ارز دیجیتال لیسک (Lisk) چیست و چه مزایایی دارد؟

ارز دیجیتال لیسک (Lisk) چیست و چه مزایایی دارد؟

لیسک (با نماد اختصاری LSK) یک پلتفرم عمومی Blockchain و هدف آن ایجاد و توسعه برنامه های غیرمتمرکز در بلاک چین است. این ارز رمزنگاری شده اوایل سال 2016 توسط Max Kordek و Oliver Beddows

.با ایده از ارز دیجیتالی Crypti (با نماد اختصاری XCR) ساخته شد.ارز دیجیتال لیسک (lisk) یک پلتفرم توسعه‌ای در ساید چین (sidechain) است که امکان ایجاد و پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) در جاوا اسکریپت (Javascript) را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.از اهداف اصلی پیدایش لیسک، رفع مشکل سرعت پایین در بلاکچین‌های سنتی بود. در واقع، هدف اصلی تیم ایجاد‌کننده لیسک این است که هر فردی بتواند بلاکچین مختص خود را به بلاکچین اصلی متصل سازد و از این طریق، نه تنها سرعت را افزایش دهد، بلکه روز به روز به غنای پلتفرم اولیه اضافه کند.

نکتۀ جالب دربارۀ لیسک lisk، تفاوت فضای برنامه است. به عنوان مثال، بیت کوین در C++ نوشته ‌شده است و اتریوم بر بستر Solidity کار می‌کند، اما لیسک Lisk فوق‌العاده در دسترس است و Javascript میزبانی این نوآوری فوق‌العاده را به عهده گرفته است.

ارز دیجیتال لیسک lisk امکان ایجاد پلتفرم‌های عادلانه‌تری را برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز فراهم ساخته‌است و از این رو توسعه‌دهندگان می‌توانند عایدی بیشتری داشته باشند.

تاریخچه پیدایش لیسک (Lisk)

بنیاد Crypti یک پایگاه کد ایجاد کرد که نقطه شروع خوبی برای یک پروژه جدید بود. لیسک Lisk به عنوان شاخه ای از ارز رمزنگاری شده Crypti با یک ICO (عرضه اولیه سکه) جهت تصمیم گیری برای عرضه اولیه و افزایش بودجه توسعه، آغاز نمود. این ICO میزان 14000 بیت کوین جمع آوری نمود که در آن زمان دومین سرمایه گذاری جمعی موفقیت آمیز در زمینه ارزهای دیجیتال بود. در 24 می سال 2016، لیسک جهت انجام مبادلات تجاری در صرافی های بزرگ، در دسترس قرار گرفت. به سرعت پس از شروع مبادلات، Lisk به طور خلاصه تبدیل به دومین ارز رمزنگاری شده محبوب در برابر Bitcoin شد.

طراحی شبکه پرداخت لیسک (Lisk) چگونه است؟

لیسک Lisk یک شبکه غیر متمرکز مانند Bitcoin ،Nxt یا BitShares است که برای ایجاد Blockchain ای طراحی شده است که توسعه دهندگان را قادر می سازد با ایجاد زنجیره های جانبی سفارشی طیف وسیعی از برنامه ها را در شبکه Lisk ایجاد کنند. به این ترتیب شباهت زیادی به شبکه Ethereum دارد. با این حال، بلاک چین لیسک Lisk با هدف ایجاد قراردادهای هوشمند ساخته نشده است؛ بلکه برای توسعه برنامه ها و ویژگی های مختلف با استفاده از چارچوب SDK طراحی شده است. لیسک Lisk از الگوریتم اثبات کار مانند بیت کوین یا اثبات شرط مانند Nxt استفاده نمی کند؛ بلکه از یک پیاده سازی ساده از الگوریتم توافق اولیه BitShares به نام (DPoS (Delegated Proof of Stake بهره می برد. به این معناست که هر دارنده LSK می تواند به نمایندگان زنجیره اصلی که امنیت شبکه را تأمین می کنند، رای دهد. تنها حداکثر 101 نماینده فعال اصلی که همیشه بیشترین آرا را در کل شبکه کسب کرده اند، می توانند پاداش ایجاد بلوک ها را بدست آورند. در راستای این امر، انگیزه مالی برای تبدیل شدن به نماینده فعال وجود دارد.

لیسک Lisk از یک سیستم پاداش تورمی بهره می برد که LSK جدید به ازای هر بلوک موفق ایجاد می کند. در طول یک سال اول، پاداش ایجاد بلوک ها به میزان 5 LSK در هر بلوک تنظیم می شود. هر 3،000،000 بلوک (تقریباً 1 سال) پاداش ایجادکنندگان 1 لیسک LSK کاهش می یابد، و پس از 5 سال به 1 LSK در هر بلوک می رسد. پس از آن نرخ پاداش در هر بلوک به مدت نامحدود روی 1 LSK باقی خواهد ماند. پاداش به طور مساوی بین تمام نمایندگان فعال (101 نفر) توزیع خواهد شد. تیم لیسک LSK به منظور بهبود دسترسی به تکنولوژی بلاکچین، کیت‌های توسعه نرم افزاری (SDK) را بر اساس جاوا اسکریپت و با تمرکز بر تجربه کاربران (UI) و حمایت توسعه‌دهنده، ایجاد کرده است.

