توکن نقدینگی چیست؟ کاربرد LPT در دیفای

توکن نقدینگی چیست؟ کاربرد LPT در دیفای

توکن نقدینگی LP Token نوعی توکن ERC-20 هست. این توکن توسط صرافی ها به کاربرانی تعلق می گیره که استخر نقدینگی رو تامین می کنند. این استخرهای نقدینگی رو به عنوان بخش مخصوصی جمع آوری نقدینگی کاربران در ازای دریافت

LP Token میشه توکن های نقدینگی LP Token توکنی هایی هستن که به تامین کننده های نقدینگی در صرافی های غیرمتمرکز که روی پروتکل های بازارساز خودکار اجرا میشن، تعلق می گیرن. یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ برخی از مثال های شناخته شده صرافی های غیرمتمرکز محسوب میشن که توکن های نقدینگی رو در بین تامین کننده های نقدینگی خودشون توزیع می کنند. از نظر خصوصیات فنی توکن نقدینگی LP Token ها چندان با سایر توکن های موجود در شبکه تفاوت ندارن. برای مثال توکن های ال پی صادر شده در یونی سواپ و سوشی سواپ که هر دو روی شبکه اتریوم فعالیت می کنند، در اصل توکن های ERC-20 محسوب میشن.

مفهوم نقدینگی در دیفای

مفهوم نقدینگی در بازارهای مالی مختلف وجود دارد. در دیفای نقدینگی یعنی امکان اینکه یک دارایی را بدون تغییر قیمت شدید به دارایی دیگر تبدیل کنید وجود داشته باشد. زمانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شویم، دیگر ارز فیات نقدینه‌ترین دارایی نیست؛ زیرا همه ارزهای دیجیتال را نمی‌توان با دلار یا یورو خرید. نقدینه‌ترین دارایی در بازار ارزهای دیجیتال بیت کوین است؛ زیرا تمام صرافی‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند و جفت ارز معاملاتی بیت کوین با اکثر توکن‌ها و کوین‌های بازار در صرافی‌ها عرضه می‌شود.

در اکوسیستم دیفای، اتر نقدینه‌ترین دارایی محسوب می‌شود؛ زیرا پروژه‌های دیفای بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کنند و توکن بومی این شبکه هم اتر است. بنابراین حتی اگر یک پروژه توکن منحصر به خودش را هم توسعه داده باشد، می‌توان آن را با اتر خریداری کرد.

مشکل نقدینگی در اکوسیستم دیفای چگونه حل شد؟

تا پیش از ایجاد توکن نقدینگی، امکان دسترسی به دارایی‌هایی که بر بستر اتریوم بودند، وجود نداشت. بنابراین تعداد زیادی از توکن‌های موجود روی شبکه به عنوان بخشی از مکانیزم حاکمیتی قفل می‌شدند. یعنی اگر یک ارز دیجیتال به عنوان توکن حاکمیتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، دیگر امکان انجام تراکنش با استفاده از آن وجود نداشت. این موضوع نقدینگی پلتفرم‌های دیفای را کاهش داده و انجام تراکنش را برای کاربران سخت‌ کرده بود. بازارسازهای خودکار با استفاده از توکن‌های نقدینگی LP Token توانستند تا حد زیادی این مشکل اکوسیستم دیفای را از بین ببرند.

با استفاده از توکن‌های نقدینگی LP Token، دارایی‌های دیجیتال می‌توانند در تراکنش‌ها هم مورد استفاده قرار بگیرند و قفل نمی‌شوند. در واقع کاربران به جای اینکه دارایی‌هایشان را در پلتفرم دیفای قفل کنند، یک توکن نقدینگی برای اثبات مالکیتشان نگه می‌دارند و دارایی‌هایشان وارد گردش مالی دیفای می‌شود و به آن‌ها سود می‌رساند.

