بازار دو طرفه ارز دیجیتال

بازار دو طرفه ارز دیجیتال

به طور کلی بازارهای مالی به دو دسته بازارهای یک طرفه و بازارهای دوطرفه تقسیم می‌شوند. هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.این روزها ارزهای دیجیتال و معاملات بازار دو طرفه ارز دیجیتال بخش مهمی از اقتصاد فعلی ما هستند

و حتی بخش مهم‌تری از اقتصاد آینده به شمار می‌آیند. به دلیل گستره‌ی وسیع فعالیت جهانی در بازار ارزهای دیجیتال، اگر کسی مایل باشد تا به صورت حرفه‌ای در این عرصه فعالیت داشته باشد و به دنبال کسب سود و درآمد قابل توجهی باشد، داشتن اطلاعات لازم، به او در این راه کمک می‌کند. وقتی می‌گوییم بازار دو طرفه ارز دیجیتال، منظورمان بازاری است که دو طرف معامله دارد؛ به این معنی که هم خریدار و هم فروشنده از فعالان این بازار هستند. این بازار دو طرفه توانایی این را دارد تا قیمت‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد؛ با ساده‌سازی و تسریع روند معاملات، ارزش آن معامله را ایجاد کند و حتی هزینه‌ای که قرار است بر طرف‌های معامله تحمیل شود را کاهش دهد. به زبان دیگر، بازار دو طرفه باعث می‌شود تا عمل مقیاس‌بندی موفق‌تر انجام شود و کاربران با دیدن برآیند این بازار ترغیب به ورود به آن شوند. یک بازار دو طرفه اغلب با رابطه‌ای که واسطه با گروه‌ها یا نمایندگان خارجی در سیستم خود دارد تعریف می‌شود. این رابطه به ویژه در قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری معامله دیده می‌شود. کسانی که بر سیستم معاملات نظارت دارند، باید تعادل را بین هر دو طرف شبکه حفظ کنند. لازم به ذکر است که هر گونه تغییر در یک طرف بازار، باعث تغییر قیمت در طرف دیگر می‌شود که به “اثر بستر آب” معروف است. حال با توجه به تعریفی که از بازار دو طرفه ارائه شد، در جواب سوال ” آیا بازار ارز دیجیتال دو طرفه است؟” باید گفت که بله، طبق این تعریف و شیوه معاملاتی که در این بازار میان خریداران و فروشندگان وجود دارد، بازار دو طرفه ارز دیجیتال یک موضوع پذیرفته شده به شمار می‌آید و تمام فعالان این عرصه با در نظر گرفتن این موضوع دست به فعالیت اقتصادی و معاملاتی می‌زنند. برخی استدلال می‌کنند که ارز رمزنگاری شده در حال حاضر نوعی بازار دو طرفه است، زیرا پرداخت ارز رمزنگاری شده تنها در صورت توافق هر دو طرف انجام می‌شود. هر چه تأمین‌کنندگان بیشتر ارز را بپذیرند، جذابیت آن برای خریداران بیشتر می‌شود و هر چه خریداران بیشتری از ارز رمزنگاری شده استفاده کنند، علاقه فروشندگان نیز بیشتر می‌شود.

بازارهای دوطرفه

در بازارهای دوطرفه امکان کسب سود برای فعالان بازار هم از طریق خرید و هم از طریق فروش فراهم است. بدین ترتیب، با نزولی شدن بازار نیازی به خروج سرمایه با ضرر و نگرانی از طولانی شدن بازار نزولی وجود ندارد.

از جمله مزایای بازارهای دوطرفه می‌توان به امکان کسب سود در ریزش بازار، افزایش نقدینگی، عدم خروج سرمایه از بازار ریزشی و پر رنگ شدن نقش تحلیل تکنیکال در سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

فروش استقراضی در بازارهای مالی

یکی از سازوکارهای طراحی شده در بازارهای دوطرفه برای کسب سود از ریزش بازار، فروش استقراضی (Short Selling) است که توسط آن می‌توان از نزول قیمت سود کسب کرد.

در فروش استقراضی فرد با پیش بینی نزول قیمت، سهمی را از کارگزار مربوطه قرض می‌کند و به قیمت جاری بازار به فروش می‌رساند. سپس، پس از کاهش قیمت، همان سهم را در قیمت پایین‌تر خریداری کرده و قرض خود را به کارگزاری پس می‌دهد. از مابه‌التفاوت آن نیز سود خود را برمی‌دارد.

برای فروش استقراضی باید از طریق کارگزاری مربوطه قراردادی تنظیم شود تا سهم مورد نظر از کارگزاری قرض گرفته شده و در نهایت به آن پس داده شود. در فروش اسقراضی سهمی به صورت واقعی میان خریدار و فروشنده منتقل نمی‌شود و این کار تنها به صورت یک قرارداد صورت می‌گیرد. انتقال نقدی تنها در زمان تسویه قرارداد انجام می‌شود.

