پرایوسی کوین چیست؟ معرفی بهترین ارزهای حریم خصوصی

پرایوسی کوین چیست؟ معرفی بهترین ارزهای حریم خصوصی

پرایوسی کوین دسته‌ای از ارزهای دیجیتال است که با انتقال آن‌ها کسی نمی‌تواند متوجه شود که چه مقدار دارایی منتقل شده و برای چه آدرسی ارسال شده است. یکی از ویژگی‌های بلاک چین و شبکه‌های غیرمتمرکز این است که شفافیت کامل دارند

و هرکس با استفاده از اکسپلورر بلاک چین یا نودها امکان این را دارد که تک تک تراکنش‌ها و مقادیر ارسالی را مشاهده کند. علمی به وجود امده است که با استفاده از همین ادرس‌ها و تراکنش‌ها می‌توانند به هویت فرد گیرنده و فرستنده نیز دست پیدا کنند.اساس کار بلاکچین و الگوریتم اجماع‌ های مختلف نیز به همین صورت است. چون بلاکچین شفاف است، ماینرها می‌توانند تمام سابقه را مشاهده کرده و متوجه شوند شما دوبار یک کوین یا توکن را خرج نکرده و اینکه واقعا یک تراکنش را انجام داده‌اید؛ اما در پرایوسی کوین ها بدون وجود چنین شفافیتی ماینرها این امکان را دارند که درستی تراکنش‌ها را تایید کنند. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین رویای این را داشت که سیستم مالی‌ای ایجاد کند که در آن هویت افراد ناشناس باقی بماند و بتوانند در یک سیستم غیرمتمرکز و همتا به همتا به تبادل مالی بپردازند؛ اما این برای بشریت کافی نبود و آن‌ها پرایوسی کوین ها را خلق کردند. در ادامه خواهیم گفت که فرق بیت کوین با پرایوسی کوین در دنیای ارز دیجیتال چیست و چرا به آن‌ها نیاز داریم.

بشر از ابتدای خلقت تا کنون به دنبال این بوده است که برخی فعالیت‌های خودش را مخفی نگه دارد! قابیل به دنبال این بود که جسد برادرش هابیل را مخفی کند تا کسی متوجه آن نشود و به همین دلیل آن را دفن کرد. از طرفی همیشه این مخفی بودن به نفع انسان‌ها نیست و می‌تواند زمینه‌ساز انجام کارهای غیرقانونی و غیراخلاقی شود.

بیت کوین در ابتدای کار به عنوان یک ارز شناخته می‌شد که می‌توانستیم به صورت ناشناس آن را ارسال و دریافت کنیم و اتفاقا همین ویژگی بود که باعث شد بیت کوین در سیلک رود مورد استفاده قرار بگیرد. داستان سیلک رود را به طور کامل در ویدئویی در آکادمی رابکس شرح دادیم. درست است که بیت کوین به حفظ حریم خصوصی کمک می‌کند؛ اما به آن اندازه که انسان دوست دارد مخفی بماند، حریم خصوصی را حفظ نمی‌کند!

در یک تراکنش بیت کوینی شما با ابزارهای معمول و عادی نمی‌توانید هویت فرستنده و گیرنده را مشخص کنید؛ اما به دلیل شفاف بودن بلاکچین، به راحتی امکان رصد آدرس گیرنده و فرستنده و مقدار بیت کوین جابجا شده وجود دارد. به همین دلیل است که گوش سازمان‌های امنیتی دنیا در صورتی که یک جابجایی بزرگ نا متعارف ببینند، تیز می‌شود و به دنبال منبع آن می‌روند. امکان چنین کاری در پرایوسی کوین ها به هیچ وجه وجود ندارد!

