بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری

نوسان‌گیری یکی از شیوه‌های رایج معامله‌گری در بازارهای مالی است که نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارد. انتخاب این روش برای معامله کردن در بازارهای مالی به توانمندی زیادی در تحلیل تکنیکال نیاز دارد.

نوسان‌گیری را می‌توان هنر کسب سود از تغییرات قیمت دارایی‌ها معرفی کرد. برای نوسان‌گیری باید جهت حرکت قیمت دارایی را در بازه زمانی مدنظر خود پیش‌بینی کنید. بازه زمانی نوسان گیری ممکن است از چند دقیقه تا چند هفته متغیر باشد. در حالت کلی، نوسان‌گیری استراتژی معاملاتی کوتاه‌مدت تا میان‌مدت به حساب می‌آید.

نوسان‌گیری در بازارهای رنج که شاهد تغییرات افزایشی یا کاهشی شدید در قیمت دارایی‌ها نیستیم، به‌عنوان پرکاربردترین استراتژی معاملاتی استفاده می‌شوند. در چنین شرایطی معامله‌گران تلاش می‌کنند با شناسایی دقیق زمان وقوع سقف‌ها و کف‌های قیمت در بازه تعیین‌شده، سود خود را افزایش و ضررهای احتمالی را نیز به حداقل مقدار ممکن کاهش دهند.

هیچ معامله‌گری که از نوسان‌گیری استفاده می‌کند، به دنبال کسب سودهای زیاد از همه معاملات خود نیست؛ بلکه در قالب هر پوزیشن معاملاتی به دنبال سودهای کوچکی است که از کنار هم قرار گرفتن آن‌ها در جریان معاملات مختلف به سود چشمگیری دست پیدا کند. بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ویژگی‌های مختلفی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. بازار فارکس، یکی از بازارهای مالی پر قدرت است. چنانچه در این بازار با منطق و برنامه‌ریزی پیش بروید، حتما می‌توانید معامله‌ی بهتری را داشته باشید. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در این بازار به کار برده می‌شود، اندیکاتور‌ها هستند.

ویژگی‌های بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری، اندیکاتوری است که بتواند دقت بیشتری در تشخیص نقاط خرید و فروش داشته باشد. هر کدام از اندیکاتورهایی که در بازارهای مالی از جمله فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند کاربرد مخصوص به خود دارند. به همین دلیل نمی‌توان به طور مشخص یکی از اندیکاتورها را به عنوان بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری برشمرد. بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری باید به طور کلی دارای ویژگی‌های زیر باشد:

دقت بالایی در تشخیص و پیش بینی روند آینده‌ی قیمت داشته باشد. توسط اکثر تریدکنندگان مورد استفاده قرار بگیرد. در شناسایی نقاط خرید تاخیر نداشته باشد. توسط تحلیل‌گران زیادی معرفی شده باشد. از آنجا که بهترین اندیکاتور از نظر افراد مختلف متفاوت است، اما به طور کلی باید کار با آن ساده باشد.

جایگاه تحلیل تکنیکال در نوسان گیری

قبل از معرفی بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ساعتی و روزانه، به کاربرد تحلیل تکنیکال در این استراتژی معاملاتی نگاهی می‌اندازیم. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری بلندمدت به میان می‌آید، عملاً تغییرات قیمت دارایی‌ها در کوتاه‌مدت چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند؛ به همین دلیل، سرمایه‌گذاران با استفاده از تحلیل بنیادی به سراغ شناسایی ارزش واقعی دارایی در بلندمدت می‌روند.

اما در جریان نوسان گیری، با توجه به اینکه قصد ما بهره بودن از تغییرات قیمت در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است، باید از ابزارهای دیگری استفاده کنیم. ابزارهای تحلیل تکنیکال در این مواقع بیشتر استفاده می‌شوند. به کمک این ابزارها می‌توان از روند حرکت قیمت دارایی‌ها در تایم فریم‌های گوناگون پیش‌بینی علمی و دقیقی ارائه کرد؛ درنتیجه، ریسک معامله کردن کاهش می‌یابد و احتمال کسب سود به همان نسبت بیشتر می‌شود.

ابزارهای تحلیل تکنیکال در یک نگاه کلی روی قیمت و حجم معاملات دارایی‌ها متمرکزند. این ابزارها با نگاه آماری به روند تغییرات قیمت و حجم معاملات در گذشته، سعی می‌کنند آنچه را در آینده رخ خواهد داد، پیش‌بینی کنند. از دل این بررسی‌های آماری الگوهای قیمت و اندیکاتورها استخراج می‌شوند؛ بنابراین، برای شناسایی روندهای احتمالی در آینده لازم است روی کاربرد الگوهای قیمت و اندیکاتورها تسلط کافی داشته باشید.

