همه دانستنی های مهم درباره رمز ارز Celer

 همه دانستنی های مهم درباره رمز ارز Celer

غیرمتمرکز بودن»، «حفظ امنیت اطلاعات و تراکنش‌ها» و «مقیاس‌پذیری بالا» سه ویژگی اصلی یک بلاک چین کارآمد است. بسیاری از پروژه‌های بلاک چینی مانند بیت کوین و اتریوم علیرغم امنیت بالا و غیرمتمرکز بودن، مقیاس‌پذیری پایینی دارند.

در مقابل، برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال که مقیاس‌پذیری بالایی دارند، متمرکزتر و گاهی اوقات ناامن‌تر هستند. مقیاس‌پذیری بالا در حین حفظ امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه، یکی از مسائل اساسی در حوزه بلاک چین است که ارز سلر Celerنتورک برای حل آن ارائه شده است. سلر نتورک یکی از پروژه‌های کریپتو‌کارنسی قوی در حوزه مقیاس‌پذیری است که هدف آن کاراتر کردن پروژه‌های ارز دیجیتال لایه اول و ایجاد پل‌های میان‌زنجیره‌ای برای اتصال بلاک‌ چین‌های مختلف به یکدیگر است. این ارز دیجیتال سرعت ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین را افزایش و در عین حال کارمزد آن را کاهش می‌دهد. سلر نتورک یکی از پروژ‌هایی است که در لبه تکنولوژی رمزارزها فعالیت می‌کند و محصولات خود را با جدیدترین تکنولوژی‌های مقیاس‌پذیری مثل رول آپ و کانال پرداخت ارائه می‌کند. امروزه ارزهای دیجیتال با رشد روزافزون و پیشرفت چشمگیری همراه است و به مروز زمان شاهد پذیرش بیشتر رمز ارزها به‌عنوان ارزهای محبوب در جهان هستیم. در این‌ میان، هر روز بر تعداد این ارزها افزوده شده و رمز ارز جدیدی در جهان متولد می‌شود که با قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوت و جدید خود، توجه همه را جلب می‌کند.

تلاش تیم‌های توسعه‌دهنده ارزهای دیجیتال جدید، برطرف کردن مشکلات شبکه بلاک چین های قبلی و گسترش روند فعالیت در حوزه رمز ارزها است. سلر Celer نتورک (Celer Network) یکی از این رمز ارزها بوده که در حال تلاش برای برطرف کردن اشکالات به ویژه در سیستم بلاک‌چین است.

تاریخچه سلر Celer

سلر فعالیت خود را از جون ۲۰۱۸ آغاز کرده است. این ارز از طریق پروژه لانچ‌پد بایننس (Binance Launchpad) ارائه شد. پروژه‌ای که بایننس برای فروش توکن‌ها و جذب سرمایه معرفی کرد. طراحان شبکه سلر با تمرکز و توجه بیشتر به عواملی مانند تعامل و هزینه‌های پایین سعی بر این داشتند تا علاقه‌مندان به این حوزه را به‌گونه‌ای متفاوت جذب و تسخیر کنند.

مقیاس‌پذیری لایه 2 چیست ؟

برای پاسخ دادن به سوال ارز سلر Celer چیست نیاز است که ابتدا با مفهوم مقیاس‌پذیری لایه 2 آشنا شویم. فناوری بلاک چین پایه‌ای برای گسترش چشم‌گیر اطلاعات و انتقال ارزش ایجاد کرده است. آینده دنیا با حضور بلاک چین به شکلی است که در آن افراد، رایانه‌ها، موبایل‌ها و تمامی دستگاه‌های با قابلیت اینترنت اشیا قادر به ایجاد تعاملات امن، خصوصی و بدون نیاز به اعتماد هستند. اگرچه چنین دنیایی بسیار جذاب است اما تکنولوژی بلاک چین در حال حاضر همانند اینترنت 56 کیلوبیتی دهه 90 کند است و نیاز به توسعه زیرساختی دارد.

