بررسی انواع شبکه‌های USDT

بررسی انواع شبکه‌های USDT

تتر یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها در دنیای کریپتوکارنسی بوده که به لحاظ ارزش بازار و حجم معاملات جایگاه سوم لیست 100 ارز دیجیتال برتر بازار را از آن خود کرده است؛

تتر چیست؟

تتر (USDT) یک ارز دیجیتال معتبر بوده که در دسته استیبل کوین‌ها قرار گرفته است؛ این بدان معنی است که ارزش تتر در نوسانات شدید قیمتی دستخوش تغییرات فاحشی نخواهد شد و ارزش آن همواره برابر با 1 دلار آمریکاست. این استیبل کوین در جولای سال 2014 و توسط تیمی متشکل از کریگ سلرز، براک پیرس و ریو کالینز راه‌اندازی شد و در آن ایام از این ارز به عنوان «Realcoin» یاد می‌کردند. کاربرد اصلی استفاده از استیبل کوین تتر در محافظت از ارزش سرمایه تریدرها در بازه‌های بحرانی و نزولی بازار است و تنها دلیلی که تریدرها را مجاب به خرید تتر می‌کند این است که نوسانات بازار در آن تاثیری ندارند و به هنگامی که سقوط قیمتی در بازار ارز دیجیتال نزدیک است، با تبدیل رمزارزهای خود به تتر، پناهگاه امنی برای سرمایه خود ایجاد می‌کنند تا از افت ارزش در امان باقی بمانند. تتر در سال 2014 بر روی پلتفرم امنی (Omni) عرضه شد؛ این پلتفرم در آن سال‌ها با هدف جذب سرمایه و حمایت مالی به شکل غیرمتمرکز طراحی شده بود و امکان مبادله توکن‌ها در بستر مختلف را فراهم نمود. امنی در اصل یک پروتکل لایه باز بر روی شبکه بلاکچین بیت کوین است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌آورد. با توجه به تعلق داشتن امنی به بلاکچین بیت کوین، به تتر امنی تتر بیت کوین نیز گفته می‌شود. پس از بیت کوین سایر شبکه‌های بلاکچینی نظیر اتریوم، ترون، سولانا، بایننس چین، پالیگان و شبکه TON نیز بستری را برا خرید و فروش ارز دیجیتال تتر فراهم کردند تا بدین ترتیب اهمیت بررسی انواع شبکه های تتر شکل بگیرد.

شبکه انتقال تتر (USDT) چیست؟

در ابتدا، تتر (Tether) با استفاده از پروتکل «اومنی» (Omni)، بر روی بلاک چین بیت کوین (Bitcoin) راه‌اندازی شد. بااین‌حال، شبکه‌های بلاک چین، خصوصاً بیت کوین، به‌صورت جزیره‌های تنهایی هستند که نقل‌و‌انتقال دارایی‌ها در بین آن‌ها غیرممکن است. اگرچه پروتکل‌های لایه 2 برای حل این مشکل ایجاد شده‌اند؛ اما استفاده از این روش‌ها، یک ارز دیجیتال را به ارائه‌دهنده‌ی پروتکل لایه 2 وابسته می‌کند و پیچیدگی‌های زیادی به‌همراه دارد.

ازاین‌رو، شرکت تتر ترجیح داد که USDT را بر روی شبکه‌های بلاک چین مختلفی راه‌اندازی کند. درحال‌حاضر، این استیبل کوین از شبکه‌های انتقال گوناگونی سود می‌برد و تترهای موجود روی همه‌ی این شبکه‌ها، ارزشی برابر (1 دلار) دارند. اصولاً تتر طوری طراحی شده که کارمزد پایینی داشته باشد؛ اما هرکدام از این شبکه‌های انتقال ویژگی‌های خاص خود را دارند. به‌خاطر همین، باید ببینیم که انواع شبکه انتقال تتر کدامند و چه ویژگی‌هایی دارند.

انواع شبکه های تتر (USDT)

  • ترون (Tron)

ترون یکی از انواع شبکه انتقال تتر (USDT) محسوب می‌شود که به‌طور گسترده توسط بازرگانان، معامله‌گران و کاربران کریپتو برای انتقال تتر مورد پذیرش قرار گرفته است. به USDT که روی ترون حضور دارد، تتر TRC-20 هم گفته می‌شود؛ چراکه با این استاندارد صادر شده است. ترون یک بلاک چین منبع‌باز به حساب می‌آید که به سرعت بالای خود معروف است. این شبکه می‌تواند 2000 تراکنش را در ثانیه پردازش کند که این مسئله سرعت انتقال تتر را بسیار بالا می‌برد. تجربه نشان داده است که انتقال تتر با ترون بین 1 تا 2 دقیقه طول می‌کشد. ازآنجایی‌که ترون از مکانیزم اجماع «اثبات سهام» (PoS) برای تأیید تراکنش‌ها و نهایی کردن بلوک‌ها استفاده می‌کند، توانسته چنین سرعت بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد. علاوه‌بر آن، انتقال تتر با ترون یکی از ارزان‌ترین قیمت‌ها را در بین شبکه‌های موجود دارد؛ یعنی شما برای مبادله تتر با ترون، نیازی به پرداخت بیش از 1 دلار ندارید. فرقی نمی‌کند که چه حجمی از تتر را انتقال می‌دهید، بلکه کارمزد هر تراکنش تتر با همین نرخ انجام می‌شود. پس بهتر است که تمام تترهای خود را در یک تراکنش بگنجانید و تنها یک کارمزد بپردازید. باید به این نکته توجه داشته باشید که اغلب بلاک چین‌های سنتی، مانند اتریوم و بیت کوین، کارمزدها را به‌صورت درصدی دریافت می‌کنند و با افزایش ترافیک شبکه هم هزینه‌ی انتقال به‌وسیله‌ی آن‌ها افزایش می‌یابد، در نتیجه، بعید به نظر می‌رسد که کارمزد انتقال با آن‌ها کمتر از ترون باشد. ازاین‌رو، ترون گزینه‌ی بسیار مطلوبی برای مبادله USDT است.

