معرفی ارز دیجیتال Nervos Network با توکن CKB

معرفی ارز دیجیتال Nervos Network با توکن CKB

این ارز رمزنگاری شده به عنوان توکن اختصاصی پلتفرم نروس نتورک Nervos Network معرفی شده است. این توکن بر مبنای استاندارد ERC-20 طراحی شده است. هدف بلاک چین لایه اول نروس نتورک حل کردن دو مشکل مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری توسعه یافته است،

نروس نتورک Nervos Network پروژه‌ای بلاک چینی است که در سال ۲۰۱۸ و با هدف حل کردن دو مشکل مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری توسعه یافته است. نام این بلاک چین لایه اول، برگرفته از نام شبکه عصبی (Nervous System) انسان است زیرا از نظر معماری، شباهت‌های زیادی به آن دارد.

تاریخچه نروس نتورک Nervos Network

شبکه اصلی یا همان مین نت (Mainnet) این بلاک چین در نوامبر ۲۰۱۹ به صورت یک بلاک چین عمومی راه‌اندازی و فروش توکن CKByte در همان سال ۲۰۱۹ شروع شد. در حال حاضر، تیمی ۸۶ نفره متشکل از ۶۰ برنامه‌نویس روی این پروژه کار می‌کنند. بنیانگذاران اصلی نروس نتورک، تری تای (Terry Tai)، کوین وانگ (Kevin Wang) و دنیل ال وی (Daniel Lv) هستند.

تاریخچه ارز دیجیتال نروس نتورک CKB

پروژه نروس نتورک Nervos Network برای اولین بار در سال میلادی ۲۰۱۸ راه اندازی شد. هدف از راه اندازی آن یافتن راهکارهای بهینه شده برای حل کردن مسئله مقیاس‌ پذیری در شبکه ‌های لایه ۱عنوان شده بود. مخصوصا به منظور بهبود بخشیدن مقیاس پذیری در پلتفرم ‌های قرارداد های هوشمند CPD می باشد. پروژه نروس نتورک Nervos Network تلاش کرده است که یک بلاک چین Block Chain برای برآورده نمودن نیازهای عملکردی، در کاربردهای شرکتی پیدا نماید.

البته شبکه اصلی نروس نتورک Nervos Network در نوامبر سال میلادی ۲۰۱۹ راه افتاد. پلتفرم ارز دیجیتال CKB را می توان یک بلاک چین عمومی دانست. که از یک طراحی معماری متفاوت بهره می برد. می توان گفت زیرساخت ‌های این پلتفرم به دو لایه تقسیم می ‌شوند. که عبارتند از ( لایه ۱ = یک‌ لایه اصلی منفرد ) و ( لایه ۲ = یک لایه کاربردی با عملکرد بالا ). توسعه ‌دهندگان پروژه نروس نتورک Nervos Network در حال تلاش برای ایجاد کردن مجموعه ‌ای از پروتکل ‌ها به منظور تامین مقیاس ‌پذیری هستند. همچنین در پی ایجاد نمودن محیط لازم جهت پشتیبانی نمودن از اپلیکیشن ‌های مختلف می باشند.

ارزش رمز ارز نروس نتورک Nervos Network یا همان ارز دیجیتال نروس نتورک CKB در حدود ۳۴۰ میلیون دلار است. بر اساس اطلاعات وب سایت کوین مارکت کپ CoinMarketCap این رمز ارز در رتبه ۱۵۵ بازار کریپتو قرار گرفته است. همچنین سهمی برابر با ۰۱/۰ کل بازار را به خود اختصاص داده است. ارز دیجیتال نروس نتورک در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی در ۲۴ آذر سال ۱۴۰۰ به بیشترین میزان خود رسید. که هم اکنون در حدود ۱۰۰ درصد کمتر از آن زمان ارزش دارد. تعداد کل واحدهای توکن نروس نتورک Nervos Network برابر با ۰۳/۳۶ میلیارد توکن می باشد. که از این میزان تعداد ۲/۳۰ میلیارد واحد از آن در گردش است.

