معرفی اوریون پروتکل (Orion Protocol)

 معرفی اوریون پروتکل (Orion Protocol)

Orion Protocolاوریون پروتکل یکی از جدیدترین پروژه‌های ارز دیجیتال است که در مدت اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این پروتکل برای تسهیل جمع‌آوری سرمایه به صورت جمعی طراحی شده و همانند سایر پروژه‌های این حوزه، بر بستر بلاک چی

فعالیت می‌کند یکی از کاربردهای هیجان‌انگیز بلاک چین‌، حداقل برای علاقه‌مندان به این فناوری، پتانسیل آن در فراهم آوردن پلتفرمی به منظور جمع‌آوری و تامین جمعی سرمایه برای سرمایه‌گذاری مشترک است.

اگر کمی عقب‌تر برویم و با دیدی جامع به کل اینترنت نگاه کنیم، می‌بینیم که سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding) و جمع‌سپاری (Crowdsourcing) دو بخش بسیار بزرگ از این فضا را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، در فضای اینترنت، وب‌سایت‌های مختلفی مانند پاترئون (Patreon) وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد مستقیما برای هنرمندان، سازمان‌ها و یا اهداف مختلف، سرمایه جمع‌آوری کنند.اوریون پروتکل Orion Protocol جدیدترین پلتفرمی است که در این زمینه شروع به فعالیت کرده است.

سرمایه‌گذاری جمعی در این فضا با چالش‌های خاصی مواجه است. به عنوان مثال، در شرایطی که پروژه‌های مختلفی به دنبال جمع‌آوری سرمایه هستند، به سختی می‌توان بین آنها تفاوت قائل شد و پروژه‌ای درست را انتخاب کرد.

در کنار سرمایه‌گذاری جمعی و جمع‌سپاری، مفهوم دیگری با نام سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز (Venture Capital) وجود دارد. در اصطلاح، سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز نوعی تخصیص سرمایه است که در آن، مردم در مفاهیم، راهکارها و ایده‌های نوین سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری جدید نیست، اما پیش از این منحصرا در اختیار ثروتمندان بود، چراکه برای سرمایه‌گذاری اولیه در یک پروژه جدید، به مقدار قابل توجهی سرمایه نیاز است.

برای حل این مشکل، توکنیزه کردن دارایی‌ها مطرح شد. منظور از توکنیزه کردن دارایی‌ها این است که هرچیزی که در دنیای واقعی بتوان آن را خریداری یا در آن سرمایه‌گذاری کرد را در قالب یک توکن درآورد و به این شکل، امکان سرمایه‌گذاری حتی برای افرادی که پول زیادی ندارند را فراهم کرد. اگرچه توکنیزه کردن انقلابی شگرف در صنعت مالی محسوب نمی‌شود، اما همچنان پتانسیل لازم برای ایجاد دموکراسی در سرمایه‌گذاری را داراست.

اما حالا که صحبت از دموکراسی در سرمایه‌گذاری شد بهتر است در رابطه با ارزهای دیجیتال و نقش آنها در تسهیل رسیدن به این هدف نیز صحبت کرد. ارزهای دیجیتال در حقیقت بری حذف واسطه‌ها و در اختیار قرار دادن قدرت پولی در دست خود مردم ایجاد شدند و ابزاری مهم در رسیدن به این هدف به شمار می‌روند. با این حال، ماهیت نوسانی آنها چالشی بزرگ در این مسیر به شمار می‌رود.

قیمت ارزهای دیجیتال هرروز نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و به همین خاطر سرمایه‌گذاران باید تنها پولی را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند که در صورت از دست دادن آن، زندگی‌شان با مشکل مواجه نمی‌شود. با این وجود، عرضه رمزارزها به بازار، پتانسیلی را برای شیوه‌ای از سرمایه‌گذاری فراهم کرده که ممکن است در بازارهای سنتی مانند بازار سهام به راحتی در دسترس همگان نباشد.

اوریون پروتکل Orion Protocol چیست؟

اوریون پروتکل (Orion Protocol)، یکی از پلتفرم‌هایی است که با هدف جمع آوری سرمایه‌گذاران به دست سه برنامه نویس اوکراینی با نام‌های لوبومیر کووال (Lyobomyr Koval)، آندری کورچون (Andrii Korchun) و آنا دوبینا (Anna Dubyna) ساخته شده است. این پلتفرم، خود را یکی از اولین پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی ارز دیجیتال معرفی می‌کند و ویژگی‌های نوینی دارد. این پروتکل در بستر شبکه اتریوم توسعه داده شده و از مزایای این شبکه بلاکچینی بهره می‌برد.

سرمایه‌گذاران با خرید توکن‌های غیرمثلی (NFT) در این پلتفرم، در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. NFTها در حقیقت نماینده سهام این پروژه‌ها هستند و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند با خرید آنها، مقداری سرمایه به این پروژه‌ها تخصیص دهند. در عوض، اگر پروژه یا شرکت خاصی در بازه زمانی تعیین‌شده به اهداف مشخص‌شده خود نرسد، پول تخصیص‌یافته به سرمایه‌گذاران بازگردانده می‌شود.

