شاخص متیس (METIS) چیست؟

شاخص متیس (METIS) چیست؟

اتریوم پس از بیت‌ کوین، مشهورترین شبکه بلاکچین در بین جامعه کریپتو است که کاربردهای بسیاری را ارائه داده است. اما این شبکه با محدودیت شدید مقیاس‌پذیری روبه‌رو است.

به طوری‌که در هر ثانیه فقط می‌تواند ۱۰ الی ۱۵ تراکنش را مدیریت کند. این در حالی‌ است که برخی دیگر از رقیبان اتریوم می‌توانند هزاران و حتی میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را انجام دهند یا حداقل چشم‌انداز آن را ارائه کرده‌اند.اتریوم برای حل مشکل مقیاس‌پذیری خود که سبب شلوغی بیش از حد شبکه و بالا رفتن هزینه آن شده است، راهکارهای لایه دوم را مورد توجه قرار داده است که راه‌حل‌های بسیاری را در بر می‌گیرد. از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان شبکه ارز دیجیتال متیس را نام بردمتیس «Metis» که با نام کامل متیس‌دائو «MetisDAO» شناخته می‌شود، یک راهکار لایه دوم در شبکه بلاکچین اتریوم است. این شبکه، تراکنش‌ها را خارج از زنجیره اصلی اتریوم پردازش کرده، آن‌ها را به یک بسته تبدیل کرده و در نهایت آن‌ها را در شبکه اتریوم ثبت می‌کند. در وصف بیشتر این پلتفرم می‌توان گفت:راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم مانند پروژه متیس (METIS)، جهت کاهش فشار از شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند. این راه‌حل‌ها به صورتی عمل می‌کنندکه ابتدا تراکنش‌ها را بسته‌بندی می‌کنند، سپس آن‌ها به پروتکل لایه دوم خود برای پردازش ارسال کرده و آن‌گاه دوباره آن‌ها را برای ذخیره‌سازی نهایی به شبکه اتریوم باز می‌گردانند. شبکه متیس به عنوان یک راه‌حل لایه دوم در اتریوم، از مکانیسم «Optimistic Rollup» در ساختار خود استفاده می‌کند. شبکه متیس به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های خود را سریع‌تر و ارزان‌تر در شبکه اتریوم انجام دهند. کاربران می‌توانند در شبکه متیس(METIS) توکن‌های منحصربه‌فرد «NFT» ایجاد کرده و از صرافی‌های غیرمتمرکز «DEX» ایجاد شده بر بستر این شبکه نیز استفاده کنند. پلتفرم متیس از یک پل «NFT» بین شبکه اتریوم «اتریوم » و آندرومدا «Andromeda» استفاده می‌کند. شبکه متیس دارای یک جستجوگر بلاکچینی است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند تراکنش‌های مختلف انجام شده بر بستر این شبکه را مشاهده کنند. معماری متیس دارای یک ماشین مجازی سازگار با ماشین مجازی اتریوم «EVM» است که تحت عنوان ماشین مجازی متیس «Metis Virtual Machine» شناخته می‌شود که اختصاراً به آن «MVM» گفته می‌شود. این ماشین مجازی به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهایی را در محیطی مشابه اتریوم بسازند. پلتفرم متیس دارای یک ارز دیجیتال بومی است که تحت نماد «METIS» در بازار کریپتو عرضه شده است. ویژگی‌های پلتفرم متیس(METIS) سیستم متیس(METIS) علاوه‌بر فناوری لایه‌بندی لایه ۲، سه محصول اصلی را ارائه کرده است که این محصولات را می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد: پل اِن‌اِف‌تی «NFT bridge» ان‌اف‌تی بریج یا پل NFT متیس شما را قادر می‌سازد تا دارایی‌های مبتنی بر «NFT» را بین بلاکچین اتریوم و شبکه آندرومدا متیس(METIS) «Metis Andromeda» انتقال دهید. به این معنی که می‌توانید NFT را در متیس ضرب کرده و سپس آن را به اتریوم منتقل کنید و برعکس.

شرکت‌های مستقل غیرمتمرکز «DAC» شرکت‌های مستقل غیرمتمرکز «Decentralized Autonomous Companies» که اختصاراً به آن‌ها «DAC» گفته می‌شود، بخشی از ساختار پلتفرم متیس را تشکیل می‌دهند که وظیفه انجام تراکنش‌ها و ایجاد بلاک در شبکه متیس را برعهده دارند. کاربران شبکه متیس می‌توانند پس از اتصال کیف‌پول دیجیتالی خود به شبکه متیس، یک درخواست مبنی‌بر فعالیت به عنوان DAC ایجاد کنند؛ آن‌گاه فعالیت خود به عنوان یکی از نودهای شبکه متیس(METIS) را آغاز نمایند.