بلاک چین‌های لایه اول مثل بیت کوین و اتریوم بسیار کند هستند زیرا تمامی فعالیت‌های کاربران در این شبکه‌ها باید توسط بیشتر ماینرهای شبکه پردازش و نتیجه این فعالیت‌ها با اجماع کاربران به شبکه اضافه شوند. علاوه بر این، اجماع «درون‌زنجیره‌ای» (on-chain) اثرات منفی بر حفظ حریم خصوصی کاربران دارد چرا که در آن همه تراکنش‌های شبکه به طور دائم عمومی هستند. پیشرفت‌های صورت گرفته برای مقیاس‌پذیری درون‌زنجیره‌ای مانند «شاردینگ» (Sharding) و الگوریتم‌های اجماع مختلف ارائه شده مانند اثبات سهام قابل توجه هستند اما این روش‌ها قادر به تغییر محدودیت‌های اساسی اجماع درون‌زنجیره‌ای نیستند.

برای ایجاد بلاک چین‌های در مقیاس اینترنت که بتوانند همزمان سه ویژگی حفظ حریم خصوصی کاربران، عدم نیاز به اعتماد متقابل کاربران و غیرمتمرکز بودن را داشته باشند، باید به دنبال راه‌حل‌هایی فراتر از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری درون‌زنجیره‌ای بود. اصل اساسی در طراحی یک سیستم توزیع شده مقیاس‌پذیر این است که عملیات روی نودهای مختلف عمدتا مستقل باشند. این اصل نشان می‌دهد که برای مقیاس‌پذیری کامل برنامه‌های غیرمتمرکز، بیشتر تراکنش‌ها باید خارج از زنجیره تایید شوند و تا جایی که ممکن است از اجماع درون‌زنجیره‌ای اجتناب شود. راه‌حل‌های مرتبط با این اصل اغلب به عنوان فناوری‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 شناخته می‌شوند. سه راه‌حل عمده مقیاس‌پذیری لایه دوم در ارز دیجیتال سلر Celer استفاده شده‌اند.

کانال پرداخت

«کانال پرداخت» یا «کانال وضعیت» (State Channel) این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند که بتوانند توسط یک قرارداد هوشمند، تراکنش‌های خود را خارج از زنجیره انجام دهند و تنها در حالتی که کاربران در وضعیت نهایی حساب‌ها اختلاف نظر دارند به اجماع درون زنجیره‌ای متوسل شوند. برای توضیح این سیستم از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید مهدی و علی دو کاربر در شبکه بلاک چین هستند که می‌خواهند تراکنش‌های مالی با یکدیگر داشته باشند.

در این حالت میان این دو کاربر یک قرارداد هوشمند چند امضایی ایجاد می‌شود و هر دو کاربر مقداری توکن مثلا هر کدام 10 اتریوم در آن واریز می‌کنند. این یک تراکنش در شبکه اتریوم است. حال اگر مهدی بخواهد دو اتریوم به علی پرداخت کند، این تراکنش را خارج از زنجیره در قرارداد هوشمند امضا می‌کند و به علی ارسال می‌کند. با تایید علی، وضعیت شبکه عوض می‌شود و حساب جدید علی 12 اتریوم و حساب جدید مهدی 8 اتریوم می‌شود.

در این مرحله نیازی به مراجعه به شبکه اصلی نیست و تغییرات در قرارداد هوشمند طراحی شده ذخیره می‌شود. با این روش، دو کاربر می‌توانند هزاران تراکنش را در قرارداد هوشمند بدون مراجعه به شبکه اصلی ثبت کنند. تنها در صورتی به الگوریتم اجماع درون‌زنجیره‌ای نیاز است که دو کاربر در وضعیت نهایی شبکه اختلاف داشته باشند. در این صورت یک تراکنش به شبکه اصلی ارسال می‌شود و با اجماع ماینرها، وضعیت نهایی حساب دو کاربر محاسبه می‌شود.