  • اتریوم (Ethereum)

اتریوم بزرگ‌ترین بلاک چین قرارداد هوشمند در دنیای کریپتو است. USDT بر روی این شبکه با استاندارد ERC-20 صادر می‌شود و به آن تتر ERC-20 هم می‌گویند. بااین‌حال، شاید در انتقال تتر، اتریوم آخرین گزینه برای انتخاب باشد. این شبکه با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه است و با افزایش ترافیک تراکنش‌ها، هزینه‌ی انتقال سربه‌فلک می‌کشد. بعضی از کاربران به شوخی می‌گویند که برای انتقال تتر با اتریوم باید یک دست و پای خود را به‌عنوان کارمزد بدهید.

از طرفی، سرعت انتقال تتر برای کاربران و معامله‌گران اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این افراد می‌خواهند که در اسرع وقت به دارایی خود دسترسی داشته باشند و از روندهای بازار جا نمانند. ازآنجایی‌که سرعت انتقال ارزهای دیجیتال با اتریوم پایین است؛ در زمینه‌ی سرعت نیز کارایی لازم را برای انتقال تتر ندارد.

  • بایننس (Binance Smart chain)

زنجیره هوشمند بایننس یا BSC بلاک چینی محسوب می‌شود که توسط سرشناس‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، یعنی بایننس، توسعه داده شده است. این بلاک چین که یکی از انواع شبکه انتقال تتر (USDT) نیز به حساب می‌آید؛ به‌لطف سازگاری با شبکه اتریوم (Ethereum)، محبوبیت زیادی کسب کرده است. بااین‌حال، این سازگاری به آن معنا نیست که شما می‌توانید بدون نیاز به پُل بلاک چینی، تتر را به شبکه اتریوم ارسال کنید. در نتیجه، هنگام انتقال تتر، باید حواستان به نوع شبکه باشد.

  • اومنی (Omni Layer)

اگرچه درحال‌حاضر شبکه بیت کوین (Bitcoin) امکان راه‌اندازی توکن‌های مختلف را بر لایه‌های بالایی خود می‌دهد؛ اما راه‌حل‌های لایه دومی هم در این شبکه وجود دارند که برای انتقال آلت کوین‌ها استفاده می‌شوند. اومنی (Omni) یکی از همین راه‌حل‌ها است که تتر، در ابتدا، بر روی آن راه‌اندازی شد. با اینکه امروزه افراد کمی از این شبکه برای انتقال تتر استفاده می‌کنند؛ اما هنوز هم سرمایه‌گذارانی هستند که تتر اومنی را در کیف پول خود دارند.

  • سولانا (Solana)

سولانا یکی از رقبای اصلی اتریوم در پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است. سولانا که یکی از انواع شبکه انتقال تتر به حساب می‌آید، طوری طراحی شده تا بستری را برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز وب 3 و دیفای فراهم کند. این شبکه از 50 هزار تراکنش در ثانیه پشتیبانی کرده است. این مسئله سولانا را به یکی از سریع‌ترین شبکه‌های حوزه‌ی کریپتو تبدیل می‌کند. در نتیجه، انتقال تتر توسط سولانا با سرعتی باورنکردنی انجام می‌شود و تنها به چند ثانیه نیاز دارد.

  • TON از انواع شبکه های تتر

شبکه بلاکچین TON که وابستگی کاملی به پیامرسان تلگرام دارد، مدتی است که فعالیت جدی خود را با ایردراپ‌های ارز دیجیتال مبتنی بر تلگرام شروع کرده و به رکوردهای خوبی دست یافته است؛ به طوری که در ماجرای ایردراپ همستر کامبت تعداد کاربران فعال روزانه آن از مرز 1.6 میلیون کاربر عبور کرد. این شبکه به دلیل داشتن کمترین میزان کارمزد تراکنش بسیار مورد توجه تریدرها قرار گرفته و تتر نیز برای استفاده از این بستر مقیاس‌پذیر به سراغ انتشار تتر با استاندارد TON رفته است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.