تحلیل سنتیمنتال Sentiment چیست؟

تحلیل سنتیمنتال Sentiment چیست؟

تحلیل سنتیمنتال یا Sentiment Analysis یکی از روش های مدرن تحلیل برای آنالیز بازارهای مالی است که بر روانشناسی بازار وابسته است. این روش بر اساس روانشناسی رفتاری بازار و علم جدید اقتصاد پایه گذاری شده است.

ین نوع تحلیل مکمل روش های قدیمی تحلیل بازار میباشد. به عبارتی ساده تر این روش از تحلیل بازار مالی را می توان نوعی تحلیل روانشناختی جهت سنجش احساسات تریدرها دانست. در نتیجه این نوع تحلیل مدرن می توان به تحلیل عواطف و احساسات تریدرها پرداخت و از موضع آن ها در قبال بازار مطلع شد. در بازارهای مالی افکار، احساسات و تصمیمات تمام بازیگران بازار است که جهت حرکات را شکل و امکان ترید را به ما می‌دهند. تحلیل سنتیمنتال Sentiment به دنبال این است با بررسی احساسات کلی افراد حاضر در بازار، جهت قیمت را پیش‌بینی کند. شما در تحلیل سنتیمنتال کریپتوکارنسی می‌توانید متوجه شوید که چه مقدار ترس یا هایپ و هیجان در بازار یا در یک ارز خاص وجود دارد. برای درک نحوه حرکت بازار و تحلیل سنتیمنتال Sentiment ، یک دریا را تصور کنید که پر از قایق‌های تک نفره است. حال اگر یک قایق به سمت خاصی برود اتفاقی نمی‌افتد، اما اگر تعداد زیادی قایق به یک جهت خاص حرکت کنند، بقیه قایق‌ها نیز با دیدن حرکت آن‌ها به صورت غیرارادی به همان سمت می‌روند.

حال اگر بادی نیز به سمت خاصی بوزد، می‌تواند روی تصمیم‌گیری تعداد زیادی از افراد تاثیر بگذارد و قایق‌های دورتر که هنوز باد به آن‌ها نرسیده است نیز می‌توانند تشخیص دهند جهت حرکت باد به چه سمت است؛ چون قایق‌های نزدیک‌تر به آن سمت می‌روند. در تحلیل تکنیکال نیز تقریبا همین کار را می‌کنیم، ما به اطلاعات دست اول (باد) که برخی بانک‌ها و بازیگران بزرگ در اختیار دارند، دسترسی نداریم؛ اما از روی حرکت آن‌ها بر روی نمودار می‌توانیم جهت باد را تشخیص دهیم.

حال تحلیل سنتیمنتال Sentiment نیز به گونه‌ای دیگر این کار را انجام می‌دهد. سنتیمنت به معنای احساسات است و در این نوع تحلیل نیز ما به دنبال بررسی احساسات و افکار و حال و روز بقیه بازیگران بازار با استفاده از ابزارهای خاص خودش هستیم. شاید این احساسات به طور مستقیم بر روی وضعیت یک دارایی تاثیر نگذارد؛ اما قطعا می‌تواند یکی از جهت‌دهنده‌های بازار باشد.

سنتیمنتال Sentiment بازار مجموع احساسات بازیگران یک بازار نسبت به یک دارایی یا ارز است. این مفهوم در تمام بازارهای مالی وجود دارد که ارز دیجیتال نیز از آن مستثنا نیست. سنتیمنتال Sentiment بازار این قدرت را دارد که بر روی سایکل‌های بازار تاثیر بگذارد. اگر ترس بر بازار حکم فرما باشد و همه از خرید کردن بترسند، امکان رشد بازار پایین می‌آید، مگر اتفاق غیرعادی‌ای در بازار بیفتد. استفاده از تحلیل سنتیمنتال Sentiment می‌تواند گاهی کمک کند و حتی افرادی وجود دارند که تنها با همین ابزار به معامله و سرمایه‌گذاری می‌پردازند. ذکر این نکته ضروری است که در تحلیل سنتیمنتال Sentiment زیاد کاری به مسائل بنیادین نداریم و ممکن است احساسات بازار در مورد یک ارز خاص بسیار مثبت و هیجانی باشد؛ اما از نظر بنیادین زیاد ارز خوبی نباشد؛ اما بهرحال رشد کند.

یک مثال واضح و مشخص این موضوع دوج کوین و شیبا هستند. دوج کوین توکنومیک خوبی ندارد و در زمان رشد بیش از حد و انفجاری‌اش نیز از نظر بنیادین در وضعیت خوبی قرار نداشت و یک جوک بود؛ اما سنتیمنت بسیار مثبت مردم نسبت به دوج کوین، به خصوص در شبکه‌های اجتماعی باعث رشد بسیار خوب این ارز دیجیتال بود. این سنتیمنت مثبت به حدی بود که با توییت یک شخص خاص؛ مانند ایلان ماسک، قیمت دوج کوین چند ده درصد بالاتر می‌رفت.