کاربردهای توکن نقدینگی LP Token در حوزه دیفای

یکی از راه های جذب سرمایه در پروژه های حوزه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، عرضه اولیه فارم هست که با نماد اختصاری IFO هم شناخته میشه. در این رویداد پروژه های نوپا می تونن توکن های خودشون رو برای پیش فروش در بازار قرار بدن تا موفق بشن تا سرمایه مورد نیاز رو برای استخرهای نقدینگی خودشون جذب کنند. توکن های نقدینگی LP Token کاربردهای مختلف در حوزه دیفای دارن که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن و مورد استقبال کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیرن. به همین منظور ما سعی می کنیم در ادامه این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای LP Token در حوزه دیفای بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• یکی از کاربردهای توکن نقدینگی LP Token در حوزه دیفای این هست که با استفاده از این توکن ها، در پلتفرم های مختلفی کارمزد دریافت میشه. به عبارت دیگه، شما برای اینکه بتونین کارمزدهای پلتفرم های دیفای رو پرداخت کنین، باید این ال پی توکن ها رو در اختیار داشته باشین.

• یکی دیگه از کاربردهای توکن نقدینگی LP Token در حوزه، ییلد فارمینگ یا کشت سود هست. به این ترتیب، شما می تونین با استفاده از این توکن ها در فرایند ییلد فارمینگ یا کشت سود سرمایه گذاری کنین و بتونین سود زیادی از به دست بیارین.

• یکی دیگه از کاربردهای توکن نقدینگی LP Token در حوزه دیفای، سرمایه گذاری در سرویس هایی مثل آکروپولیس، بیفی فایننس و الفا هومورا هست.

• دریافت وام از پلتفرم های وام دهی مبتنی بر دیفای هم یکی دیگه از کاربردهای LP Token در حوزه دیفای هست.

توکن‌های نقدینگی LP Token چگونه کار می‌کنند؟

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که کارمزد تراکنش‌های صرافی‌های غیرمتمرکز به صورت مستقیم به استخر نقدینگی منتقل می‌شود. بنابراین ارزش توکن‌های نقدینگی LP Token که تأمین کنندگان نگهداری می‌کنند، متناسب با رشد استخر نقدینگی، افزایش پیدا می‌کند. پیش از اینکه از توکن‌های غیرمثلی برای نشان دادن سهم نقدینگی استفاده شود، همه توکن‌های نقدینگی ارزش یکسانی داشتند و تأمین‌کنندگان برای به اشتراک‌گذاری دارایی‌هایشان در استخرهای نقدینگی باید توکن نقدینگی خریداری می‌کردند. آن‌ها نمی‌توانستند محدوده قیمت تعیین کنند و باید مطابق با شرایطی که در بازار وجود داشت عمل می‌کردند. اما NFTها در این زمینه عملکرد متفاوتی دارند.

در NFTها این قابلیت وجود دارد که هر توکن ارزش متفاوتی داشته باشد. بنابراین تأمین کنندگان می‌توانند برای ارز دیجیتالی که در اختیار استخر نقدینگی قرار می‌دهند، محدوده قیمت تعیین کنند. به عنوان مثال تصور کنید قرار است اترهای خود را در استخر نقدینگی اتریوم به اشتراک بگذارید. با توککن نقدینگی NFT خودتان می‌توانید تعیین کنید که اترها تنها در صورتی در استخر معامله شوند که قیمت اتر بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار دلار باشد. در این صورت اگر قیمت اتر از ۳۰۰۰ دلار کم‌تر یا از ۴۰۰۰ هزار دلار بیشتر شود، قرارداد هوشمند، به صورت خودکار دارایی‌های شما را به قیمتی که در بازه ثبت شده در NFT وجود داشته باشد، می‌فروشد. سپس آن را از استخر نقدینگی خارج می‌کند و به ولت شما برمی‌گرداند. آنچه گفته شد مفهوم «دستور تعیین محدودیت درآمد از کارمزد» نام دارد.

کاربرد بازارسازهای خودکار در تأمین نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز

بازارسازهای خودکار (AMM) جایگزین دفتر سفارش در صرافی‌های متمرکز هستند. صرافی‌های متمرکزی چون بایننس یا کوین بیس با استفاده از سفارشات فروش ثبت شده توسط سرمایه‌گذاران نقدینگی مورد نیاز برای پلتفرم‌هایشان را تأمین می‌کنند. صرافی‌های متمرکز تاحدودی بر دارایی تریدرهای فعال در پلتفرم‌هایشان نظارت دارند؛ بنابراین می‌توانند با استفاده از سفارشات کاربران، نقدینگی را تأمین کنند.

