ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال یا ارزش بنیادی آن (Intrinsic value) مفهومیست که، فعالان بازار رمزارزها جهت برآورد ارزش رمزارز، تمام عوامل، خصوصیات، شرایط و ویژگی ‌های رمزارز را همواره مورد استفاده قرار میدن.

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال لزوماً برابر با ارزش بازاری آن ‌ها نیست و به همین دلیل سرمایه‌گذاران بنیادی رمزارزها، با استفاده از تفاوت در قیمت ذاتی و قیمت بازار اقدام به خرید یا فروش رمزارزها می کنن. اگر تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال بیشتر از ارزش در حال معامله باشه، در واقع ارزش بازاری کمتری از ارزش ذاتی رمزارز باشه، در این حالت تریدرها اقدام به خرید می‌ کنن، اصطلاحاً به رمزارزی که کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هست undervalue میگن و اگر رمزارزی بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله باشه، اقدام به فروش می ‌کنن که به چنین رمزارزی نیز اصطلاحاً overvalue میگن. برای ارزهای دیجیتال به ویژه عرضه اولیه توکن ها که هنوز به واقعیت تبدیل نشدن، امکان تخمین ارزش ذاتی برای آن ها وجود نداره. به عبارت ساده تر می تونیم بگیم که، ارزش ذاتی ارز دیجیتال یا (Intrinsic value) به بررسی همه ی جنبه های ملموس و ناملموس یک ارز دیجیتال می پردازه. برای تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال، بررسی برخی عوامل مرتبط ضروری هست، در غیر این صورت تخمین درستی از میزان ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال به دست نمیاد. بسیاری از ارزهای دیجیتال، به‌ویژه ICOها تنها یک ایده هستن و تا زمانی که این ایده به واقعیت تبدیل بشه، ارزیابی ارزش ذاتی آن بسیار ذهنیست. محاسبه‌ی ارزش ذاتی، بدون ارزیابی فاکتورهای ذکرشده، عملا غیرممکنه. مقایسه تفاوت ارزش ذاتی و ارزش جاری، یک فاکتور کلیدی در مشخص کردن بهترین زمان برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می باشد.زمانی که ارزش جاری یک ارز دیجیتال از ارزش ذاتی آن کمتر باشد، بهترین زمان برای خرید و زمانی که ارزش جاری از ارزش ذاتی (Intrinsic value) بیشتر باشد، بهترین زمان برای فروش می باشد. ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال برابر با ارزش بازاری آن نیست، بنابراین سرمایه گذاران برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، اقدام به بررسی تفاوت در ارزش ذاتی و قیمت بازار می کنند.در صورتی که ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال نسبت به ارزش بازاری آن بیشتر باشد، تریدرها در این زمان اقدام به خرید می کنند و این ارز دیجیتال (undervalue) نامیده می شود.در حالت عکس این قضیه، ارز دیجیتال (overvalue) نامیده می شود. برای ارزهای دیجیتال به ویژه عرضه اولیه توکن ها که هنوز به واقعیت تبدیل نشده‌‌‌‌‌ اند، امکان تخمین ارزش ذاتی برای آنها وجود ندارد.

سریع ترین روش تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

شایعات، اثر قابل‌ توجهی در بازار ارز رمزنگاری ‌شده داره و نوسانات وسیعی در این بازار اتفاق می‌افته. علاوه بر این شرایط، بخش بزرگی از این جامعه را افراد ناآگاه در زمینه سرمایه‌گذاری تشکیل میدن. بودن در این بازار، شبیه سوار شدن بر یک ترن هواییِ که مدام، در حال بالا و پایین اومدنه.

در چنین شرایطی، محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری ‌شده و مقایسه آن با ارزش جاری، معیار بسیار مهمی برای انجام یک تصمیم‌گیری صحیحه. شما برای محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌ شده، باید به انبوهی از اطلاعات دسترسی داشته باشین. اما خبر خوب این که، یک روش سریع، آسان و کاربردی برای تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، روش نمودار قیمت در برابر زمان هست. به این شکل که، به صورت یک روش ساده و سریع برای تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال انجان می گیره. این رویکرد، همه افزایش قیمت ‌ها و کاهش قیمت ‌های ایجاد شده توسط عوامل احساسی و غیرعادی تجاری را در نظر می ‌گیره و بر اساس اون، روشی آسان و کارآمد رو برای تریدر اماده می کنه.

این روش، برای محاسبه ارزش‌ ذاتی رمزارزها در بلند مدت، بسیار کاربرد داره و هرچه سابقه فعالیت رمزارز بیشتر باشه این محاسبه مطمئن‌ تره. استفاده از این روش، نیازی به هیچ‌ یک از نرم‌ افزارهای تخصصی کامپیوتری و تحلیل‌ های پیچیده نداره. برای انجام این محاسبات، فقط کافیه، نمودار قیمت در برابر زمان رو برای هرکدام از رمزارزها رسم کرده و آن را خطی سازی کنین. اکنون با مقایسه چشمی نمودار هرکدام از ارزهای رمزنگاری ‌شده، به ‌راحتی می تونین به این نکته برسین که، کدام‌ یک بیش ‌تر و کدام‌ یک، کمتر از ارزش واقعیش معامله ‌شده. در واقع آن‌ هایی که نوسانات بیشتری بالا و پایین خط دارن، مشخصا به ارزش‌ هایی کمتر و یا بیشتر از ارزش واقعیش خرید و فروش شدن.