زنجیره جانبی چیست ؟

«زنجیره جانبی» (Side Chain) یکی دیگر از روش‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 است که ایده اصلی آن، اجرای یک زنجیره کاراتر از زنجیره اصلی به صورت موازی است که در آن دارایی‌ها قابلیت انتقال بین دو زنجیره را داشته باشند. مزیت استفاده از زنجیره جانبی در مقایسه با کانال پرداخت این است که تعاملات بین تعداد زیاد کاربران در این روش به شکل بهتری انجام می‌شود و این روش نیازی به قفل کردن نقدینگی یا حضور تعداد زیادی کاربر برای تضمین امنیت ندارد.

عیب این روش نسبت به کانال پرداخت در هزینه بالاتر و زمان بیشتر مورد نیاز برای ثبت تراکنش‌های خارج زنجیره است. زنجیره‌های جانبی و کانال‌های پرداخت مکمل یکدیگر هستند. ارز سلر CELR از فناوری زنجیره جانبی برای ایجاد سرویس‌های بسیار قابل اعتماد و غیرمتمرکز استفاده می‌کند که خطرات امنیتی کانال پرداخت را ندارد.

رول آپ چیست ؟

«رول‌آپ‌ها» (Rollups) فناوری‌های جدید در حوزه مقیاس‌پذیری لایه 2 هستند. ایده اصلی در رول آپ‌ها، تجمیع تراکنش‌ها در خارج از شبکه و ارسال تجمیع شده آن‌ها به صورت یک تراکنش به شبکه اصلی است. در این روش، هش وضعیت قراردادهای بین افراد به صورت درون‌زنجیره‌ای نگه‌داری می‌شود اما محاسبات اصلی تراکنش‌ها بیرون زنجیره صورت می‌گیرد. کارایی رول آپ از تجمیع تعداد زیادی تراکنش برون‌زنجیره‌ای و تبدیل آن به یک انتقال وضعیت درون‌زنجیره‌ای تامین می‌شود و امنیت آن به وسیله توانایی قرارداد درون‌زنجیره‌ای در تایید صحت انتقال وضعیت‌ها تضمین می‌شود. رول آپ‌ها به دو دسته کلی «خوش‌بینانه» (Optimistic) و «بدون دانش» (Zero Knowledgw | ZK) تقسیم می‌شوند.

در رول آپ‌های خوش‌بینانه، تجمیع‌کنندگان بلوک‌های رول آپی که تراکنش‌های خارج زنجیره را خلاصه می‌کنند، به شبکه ارسال می‌کنند. هر کسی می‌تواند اعتبار بلوک‌های رول آپ را بررسی کند و اگر مغایرتی بود آن را به شبکه اعلان کند. در این حالت قرارداد درون زنجیره‌ای تابع «Calldata» را اجرا می‌کند تا بلوک‌های رول آپ را تایید کند. رول آپ‌های خوش‌بینانه می‌توانند توان عملیاتی بالا، هزینه‌های کمتر، امنیت در سطح زنجیره اصلی و محیط اجرایی شبیه به زنجیره اصلی را به قیمت تاخیر در تایید تراکنش‌ها به دلیل ماهیت دسته‌بندی تراکنش‌ها، تامین کنند. این رول آپ‌ها با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند.

سیستم لایه دو ارز سلر Celer از رویکرد خوش‌بینانه رول آپ برای توسعه یک سیستم ترکیبی از رول آپ و زنجیره جانبی استفاده می‌کند تا در سطوح مختلف اطمینان، ویژگی‌ها و کارایی خدماتی به کاربران زنجیره‌های اصلی ارائه کند. رول آپ بدون دانش مشابه رول آپ خوش‌بینانه است با این تفاوت که به جای تعاملات درون زنجیره‌ای برای تایید بلوک‌ها، از الگوریتم‌های «ZK-SNARKs» استفاده می‌کند. ایجاد سیستم اثبات بدون دانش هزینه زیادی دارد و به همین دلیل این روش در حل حاضر برای اپلیکیشن‌های عمومی قابل استفاده نیست. این روش در زمان کمتری نسبت به رول آپ خوش بینانه تراکنش‌ها را تایید می‌کند اما چون با EVM سازگار نیست، پروژه‌ها برای استفاده از این تکنولوژی باید کل برنامه خود را از نو ایجاد کنند.