پرایوسی کوین چیست؟

پرایوسی کوین که به ارز دیجیتال حریم خصوصی هم معروف هستن، نوعی از ارزهای دیجیتال محسوب میشن که هدف اصلی از پیدایش اون ها حفظ محرمانه بودن تراکنش ها و جلوگیری از دسترسی به اطلاعات هویتی افراد هست. برای این کار مکانیسم های مختلفی وجود داره که هر کدوم از ارزهای دیجیتال حریم خصوصی یا پرایوسی کوین با توجه به ویژگی های خودش از اون ها بهره مند میشن. البته توجه داشته باشین که ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین هم به راحتی قابل پیگیری نیستن و به خودی خود اطلاعات هویتی صاحبان حساب رو افشا نمی کنند. همچنین کوین های حریم خصوصی از استراتژی های مختلفی برای مخفی کردن هویت و غیرقابل ردیابی بودن استفاده می کنند.

ویژگی های پرایوسی کوین ها

به سراغ پرایوسی کوین‌ ها و نحوه کارکرد آ‌ن‌ها برویم. در بلاک چین اکثر ارزهای دیجیتال وقتی هش یک تراکنش را داشته باشید، می‌توانید اطلاعاتی در مورد آن را مشاهده کنید؛ اما در پرایوسی کوین‌ حتی با داشتن هش تراکنش نیز امکان چنین چیزی وجود ندارد. در ارزهای دیگر اگر کسی آدرس کیف پولش را به شما بدهد، می‌توانید با وارد کردن آن در یک اکسپلورر بلاکچین مشاهده کنید که چقدر دارایی دارد!

اگر در اکسپلورر مونرو (یکی از ارزهای حریم خصوصی) یک آدرس کیف پول ارز دیجیتال را وارد کنید با این صحنه مواجه می‌شوید که شما را از کار بدتان که فضولی در دارایی دیگران است، منع می‌کند! حفظ حریم خصوصی در پرایوسی کوین تا این حد است.

انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی کدامند؟

پرایوسی کوین ها با هدف مخفی کردن آدرس افرادی که از ارزهای دیجیتال برای انجام نقل و انتقالات مالی استفاده می کنند، به وجود اومدن. با این حال برای خیلی از افراد استفاده از کوین حریم خصوصی رو راهی برای انجام کارهای غیرقانونی می دونن. همچنین پرایوسی کوین به عنوان یکی از راه حل های پیشنهادی برای رفع مشکلات مربوط به حریم خصوصی معرفی شدن.

  • بایت کوین (BCN)

بایت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال غیر قابل ردیابی جهان شناخته می‌شود. بایت کوین برای تضمین حریم خصوصی کاربر، از فن‌آوری CryptoNote استفاده می‌کند. این پروتکل، از امضاهای حلقوی برای بستن معاملات و همچنین غیرقابل پیوند کردن آدرس‌ها استفاده کرده و این کار را نیز از طریق تولید آدرس‌های یکبار مصرف و غیر قابل تکرار انجام می‌دهد.دوم، استفاده از پروتکل میمبل ویمبل است که موجب پاک شدن اطلاعات معامله‌ی قبلی می‌شود؛ که نه تنها در حریم شخصی معاملات شرکت دارد، بلکه علاوه بر آن به اندازه‌ی بلاک چین هم کمک می‌کند. ارز دیجیتال بیم (Beam) نیز، پروژه‌ی دیگریست که از پروتکل میمبل ویمبل استفاده می‌کند.

  • گرین (Grin) و میمبل ویمبل (MimbleWimble)

گرین، یک کوین حریم خصوصی است که هیچ محدودیت و سانسوری ندارد. این پروژه، از دو روش برای تضمین حریم شخصی معاملات کاربران خود استفاده می‌کند. بلاک چین گرین مقادیر یا آدرس‌های معاملات را ذخیره نمی‌کند، بلکه معاملات قبل از آن که پخش شوند، از طریق یک زیر مجموعه از همتاها، انجام می‌شوند.

  • ارز دیجیتال دش(Dash)

یکی دیگه از انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، ارز دیجیتال دش یا Dash هست که نوعی فورک از بلاک چین بیت کوین و متکی به روش CoinGoin هست. دش به کاربران و فعالان بازار کریپتوکارنسی ها این امکان رو میده تا نحوه انجام تراکنش ها رو به صورت عمومی یا خصوصی مشخص کنند. InstantSend یکی دیگه از ویژگی های منحصر به فرد ارز دیجیتال دش در عرضه دو ثانیه تراکنش ها رو ارسال و تایید می کنه.