البته این کاربران بدون نیاز به ایجاد یک DAC مستقل، قادر هستند تا به یکی از DAC‌های موجود بپیوندند. برای انجام این کار لازم است کاربران ارز دیجیتال متیس خود را در اختیار یکی از DAC‌های موجود قرار دهند و از آن پاداش بگیرند. پلتفرم میان‌افزار پولیس «Polis» متیس(METIS) همچنین پولیس را ارائه می‌دهد که یک پلتفرم میان‌افزار برای کمک به توسعه‌دهندگان در مدیریت قراردادهای هوشمندی که روی شبکه متیس مستقر کرده‌اند. پولیس اجازه می‌دهد تا کاربران بتوانند به کلیه برنامه‌های کاربردی یا دی‌اپ‌ها «dApps» ساخته شده روی این شبکه ورود کنند و سوابق تراکنش‌های خود را مشاهده نمایند. کاربران می‌توانند به راحتی به پولیس متصل شده و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز خود را ایجاد نمایند.

می‌بینید که متیس(METIS) یک مجموعه قابل توجه از محصولات خود را ایجاد کرده است یا در مرحله ایجاد کردن آن‌ها است. آن‌چه که اهمیت دارد، اهداف این پروژه است که می‌تواند هم به افزایش سرعت و کاهش هزینه در شبکه بلاکچین کمک کند و هم ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را برای توسعه‌دهندگان با سهولت همراه کند. با وجود موقعیت پیشرو اتریوم در میان بلاک چین ها برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز (dApps)، این شبکه اغلب به دلیل هزینه های بالای گس و توان عملیاتی ناکافی سرزنش می شود. شاخص متیس و MetisDAO (METIS) یک پلتفرم جمع‌آوری لایه ۲ اتریوم است. هدف آن رسیدگی به سرعت تراکنش، هزینه، مقیاس پذیری و فضای ذخیره سازی مقرون به صرفه اتریوم است.

همانطور که گفته شد شاخص متیس به‌عنوان یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ در اتریوم، از قدرت یک شبکه امن و غیرمتمرکز استفاده می‌کند و در عین حال تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه را به کاربران ارائه می‌دهد. با ارائه ویژگی های مقرون به صرفه بودن، قابلیت استفاده و مقیاس پذیری، مرحله بعدی برای متیس(METIS)(METIS)، تمرکززدایی شبکه با بازگرداندن اکوسیستم به جامعه است. متیس یک پروتکل مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای برنامه‌های اتریوم است که امکان تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر را فراهم می‌کند. همچنین ایجاد یک چارچوب مقیاس پذیر و چند منظوره را برای برنامه ها و کسب و کارهایی که از Web 2 به Web 3 در حال گذار هستند، تسهیل می کند.

لایه 2 به پروتکل هایی اشاره دارد که با پردازش تراکنش های خارج از شبکه اصلی اتریوم (لایه 1) و در عین حال حفظ امنیت شبکه اصلی و تمرکززدایی، به مقیاس پذیری برنامه کمک می کند.

شاخص متیس قصد دارد توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و شرکت‌های مستقل غیرمتمرکز (DAC) را بر روی پلتفرم خود، به‌ویژه برای تازه‌کاران بلاک چین، آسان و ساده کند.

این پلتفرم موارد استفاده مختلفی دارد: پشتیبانی از کاربران برای ایجاد کسب و کار استخراج و تجارت NFT، لانچ پد، ییلدفارمینگ، صرافی غیرمتمرکز (DEX)، کسب و کار سرمایه گذاری یا ایجاد توکن خود. پروژه متیس برای تقویت اقتصاد اشتراک گذاری از طریق dApp هایی که پرداخت های خرد مقرون به صرفه و سریع را ارائه می دهند، مناسب است.

النا سینلنیکوا (Elena Sinelnikova)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل متیس، دیدگاه خود را از DAC در توییتی توضیح داد:

«شرکت غیرمتمرکز خودگردان(DAC): دنیایی را تصور کنید که در آن می توانید یک شرکت ایجاد کنید، افراد را بدون نیاز به تایید، یا حساب بانکی یا ثبت نام، استخدام کنید و به آنها پول بدهید. دنیایی که در آن هیچکس نمی تواند شما را متوقف کند. این دنیای غیرمتمرکز هم اکنون در حال آشکار شدن است: MetisDAO». متیس(METIS) بر روی سرعت و امنیت کلی اکوسیستم متمرکز شده است. از ترتیب دهنده ها و رنجرهای L2 استفاده می کند. این رنجرها به عنوان حسابرسان پولی کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که تراکنش ها و برداشت ها از راه حل لایه 2 سریع و ایمن است.

