ارز دیجیتال رپد بیت کوین (wBTC)

ارز دیجیتال رپد بیت کوین (wBTC)

ارز دیجیتال رپد بیت کوین با نماد اختصاری «wBTC» نسخه‌‌‌ای تبدیل‌یافته از بیت کوین در بستر شبکه اتریوم است که کاربرد گسترده‌ای در حوزه امور مالی غیرمتمرکز موسوم به دیفای دارد.

رمزارز رپد بیت کوین wBTC علاوه‌بر افزایش نقدینگی در زیست‌بوم دیفای، دسترسی دارندگان بیت کوین را به خدمات مالی غیرمتمرکز امکان‌پذیر کرده است. «رپد بیت کوین» (WBTC) یک توکن ERC-20 است که نماینده‌ی بیت کوین (BTC) در بلاک چین اتریوم است. یک مزیت کلیدی رپد بیت کوین wBTC ادغام آن با دنیای کیف پول ها، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند اتریوم است.

رپد بیت کوین wBTC (که با بیت کوین تناظر ۱:۱ دارد) به این دلیل ایجاد شد که به دارندگان بیت کوین اجازه دهد در اپلیکیشن‌های مالی غیر متمرکز («DeFi») که در اتریوم محبوب هستند شرکت کنند. بیت کوینی که از رپد بیت کوین پشتیبانی می‌کند، به طور شفاف از طریق یک سیستم «اثبات ذخیره» که پشتوانه‌ی ۱:۱ بین توکن های رپد بیت کوین wBTC ضرب‌شده و بیت کوین ذخیره‌شده توسط متولیان را تأیید می‌کند، قابل تأیید است. رپد بیت کوین توسط گروهی به نام WBTC DAO نگهداری می‌شود که اکنون بیش از ۳۰ عضو دارد. رپد بیت کوین در ابتدا در سال ۲۰۱۹ توسط گروهی متشکل از سه شرکت BitGo، Ren و Kyber آغاز شد.

مشکل خود بیت کوین این است که نمی تواند در بلاک چین اتریوم اجرا شود. در واقع، بلاک چین اتریوم خدمات بسیار بیش‌تری نسبت به بلاک چین بیت کوین ارائه می‌دهد. به همین دلیل، برخی از مردم بیت کوین های خود (BTC) را ضرب می کنند و از رپد بیت کوین‌های خود (WBTC) در شبکه اتریوم برای اجرای هر سرویسی که اتریوم ارائه می‌دهد استفاده می‌نمایند. این خدمات شامل اجرای برنامه های غیر متمرکز (dApps) در اکوسیستم مالی غیر متمرکز (DeFi) است. بااین‌حال با عرضه رپد بیت کوین، این دسته از کاربران توانستند از خدمات مالی غیرمتمرکز بهره‌مند شوند. همچنین، سازندگان دی‌اپ‌ها با دسترسی به نقدینگی دارندگان بیت کوین، فرصت‌‌های تازه‌ای برای بهره‌گیری از بازاری بزرگ‌تر با حجم معاملاتی بیشتر به‌دست آوردند.

مهم‌ترین و مرسوم‌ترین کاربرد ارز دیجیتال رپد بیت کوین را می‌توان استفاده از آن به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام در پلتفرم‌های دیفای دانست. فرد وام‌گیرنده می‌تواند پس از بازپرداخت وام، وثیقه‌ای را باز‌پس بگیرد که پیش‌تر در قالب رپد بیت کوین wBTC در‌اختیار وام‌دهنده گذاشته بود. اگر هم وام‌گیرنده موفق نشود وام را بازپرداخت کند، وثیقه را وام‌دهنده مصادره می‌کند.

تاریخچه رپد بیت کوین wBTC

رپد بیت کوین (WBTC) پروژه‌ای‌ست که توسط گروهی از توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها برای تسهیل تعامل بین بلاک‌چین‌های مختلف ایجاد شده است. این یک نوآوری کاملاً چالش‌برانگیز است که هدف آن استفاده از مزایای بیت کوین در بلاک چین اتریوم است. این کوین برای آوردن ارزش و ثبات بیت کوین به اکوسیستم در حال رشد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز مبتنی بر اتریوم طراحی شده است.

رپد بیت کوین یا WBTC در ۳۰ ژانویه‌ی ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، و اولین توکن ERC-20 است که توسط بیت کوین با نسبت ۱:۱ پشتیبانی می‌شود. به نوعی، می‌توان آن را به‌عنوان یک استیبل کوین شناسایی کرد، اما اگر بیت کوین را بتوان یک دارایی «پایدار» نامید، قابل بحث است. WBTC نشان‌دهنده‌ی یک مدل متولی توکن‌سازی بیت کوین است.

اهداف کلیدی پروژه رپد بیت کوین wBTC

یکی از مشکلات اصلی که کاربران ارزهای دیجیتال دائماً با آن مواجه هستند این است که پل‌های زیادی برای اتصال اتریوم و بیت کوین وجود ندارد. سازندگان رپد بیت کوین WBTC اصرار دارند که رپد بیت کوین از طریق استانداردسازی بیت کوین به فرمت ERC-20، به بهینه‌سازی بیت کوین برای موارد استفاده‌ی غیر متمرکز در اکوسیستم اتریوم کمک می کند.