تیم تشکیل‌دهنده سلر Celer

  • مو دانگ (Mo Dong)، به‌عنوان هم‌بنیانگذار این تیم مشغول به فعالیت بوده که قبل از طراحی و ایجاد این ارز، در شرکت وری‌فلو (Veriflow) فعالیت داشته که روی تایید رسمی شبکه کار می‌کردند. دانگ در زمینه به‌کارگیری نظریه بازی الگوریتمی در طراحی پروتکل تخصص داشته و دروس قراردادهای هوشمند فول‌استک را هم تدریس می‌کند.
  • جوندا لیو (Junda Liu)، یکی دیگر از هم‌بنیانگذاران تیم سلر بوده که دارای مدرک دکترا از دانشگاه برکلی (Barkeley) کالیفرنیا است. وی قبل از فعالیت در این تیم یعنی در سال ۲۰۱۱ میلادی در شرکت گوگل مشغول به فعالیت بوده و زمبنه این فعالیت در ایجاد زیرساخت دیتاسنتر شبکه گوگل بوده است. علاوه‌براین، از فعالیت‌های مهم دیگر لیو تاسیس سرویس موبایل پراجکت‌فای (Project Fi) در سال ۲۰۱۴ بود. شیائوژو لی (Xiaozhou Li)، با مدرک دکترا از دانشگاه پرینستون (Princeton) هم‌بنیانگذار و توسعه‌دهنده دیگر شبکه سلر است. از او تاکنون مقاله‌های مختلفی در حوزه سیستم‌های توزیع‌شده، شبکه، ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها منتشر شده است.
  • ژینگ‌کای لیانگ (Qingkai Liang)، یکی دیگر از افراد تشکیل‌دهنده تیم سلر که مدرک دکترای خود را از دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) دریافت کرده است. لیانگ در طول سابقه آکادمی خود بر روی مسائل مختلف یادگیری و کنترل در سیستم‌های شبکه‌ و منحصرا بر یادگیری الگوریتم‌ها تمرکز داشته است. نتیجه تلاش‌ها و دستاوردهای او را در پیاده سازی Raytheon BBN Technologies و Bell Labs می‌توان یافت.

نحوه عملکرد شبکه سلر Celer

هدف اصلی شبکه سلر توسعه راهکار مقیاس‌پذیری برون زنجیره‌ای است تا بلاک‌چین‌های مختلفی که بر بستر این پلتفرم اجرا می‌شوند را مقیاس‌پذیرتر کند. راهکارهای مقیاس‌پذیری برون زنجیره‌ای یا لایه ۲ از نظر تئوری نسبت به سایر راهکارها برتری دارند زیرا به شبکه موردنظر این امکان را داده تا به پردازش تراکنش‌های کوچکتر خارج از بلاک‌چین پرداخته و سپس آنها را به یک تراکنش درون زنجیره‌ای تبدیل کند.

بر همین اساس این راهکارها سبب کاهش ازدحام تراکنش‌های زنجیره اصلی شده که این مسئله خود موجب افزایش ظرفیت عملیاتی سیستم به طور کلی خواهد بود.

cChannel در ارز سل نتورک

سی‌چنل از دو روش اصلی مقیاس‌پذیری لایه دوم یعنی کانال پرداخت و زنجیره جانبی استفاده می‌کند. کانال پرداخت یک کانال ارتباط دو طرفه بین کاربران است که به آن‌ها امکان تعامل می‌دهد. این تعامل به جای این که درون شبکه بلاک چین اتفاق بیفتد به صورت برون‌زنجیره‌ای انجام می‌شود. برای اینکه این قابلیت در شبکه اضافه شود، مراحل زیر باید طی شود.

