معرفی پروژه Rarible و توکن RARI

معرفی پروژه Rarible و توکن RARI

ارز دیجیتال Rarible یک پلتفرم توکن غیر قابل تعویض (NFT) برای مجموعه‌های دیجیتال است که با فناوری بلاکچین طراحی شده است.ارز دیجیتال رریبلRarible قصد دارد که به یک پلتفرم امن برای کالاهای هنری و دیجیتال تبدیل شود.

سرمایه‌گذاران زیادی به توکن RARI (راری) که یک توکن ERC-20 است، علاقه‌مند شده‌اند. دفتر مرکزی ارز دیجیتال Rarible در مسکو قرار دارد و در اوایل سال 2020 به دست الکس سالنیکوف (Alex Salnikov) و الکسی فالین (Alexei Falin) تأسیس شده است. در واقع Rarible یک پلتفرم NFT با تمرکز ویژه روی آثار هنری است. Rarible یک بازار دارد که به کاربران امکان می‌دهد آثار هنری دیجیتالی یا NFT را تجارت کنند. کاربران همچنین می‌توانند از پلتفرم Rarible برای ساخت NFT ها یا توکن‌های غیر قابل تعویض استفاده کنند. یکی از مشکلات سازندگان محتوای دیجیتال، کپی شدن آثارشان است. در این پلتفرم، هنرمندان می‌توانند آثار خود مثل کتاب، آلبوم موسیقی، فیلم یا هر اثر هنری را به صورت یک توکن NFT بفروشند و نگران کپی شدن اثر خود نباشند.راریبل تأکید قابل‌توجهی بر ایجاد بستر کاملاً خودمختار دارد. پلتفرم Rarible به سرعت به سمت تبدیل شدن به یک سازمان خودمختار غیر متمرکز (DAO) پیش می‌رود. هدف یک سازمان DAO (Decentralized Autonomous Organization) این است که کاربران پلتفرم، متولی کلیه تصمیمات مربوط به این پلتفرم باشند. به همین منظور توکن RARI بسیار حایز اهمیت است.

توکن RARI چیست؟

در 15 جولای 2020، ارز دیجیتال راریبل یک مقاله منتشر کرد و جزئیات توکن RARI را در آن توضیح داد. RARI اولین توکن مدیریتی در حوزه NFT ها است. کل عرضه توکن RARI، در حدود 25 میلیون توکن اعلام شده است. از این تعداد، 10 درصد آن برای ایردراپ (هدیه‌های تبلیغاتی) در نظر گرفته می‌شود، 30 درصد از توکن‌ها به سرمایه‌گذاران و تیم ارز دیجیتال Rarible اختصاص می‌یابد و 60 درصد هم از طریق استخراج در دسترس خواهد بود. البته چون پلتفرم Rarible یک پلتفرم فروشگاهی است، مفهوم استخراج در آن کاملاً با مفهوم استخراج در شبکه بیت کوین متفاوت است. استخراج پلتفرم‌های بازاری، تشویق کاربران به مشارکت بیشتر در پلتفرم است. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند از طریق خرید یا فروش در بستر بازار Rarible، توکن RARI به دست آورند.

مدیریت جامعه ارز دیجیتال Rarible

با توجه به اینکه ارز دیجیتال Rarible می‌خواهد به یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز واقعی (DAO) تبدیل شود و این مسئله را توسط توکن حکمرانی RARI انجام می‌دهد، زمان خوبی است که ابتدا بررسی کنیم که منظور از مدیریت جامعه چیست. در ارز دیجیتال Rarible مدیریت جامعه به این معنی است که کاربر یا به طور دقیق‌تر دارندگان توکن RARI کسانی هستند که آینده پروژه را شکل می‌دهند. راریبل زیرساخت‌ها را برای تبدیل شدن به یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز با مدیریت جامعه در نظر گرفته است. اگرچه هنوز کارهای زیادی برای تحقق کامل این امر باقی مانده است، اما تیم ارز دیجیتال رریبل برای محقق کردن این امر سخت در تلاش هستند.در تاریخ ده سپتامبر، ارز دیجیتال Rarible موفق به جذب سرمایه از شرکت سرمایه‌گذاری بلاکچین CoinFund شد. این سرمایه‌گذاری به منظور توسعه Rarible برای پلتفرم بازاری NFT خود است.

علاوه‌ بر این، اخیراً ارز دیجیتال Rarible توسط شرکت yEarn Finance پشتیبانی شد. همچنین تیم Rarible بیان کرده است که در حال معرفی یک توکن هستند که کاربران می‌توانند باارزش‌ترین مجموعه‌های هنری را دنبال کنند یا روی آن سرمایه‌گذاری نمایند. بر طبق گفته الکساندر سالنیکف، بنیانگذار Rarible، این راهی برای مشارکت کاربران یا سرمایه‌گذاران در کل بازار NFT خواهد بود.