سازندگان رپد بیت کوین WBTC نیاز به کوین خود را با توزیع گسترده‌ی بیت کوین توضیح می‌دهند. ارزش بازار بیت کوین زمانی که به دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شود، بسیار بیش‌تر از اتریوم است. در عین حال، برای دارندگان بیت کوین تقریباً غیرممکن است که از بخش بزرگی از اکوسیستم DeFi و DApp های مبتنی بر شبکه اتریوم استفاده کنند، یا از توکن‌های خارج از اتریوم در صرافی‌های غیر متمرکز بهره ببرند.

مزیت‌های رپد بیت کوین WBTC

ارز دیجیتال رپد بیت کوین WBTC می‌تواند تسهیل‌کننده دسترسی به نقدینگی بیشتر برای صرافی‌های غیرمتمرکز و دیگر برنامه‌های دیفای باشد. همچنین، با افزایش شمار پذیرندگان اعم از کاربرها و صرافی‌ها و کیف‌پول‌های رمزارزی رپد بیت کوین، انتظار می‌رود که روزبه‌روز بر تعداد بیت کوین‌هایی افزوده شود که به توکن رپد بیت کوین WBTC تبدیل می‌شوند.

با عرضه رپد بیت کوین WBTC ، می‌توان ادعا کرد که مرزهای همکاری دوسویه شبکه‌های بلاک چینی هم از‌نظر فنی و هم ازنظر مفهومی بیش از همیشه محو شده است. پیش از آنکه نامی از رپد بیت کوین در میان باشد، نقدینگی سرشار بیت کوین در بلاک چین آن محصور شده بود. افزون‌براین، رقابت‌های میان طرفداران دوآتشه بیت کوین و اتریوم به رشد دیدگاه‌های افراط‌گرایانه‌ای با هدف تخریب بلاک چین رقیب و ستایش کورکورانه دیگری دامن زده بود.

در‌این‌میان، رمزارزهایی همچون رپد بیت کوین wBTC به‌مثابه میانجی ظاهر شدند و زمینه بهره‌گیری دارندگان بیت کوین را از مزیت‌های شبکه اتریوم فراهم کردند. این اتفاق خود باعث شکل‌گیری انگیزه‌های مشترک میان طرفداران و کاربران بیت کوین و اتریوم شد و منازعه‌های افراطی را به‌حاشیه راند.

اتصال جزایر بلاک چینی

با عرضه رپد بیت کوین، پلی میان جزیره‌های بلاک چینی نیز برقرار شد و دردسرها و مخاطره‌های خارج‌کردن پیاپی بیت کوین از شبکه اصلی آن کاهش یافت.

از دیگر مزیت‌های ارز دیجیتال رپد بیت کوین WBTC می‌توان به سرعت آن اشاره کرد. تراکنش‌های مبتنی‌بر این رمزارز سریع‌تر از تراکنش‌های بیت کوین اصلی پردازش می‌شوند. دلیل این اتفاق هم بسیار ساده است.

در بلاک چین اتریوم، هر ۱۵ ثانیه یک‌ بار یک بلاک جدید ساخته می‌شود. حال‌آنکه در شبکه اتریوم، هر ۱۰ دقیقه یک بار بلاک تازه‌ای ایجاد می‌شود. ازآن‌جاکه رپد بیت کوین WBTC در بستر اتریوم مبادله می‌شود، سرعت پردازش و تسویه تراکنش‌های آن بیشتر است.

بنابراین، می‌توان گفت که رپد بیت کوین به‌دلیل حضور در بلاک چین اتریوم می‌تواند بسیار سریع‌تر از بیت کوین اصلی در صرافی‌ها و کیف‌پول‌ها و برنامه‌های دیفای جابه‌جا شود.

عملکرد رپد بیت کوین WBTC

فرایند ساخت ارز دیجیتال رپد بیت کوین WBTC هنگامی آغاز می‌شود که کاربر از تسهیلگری درخواست می‌کند در ازای مقداری بیت کوین تعدادی توکن‌ اتریومی در‌اختیارش بگذارد.

نهاد متولی (شرکت بیت‌گو) مقدار مشخصی از رپد بیت کوین wBTC را تولید و به آدرس تسهیلگر ارسال می‌کند. پس‌ازآن، کاربر و تسهیلگر ازطریق صرافی متمرکز یا مبادله فردبه‌فرد بیت کوین‌ها و رپد بیت کوین‌های wBTC خود را با‌هم تبادل می‌کنند.

بعد از پردازش نهایی تراکنش، کاربر می‌تواند از رپد بیت کوین‌های خود برای تعامل با برنامه‌های دیفای ازجمله کامپوند (Compound) و میکردائو (MakerDAO) استفاده کند. درنهایت، کاربر می‌تواند رپد بیت کوین‌های خود را دوباره به بیت کوین تبدیل کند. برای این کار باید درخواستی را به تسهیلگر ارائه دهد و توکن‌های رپد بیت کوین wBTC خود را با او مبادله کند. پس از اتمام مبادله و ارسال بیت کوین‌های اصلی به حساب کاربر،‌ تسهیلگر توکن‌های رپد بیت کوین wBTC را امحا می‌کند.

شبکه‌های بلاک چینی در نگاه نخست جزایری دورافتاده از یکدیگر هستند. اما به یاری رمزارزهایی همچون رپد بیت کوین توانسته‌اند به‌هم متصل شوند و زمینه‌ساز گسترش تعاملات چندسویه در حوزه رمزارزها شوند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.