرات خود می توانند اقدام به مشارکت در تصمیم گیری های این شبکه کنند. برای مثال آنها می توانند در رابطه با کارمزد ترید در پلتفرم ریریبل (Rarible)، گسترش و توسعه آن و همچنین اضافه کردن ویژگی های بیشتر به پلتفرم ریریبل (Rarible)مشارکت کنند و تصمیم گیری کنند، زیرا این مشارکت ها از جمله حقوق آنها محسوب می شود.

مزایا و معایب پلتفرم ریریبل (Rarible)

این پلتفرم مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می توان به ایجاد بستری آسان برای ساخت توکن های غیر قابل تعویض بدون نیاز به دانش کدنویسی، متن باز بودن و همچنین غیر متصدی بودن اشاره کرد. ریریبل (Rarible) یک بازار معاملاتی ایجاد کرده که افراد می توانند در آن بدون نیاز به واسطه ها، اقدام به ترید توکن های غیر قابل تعویض خود کنند و سپس آنها را مستقیما خرید و فروش کنند.

از جمله ایرادات این توکن می توان به نحوه توزیع توکن ریریبل (Rarible) اشاره کرد. سودجویان می توانند به راحتی تعداد زیادی توکن ریریبل (Rarible) را از طریق تریدهای غیر واقعی، یعنی تریدهایی که خریدار و فروشنده در آنها فقط یک نفر است، به دست آوردند. عیب دیگر این پلتفرم که قبل نیز به آن اشاره کردیم، نداشتن وایت پیپر و نقشه راه برای این پروژه می باشد.

افرادی که برای ساخت توکن های غیر قابل تعویض با مشکل عدم آشنایی با استاندارهای قراردادهای هوشمند و دانش کدنویسی روبرو هستند، می توانند از طریق این پلتفرم، توکن های غیر قابل تعویض خود را ایجاد کنند و از پلتفرم ریریبل (Rarible) به عنوان محلی برای خرید و فروش و ترید NFT ها در بازار کریپتوکارنسی استفاده کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.