علاوه ‌بر‌ این، Rarible روی مجموعه جدیدی از قابلیت‌ها کار می‌کند. به عنوان نمونه در حال اضافه کردن یک شبکه اجتماعی و پشتیبانی از یک برنامه تلفن همراه هستند. همچنین، سازوکار توزیع توکن RARI مردم را تشویق می‌کند تا NFT های خود را در پلتفرم Rarible لیست کنند. پروژه Rarible در سال 2020 میلادی به عنوان یک پروژه متن باز (Open Source) فعالیت خود را شروع کرده است.

سازندگان و تیم توسعه دهنده پروتکل Rarible

این پروتکل توسط الکس سانیکاو (Alex Salnikov) و الکسی فالین (Alexei Falin) در اوایل سال 2020 میلادی در شهر مسکو ایجاد شده است. این پلتفرم بر روی دارایی های NFT مبتنی بر آثار هنری تمرکز دارد.

ساخت NFT در پلتفرم Rarible

ساخت NFT را Mint کردن می گویند.

در شبکه Rarible ایجاد NFT کار بسیار آسانی است.

کاربران باید ابتدا فایلی را که قصد دارند از آن برای ایجاد توکن استفاده کنند، آماده کنند.

این فایل می تواند یک ویدیو باشد با فرمت MP4، یا عکس باشد با فرمت PNG یا GIF و حتی یک فایل صوتی باشد با فرمت MP3 و یا فایل Pdf. همچنین این فایل نباید حجمی بیشتر از 30 مگابایت داشته باشد.NFT کاربران پس از آپلود کردن این فایل بر روی سایت ایجاد می شود.البته کاربران با انجام تراکنشی روی شبکه اتریوم با Gas Limit تقریبا ۵۰۰۰۰Gwei می توانند برای ساخت آن اقدام کنند.NFT پس از انجام تراکنش و تایید آن ساخته می شود و می توان آن را در پلتفرم Rarible قیمت گذاری کرد و آن را در بازار برای فروش گذاشت.

ابعاد اقتصادی توکن RARI

تعداد کل این توکن 25 میلیون واحد می باشد که 10 درصد از آن در میان کاربران پلتفرم Rarible و سایر کاربران حوزه NFTها به صورت ایردراپ توزیع شده است.60 درصد از این توکن ها نیز بین خریداران و فروشندگان NFT در بازار معاملاتی Rarible به صورت هفتگی توزیع خواهد شد که از جولای سال 2020 شروع و تا حدودا سه سال و نیم بعد ادامه خواهد داشت.

کاربرد توکن RARI

مهم ترین کاربرد توکن RARI این است که در اکوسیستم Rarible، یک توکن حاکمیت محسوب می شود. هولدرهای این توکن ضمن بیان نظرات خود می توانند اقدام به مشارکت در تصمیم گیری های این شبکه کنند.برای مثال آنها می توانند در رابطه با کارمزد ترید در پلتفرم Rarible، گسترش و توسعه آن و همچنین اضافه کردن ویژگی های بیشتر به پلتفرم Rarible مشارکت کنند و تصمیم گیری کنند، زیرا این مشارکت ها از جمله حقوق آنها محسوب می شود.

مزایا و معایب پلتفرم Rarible

این پلتفرم مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می توان به ایجاد بستری آسان برای ساخت توکن های غیر قابل تعویض بدون نیاز به دانش کدنویسی، متن باز بودن و همچنین غیر متصدی بودن اشاره کرد.Rarible یک بازار معاملاتی ایجاد کرده که افراد می توانند در آن بدون نیاز به واسطه ها، اقدام به ترید توکن های غیر قابل تعویض خود کنند و سپس آنها را مستقیما خرید و فروش کنند.از جمله ایرادات این توکن می توان به نحوه توزیع توکن RARI اشاره کرد. سود جویان می توانند به راحتی تعداد زیادی توکن RARI را از طریق ترید های غیر واقعی، یعنی تریدهایی که خریدار و فروشنده در آنها فقط یک نفر است، به دست آوردند. یکی از سرمایه گذاران اولیه پلتفرم Rarible، شرکت آمریکایی Coinfund می باشد که قبلا نیز در پروژه هایی مانند مساری، بالانسر و پاراسواپ سرمایه گذاری کرده است.شرکت کوین بیس نیز به همراهی Coinfund، 1kx و Parafi مبلغ ۱.۷۵ میلیون دلار را در پلتفرم Rarible سرمایه گذاری کرده اند. همچنین این پلتفرم با پروژه Opensea همکاری داشته است. افرادی که برای ساخت توکن های غیر قابل تعویض با مشکل عدم آشنایی با استاندارهای قراردادهای هوشمند و دانش کدنویسی روبرو هستند، می توانند از طریق این پلتفرم، توکن های غیر قابل تعویض خود را ایجاد کنند.و از پلتفرم Rarible به عنوان محلی برای خرید و فروش و ترید NFT ها در بازار کریپتوکارنسی استفاده کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.