چند نمونه از بهترین اندیکاتورها برای نوسان گیری در بازار

اندیکاتور RSI اندیکاتور RSI به عنوان یک اندیکاتور معروف در بین تریدرها کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است. این اندیکاتور برای تریدرهایی که می‌خواهند قدرت روند را تشخیص دهند، بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری به شمار می‌رود. با کمک اندیکاتور RSI می‌توانیم کندل‌های افزایشی و کاهشی را بدست آورده و بررسی کنیم. یکی از ویژگی‌های این اندیکاتور معادلات پیچیده‌ی آن است که می‌توان از آنها صرف نظر کرد. برای کار با این اندیکاتور یک بازه‌ی چهارده روزه مشخص می شود. اندیکاتور RSI یک اسیلاتور به شمار می‌رود. علت این موضوع آن است که همواره در محدوده‌ی بین صفر تا صد نوسان می‌کند. شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) که با نام اندیکاتور RSI شناخته می‌شود، بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری فارکس و ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. به کمک این شاخص می‌توانید به وضعیت خرید و فروش دارایی‌ها در بازار پی ببرید. شاخص RSI همواره عددی بین 0 تا 100 را نشان می‌دهد. این محدوده به سه دسته تقسیم می‌شود؛ اگر اندیکاتور RSI عددی بیش از 70 را نشان دهد، به این معنی است که بازار در وضعیت اشباع خرید قرار دارد. اما اگر عددی زیر 30 را به نمایش درآورد، نشان‌دهنده آن است که وارد فاز اشباع فروش شده‌ایم.

اندیکاتور RSI خبر از احتمال تغییر روندها در آینده نزدیک می‌دهد. برای مثال، وقتی در یک بازار صعودی شاخص RSI از 70 عبور و به سمت 100 حرکت می‌کند، نشان‌دهنده آن است که به‌زودی فروشندگان ابتکار عمل را به دست خواهند گرفت و درنتیجه، شاهد تغییر روند صعودی به نزولی خواهیم بود. اندیکاتور RSI معیار خوبی برای شناسایی آغاز روندهای نوسانی در بازار به حساب می‌آید. اندیکاتور ADX یکی از اندیکاتورهایی که برای تریدرهای بازار فارکس بسیار مناسب به حساب می‌آید، اندیکاتور ADX است. این اندیکاتور برای تریدرهایی که تمایل دارند میزان قدرت و یا ضعف یک سیگنال را تشخیص دهند به عنوان بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری به شمار می‌رود. برای بررسی این اندیکاتور باید مقادیر آن را در بازه‌های مختلف سنجید. برای مثال این اندیکاتور به سه بازه‌ی زیر بیست و پنج، بیست و پنج تا پنجاه و نیز بالاتر پنجاه تقسیم می شود.

چنانچه روند اندیکاتور در قسمت کمتر از بیست و پنج حرکت کند، روند کم قدرت است. اگر بین بیست و پنج تا پنجاه باشد، روند دارای قدرت متعادلی است. برای مقادیر بالاتر از پنجاه، روند بسیار قدرتمند است. بنابراین برای تریدرهایی که به ضعف یا قدرت روندها توجه ویژه‌ای دارند، استفاده از اندیکاتور ADX به عنوان بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری به شمار می‌رود. اندیکاتور CCI اندیکاتور CCI روی قدرت و یا ضعف روند کنونی قیمت تمرکز دارد. این اندیکاتور برای معامله کنندگانی که می‌خواهند از زمان‌های عالی برای معامله آگاه شوند به عنوان بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری به شمار می رود. تصور کنید در بازار فارکس یکی از دارایی‌ها با قیمت خیلی بالاتر از حد واقعی خود به فروش برسد، در این صورت اندیکاتور CCI این موضوع را بلافاصله به تریدر خبر داده و او را آگاه می کند.

این موضوع باعث می‌شود که تریدر بتواند از زمان‌های بیش فروش و یا بیش خرید قبل از سایر تریدرها با خبر شود. این به عنوان یک مزیت برای تریدرها به شمار می‌رود که از سایر معامله‌کنندگان زودتر بتوانند از سیگنال‌های خرید با خبر شوند. البته اندیکاتور CCI دارای مقدار کمی تاخیر است که می‌تواند به عنوان یک کاستی برای آن به شمار رود.

ربات‌های تریدینگ برای نوسان‌گیری

استراتژی‌های مختلفی را می‌توان به کمک ربات‌های معامله‌گر پیاده‌سازی کرد. نوسان‌گیری نیز یکی از این استراتژی‌هاست که معامله‌گران می‌توانند به کمک ربات‌های تریدر به مرحله اجرا دربیاورند.