عملکرد ارز دیجیتال نروس نتورک CKB و پلتفرم آن

همان طور که گفته شد پلتفرم نروس نتورک Nervos Network یک بلاک چین عمومی است. ارز دیجیتال CKB مجموعه ‌ای از پروتکل ‌ها است که هدف آن رفع محدودیت ‌های مقیاس ‌پذیری در پلتفرم های قدیمی‌ تر مثل شبکه بیت کوین Bitcoin و شبکه اتریوم Ethereum می باشد. پلتفرم نروس نتورک Nervos Network یک بلاک چین لایه ۱ است. که در آن از الگوریتم PoW یا همان الگوریتم اجماع گواهی اثبات کار استفاده شده است. این پروتکل پشتیبانی کننده از توسعه قراردادهای هوشمند، CPD ها نیز می باشد. همچنین پروتکل نروس نتورک Nervos Network را می توان متشکل از مجموعه راهکارهای لایه ۲ دانست. که امکان کاربردها را با حجم بالا فراهم می آورد.

توکن اختصاصی این پلتفرم یعنی ارز دیجیتال CKB برای توسعه دهندگان و کاربران این امکان را فراهم می آورد که فضای ذخیره‌ سازی ویژه ‌ای را در این بلاک چین متناسب با دارایی ‌هایی که دارند، به خود اختصاص دهند. شبکه اقتصادی نروس Nervos Network، به صورت لایه‌ ای رمزنگاری را انجام می دهد. به این صورت که این زیرساخت‌ ها را به شکل دو لایه جداسازی می‌ نماید. لایه ۱ لایه تایید است. که به صورت هوشمند نقش نگهداری را ایفا می کند و در واقع مثل یک روت اعتمادی عمل می‎‌کند. در حالی که لایه ۲، نقشی تولیدی دارد. که برای محافظت از حریم خصوصی و همچنین حفظ معاملات با تراکنش بالا به کار برده شده است.

سند ارز دیجیتال CKB یک بلاک چین بدون مجوز عمومی در لایه یک ارائه می‌دهد. می توان گفت CKB به نوعی اعتماد ایجاد می‌کند و سپس این اعتماد را به لایه‌ های بالاتر نیز منتقل می‌کند. به این ترتیب شبکهنروس نتورک Nervos Network به یک شبکه‌ مورد اطمینان تبدیل می شود. شبکه نروس را می توان مانند یک فروشگاه تصور نمود. که به ارائه نمودن خدماتی مثل ایمن ‌سازی در برابر حذف دارایی، هویت و یا دانش ‌های مشترک دیگر در شبکه می پردازد. این بلاک چین ذخیره سازی دارایی، دارای معماری بی ‌نظیر برای محاسبات داخل و خارج آن می باشد. که به صورت متمرکز، محافظت و ساپورت می‌ شود. ارز دیجیتال CKB لایه پایه شبکه نروس نتورک Nervos Network، است. طوری طراحی شده تا اقتصادی بوده و همچنین تامین کننده امنیت بالایی باشد. علاوه بر این ها با در نظر گرفتن عدم وجود تمرکز پایدار، به خوبی از دارایی ها پشتیبانی کند.

معماری نروس نتورک Nervos Network

این بلاک چین دارای نوعی معماری چندلایه‌ای است که در آن، یک لایه اول مجزا کار اجماع (Consensus) و حضانت هوشمند (Smart Custody) را بر عهده دارد و لایه دیگر، برای انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا و حفاظت از حریم خصوصی کاربران طراحی شده است. در چنین ساختاری، می‌توان لایه اول را به سلول‌های عصبی یا همان نورون‌ها و لایه دوم را به سلول‌های پشتیبان که کار تغذیه و حمایت از نورون‌ها را در شبکه عصبی بر عهده دارند، تشبیه کرد.

طراحی این بلاک چین به گونه‌ای است که لایه اول آن، یک لایه دانش-پایه عمومی (Common Knowledge-Based) یا به اختصار، CKB است که حضانت دانش عمومی را برای شبکه تأمین می‌کند و می‌توان آن را لایه پایه‌ای شبکه دانست که مبتنی بر بلاک چین عمومی اثبات کار (Proof-of-Work) است و نقش موتور اجماع شبکه را بر عهده دارد. این لایه، دارای یک توکن کاربردی به نام CKByte است.

از سوی دیگر، لایه دوم را می‌توان لایه محاسباتی دانست که پردازش‌های خارج از شبکه تراکنش‌ها در آن انجام می‌شوند. این لایه نیز برای ایجاد وضعیت‌های جدیدی از بلاک چین طراحی شده است و می‌تواند میزبان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Decentralized Applications) باشد که به اختصار dApp نامیده می‌شوند.