توکن ORN اوریون پروتکل (Orion Protocol) چیست؟

هر پروژه مبتنی بر بلاکچین، معمولا توکن خاص خود را دارد و اوربئون پروتکل نیز از این قاعده مستثنی نیست. توکن بومی اوریون پروتکل Orion Protocol، با نام ORN به بازار عرضه شده است و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت، توکن ORN برای تسهیل استفاده از اوربئون پروتکل طراحی شده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند برای کسب سود بیشتر، این توکن را سپرده‌گذاری (استیک) کنند و یا می‌توان از آن برای انجام تراکنش‌هایی بدون کارمزد استفاده کرد.

علاوه بر این، هولدرهای توکن ORN حق حاکمیتی به دست می‌آورند و می‌توانند در رای‌گیری‌های حاکمیتی شرکت کرده و در تغییرات این پروژه مشارکت داشته باشند. از آنجایی که Orion Protocol در بستر شبکه اتریوم ساخته شده است، توکن ORN نیز در این شبکه وجود دارد و به همین خاطر، به کار گرفتن واژه «کوین» برای آن اشتباه است.

اوریون پروتکل Orion Protocol چه آینده‌ای دارد؟

اوریون پروتکل Orion Protocol هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته و در مراحل توسعه‌ خود قرار دارد. نخستین مرحله از پیش‌فروش توکن بومی این پروتکل، در تاریخ 31 نوامبر 2022 آغاز شد و دو پیش‌فروش دیگر همچنان باقی مانده است.

با این حال، افرادی که در زمان پیش‌فروش این توکن را خریداری می‌کنند، برای دریافت آنها در کیف پول خود باید تا آخرین دوره پیش‌فروش در تاریخ 25 ژانویه 2023 منتظر بمانند. همچنین به خرید و فروش توکن‌ها به ترتیب کارمزدی 4 و 8 درصدی تعلق خواهد گرفت.

با توجه به رودمپ این پروژه، توکن ORN در تاریخ 17 ژانویه سال آتی به بازار عرضه شده و در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ قابل معامله خواهد بود. علاوه بر این، برنامه‌هایی برای عرضه این توکن در صرافی‌های متمرکز نیز وجود دارد. همچنین اوریون پروتکل Orion Protocol قصد دارد در آینده متاورس خود را راه‌اندازی کند.

علاوه بر شبکه اتریوم، تیم توسعه اوریون پروتکل Orion Protocoll قصد دارد توکن بومی این پروژه را در شبکه BNB Chain (که پیش‌تر با Binance Smart Chain شناخته می‌شد)، پالیگان و سولانا عرضه نمایند. توسعه‌دهندگان اوریون پروتکل Orion Protocol قصد دارند در آینده کیف پول مخصوص به خود را راه‌اندازی کنند که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا توکن‌ها و NFTهای خود را در یک مکان مدیریت کنند. علاوه بر این، برنامه‌هایی برای راه‌اندازی یک صرافی غیرمتمرکز با نام Orbeon Exchange نیز وجود دارد. انتظار می‌رود اوریون پروتکل Orion Protocol در آینده به یکی از پلتفرم‌های برتر جمع آوری سرمایه در فضای بلاکچین تبدیل شود. در واقع سیستم خاص و جالب اوریون یک درگاه واحد و ساده به روی تمام بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. با ارز دیجیتال اوریون پروتکل Orion Protocol بزرگ‌ترین مشکلات موجود در معامله‌گری در ارزهای دیجیتال مثل نقدینگی، دسترسی، مقیاس پذیری و امنیت مرتفع خواهند شد.

تاریخچه ارز دیجیتال اوریون پروتکل Orion Protocol

الکسی کولوسکوف (Alexey Koloskov) مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذاراوریون پروتکل Orion Protocol این پروژه را در سال 2020 راه‌اندازی کرد تا مشکل دستکاری قیمت توسط صرافی‌های بزرگ را در دنیای رمزارزها حل کند. از نظر تعداد و شدت مشکلات، باید گفت که هم صرافی‌های متمرکز (CEX) و هم غیر متمرکز (DEX)، هر کدام مسائل و آسیب‌پذیری‌های خود را دارند. صرافی‌های متمرکز نسبت به حملات هک آسیب‌پذیر هستند، در حالی که صرافی‌های غیر متمرکز هنوز به شدت نیاز به توسعه و رفع مشکلات نرم‌افزاری و سیستمی دارند.

از این رو به گفته یانوش علی (Yanush Ali)، رئیس بخش فناوری اوریون پروتکل Orion Protocol، پروژه آنها دقیقاً همان چیزی است که دنیای امروز ارزهای دیجیتال نیاز دارد؛ یعنی یک پلتفرم کاملاً غیر متمرکز که همه نیازهای کسب‌و‌کارها و کاربران را رفع می‌کند.