بخشی از وضعیت بلاک چین با استفاده از نوعی قرارداد هوشمند چند امضایی قفل می‌شود. شرایط انجام این کار از قبل توسط شرکت‌کنندگان تعیین می‌شود. شرکت‌کنندگان با امضای تراکنش‌ها با یکدیگر تعامل می‌کنند و این کار بدون ارسال پیامی به شبکه اصلی انجام می‌شود. پس از این که کانال پرداخت بین کاربران بسته شد، وضعیت نهایی به بلاک چین اضافه می‌شود. سوالی که وجود دارد این است که چرا به کانال پرداخت نیاز داریم. در شبکه‌های بلاک چین لایه اول، برای ثبت یک تراکنش در شبکه باید بیشتر ماینرها تراکنش را تایید کنند. از طرفی هر تراکنش نیاز به پرداخت کارمزد تراکنش شبکه دارد. با گسترش تکنولوژی بلاک چین و فعالیت تعداد زیادی ماینر، سرعت ثبت تراکنش‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند و از طرفی محدود کردن تعداد ماینرها منجر به متمرکز شدن شبکه می‌شود.

کانال‌ پرداخت با استفاده از قراردادهای هوشمند و اصول نظریه بازی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که تراکنش‌های خود را بیرون از زنجیره و با صرف زمان و هزینه کمتر ثبت کنند. کانال پرداخت برای به روزرسانی وضعیت، به رضایت و امضای همگی شرکت‌کنندگان نیاز دارد و هر دو شرکت‌کننده در یک تراکنش باید قبل از انجام عملیات به توافق برسند. البته چون این توافق بین دو نفر است سرعت اجرای آن بسیار بالا است.

cRoute CELR در ارز سلر

برای افزایش مقیاس‌پذیری کانال پرداخت به صورت کارآمد، باید مسیریابی وضعیت به بهترین شکل ممکن طراحی شود. «مسیریابی وضعیت» (State Routing) سرعت و حجم تراکنش‌های جاری را در یک سیستم معین، تعیین می‌کند. شبکه‌های کانال پرداخت موجود مانند «شبکه لایتنینگ» (Lightning Network) و «شبکه رایدن» (Raiden Network) مشکلات خاصی دارند که مانع مسیریابی کارآمد در آن‌ها می شود.

شبکه لایتینیگ شکلی از «پروتکل مسیریابی لندمارک» (Landmark Routing protocol) به نام «فلر» (Flare) را استفاده می‌کند. ایده مسیریابی لندمارک، تعیین کوتاه‌ترین مسیر از فرستنده به گیرنده از طریق یک گره میانی به نام لندمارک است که معمولا یک نود شناخته شده با اتصال بالا است. شبکه رایدن نیز از روش جستجوی «A* tree» استفاده می‌کند که یک پیاده‌سازی توزیع شده از روش مسیریابی کوتاه‌ترین مسیر است. به طور خلاصه، هر دو این مکانیزم‌ها به دنبال پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیر بین دو نقطه هستند.

استفاده از این روش در یک مدل داده سنتی خروجی خوبی دارد چرا که کل شبکه در چنین سیستم‌هایی نسبتا پایدار است و ظرفیت پیوندها به اتصال بین داده‌ها مربوط نیست زیرا پیوندها تحت تاثیر تغییرات گذشته نیست. این درحالی است که کانال‌های پرداخت برون‌زنجیره‌ای، مدل‌های مربوط به وضعیت هستند چرا که تراکنش‌های ثابتی که در آن‌ها اتفاق می‌افتد ظرفیت و تعادل هر نود را تغییر می‌دهد.

استفاده از الگوریتم کوتاه‌ترین مسیر منجر به تغییرات مکرر در توپولوژی شبکه می‌شود و تعادل کانال را در نظر نمی‌گیرد. در یک اکوسیستم غیرمتمرکز، تغییرات دائمی توپولوژی شبکه باعث کند شدن شبکه می‌شود چرا که الگوریتم برای تطبیق دادن خود با توپولوژی جدید شبکه به زمان نیاز دارد.

cOS در ارز سلر

cOS ترکیبی از چهارچوب توسعه برنامه (SDK) و سیستم زمان اجرا (Runtime) است. هدف cOS کمک به توسعه‌دهندگان برای ساخت سریع، اجرا و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز برون‌زنجیره‌ای مقیاس‌پذیری با سطح بالایی از خلاصه‌سازی است. سلر برای اینکه بتواند گستره کاربردهای خود را فراتر از پرداخت‌های ساده همتا به همتا ببرد از سیستمی از اپلیکیشن‌های برون‌زنجیره‌ای به عنوان «گراف جهت‌دار غیرمدور» (Directed Acyclic Graph | DAG) از وضعیت‌های وابسته به شرط استفاده می‌کند.

