چگونه ترید را شروع کنیم؟

چگونه ترید را شروع کنیم؟

اگر به دنبال یک کار هیجانی و پرسود هستید، شاید ترید کردن یا همان معامله‌گری در بازارهای مالی گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. شما نمی‌توانید فقط با حدس و گمان و بر اساس احساسات خود ترید کنید.

ترید چیست؟

ترید یا تریدینگ (Trading) به فعالیت خرید و فروش ابزارهای مالی مانند سهام، اوراق بهادار، ارزها و کالاها گفته می‌شود. اصطلاح ترید، بیشتر در بازارهای مالی رایج است. بازارهای مالی جایی هستند که شما می‌توانید دارایی‌های مختلف را خرید و فروش کنید.

سرمایه‌گذاری و تفاوت آن با ترید

سرمایه‌گذاری در اصل یک مفهوم اقتصادی، به این معنا که شما پول یا دارایی خود را در یک کار، پروژه، شرکت یا یک استارت‌آپ قرار می‌دهید تا در آینده سود بیشتری از آن کسب کنید.

سرمایه‌گذاری با تریدینگ تفاوت‌هایی دارد. تریدینگ یک فعالیت کوتاه‌مدت است که شما دارایی‌های مالی را خرید و فروش می‌کنید تا از تغییرات قیمت آن‌ها سود کسب کنید. سرمایه‌گذاری یک فعالیت بلندمدت است که شما دارایی‌های مالی را برای مدت طولانی نگه می‌دارید تا از رشد قیمت و سود تقسیم شده آن‌ها بهره ببرید.

به چه کسی تریدر می‌گویند؟

به طور کلی، تریدر یا معامله‌گر به کسی گفته می‌شود که در بازارهای مالی مشغول خرید و فروش انواع دارایی‌ها است. یک تریدر، شرایط موجود در بازار را تجزیه و تحلیل می‌کند و با استفاده از نتایج بررسی و تحلیل‌های خود، معامله انجام می‌دهد و از نوسانات قیمت در بازارهای مختلف سود می‌کند.

تریدرها را می‌توان بر اساس مدت زمان و نوع معاملاتشان به دسته‌های مختلف تقسیم کرد

– تریدر روزانه (Day Trader): معامله‌گری که در یک یا چند روز خرید و فروش می‌کند و هیچ معامله‌ای را برای یک یا چند هفته باز نمی‌گذارد.

– اسکالپر (Scalper): معامله‌گری که در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه (چند دقیقه) معامله می‌کند و از حرکات جزئی قیمت سود کسب می‌کند.

– تریدر روند (Trend Trader): تریدری که با تشخیص روندهای صعودی یا نزولی در بازار، به طور متوسط در چند هفته یا چند ماه معامله می‌کند.

– تریدر موقعیت (Position Trader): تریدری که با تحلیل عوامل بلندمدت بازار، معاملات طولانی مدت (بطور مثال در چند سال) باز می‌کنند.

– سوئینشگ تریدر (Swing Trader): کسی که با تشخیص نقاط حمایت و مقاومت، درمدت کوتاه، مثلا چند روز یا چند هفته معاملات خرید یا فروش انجام می‌دهند.

چگونه ترید را شروع کنیم؟

  • مطالعه درباره ارزهای دیجیتال

یکی از ویژگی‌های کلیدی بازار ارزهای دیجیتال، آمیخته بودن آن با مفاهیم دنیای تکنولوژی است. حتی اگر قصد دارید به‌عنوان تریدر در این بازار فعالیت کنید، باید با اصطلاحات ارز دیجیتال آشنایی داشته باشید.

داستان از این قرار است که تغییر و تحولات حوزه فناوری به‌طور مستقیم روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار هستند. بد نیست با یک مثال درباره اهمیت این موضوع توضیح دهیم. توسعه دهندگان بلاک چین اتریوم در سال ۲۰۲۴ آپدیت بزرگ دنکون (Dencun) را پیش‌بینی کرده‌اند.

این آپدیت به‌صورت مستقیم روی ارتقای قابلیت مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم تاثیرگذار است. بسیاری از کارشناسان معتقدند اجرای این به‌روزرسانی تبدیل به سکوی پرتاب قیمت ارز دیجیتال ETH می‌شود. موضوعی که می‌تواند فرصت‌های زیادی برای خرید ارز دیجیتال اتریوم فراهم کند.

  • آموزش تحلیل تکنیکال

به‌جرئت می‌توان گفت که تحلیل تکنیکال مهم‌ترین ابزار برای موفقیت در ترید ارز دیجیتال است. ترید را می‌توان هنر شکار لحظه‌ها دانست. تحلیل تکنیکال است که مهارت لازم در این زمینه را در شما به‌وجود می‌آورد. فرض کنید قصد تحلیل بیت کوین به‌عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال را دارید. شما باید با انواع و اقسام اندیکاتورها و الگوهای قیمت آشنایی داشته باشید. سرفصل‌های تحلیل تکنیکال بسیار گسترده هستند. یادگیری و تسلط بر همه مباحث آن شاید چند سال به‌طول بینجامد. اما برای شروع معامله گری ارز دیجیتال یادگیری مقدمات تحلیل تکنیکال اولویت دارد.