در حال حاضر اما قضیه برعکس است. دوج کوین در طی یکسال گذشته پیشرفت‌های معقولی در زمینه فاندامنتال و بنیادی داشته و از یک میم کوین فراتر رفته است؛ اما سنتیمنت منفی بازار باعث می‌شود این ارز نتواند رشد خاصی بکند.

همچنین اتفاقی برای شیبا نیز افتاد. شیبا در بحبوبه سنتیمنت فوق‌العاده مثبت نسبت به کوین‌های سگ نشان(!) و میم کوین‌ها به بازار آمد و با قیمتی با اعشار فراوان نظرها را به خود جلب کرد. سنتیمنت مثبت نسبت به شیبا و میم کوین‌ها باعث رشد چند صد درصدی این ارز دیجیتال شد؛ در حالی که از نظر بنیادین حرف خاصی برای گفتن نداشت.

کاربرد تحلیل سنتیمنتال Sentiment

تحلیل سنتیمنتال Sentiment نه تنها در بازار بورس بلکه در تمامی بازارهای دیگر که دارای احساسات هستند کاربرد دارد. این نوع تحلیل را می توان در بازارهای دارای احساسات خنثی نیز مورد استفاده قرار داد. افراد با استفاده از این روش تحلیلی می توانند احساسات منفی، مثبت و حتی خنثی در بازار را کشف کنند.

یکی از نمونه های بارز و بسیار ساده تحلیل سنتیمنتال Sentiment ترند شدن موضوعات جدید در فضای مجازی است مانند نشر اخبار در مورد سقف قیمتی فلان کالا. در این حالت تریدر به دنبال نقاط بازگشتی است. به این معنی که معامله گر این نوع تحلیل با بررسی دقیق چارت قیمت ها و حجم معاملات صورت گرفته قادر خواهد بود معامله گرانی که قصد فروش دارایی های خود را دارند را شناسایی کند. به همین منظور لازم است نقاط بازگشت را به خوبی زیر نظر داشته باشید. در صورتی که قیمت مورد نظرتان از نقاط بازگشتی به حالت گاوی در بیاید. به عبارت ساده تر به سمت بالا کشیده شوند نشان دهنده بهترین زمان خرید است. حال ممکن است قیمت نقاط بازگشتی به حالت خرسی دربیایند. به اصطلاح معامله گران، به سوی پایین بیایند و شروع به شکسته شدن کنند. در این صورت باید فورا اقدام به فروش دارایی خود کنید.

تحلیل سنتیمنتال Sentiment بازار ارز دیجیتال

نظر افراد سرشناس درمورد روند بازار یا دامیننس بازار ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی تاثیر گذار است. مانند توییت ایلان ماسک و ترامپ.

مورد بسیاری مهمی که لازم است آن را مد نظر قرار دهید آن است که امکان ضرر شما به دلیل عدم دقت به نقاط بازگشتی و یا عجله کردن در تحلیل آن ها وجود دارد. به همین دلیل در صورت عدم اطمینان از تحلیل صحیح و اصولی سنتیمنتال Sentiment حتما از الگوها و ابزارها و اندیکاتورها استفاده کنید.

تحلیل سنتیمنتال Sentiment فارکس

تحلیل سنتیمنتال Sentiment فارکس اغلب برای بررسی درصد و تعداد پوزیشن های یک جفت ارز استفاده می شود. به طور کلی در تحلیل احساسات فارکس می توان قصد تریدرها برای انجام معامله در یک جفت ارز را مورد بررسی قرار داد. البته لازم است معامله گران بدانند که برای یک جفت ارز معمولا تعداد Net Short ها و Net Long ها بسیار حائز اهمیت است. نکته مهم در این رابطه آن است که در بسیاری مواقع تحلیل به روش سنتیمنتال Sentiment به تنهایی به کار برده نمی شود. بلکه معامله گران ابتدا جفت ارز انتخابی خود را به کمک تحلیل بنیادی و تکنیکال بررسی می کنند و سپس آن را مورد تحلیل سنتیمنتال Sentiment قرار می دهند. حال اگر تعداد پوزیشن های Short بیشتر باشد این به این معنا است که درصد Net Short ها بیشتر است. در نتیجه تعداد کاربران بیشتری اقدام به باز کردن پوزیشن SELL کرده اند.