SDK مورد استفاده در سلر یک راه حل زنجیره‌ابزار (Toolchain) کامل برای ایجاد، ردیابی و تحلیل وضعیت‌ها در اپلیکیشن‌های برون‌زنجیره‌ای است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از SDK اپلیکیشن‌هایی ایجاد کنند تا به کمک آن‌ها راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری برون-زنجیره و شبکه پرداخت ایجاد شده توسط ارز سلر نتورک را تسریع کنند. این امکان به ایجاد یک اکوسیستم قوی کمک می‌کند. توسعه‌دهندگان با استفاده از چهارجوب توسعه برنامه سلر قادر به ایجاد دو دسته از برنامه‌های غیرمتمرکز هستند.

برنامه‌های کاربردی ساده پرداخت در ازای استفاده: در این برنامه‌ها کاربران سرویس‌های کوچکی از از یک نهاد واقعی دریافت می‌کنند و پرداخت‌ها را از طریق شبکه پرداخت انجام می‌دهند. برنامه‌های کاربردی پیچیده و چند نفره: توسعه دهندگان می‌توانند با به کار گیری نمودارهای وابستگی وضعیت شرطی، برنامه‌های پیچیده چند نفره بسازند. سلر Celer قصد دارد زبان‌های قرارداد هوشمند موجود را با تکنیک‌های مدرن ساخت نرم‌افزار مانند «metaprogramming»، «annotation processing» و «dependency injection» گسترش دهد. سیستم زمان اجرا در cOS به عنوان رابط بین اپلیکیشن‌های سلر (cApps) و لایه انتقال شبکه سلر Celer عمل می‌کند. این سیستم از اپلیکیشن‌های سلر از نظر ارتباطات شبکه و مدیریت محلی و برون‌زنجیره‌ای وضعیت پشتیبانی می‌کند. سیستم زمان اجرا، فعالیت‌های زیادی در سیستم انجام می‌دهد.

cEconomy در ارز سلر

در بخش قبل اولین رکن ارزشمندی پروژه ارز دیجیتال سلر Celer را بررسی کردیم. در این بخش مدل اقتصاد رمزنگاری این پروژه را که با نام cEconomy مطرح است بررسی می‌کنیم. این بخش برای ارائه نقدینگی پایدار به شبکه و در دسترس نگه داشتن همیشگی اکوسیستم ساخته شده است. هر راه‌حل برون-زنجیره مقیاس‌پذیر برای رسیدن به هدف خود نیاز به حفظ تعادل بین نقدینگی و در دسترس بودن دارد. مکانیزم‌هایی که برای مدیریت این تعادل وجود دارند به صورت زیر هستند.

اثبات تعهد نقدینگی (Proof of Liquidity Commitment | PoLC) حراجی پشتوانه نقدینگی (Liquidity Backing Auction | LiBA) شبکه نگهبان وضعیت (State Guardian Network | SGN)

اهداف شبکه سلر Celer

هدف اصلی سلر Celer رسیدگی و پاسخگویی به مسائل حیاتی در دنیای ارزهای دیجیتال است. گسترش مقیاس‌پذیری شبکه های بلاک‌چنین امروزی به‌منظور افزایش دامنه کاربری آن از حمله این اهداف محسوب می شود.

به‌دلیل سیستم‌های موجود در بلاک‌چین، وظیفه هر نود (node) بررسی فرآیند معاملات است. موضوعی که نقش بسزایی در کاهش سرعت معاملات دارد.