فروش استقراضی در بازار ارزهای دیجیتال

چنین مکانیسمی در حوزه ارز دیجیتال هم وجود دارد. برای درک بهتر این موضوع، مثالی از بازار بیت کوین را در نظر بگیرید. فرض کنیم قیمت بیت کوین ۳۵ هزار دلار است و شما پیش‌بینی می‌کنید که قیمت آن در چند روز آینده کاهش یافته و به ۳۲ هزار دلار می‌رسد. بنابراین، شما طی قراردادی مقداری بیت کوین از صرافی قرض کرده و آن را در قیمت ۳۵ هزار دلار می‌فروشید. تا اینجای کار، شما در واقع هیچ بیت کوینی نفروخته‌اید و در یک قرارداد مجازی این کار را انجام داده‌اید. پس از آنکه قیمت طبق پیش‌بینی شما به ۳۲ هزار دلار رسید، در این قیمت خرید کرده و قرض صرافی را پس می‌دهید. مابه‌التفاوت، سود شما از این معامله خواهد بود. بدیهی است که همین قرارداد برای خرید استقراضی هم امکان‌پذیر است.

همان طور که ملاحظه می‌کنید، در این معامله هیچ بیت کوینی منتقل نشده، بلکه طی یک قرارداد مجازی خریدوفروش انجام شده است. چنین قراردادهایی به تریدرها امکان می‌دهند بدون نیاز به داشتن ارز دیجیتال واقعی، با آن‌ها معامله کنند.

چرا بازار ارزهای دیجیتال دارای اهمیت است؟

وقتی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ در بازار معاملات عرضه شد، کسی فکرش را نمی‌کرد، روزی برسد که این ارز دیجیتال عرصه‌ی معاملات اقتصادی دیجیتال را بهم بریزد. در واقع، بیشتر افراد عادی و علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال، با سر و صداهایی که بیت کوین به راه انداخت متوجه دنیای ارزهای دیجیتال شدند و شاید بتوان گفت سایر ارزهای دیجیتال نیز شناخته‌ شدن خود را مدیون این ارز هستند.

حال این ارزها زمانی ارزش پیدا کردند که در بازار دو طرفه ارز دیجیتال معامله شدند؛ بدون انجام معامله این ارزها ارزشی ندارند و جایی که این معاملات صورت می‌گیرد بازار است؛ پس بازار این ارزها نیز به اندازه‌ی خودشان دارای اهمیت هستند. این موضوع زمانی تشدید می‌شود که به دلیل اتفاقات چند سال اخیر و حتی شاید سال اخیر، بازار ارزهای دیجیتال برای عده‌ی زیادی از مردم به یک سرمایه‌گذاری تبدیل شده است و در این میان بیت کوین صدر جدول است.

رشد بی‌سابقه بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است تا علی‌رغم حفره‌های استراتژیک، کارشناسان معتقد باشند که این بازار به احتمال بسیار زیاد به رشد خود ادامه خواهد داد و بازدهی دلگرم‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت. همچنین گستره‌ی جهانی این دلگرمی، خبر از این دارد که نااطمینانی‌های موجود در بازار قرار نیست تا جلوی فعالیت سرمایه‌گذاران فعلی و سرمایه‌گذارن بالقوه را بگیرد.

مزیت‌های بازار دو طرفه ارز دیجیتال

جاش لی، یکی از فعالان و تحلیلگران ارزهای دیجیتال، در مورد توسعه بازار دو طرفه در عرصه ارزهای رمز پایه اظهار نظر کرده است و استدلال می‌کند که این امر باعث افزایش نقدینگی و کاهش پراکندگی می‌شود. بسیاری از کوین‌های موجود در این بازار معاملاتی به میزان قابل توجهی نقدینگی نیستند؛ نقدینگی را می‌توان با مدت زمان فروش دارایی به قیمتی که فروشنده در صورت داشتن مدتی برای فروش به دست می‌آورد، توصیف کرد. نقدینگی برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به سرعت وارد بازارهای خارج شوند مهم است و سرمایه‌گذاران معمولاً از بازارهای نقدینگی که محدود است سود می‌برند.

یک بازار دو طرفه ارز دیجیتال به یک واسطه یا سازنده بازار نیاز دارد که خریداران و فروشندگان را دور هم جمع کند. سازنده بازار پیشنهادات را ارائه می‌دهد و هدف آن‌ها حضور در خرید، در مواقعی است که فروشنده‌ای وجود دارد و به همین ترتیب وقتی خریدار ظاهر می‌شود، آماده فروش است. حال با در نظر گرفتن این موضوع، جاش لی معتقد است که بازار دو طرفه در عرصه ارزهای رمزنگاری شده، باعث افزایش نقدینگی می‌شود.

  • بازارهای دو طرفه تجارت ارزهای رمزنگاری را تسهیل می‌کنند.

بازارهای دو طرفه امکان دسترسی به خریداران و فروشندگانی را فراهم می‌کند که ممکن است در غیر این صورت امکان تجارت نداشته باشند. قرن‌هاست که بازارهای اوراق بهادار دسترسی معامله‌گران به سهام را فراهم کرده است و اکنون ممکن است این مدل تجاری باشد که می‌تواند در دنیای دارایی‌های دیجیتال جایگاه خوبی پیدا کند.