  • تحلیل تکنیکال، تمرین و بک تست

تحلیل تکنیکال به شما کمک می‌کند تا با استفاده از نمودارها، الگوها، اندیکاتورها و ابزارهای دیگر، رفتار قیمت را پیشبینی و فرصت‌های خوب بازار را شکار کنید. با استفاده از تحلیل تکنیکال شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی، در چه قیمتی، از معامله خارج و یا به آن وارد شوید، و به شما کمک می‌کند که با تحلیل داده‌های بازار و نه با استفاده از حدس و گمان ترید کنید.

اما بهتر است بدانید که تحلیل تکنیکال به تنهایی کافی نیست. شما باید به صورت مداوم تمرین کرده و استراتژی خود را بر روی گذشته نمودار آزمایش کنید، که به این فرآیند بک تست (Backtest) می‌گویند. بک تست به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت استراتژی خود را شناسایی کرده و عملکرد خود را بهتر کنید.

اینکار به شما نشان می‌دهد که استراتژی شما چقدر سودآور و قابل اعتماد است و یا تا چه میزان در معاملات شما ریسک وجود دارد. بعد از انجام بک تست های کافی شما اعتماد بنفس انجام معاملات واقعی را پیدا خواهید کرد.

شما می‌توانید استراتژی خود را در حساب دمو (Demo Account) امتحان کنید. حساب دمو یک حساب مجازی است که شبیه به حساب واقعی اما با پول مجازی عمل می‌کند، حساب دمو به شما اجازه می‌دهد که استراتژی خود را در شرایط واقعی بازار آزمایش کرده و با عوامل روانشناسی مثل هیجان، ترس، حرص و طمع بیشتر درگیر شوید. حساب دمو به شما فرصت می‌دهد که خطاهای خود را ببینید و از آن‌ها درس بگیرید.

پس از اینکه در حساب دمو نتایج خوب و منظم داشتید، می‌توانید یک حساب واقعی باز کنید. حساب واقعی گام نهایی در زمینه ترید است که با پول واقعی خود وارد دنیای بزرگ ترید می‌شوید.

– شناخت بازار: یک تریدر موفق باید بازارهای مختلف و ویژگی‌های هرکدام را به خوبی بشناسد و عواملی که بر قیمت و نوسان آن‌ها تأثیر می‌گذارند را بطور مستمر دنبال کند.

– صبر و انضباط: یک تریدر موفق باید صبور باشد تا فرصت‌های مناسب بازار را پیدا کند و تحت تاثیر احساسات عمل نکند. همچنین، تریدری موفق است که نظم و انظباط را در معاملات خود رعایت کرده و به استراتژی خود پایبند باشد تا بتواند ریسک را در معاملات خود مدیریت کند.

– تصمیم گیری: یک تریدر موفق باید قادر به تصمیم گیری در کمترین زمان ممکن باشد و از خطاهای خود درس بگیرد و در صورت لزوم تغییرات لازم را در استراتژی خود انجام دهد.

– تواضع: یک تریدر موفق باید از خودبینی و خودپسندی پرهیز کند و همواره به دنبال آموزش و بهتر کردن عملکرد خود باشد. همچنین باید بتواند شکست‌های خود را پذیرفته و به جای سرزنش خود یا بازار، به دنبال راه‌حل‌های جایگزین باشد.

– پیگیری: یک تریدر و معامله‌گر موفق باید عاشق اینکار باشد و همواره به دنبال فرصت‌های جدید و چالش‌ها بگردد.

نکات مهم معامله گری ارز دیجیتال

تریدرها باید در جریان جدید‌ترین تغییر و تحولات مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال باشند. تجربه نشان داده که بعضی از خبرها پتانسیل آن را دارند که تغییرات قابل توجهی را در قیمت رمزارزها ایجاد کنند. به‌همین دلیل باید دائما اخبار را از منابع معتبر و به‌روز مانند مجله خبری صرافی تبدیل دنبال کنید.

  • رعایت اصول مدیریت ریسک در ترید ارز دیجیتال

مدیریت ریسک جزو آن دسته از مهارت‌های معامله گری ارز دیجیتال است که شاید صحبت کردن درباره آن ساده باشد؛ اما عمل کردن به اصول آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. مهم‌ترین اصل مدیریت ریسک، تعیین حد سود و ضرر برای معاملات است. شما نباید وارد هیچ معامله‌ای شوید؛ مگر آنکه از قبل درباره میزان سود و زیان مجاز خود تصمیم بگیرید. در کنار آن لازم است اصل تنوع برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را نیز مد نظر قرار دهید.

  • مدیریت احساسات در معامله گری ارز دیجیتال

احساسات در یک بازار مانند ارزهای دیجیتال عامل تعیین‌کننده‌ای در سود و زیان معامله‌گران است. مدیریت احساسات یک مهارت بسیار ضروری برای تریدرهاست. به زبان ساده شما به‌عنوان یک تریدر باید بتواند در مواقع لازم و ضروری بدون نگرانی نسبت به خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام کنید. حتی بعضا لازم است که دست از معامله کردن بکشید. غلبه بر احساسات تنها با تمرین کردن میسر است. تا زمانی که در شرایط بحرانی قرار نگیرید، ظرافت‌های مدیریت احساسات برای شما روشن نخواهد شد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.