این کیت توسعه نرم‌افزار، از 4 بخش اصلی تشکیل شده است:

  • الگوریتم اجماع: ارز دیجیتال لیسک Lisk از سیستم اجماع اثبات سهام انتخابی (DPOS) استفاده می‌کند.
  • سایدچین: امکان ایجاد بلاکچین‌های اختصاصی متصل به بلاکچین اصلی
  • بک اند(Back-End): امکان سفارشی‌سازی کدها توسط توسعه‌دهندگان برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیر‌ متمرکز اختصاصی
  • فرانت اند(Front-End): رابط‌های کاربری که مؤلفه‌های عمومی هستند.

مزایای ارز دیجیتال لیسک LSK چیست؟

با گسترش بازار کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال زیادی راه اندازی و عرضه بازار شدن و هر کدوم به دلیل داشتن ویژگی ها و مزیت های خاصی که داشتن، تونستن محبوبیت زیادی به دست بیارن و در این بازار موندگار بشن. ارز لیسک نیز مزیت های زیادی داره و باعث شده تا این رمز ارز محبوبیت زیادی به دست بیاره.

  • سرعت بالای پردازش تراکنش ها یکی از مزایای ارز لیسک LSK ، سرعت بالای انتقال و انجام معاملات در پروتکل Lisk هست. بهتره بدونین که وقتی می خواهین توکن لیسک LSK رو از حسابی به حساب دیگه انتقال بدین، فقط به 10 ثانیه زمان لازم دارین که این زمان نسبت به انتقال توکن LSK در بقیه شبکه ها سریع تر هست.
  • اجرای قراردادهای هوشمند یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال لیسک LSK که باعث شده تا این رمز ارز منحصر به فرد بشه، وجود قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند هست که این ویژگی یا قابلیت، پروتکل لیسک LSK رو شبیه شبکه اتریوم کرده. ولی بهتره بدونین که پروتکل لیسک تفاوت زیادی با شبکه اتریوم داره.
  • همکاری با مایکروسافت یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال Lisk، همکاری با مایکروسافت هست. پروتکل Lisk از نظر جذب سرمایه گذاری در سال 2017 جزو 10 رمز ارز برتر قرار داشن و توسنت با شرکت مایکروسافت قرارداد ببنده که این کار باعث شد تا آزور، فضایی برای ایجاد معماری رایانش ابری، فرایند توسعه هر دو شرکت رو بر عهده بگیره.

تفاوت پروتکل لیسک Lisk و شبکه اتریوم چیست؟

پروتکل لیسک Lisk نوعی پروتکل بلاک چینی منبع باز هست که از توکن LSK پشتیبانی می کنه و به توسعه دهنده ها این امکان رو میده تا برنامه های غیر متمرکز رو به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بنویسن. همچنین گفتیم که پروتکل لیسک Lisk قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند رو داره و از اینن رو شبیه شبکه اتریوم هست.

  • زبان برنامه نویسی یکی از تفاوت های پروتکل لیسک Lisk با شبکه اتریوم این هست که زبان برنامه نویسی این دو پروتکل متفاوت هست. بهتره بدونین که در شبکه ارز دیجیتال اتریوم، از زبان برنامه نویسی Solidity و در پروتکل لیسک نیز از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت استفاده شده هست.

  • ذخیره اطلاعات یکی دیگه از تفاوت های پروتکل لیسک Lisk با شبکه اتریوم، در نحوه ذخیره اطلاعات هست. بهتره بدونین که در شبکه اتریوم اطلاعات در زنجیره اصلی نگهداری میشه، ولی در پروتکل لیسک Lisk، همه اطلاعات در یه زنجیره جانبی ذخیره میشن که باعث شده این دو شبکه از هم دیگه متمایز بشن.

  • تفاوت در الگوریتم یکی دیگه از تفاوت های پروتکل لیسک Lisk با شبکه اتریوم، تفاوت در الگوریتم های اون هاست. شبکه اتریوم از الگوریتم POW و پروتکل لیسک Lisk نیز از الگوریتم DPos در طراحی خودشون استفاده می کنند.

عملکرد قیمت لیسک Liskدر آینده، صرفاً بر موفقیت شبکه لیسک Lisk و پذیرش تکنولوژی آن توسط توسعه دهندگان، برنامه نویسان و استارت آپ ها بستگی دارد. Lisk یک ارز دیجیتالی نیست که بتواند برای خرید و فروش کالاها و خدمات استفاده شود؛ از این رو، بر خلاف بیت کوین، هیچ تجارتی به احتمال زیاد آنرا به عنوان روش پرداخت نخواهد پذیرفت. در صورتی که شبکه لیسک به عنوان تکنولوژی پیشرو در زمینه بلاک چین برای راه اندازی و ساخت برنامه های جدید در طول سال آینده باشد، که تا کنون بسیار امیدوار کننده بوده است، لیسک Lisk به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت گزینه مناسبی است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.