عوامل تعیین کننده ارزش ذاتی رمز ارزها

میزان تقاضای بازار، میزان کیفیت، میزان اعتبار و مشارکت شریکان، اندازه جامعه هدف، سطح توانایی گروه اجرایی و توسعه دهندگان ارز دیجیتال دخیل هستش.

-بازار (موارد استفاده)

  • جامعه

  • ترکیب تیم

  • منابع مالی برای غربال‌ کردن طرح‌ ها و محاسبه ‌ی ارزش ذاتی یک پروژه وجود نداره و از طرفی حجم زیاد اطلاعات و داده ‌های در دسترس به‌ خصوص در ICO هایی که به‌ صورت شفاف پروژه‌ی خود را تشریح نکردن، سرمایه‌گذاران را گمراه کرده و از هدف اصلی بازمی‌ داره. بنابراین در تحقیق راجع به یک طرح غرق نشین منظور اینه که، وسواس در تحقیق و بررسی، فلج‌ کننده هست. حجم زیادی از اطلاعات در زمینه تعیین و محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری ‌شده وجود داره. این حجم زیاد می‌ تونه تمرکز سرمایه‌گذار را از هدف اصلیش که انجام یک سرمایه‌گذاری سودآوره، منحرف کنه. بنابراین، در تحلیل و بررسی ‌ها غرق نشین به این معناست.

  • برای تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، تریدرها نباید درگیر تحقیق و بررسی های وسواس گونه شوند زیرا گردآوری حجم زیادی از اطلاعات در این زمینه، مانع از تمرکز سرمایه گذار بر روی هدف اصلی خود که همان سرمایه گذاری های پر سود است، می شود.

  • برای محاسبه ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، عوامل احساسی و عاطفی نیز تاثیرگذار است. دو مفهوم FUD به معنی ترس، تردید و عدم اطمینان و FOMO به معنی ترس از دست دادن از جمله این عوامل احساسی تاثیرگذار هستند. -۹۰ درصد از بازار ارزهای دیجیتال بر پایه تفکرات عقلانی ایجاد شده‌‌‌‌‌ است. بنابراین مردم تنها به کسب سود بالاتر فکر می کنند و به ارزش شرکتی که در آن سرمایه خود را وارد کرده اند، توجهی ندارند.

  • از جمله عوامل تاثیرگذار دیگر بر بازار ارزهای دیجیتال و نوسانات آن، می توان به شایعات اشاره‌‌‌‌‌ کرد. برای تصمیم گیری درست در زمینه ارزهای دیجیتال، باید به محاسبه ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال و مقایسه کردن آن با ارزش های جاری پرداخت.

ارزش ذاتی بیت کوین

از نظر برخی سرمایه گذاران مشهور مانند وارن بافت، دونالد ترامپ و... بیت کوین ارزش ذاتی نداره و استدلال آن ها ناشی از خاستگاه ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان یک دارایی غیرمتمرکز و همتا به همتاست. بنابراین برای بسیاری از سرمایه گذاران، ارزهای دیجیتال به دلیل دیجیتالی بودن به عنوان یک نرم افزار به حساب میاد. به عبارت ساده تر و دقیق تر همانطور که گفتیم، علت مواضع منفی نسبت به بیت کوین و شک و تردید نسبت به ارزش ان، ناشی از ساختار غیر متمرکز و توزیع شده و همین طور ماهیت دیجیتالی اون هست. در جولای سال ۲۰۱۹ (تیر ۹۸)، ترامپ با اشاره به اینکه بیت‌ کوین ارزش ذاتی نداره، سخنانی را که قبلاً توسط وارن بافت و شریک تجاری وی چارلی مانگر (Charlie Munger) به اشتراک گذاشته بود رو تکرار کرد. ترامپ در توییتی گفت، من هوادار بیت ‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر نیستم. این ارزها پول محسوب نمی‌ شن و ارزش آن ‌ها پایدار نیست و هیچ پایه و اساسی ندارن.

همچنین، در اوایل ماه مارس (اسفند ۹۸)، اندرو بیلی (Andrew Bailey)رئیس بانک مرکزی انگلستان، ادعا کرد که بیت کوین هیچ ارزش ذاتی نداره. او در اظهار ‌نظری بحث ‌برانگیز گفت هر سرمایه‌گذاری که بیت ‌کوین نگهداری می‌ کنه، باید برای از دست دادن تمام پول خود آماده باشه. بیلی اظهار کرد، اگر مایلین آن‌ را بخرین، مشکلی نیست، اما توجه داشته باشین که، هیچ ارزش ذاتی نداره. ممکنه دارای ارزش ظاهری باشه، اما در اون هیچ ارزش ذاتی وجود نداره. اما مدیران حوزه ارز دیجیتال و همچنین بزرگان عرصه ی سرمایه گذاری، ارزش بیت کوین رو متفاوت و به شکلی دیگر درک می کنن.

به این شکل که، آری پاول (Ari Paul)، مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری بلاک‌تاور‌ کپیتال (BlockTower Capital) در مصاحبه‌ ای توضیح داد که ارزش بیت کوین، از کنترلی که این ارز دیجیتال به صاحبان سرمایه میده ناشی می ‌شه. ویژگیِ غیر قابل مصادره بودن بیت کوین در مقایسه با دارایی ‌های سنتی، سطحی بی‌ سابقه از آزادی اقتصادی رو برای کاربرنشون فراهم می‌ کنه.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.