فناوری هش تراکنش TXID چیست؟

فناوری هش تراکنش TXID چیست؟

فناوری هش تراکنش یا TXID یا شناسه تراکنش را که یکی ازمهمترین و با ارزش ترین فناوری های ارز های دیجیتال به حساب میاد،هیچ دو فردی رو نمی تونین پیدا کنین که اثر انگشت یکسان داشته باشن.

نه تنها اثر انگشت یه فرد با فرد دیگه کاملا متفاوته بلکه انگشت های خود اون فرد هم شبیه هم نیست. البته بجز دوقلوهای همسان که نسخه ژنهاشونم شبیه همه!.... بگذریم.. هش ها در سیستم های امنیتی برای اطمینان از عدم دسترسی به پیام های منتقل شده، نقش ایفا می کنن؛ فرستنده هشی از پیام را تولید و رمزگذاری و ارسال می کنه. هش، HASH الگوریتم یا برنامه ای هست که یک ورودی را به یک خروجی تبدیل میکنه. این تابع یک ورودی را که ممکنه، عدد یا ترکیب عدد با کاراکتر باشه (00gd457mjlfh) به رشته ای از اعداد با طول ثابت تبدیل میکنه. از آنجا که شبکه بلاکچین ارزها، در درجه اول باید امنیت بالایی داشته باشه. لذا توابع هش اساس کار این شبکه ها برای رمز نگاری تراکنش ها هستن. هر انتقال یا تراکنشی که در بستر شبکه های بلاکچین رخ میده، دارای یه شناسه است. این شناسه مختص شبکه بیت کوین نیست بلکه برای تمام انتقالاتی که در بستر هر نوع شبکه ارزی انجام میشه، یه شناسه تراکنش صادر میشه. همون طور که اثر انگشت که مختص خود فرد است؛ شناسه تراکنش Transaction Hashهم مختص اون تراکنش هست و کاملا منحصر به اون تراکنش هست. هش تراکنش شامل آدرسی هست که اگر این آدرس رو در بلاکچین اکسپلور اون شبکه جست و جو کنین، میتونین همه اطلاعات این انتقال رو ببینین. اما ماهیت هش تراکنش TXID چیست؟ هش تراکنش کدیست، شامل زنجیره هایی از کاراکترها متشکل از حروف و اعداد که در شناسایی اون معامله خاص به کار میره. هش تراکنش، لینک تراکنش، کد تراکنش، آی دی تراکنش، هش معامله، شناسه TXID، Transaction Hash ID، TX Hash، Transaction Hash، Transaction ID همگی به معنای شناسه تراکنش هستن. ##شناسه تراکنش TXID چیست؟ شفافیت یکی از مزیت‌های مهمی است که تکنولوژی بلاک چین برای کاربران خود ایجاد کرده است. تمام تراکنش‌های بلاک چین را می‌توان رصد و پیگیری کرد. با توجه به این موضوع برخی افراد بسترهای بلاکچینی را همانند ساختمان‌هایی شیشه‌ای تصور می‌کنند که از بیرون می‌توان رفت و آمدهای داخل آن‌را مشاهده کرد. هنگامی که شما از طریق شبکه‌های بلاکچینی پرداختی را انجام می‌دهید، این پرداخت از طریق شناسه تراکنش ارز دیجیتال قابل پیگیری است. این شناسه که به آن شناسه تراکنش TXID می‌گویند همانند برچسبی بر روی تراکنش‌های بلاک چین قرار دارد. با توجه به این‌که تمام تراکنش‌ها در بستر بلاک چین ثبت می‌شوند بنابراین شما با وارد کردن این شناسه در «جستجوگر بلاک چین» (Block Explorer) می‌توانید جزئیات تراکنش را مشاهده کنید. «شناسه تراکنش ارز دیجیتال» شناسه تراکنش (TXID) رشته‌ای متشکل از حروف و اعداد است که تراکنشی خاص در بلاک چین را نشان می‌دهد. شناسه تراکنش TXID بیت کوین حاصل از دوبار هش تراکنش در تابع هش SHA-256 است. به کمک شناسه تراکنش TXID ارز دیجیتال شما می‌توانید اطلاعات مربوط به دریافت و پرداخت ارزهای درجیتال را در «جستجوگر بلاک چین» (Block Explorer) پیدا کنید. در واقع تمامی تراکنش‌ها در بستر بلاک چین دارای شناسه تراکنش یا TXID هستند. شناسه تراکنش را برخی اوقات هش تراکنش نیز می‌گویند.

بلاک چین چیست ؟

وقتی شما سپرده‌ای به بانک می‌دهید، بانک موردنظر تمامی اطلاعات مربوط به شما و مقدار سپرده‌ را در سرور مرکزی خود ثبت و ذخیره می‌کند. در واقع اعتبار و مقدار پولی که دارید توسط آن بانک قابل ردیابی و شناسایی است. اگر بخواهید با پولی که در آن بانک دارید خرید کنید در هنگام استفاده از عابر بانک، تمامی اطلاعات شما از سرور مرکزی بانک استعلام می‌شود. نکته‌ای که در این‌جا وجود دارد این است که تمامی اطلاعات مالی شما در سروری متمرکز ثبت و ذخیره شده است.