استفاده از ربات‌های تریدینگ، چند مزیت قابل توجه دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به حضور تمام وقت شما برای نوسان‌گیری نیازی نیست. می‌توانید از تمام فرصت‌های معاملاتی که در بازه قیمتی مدنظر شما به وجود می‌آید، بهره‌مند شوید. عوامل مخرب روانی مانند احساسات در تصمیم‌گیری برای معامله‌گری حذف می‌شود. فشار روحی و روانی که به معامله‌گر وارد می‌شود، تا حدی مدیریت می‌شود. امکان پیاده‌سازی استراتژی‌های معاملاتی مختلف برای نوسان‌گیری فراهم می‌شود. در این زمینه توصیه می‌کنیم کار کردن با ربات‌های تریدر را برای نوسان‌گیری تجربه کنید. البته فراموش نکنید استفاده از ربات‌های معامله‌گر به معنی بی‌نیازی از دانش تحلیل تکنیکال نیست؛ بلکه برای راه‌اندازی ربات تریدر باید حتماً از تحلیل شخصی خود استفاده کنید.

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری از نظر کاربرد

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری از نظر کاربرد می‌تواند اندیکاتور باند بولینگر باشد. این اندیکاتور نوعی از اندیکاتورهای نوسانی است. تریدر ها می‌توانند برای سنجیدن حرکات قیمت از این نوسانگر استفاده کنند. باند بولینگر به نحوی کار می‌کند که اگر مقادیر قیمت فراتر از باند تعیین شده قرار بگیرند، روندها قدرتمند و اگر پایینتر از آن قرار بگیرند روندها ضعیف تلقی می‌شوند. از طرفی با کمک این اندیکاتور می توان زمان بازگشت قیمت را تا حدودی تخمین زد. این موضوع به تریدر ها کمک زیادی می‌کند تا جلوی زیان‌های احتمالی را بگیرند.

یکی دیگر از اندیکاتور های پرکاربرد اندیکاتور ATR است. اندیکاتور ATR بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری در حالتی است که تریدر می‌خواهد روند حرکات کندل‌های قدیمی را زیر نظر داشته باشد. از طرفی با کمک این اندیکاتور می توان بازگشت پذیری قیمت را تشخیص داده و بازه‌ی تغییرات قیمت را شناسایی کرد.

بهتر است تریدرها از سه اندیکاتور به طور متوسط استفاده کنند تا به نتایج مطلوب خود برسند. از طرفی یک تریدر حرفه‌ای باید اندیکاتورهایی که برای ترید انتخاب می‌کند هدفمند و هوشمندانه انتخاب کند. علت این موضوع این است که اندیکاتوری اگر در شرایط مورد نیاز خود استفاده نشود می‌تواند تریدر را با اطلاعات گمراه‌کننده وارد یک بحران جدی نماید. تریدرها می توانند بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری را در معاملات خود پیدا کنند. بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری برای هر تریدری متفاوت است. برای بدست آوردن بهترین اندیکاتور کافیست تا یک تریدر با شرایط و نیاز خود آشنایی داشته باشد. لازمه‌ی این موضوع هم شناخت کافی بازار و آگاهی از انواع مختلف اندیکاتورهاست.

آنچه که مهم است، شناخت اندیکاتورهایی است که بیشتر مورد استفاده‌ی سایر تریدر‌ها قرار می گیرد. معمولا اندیکاتورهایی که در تشخیص آینده‌ی روند مفید هستند، جزو بهترین اندیکاتور ها محسوب می شوند. از طرفی اندیکاتورهای سیگنالی نیز همین ویژگی را دارند و می توانند به عنوان بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری شناخته شوند. امروزه در بازارهای مالی تنها راه رسیدن به موفقیت، به کارگیری دانش و آگاهی است. به هر میزان که ابزارها و مهارت‌های شما بیشتر از سایرین باشد، موفق‌تر خواهید بود. بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری، باید بتواند به یک تریدر در شناسایی روندها و نیز حرکات قیمت کمک کرده و سیگنال‌های دقیقی ارائه دهد. یکی از بهترین اندیکاتورها در این زمینه یکی از اسیلاتور‌های معروف به نام اسیلاتور استوکاستیک است. این اسیلاتور به عنوان یک نوسانگر تصادفی به صورت لحظه‌ای، قیمت‌های یک دارایی را روی یک بازه ی زمانی تعیین شده با هم مقایسه می‌کند. اسیلاتور استوکاستیک در نهایت نتایج مقایسه‌ی خود را به صورت چارت در اختیار تریدر قرار می دهد.

استوکاستیک یکی از حساس‌ترین انواع اندیکاتور هاست. برای کسانی که میخواهند از جزئیات کامل حرکات قیمت با خبر شوند این اندیکاتور بسیار مناسب است. کوچکترین مقادیر که در بازار فارکس وجود دارند توسط اندیکاتور استوکاستیک محاسبه و شناسایی می‌شوند. بنابراین با کمک این اندیکاتور می‌توانید از بیش خریدها و یا بیش فروش‌ها نیز به خوبی آگاه شوید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.