METIS توکن اصلی شبکه بوده که این سه خدمت حیاتی را در پلتفرم L2 متیس انجام می دهد: کارمزد تراکنش، استیکینگ و پاداش.

شاخص متیس(METIS) از ابتدا تعهد اصلی به تمرکززدایی را که در نقشه راه متیس ترسیم شده، متصور بوده است. همانطور که تیم به ساخت زیرساخت غیرمتمرکز ادامه می‌دهد، متیس گام‌های بزرگی به سوی آینده‌ای غیرمتمرکز برمی‌دارد. متیس (METIS)نقطه عطفی را در نقشه راه تمرکززدایی خود اعلام می کند: برنامه مدیریت اکوسیستم جامعه متیس (CEG)، اولین گام برای بازگرداندن اکوسیستم متیس از طریق تمرکززدایی. با معرفی حکمرانی، متیس(METIS) در حال ایجاد یک شبکه واقعاً غیرمتمرکز است که به افراد قدرت می‌دهد تا از نقش مستقل خود برای اداره اکوسیستم استفاده کنند.

در حالی که متیس(METIS) یک پلتفرم بدون مجوز باقی می ماند اما در حال معرفی اسنپ شات های حاکمیتی است تا اکوسیستم را به جامعه بازگرداند و به اعضای جامعه این امکان را می دهد تا در مورد پروژه هایی که بیشتر به آنها اهمیت می دهد رأی دهند. پروژه‌ها می‌توانند از طریق سیستم حاکمیتی برای بررسی درخواست کنند و با فرآیند رأی‌گیری، جامعه این اختیار را پیدا می‌کند تا پروژه‌ها را تأیید کند و بازاریابی متیس(METIS) را در مورد تصمیم‌های تبلیغاتی مطلع کند.

از طریق CEG، شاخص متیس اولین گام را برای تمرکززدایی اکوسیستم خود برمی دارد و جامعه را برای اداره اکوسیستم بیشتر توانمند می کند و این پلتفرم را به عنوان شبکه Web3 برای نوآوری بیشتر متاثر می کند: پلتفرمی ساخته شده برای مردم که توسط مردم اداره می شود.

این پروژه اخیراً دستخوش چندین نقطه عطف و پیشرفت شده است که ممکن است ارزش سکه METIS را افزایش دهد. تاریخچه متیس(METIS) و تیم توسعه آن متیس یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ اتریوم است که توسط النا سینلنیکوا «Elena Sinelnikova» در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد. النا سینلنیکوا دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر است. وی قبل از متیس، شرکت «Crypto Chicks» را نیز در سال 2017 تأسیس کرده که یک مرکز آموزشی غیرانتفاعی بلاکچین است. این مرکز به زنان کمک می‌کند تا با فناوری بلاکچین آشنا شده و از آن استفاده کنند. او برای تکمیل بیشتر تجربه و تخصص گذشته خود در بلاکچین، تیمی قوی از رهبران شایسته را گرد هم آورده است تا پروژه متیس را به توسعه دهد. در رأس تیم این پروژه می‌توان کوین لیو «Kevin Liu» و یوان سو «Yuan Su» که به ترتیب مدیر توسعه و مدیر فنی پروژه متیس هستند را نیز مشاده کرد. این دو تن دارای مدرک ارشد «MBA» هستند و قبل از پیوستن به متیس در پروژه‌های بلاکچینی دیگری مشارکت داشته‌اند. متیس لبز، یکی از اعضای شبکه سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خطرپذیر Genesi DAC، در ژانویه 2022 یک اتحاد استراتژیک با Tristan Metaverse اعلام کرد.

Tristan Metaverse یک متاورس باز و دارای شبکه های اجتماعی است که بر روی سیستم های سیاره ای متمرکز است و تجربه بازی منحصر به فردی را به کاربران وب 3 ارائه می دهد.

طبق بیانیه رسمی، این رابطه به پیشرفت اکوسیستم متیس، طراحی جامعه و تعامل از طریق پروتکل باز متیس برای استقرار و توسعه DApp کمک خواهد کرد.

شاخص متیس پاسخی به کمبود لایه 2 است. این اکوسیستم در حال شکل گیری است که قادر به پر کردن خلاء عظیم در بازار لایه 2 است و می خواهیم در آن شرکت کنیم. تمرکز تریستان بر این است که بازی های رمزنگاری شده را به جریان اصلی تبدیل کند. مدیر عامل Tristan، Frank L، گفت: هدف این است که سد ورود به انقلاب GameFi را کاهش دهیم و اکوسیستمی بسازیم که در آن بازیکنان و سازندگان پاداش دریافت کنند و در نهایت لذت ببرند.