مزایای بلاک چین ارز دیجیتال نروس نتورک CKB

مزایای بلاک چین ارز دیجیتال نروس نتورک CKB عبارت است از:

  • این بلاک چین قابلیت پشتیبانی از انواع مختلف دارایی را دارد و ارزش پایدار را ذخیره می نماید.
  • برخوردار بودن از حداکثر میزان امنیت، مقاوم در برابر سانسور و بدون نیاز به مجوز
  • ارائه کننده بهترین راه حل ها برای بزرگ ترین مسائل و چالش های بلاک ین های امروز
  • پروتکل آن لایه ۱ است که از امکان افزودن راهکارهای مقیاس‌ پذیری لایه ۲ برخوردار می باشد
  • ارز دیجیتال نروس نتورک CKB سعی بر هم ‌راستاسازی منافع همه کاربران شبکه دارد
  • این پلتفرم برای توسعه ‌دهندگان بسیار مناسب است. چرا که قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند CPD بومی را فراهم می آورد.

پروژه نروس نتورک Nervos Network چه ویژگی هایی دارد؟

  • معماری انعطاف‌پذیر معماری دو لایه‌ای بلاک چین نروس نتورک، انعطاف‌پذیری قابل توجهی برای این شبکه فراهم می‌آورد. چهارچوب غیر متمرکز و بدون نیاز به مجوز (Permissionless) به شبکه نروس این امکان را می‌دهد تا به صورت یک شبکه ذخیره ارزش (Store-of-value) که در دسترس همه انواع سرویس‌های بلاک چینی قرار دارد، عمل کند.

این بلاک چین، سطح جدیدی از انعطاف‌پذیری را در اختیار توسعه‌دهندگان dAppها و قراردادهای هوشمند می‌گذارد تا محصولات خود را بر بستر آن توسعه دهند و اجرا کنند.

  • اقتصاد پایدار مدل اقتصادی نروس نتورک Nervos Network به گونه‌ای است که تمامی مشارکت‌کنندگان می‌توانند در موفقیت آن سهیم باشند و نهایت استفاده را از فناوری بلاک چین می‌برد. کاربران، توسعه‌دهندگان و گره‌های نروس، به لطف وجود توکن بومی CKByte می‌توانند با ایجاد و ذخیره‌سازی وضعیت‌ها در شبکه اصلی نروس نتورک CKB، به سوی یک هدف مشترک که توسعه هر چه بیشتر این بلاک چین است، گام بردارند.

برخلاف بلاک چین‌های رایج امروزی که در آن‌ها، ذخیره وضعیت به صورت یک تراکنش واحد است و وضعیت به صورت همیشگی ذخیره می‌شود، نروس نتورک به کاربران پاداش می‌دهد تا براساس ظرفیت و زمان اشغال حافظه، هزینه تأمین منابع شبکه مورد نیاز شبکه را بپردازند. چنین مدلی، مقیاس‌پذیری نامحدودی برای این بلاک چین فراهم می‌آورد.

  • امنیت بالا با اینکه مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری دو ترند این روزهای صنعت بلاک چین هستند و هر پروژه جدیدی برای موفق شدن باید آن‌ها را تأمین کند، اما امنیت نیز ویژگی بسیار مهمی است که نیازی به توضیح بیشتر در رابطه با اهمیت آن وجود ندارد.

نروس نتورک با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار مقاوم به ایسیک، یکی از امن‌ترین بلاک چین‌ها در دنیای کریپتو محسوب می‌شود و به دلیل توزیع یکنواخت و عادلانه توکن‌ها، امکان حملات ۵۱ درصد علیه آن، تقریبا غیر ممکن است.

گذشته از این، نروس نتورک Nervos Network تحت بازرسی از طرف سازمان‌های بی‌طرف قرار دارد و امنیت آن، کاملا اثبات شده است. شبکه نروس با معماری سلولی و توکن‌های CKByte یکی از منحصر به فردترین سیستم‌های اقتصادی را در میان پروژه‌های بلاک چینی دارد. از این توکن‌ها برای خرید حافظه ذخیره‌سازی به منظور پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و dAppها بر بستر لایه دوم استفاده می‌شود. همچنین، می‌توان این توکن‌ها را در سازمان مستقل غیر متمرکز این پروژه سپرده‌گذاری کرد و پاداش گرفت.

نروس نتورک با معماری بسیار انعطاف‌پذیری که دارد و با ساختار دو لایه‌ای منحصر به فرد، هر دو مشکل مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری بلاک چین را تا حد زیادی حل می‌کند و در عین حال، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به این بنیاد قوی، به نظر می‌رسد که آینده روشنی در انتظار این پروژه باشد و می‌توانیم انتظار افزایش چشمگیر قیمت توکن CKByte را در سال‌های آینده داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.