در صرافی‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند قیمت ارزهای دیجیتال را محاسبه می‌کنند. قیمت هر ارز با تقسیم مقدار کل دارایی‌های موجود در استخر نقدینگی بر تعداد توکن‌های موجود در استخر به دست می‌آید. توکن‌های نقدینگی هم روی بازارسازهای خودکار اجرا می‌شوند تا مشخص کنند نقدینگی موجود در استخرها به چه کسانی تعلق دارد.

مزرعه توکن نقدینگی LP Token و استراتژی کشت سود چیست؟

همانطور که گفتیم توکن‌های نقدینگی LP Token نشان می‌دهند که بخشی از دارایی‌های استخر نقدینگی صرافی غیرمتمرکز متعلق به شماست. اگر بخواهید دارایی‌هایتان را از استخر خارج کنید، باید از این توکن‌ها استفاده کنید، تا پیش از آن هم می‌توانید از این توکن‌ها در مزرعه نقدینگی استفاده کنید و سود به دست آورید. کشت سود در مزرعه یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذاران دارایی‌هایشان را بین استخرهای نقدینگی مختلف جابجا می‌کنند تا بیشترین میزان سود را به دست آورند. سرمایه‌گذاران با وثیقه‌گذاری توکن‌ها و وام گرفتن در پلتفرم‌های دیفای از جمله Compound یا MakerDao، پوزیشن‌هایشان را لوریج می‌کنند و از این طریق می‌توانند استراتژی کسب سود از مزرعه توکن نقدینگی را پیاده‌ کنند.

در برخی از پلتفرم‌ها امکان به اشتراک‌گذاری توکن نقدینگی در استخرهای نقدینگی جداگانه هم وجود دارد. البته اکثر این پلتفرم‌ها هنوز کوچک هستند و معمولا افراد ریسک‌پذیر به سراغ آن‌ها می‌روند، زیرا ممکن است قراردادهای هوشمند در این پلتفرم‌های کوچک شکسته شود و دارایی سرمایه‌گذاران از دست برود.

سرمایه‌گذارانی که ترجیح می‌دهند روی دارایی‌هایشان ریسک نکنند، آن‌ها را در یک استخر نقدینگی به اشتراک می‌گذارند و از استراتژی مرزعه استفاده نمی‌کنند.

توکن های نقدینگی LP Token چگونه کار می کنند؟

کارمزد تراکنش های صرافی های غیرمتمرکز به صورت مستقیم به استخر نقدینگی منتقل میشه. بنابراین، قیمت توکن های نقدینگی که تامین کننده ها نگهداری می کنند، متناسب با رشد استخر نقدینگی افزایش پیدا می کنه. قبل از اینکه از توکن های غیر قابل تعویض برای نشون دادن سهم نقدینگی استفاده بشه، همه توکن های نقدینگی قیمت یکسانی داشتن و تامین کننده ها برای به اشتراک گذاری دارایی های خودشون در استخرهای نقدینگی باید توکن نقدینگی خریداری می کردن. اون ها نمی تونستن محدوده قیمت مشخص کنند و باید مطابق با شرایطی که در بازار وجود داشت عمل می کردن.

در توکن های NFT این امکان وجود داره که هر توکن ارزش متفاوتی داشته باشه. به این ترتیب تامین کننده ها می تونن برای ارز دیجیتالی که در اختیار استخر نقدینگی قرار میدن، محدوده قیمت مشخص کنند. توکن نقدینگی LP Token نوعی توکن ERC-20 هست. این توکن توسط صرافی ها به کاربرانی تعلق می گیره که استخر نقدینگی رو تامین می کنند. این استخرهای نقدینگی رو به عنوان بخش مخصوصی جمع آوری نقدینگی کاربران در ازای دریافت توکن نقدینگی LP Token میشه به کمک پلتفرم های مختلف مبتنی بر بلاک چین توسعه داد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.