راه‌حلی که رمز ارز سلر CELR ارائه می‌دهد این است که مدل اجماع درون‌زنجیره‌ای به‌عنوان آخرین گزینه مدنظر باشد. این حالتی است که تکنیک‌های مقیاس‌‎‌بندی خارج از زنجیره را در اولویت قرار می‌دهد این سیستم‌ها بر پایه سیستم‌های توزیع‌شده مقیاس‌پذیر با عملکردهای متقابل و مستقل بر روی گره‌های متنوع طراحی و ابداع شده‌اند. این مقیاس خارج از زنجیره در شبکه سلر باید به نحوی باشد که هر دو طرف را قادر ساخته تا قراردادها را به صورت محلی، یعنی در بین خود به جای بلاک‌چین جهانی اجرا کنند.

هدف توسعه‌دهندگان سلر Celer ارائه معاملات با حجم بالا و سرعت قابل‌قبول است. رشد و افزایش تعداد نودهای متصل باعث شده تا توان تولید شبکه به‌صورت خطی افزایش پیدا کند. طراحان سلر بر این عقیده هستند که در نهایت راه‌حل ارائه‌شده توسط آنها باید به یک اکوسیستم غیرمتمرکز که از کاربران، رایانه‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه و اینترنت تشیکل شده تبدیل شود. به این ترتیب تمامی آنها از توانایی تبادل کارآمد و سریع داده‌ها و ارزش‌هادر یک سیستم مشابه اینترنت برخوردار هستند.

قابلیت مقیاس‌پذیری خارج از زنجیره در شبکه بلاک‌چین سلر نه تنها سبب افزایش حجم معاملات در این شبکه شده بلکه امنیت بیشتری را هم فراهم می‌کند. این مقیاس‌گذاری تنها تکنیکی برای بهبود عملکرد شبکه سلر درنظر گرفته نشده، بلکه از آن تحت عنوان فناوری یاد شده که باید برای استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز (dAPP) به‌کار گرفته شود. این برنامه‌‎ها دارای مالکیت مرکزی نبوده و از جمله برترین ویژگی آنها این است که کسی نمی‌‎تواند آنها را تخریب و یا خاموش کنند. این تا حدی است که این اپلیکیشن‌ها به‌عنوان جدیدترین و مدرن‌ترین نرم‌‎افزارها در این حوزه قلمداد می شوند.

عمده معاملات انجام‌شده در شبکه سلر Celer، تنها بوسیله شرکت‌کنندگان این معاملات پردازش می‌شود. دلیل این امر هم این است تا زمینه‌ ایجاد حریم خصوصی مطلبوب تری را برای کاربران فراهم کند، چراکه با همه معاملات تحت شرایط مختلف رفتار عمومی نخواهد شد.

##توکن سلر Celer توکن سلر با علامت اختصاری Celerیک توکن بر بستر ERC-20 و بر بستر بلاک‌چین اتریوم و هم‌چنین توکن اصلی شبکه سلر Celer است که طی ICO یا همان عرضه اولیه (Initial Coin Offering) فروخته خواهد شد.

ارز سلر Celer یکی از قوی‌ترین پروژه‌های لایه دوم است که هدف آن افزایش مقیاس‌پذیری پروژه‌های بلاک‌چینی لایه اول است. سلر Celer این کار را با تلفیق تکنولوژی‌های مختلفی مانند کانال پرداخت، زنجیره جانبی و رول آپ‌ها انجام می‌دهد. علاوه بر این، سلر تکنولوژی خود را برای توسعه محصولات مختلفی مانند ابزارهای پرداخت و بازی در CelerX، تعاملات میان زنجیره‌ای با استفاده از cBridge و افزایش مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری پروژه‌های دیفای با استفاده از layer2.finance به کار برده است.

با وجود رقبای قدرتمندی مثل پلیگون، سلر با داشتن تیم مدیریتی قوی و استفاده از تکنولوژی‌های به روز همچنان می‌تواند یکی از پروژه‌های مطرح ارزهای دیجیتال باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.