  • ارز دیجیتال مونرو(Monero)

یکی دیگه از انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، ارز دیجیتال مونرو یا Monero هست که در سال 2014 با هدف حفظ حریم خصوصی ایجاد شده. ارز دیجیتال مونرو مبتنی بر Bytecode هست و فناوری اصلی بلاک چین پشت مونرو یه نسخه ویرایش شده از بیت کوین هست. این ارز دیجیتال به معماری اثبات کار شبیه بیت کوین متکی هست که در اون بلوک های جدید توسط یه شبکه استخراج جهانی تایید میشن. مونرو یکی از تنها پرایوسی کوین هایی هست که به صورت پیش فرض خصوصی و شخصی هست.

  • سوپر زیرو (SERO)

سوپر زیرو، توکن اصلی پلتفرم SERO Dapp است. رمز ارز سوپر زیرو برای داشتن حریم شخصی از Super-ZK استفاده می‌کند. طبق گزارشات، این پلتفرم 20 برابر سریع‌تر از ارتقای نوپای zk-SNARKs می‌باشد. پروتکل این پرایوسی کوین ادعا می‌کند اولین پروتکلیست که از قراردادهایی که از اثبات‌ دانش صفر استفاده می‌کنند، کاملا پشتیبانی می‌کند.

  • ارز دیجیتال زی کش(ZCASH)

یکی دیگه از انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، ارز دیجیتال زی کش یا ZCASH هست که نوعی کوین حفظ حریم خصوصی هست که امکان تراکنش های شفاف رو فراهم می کنه و اولین رمز ارزی هست که از اثبات دانش صفر استفاده می کنه. زی کش که در سال 2016 راه اندازی شده، خودش رو به عنوان روشی بهتر برای پرداخت تبلیغ معرفی می کنه. زی کش ابتدا بر اساس کد منبع بیت کوین منتشر شد و به مرور زمان ویژگی های محافظت از حریم خصوصی رو به خودش اضافی کرد. پرایوسی کوین گروهی از ارزهای دیجیتال هست که با انتقال اون ها کسی نمی تونه بفهمه که چه مقدار رمز ارز منتقل شده و برای چه آدرسی فرستاده شده. همچنین پرایوسی کوین ها با هدف مخفی کردن آدرس افرادی که از ارزهای دیجیتال برای انجام نقل و انتقالات مالی استفاده می کنند، به وجود اومدن. بعضی از ارزهای دیجیتال فقط با هدف حفاظت از حریم خصوصی طراحی شدن. امروزه یکی از بحث برانگیزترین دسته در ارزهای دیجیتال، پرایوسی کوین ها یا کوین های حریم شخصی هستن. پرایوسی کوین ها نسبت به سایر رمز ارزها مثل بیت کوین، اتریوم و... آزادی بیشتری دارن. این کوین ها جوری طراحی شدن که ردیابی اونها کاملا غیرممکن هست. به همین دلیل مخالفان اون ها که نهادهای دولتی هستن، با چالش های بزرگ و جدی روبرو میشن. همه ارزهای دیجیتال به صورت پیش فرض ناشناس هستن، ولی نمیشه گفت همه رمز ارزها دارای حریم خصوصی یا پرایوسی کوین هستن.

بازار ارزها دیجیتال با سرعت زیادی در حال توسعه و پیشرفت هست. هر روز کوین ها و توکن های جدیدی با ویژگی های منحصر به فردی معرفی میشه، ولی همه اون ها مورد استقبال قرار نمی گیرن. پرایوسی کوین ها یکی از انواع ارزهای دیجیتال هستن که تا الان کمتر از حد انتظار توسط افراد استفاده شدن.

کوین های حریم خصوصی همچنان بخش مهمی از اکوسیستم ارزهای دیجیتال، هستند. هر روزه، بررسی‌های نظارتی روی بهبود حریم خصوصی در بازار دیجیتال درحال افزایش است. شاید به همین دلیل، پروژه‌های حریم خصوصی همچنان ابزارهای مهمی علیه نقض حقوق حریم شخصی باقی بمانند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.