در چنین حالتی می توان چنین نتیجه گرفت که قیمت ارز متقابل یا همان ارز دوم نسبت به قیمت ارز پایه در حال بالارفتن است و برعکس در تحلیل سنتیمنتال فارکس اگر میزان پوزیشن های Long بالاتر باشد قطعا دارای درصد بالاتری است. در نتیجه تریدرهای بیشتری اقدام به باز کردن پوزیشن BUY کرده اند. بنابراین این احتمال وجود دارد که ارز پایه در نتیجه تمایل معامله گران بالاتر برود. لازم به ذکر است که هر گاه به خطوط حمایتی و مقاومتی نزدیک شدید باید منتظر تغییرات کلی در بازار باشید. البته این حالت ممکن است در زمان نشر اخبار مهم نیز در بازار رخ دهد. بنابراین شما به عنوان یک تریدر باید قادر باشید به محض مشاهده تحلیل احساسات فارکس بهترین تصمیم را برای دارایی خود اتخاذ کنید.

اهمیت تحلیل سنتیمنتال Sentiment

تحلیل سنتیمنتال Sentiment یک بخش ضروری از تحلیل کردن است؛ مانند تحلیل فاندامنتال یا تحلیل تکنیکال و بسیار مناسب است که بتوانیم با استفاده از ترکیب ابزارها و ایده‌های مختلف تصمیمات بهتری بگیریم. در کل ترکیب تحلیل سنتیمنتال با دیگر انواع تحلیل این امکان را به شما می‌دهد که تصویر بهتری از حرکت بازار در کوتاه و بلند مدت داشته باشید، وضعیت احساسی و روانی خود را بهتر کنترل و موقعیت‌های سودده بهتری را شکار کنید.

تفاوت تحلیل سنتیمنتال Sentiment با تحلیل تکنیکال

تفاوت اصلی تحلیل سنتیمنتال با تحلیل تکنیکال آن است که در تحلیل تکنیکال با بررسی فرمول‌ها و همچنین متد های متنوع آمار و ریاضی قیمت دارایی ها پیش بینی می شود. البته در این میان تریدرها نمودار های قیمتی را نیز مورد بررسی قرار می دهند. بر اساس تمامی موارد ذکر شده قیمت و روند حرکتی دارایی ها را مشخص می کنند. این در حالی است که در تحلیل به روش سنتیمنتال تنها با بررسی احساسات تریدرها می توان به پیش بینی قیمت دارایی در آینده پرداخت.

تفاوت تحلیل سنتیمنتال Sentiment با تحلیل فامنتال

تفاوت تحلیل سنتیمنتال Sentiment با تحلیل فاندامنتال نیز در نحوه تشخیص قیمت دارایی ها در بازار های مالی است. به این معنی که در تحلیل فامنتال ارزش ذاتی دارایی ها را بر اساس عوامل بیرونی تشخیص می دهند. همچنین آن را از لحاظ پایین بودن یا بالا بودن قیمت فعلی با قیمت واقعی مورد بررسی قرار می دهند. در حالی که در تحلیل سنتیمنتال این روش کاملا نسخ می شود و تنها الگوها و احساسات رفتاری تریدرها مد نظر قرار می گیرند.

اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال Sentiment

شاخص ترس و طمع یکی از اندیکاتورهای بسیار خوب و کلی در مورد سنتیمنتال Sentiment بازار است و می‌تواند در تحلیل سنتیمنتال Sentiment به شما کمک کند. اندیکاتورها در واقع ابزارهایی هستند که داده‌های مختلف را به صورت تصویری و عددی ساده به ما نشان می‌دهند. دیگر نیاز نیست خودتان تک تک داده‌های شبکه‌های اجتماعی را برای فهم سنتیمنت بازار و دیدگاه مردم نسبت به ارز دیجیتال بررسی کنید و می‌توانید به سراغ اندیکاتورها بروید.

شاخص ترس و طمع با استفاده نوسانات بازار، حجم، شبکه‌های اجتماعی و ترندهای دنیای اینترنت یک عدد بین 0 تا 100 تولید می‌کند که هرچه به سمت 100 برویم نشان‌دهنده طمع و هیجان بسیار زیاد در بازار و هرچه به سمت 0 برویم، نشان‌دهنده ترس در دنیای ارز دیجیتال است. یکی دیگر از اندیکاتورها، Bull & Bear Index که از هوش مصنوعی برای بررسی شبکه‌های اجتماعی؛ همچون توییتر، ردیت و بیت کوین تاک استفاده می‌کند و یک عدد و نمودار در اختیار ما قرار می‌دهد. عدد 0 به معنای بازار خرسی شدید و عدد 1 به معنای بازار گاوی قوی است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.