شرکت‌کنندگان در بازار دو طرفه ارز دیجیتال می‌توانند خرید و فروش کنند. این امر از طریق کاهش هزینه‌های معامله و معاملات ساده‌تر و سریع‌تر، ارزش ایجاد می‌کند. بازارهای دو طرفه راهی را به فروشندگان ارائه می‌دهند تا بتوانند دسترسی خود را گسترش دهند و کالاها و خدماتی را که در غیر این صورت به آن‌ها دسترسی ندارند، به خریداران برسانند. این بازارها جریان‌های ارزشی ایجاد می‌کنند که بدون آن‌ها وجود نداشتند.

آشنایی با اصطلاحات بازار مالی دو طرفه

در بازار مالی دو طرفه، 2 اصطلاح رایج وجود دارد که به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

۱. Short : در بازار دو طرفه اگر معامله‌گری در موقعیت فروش وارد معامله شود به آن Short می‌گویند. در این حالت معامله‌گر از این نوع سهم قبلا نداشته و صرفا یک موقعیت معامله فروش باز کرده است. در حالت Short فروش استقراضی رخ می‌دهد.

۲. Long : در حالت Long معامله‌گر در موقعیت خرید قرار گرفته و یک معامله خرید باز می‌کند. در این حالت سهام یا کالایی خرید می‌شود و اختیار فروش آن در دست معامله‌گر قرار می‌گیرد.

بازار دو طرفه ارز دیجیتال بر چه اساسی کار می‌کند؟

بازار دو طرفه ارز دیجیتال براساس رابطه‌ی دو طرفه‌ی خریدار و فروشنده پیش ‌می‌رود؛ به صورتی که خریداران با بهره‌مندی از یک سیستم منطقی تصمیم‌گیری و با در نظر گرفتن تمهیدات استراتژیک دست به خرید می‌زنند. فروشندگان نیز به همین ترتیب با در نظر گرفتن وضعیت بازار و میزان سودی که قرار است کسب کنند، سرمایه خود را برای فروش می‌گذارند. قیمت‌گذاری نیز توسط بازار قیمت و با توجه به استانداردها و معیارهای کلی که وجود دارد انجام می‌شود اما خود معامله و انتخاب یک طرف توسط طرف دیگر، بستگی به نظر خود شخص دارد و محدودیتی در این حوزه وجود نخواهد داشت.

آینده ارز رمزنگاری شده در بازار دو طرفه ارز دیجیتال چگونه است؟

طی پنج سال گذشته بازار دو طرفه ارز دیجیتال بیش از ۶۰٪ رشد کرده است. هزاران ارز رمزنگاری شده با بسیاری از نوآوری‌های یکپارچه وجود دارد و همچنین نزدیک به سیصد مبادله قابل انجام است. با رشد بازار ارزهای رمزنگاری شده، آینده روشن‌تر خواهد شد. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری در ارز رمزنگاری شده، سرمایه‌گذاری در سیستم‌های مالی آینده است.

ازار مالی دو طرفه کمی پیچیده‌تر از بازار مالی یک‌طرفه است. در بازارهای دوطرفه معامله‌گران می‌توانند هم از افزایش و هم از کاهش قیمت سهام سود ببرند.

در بازار مالی دو طرفه نیازی نیست که شما برای کسب سود به‌دنبال سهام صعودی و رو به رشد باشید، بلکه با معامله در سهم‌های نزولی هم می‌توانید سود به‌دست آورید. وجود بازار مالی دو طرفه علاوه‌بر عمق بخشیدن به بازار باعث واقعی‌تر شدن روند معاملات می‌شود. در بازار مالی دو طرفه برخلاف بازارهای مالی یک‌طرفه نقدینگی بالایی وجود دارد و قیمت‌ها واقعی بوده و حباب قیمتی به ندرت دیده می‌شود.

بازارهای دو طرفه تجارت ارزهای رمزنگاری را تسهیل می‌کنند.

بازارهای دو طرفه امکان دسترسی به خریداران و فروشندگانی را فراهم می‌کند که ممکن است در غیر این صورت امکان تجارت نداشته باشند. قرن‌هاست که بازارهای اوراق بهادار دسترسی معامله‌گران به سهام را فراهم کرده است و اکنون ممکن است این مدل تجاری باشد که می‌تواند در دنیای دارایی‌های دیجیتال جایگاه خوبی پیدا کند.

شرکت‌کنندگان در بازار دو طرفه ارز دیجیتال می‌توانند خرید و فروش کنند. این امر از طریق کاهش هزینه‌های معامله و معاملات ساده‌تر و سریع‌تر، ارزش ایجاد می‌کند. بازارهای دو طرفه راهی را به فروشندگان ارائه می‌دهند تا بتوانند دسترسی خود را گسترش دهند و کالاها و خدماتی را که در غیر این صورت به آن‌ها دسترسی ندارند، به خریداران برسانند. این بازارها جریان‌های ارزشی ایجاد می‌کنند که بدون آن‌ها وجود نداشتند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.