ارز دیجیتال اوریون پروتکل Orion Protocol چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال اوریون پروتکل Orion Protocol با جمع‌آوری نقدینگی ارائه‌شده در صرافی‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال در یک API واحد و جهانی، کار می‌کند. این API، سفارشات را از صرافی‌ها می‌گیرد و در یک سیستم واحد جمع می‌کند تا کاربران بتوانند راحت‌تر به خرید و فروش کوین‌های مختلف بپردازند. به عنوان مثال، وقتی یک کاربر یک سفارش را ایجاد می‌کند، یک API ایجاد می‌شود، اوریون آن سفارش را به طور همزمان در صرافی‌های مختلف ارسال می‌کند. این باعث می‌شود فاصله قیمت عرضه و تقاضا کاهش بیاید و در نهایت بهترین قیمت بین صرافی‌ها به کاربر نمایش داده شود.

علاوه بر این، اوریون پروتکل Orion Protocol قصد دارد مشکل دیگری را که در صرافی‌های متمرکز وجود دارد حل کند و آن خطر هک شدن است. کیف پول‌های آنلاینی که معمولاً در صرافی‌های مختلف ارائه می‌شود، نسبت به حمله هکرها آسیب‌پذیر هستند. گزارشات اخیر میزان این آسیب‌پذیری صرافی‌های متمرکز (و حتی غیر متمرکز) را نشان می‌دهد و کاربرانی که هیچ راهی به جز واریز سرمایه خود به این صرافی‌ها ندارند، به هر حال دارایی خود را در خطر قرار می‌دهند. سیستم اوریون با فراهم کردن امکان مدیریت آزادانه دارایی‌ها در پلتفرم، بدون محدودیت زمانی و مکانی و نیاز به ارائه کلید خصوصی خود، سعی کرده این مشکل را حل کند.

با وجود کیف پول جامع کوینی اوریون، به راحتی می‌توانید وضعیت دارایی‌های دیجیتالی خود را زیر نظر بگیرید؛ چراکه همه آنها در یک برنامه و یک API ثابت به نمایش گذاشته می‌شوند. با این کار، زحمات نگهداری چند کیف پول مختلف برای کار در صرافی‌های مختلف از بین می‌رود.

در ضمن، از آنجایی که ارز دیجیتال اوریون پروتکل Orion Protocol متن باز است، توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خود را نیز در این سیستم منتشر کنند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال اوریون پروتکل Orion Protocol

سیستم متصل به ارز دیجیتال اوریون قصد دارد که به یک پلتفرم همه‌جانبه تبدیل شود، بنابراین توسعه‌دهندگان این سیستم، مجموعه بزرگی از محصولات و اکوسیستم را به معامله‌گران ارائه می‌دهند. در ادامه این قابلیت‌ها و محصولات را نام می‌بریم و به طور اجمالی معرفی می‌کنیم. پایانه معامله‌گری اوریون

پایانه معامله‌گری اوریون (Orion Trading Terminal) پلتفرمی است که به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که در API واحد و جهانی خود به خرید و فروش کوین‌های مختلف بپردازند. تنها با یک کلیک، کاربران می‌توانند سفارشات را به طور همزمان در چندین صرافی مختلف ثبت کنند تا بهترین قیمت برای آنها پیدا شود.

توکن ORN

توکن داخلی استفاده‌شده در ارز دیجیتال اوریون پروتکل Orion Protocol، با نماد ORN شناخته می‌شود که در واقع یک توکن ERC-20 است. خالقان اوریون مدعی هستند که می‌توانند ثبات قیمت توکن ORN را تضمین کنند و قصد دارند با استفاده از ابزار زیر به این هدف برسند:

فراهم کردن موارد استفاده برای توکن ORN استیکینگ بدون تورم کم کردن تعداد توکن‌ها سوددهی به سرمایه‌گذاران فرصت بازگشت سرمایه

موارد استفاده برای توکن ORN

توکن ORN از طریق محصولات مختلفی که در این پلتفرم ارائه شده، قابل استفاده است. از جمله این موارد استفاده برای توکن ORN عبارتند از:

پایانه اوریون پروتکل Orion Protocol: با پرداخت کارمزدها با استفاده از توکن ORN، کاربران مشمول تخفیفاتی می‌شوند و می‌توانند کارمزدهای تراکنش پایانه را به دست آورند و با استیک کردن این توکن‌ها سود دریافت کنند. کارگزاری غیر متمرکز: کارگزاران به منظور انتخاب شدن برای ثبت معاملات، باید توکن ORN را استیک کنند. این در حالی است که غیرکارگزاران می‌توانند توکن ORN را استیک کنند تا برای انتخاب کارگزاری رأی بدهند. همکاری با شرکت‌ها: همه کارمزدهای ایجادشده برای خرید خدمات با توکن ORN انجام می‌شود و از تعداد کل توکن‌های سیستم کم می‌شوند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.