حال تصور کنید که یک کپی از این اطلاعات بین تعداد زیادی کامپیوتر در شبکه‌ای غیرمتمرکز ذخیره شود. در این صورت با خرابی یا حمله به یک کامپیوتر کل اطلاعات از بین نمی‌رود. علاوه بر این با توجه به غیرمتمرکز بودن شبکه هیچ نهاد متمرکزی نمی‌تواند اطلاعات شبکه را دست‌کاری کند. این شبکه غیرمتمرکز بلاک چین نام دارد.

با توجه به عدم وجود نهادی متمرکز برای ذخیره و پردازش اطلاعات، شبکه‌های بلاکچینی باید بتوانند از طریق الگوریتم واحدی با هم به‌صورتی رمزنگاری شده و ایمن ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال در شبکه بیت کوین از طریق «الگوریتم اثبات کار» (Proof of Work) کامپیوترهای بلاک چین با هم به اجماع می‌رسند.

شناسه تراکنش TXID در بلاک چین چیست ؟

برای حفظ امنیت و سهولت در اعتبارسنجی اطلاعات، تمامی تراکنش‌ها در بلاک چین به صورت رمزنگاری شده پردازش و ذخیره می‌شوند. این رمزنگاری بر روی تمامی تراکنش‌های ورودی را الگوریتمی به‌نام تابع هش در بلاک چین انجام می‌دهد. تابع هش تمامی اطلاعات در بلاک چین را به‌صورت رشته‌هایی با طول ثابت به‌نام هش تبدیل می‌کند.

به‌عنوان مثال SHA-256 تابع هش در بلاک چین بیت کوین است. تمامی تراکنش‌ها در بیت کوین توسط این تابع به هش تبدیل می‌شوند. حال اگر یک تراکنش را دوبار با این تابع هش کنیم به رشته ای می‌رسیم که به کمک آن می‌توانیم وضعیت تراکنش را در بلاک چین بررسی و ردیابی کنیم. این رشته شناسه تراکنش TXID یا شناسه تراکنش ارز دیجیتال است.

فرستادن هش تراکنش TXID به دیگری، میتواند اطلاعات کیف پول ما را تهدید کند؟

برخلاف شناسه های پرداخت بانکی که در آن ها اطلاعات شخصی و هویتی فرد واریز کننده و دریافت کننده هم قابل رهگیری هست؛ شناسه های تراکنش TXID به هیچ عنوان حاوی اطلاعات کلیدهای شخصی کیف پول شما نبوده و صرفا اطلاعاتی از معامله را شامل میشه. پس اگر شما شناسه واریزتون رو با گیرنده تراکنش به اشتراک بزارید؛ جای هیچ نگرانی نداره. برای هر انتقالی که شناسه تراکنش صادر میشه، این شناسه نشون میده که این تراکنش یا انتقال به نحو احسن انجام شده و توسط ماینر ها یا اعتبار سنج ها تایید شده است. به این جهت هست که بعد از تراکنش معمولا فرد دریافت کننده ارز، از شما شناسه تراکنش شناسه تراکنش TXID رو میخواد تا خیالش از بابت انتقال راحت بشه.

کاربرد شناسه تراکنش TXID چیست ؟

شناسه تراکنش TXID ارز دیجیتال همانند رسید دیجیتال عمل می‌کند. هنگامی که شما رمزارزی را به آدرسی ارسال می‌کنید ممکن است شخص دریافت‌کننده از شما شناسه تراکنش ارز دیجیتال را مطالبه کند. از طریق شناسه تراکنش TXID شخص می‌تواند از ارسال رمزارز شما مطمئن شود.

در موردی دیگر برخی اوقات ممکن است توسعه‌دهندگان در حال به‌روزرسانی بلاک چین موردنظر باشند در این شرایط ممکن است تراکنش‌ها با تأخیر روبه‌رو شوند. شناسه تراکنش TXID وضعیت تراکنش را به شما نشان می‌دهد. بنابراین با اطلاع از وضعیت تراکنش به کمک شناسه تراکنش ارز دیجیتال نگرانی شما از وضعیت تراکنش ارسالی برطرف می‌شود.

برای این‌که تراکنش‌های خود را در بسترهای بلاکچینی پیگیری کنید به شناسه تراکنش txid نیاز دارید. شناسه تراکنش txid شناسه تراکنش ارز دیجیتال است و همه تراکنش‌ها در بلاک چین این شناسه را دارند. بلاک چین همانند ساختمانی شیشه‌ای است که تمامی تراکنش‌های ثبت‌شده در آن‌را می‌توان مشاهده کرد. این شفافیت در تراکنش‌های بلاک چین پیگیری آن‌ها را آسان می‌کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.