مشارکت با شبکه پرداخت متیس در ژوئن 2021 با شبکه PAID همکاری کرد تا پلتفرم Apollo-X IDO و همچنین راه اندازی پروتکل مبادله Ignition را در زیرساخت لایه 2 متیس توسعه دهد که منجر به کاهش کارمزد گس، سرعت تراکنش بالاتر و عملکرد قابل ارتقا شد.

علاوه بر این، PAID به برنامه توسعه اکوسیستم متیس ملحق شد و سرمایه گذاری، پول، تخصص فنی و کمک هایی به منظور راه اندازی شرکت هایی که در اکوسیستم لایه 2 متیس فعالیت می کنند را ارائه کرد.

کایل چیس (Kyle Chasse)، مدیر عامل شبکه PAID، گفت: "راه حل لایه 2 شاخص متیس، به نام Metis Rollup، ساخت و اجرای dApps را بسیار ارزان تر و کارآمدتر می کند، در حالی که مقیاس پذیری بسیار بیشتر و سطح عملکرد بالاتری نسبت به اتریوم ارائه می دهد. راه حل لایه 2 متیس به ما این امکان را می دهد که Apollo-X و Ignition را حتی بیشتر مقیاس بندی کنیم و تجربه کاربری مقرون به صرفه و کارآمدتری برای هر دو جامعه ارائه کنیم. مشارکت استراتژیک با PARSIQ متیس در ژوئن 2021 یک مشارکت استراتژیک با PARSIQ برای توسعه قابلیت‌های DeFi و شرکای زیرساختی پیش از راه‌اندازی شبکه آزمایشی بتا ایجاد کرد.

PARSIQ یک پلتفرم نظارت بر بلاک چین و اتوماسیون گردش کار است که به عنوان یک نقطه اتصال چند لایه بین بلاک چین و برنامه های خارج از زنجیره عمل می کند.

اکوسیستم متیس از راه‌حل پردازش جریان داده PARSIQ بهره می‌برد که پروژه‌های ساخته شده بر روی لایه 2 متیس را قادر می‌سازد تا از تأیید داده‌ها، تجزیه و تحلیل فعالیت‌های بازار بهبود یافته و ویژگی‌های امنیتی اضافی مورد نیاز برای پروژه‌های DeFi بهره ببرند.

برنامه‌های پشتیبانی‌شده توسط PARSIQ از ظرفیت، قابلیت‌ها، توسعه‌پذیری و سادگی استفاده از پیشرفت‌های ارائه شده توسط لایه 2 متیس در اتریوم لایه 1 بهره می‌برند. معمولاً استیکینگ با توکن‌های بومی یک پلتفرم امکان‌پذیر است؛ اما در متیس می‌توان توکن‌ها و دارایی‌های NFT را سپرده‌گذاری یا استیکینگ «Staking» کرد. در واقع کاربران می‌توانند دارایی‌های NFT خود را در این شبکه قرار دهند و پاداش دریافت کنند. شاید برایتان جالب باشید بدانید که اولین NFT ساخته شده در شبکه متیس، بازسازی برج بابل «Rebuilding the Tower of Babel» نام داشت. این NFT توسط جامعه متیس ساخته شده بود و توانست به قیمت ۱۶.۱ اتر «ETH» به فروش برسد! ارز دیجیتال متیس «METIS»، بخش مهمی از راه‌حل لایه دوم متیس است. به این معنی که وقتی متیس تراکنش‌ها را با هم جمع می‌کند و آن‌ها را برای پردازش به شبکه آندرومدا می‌فرستد، به بازیگرانی به نام رنجرز «Rangers» متکی است تا مطمئن شود تراکنش‌ها معتبر هستند و تقلبی نیستند. رنجرها باید ارز دیجیتال متیس «METIS» را به اشتراک بگذارند تا واجد شرایط اعتبارسنجی تراکنش‌ها باشند. اگر آن‌ها بدخواهانه عمل کنند، توسط شبکه متیس جریمه خواهند شد! ارز دیجیتال متیس «METIS» را می‌توان برای پرداخت هزینه‌ تراکنش‌ها در شبکه متیس آندرومدا استفاده کرد. کاربران می‌توانند ارز دیجیتال متیس را برای دریافت پاداش در پلتفرم متیس سپرده‌گذاری یا استیک کنند. پلتفرم متیس یک برنامه به نام بیلدر ماینینگ «Builder Mining» ارائه کرده که کاربران با اجرای این برنامه به یکی از DACهای این پلتفرم تبدیل می‌شوند. این کاربران برای هر تراکنشی که در شبکه آندرومدا انجام می‌دهند، ارز دیجیتال متیس «METIS» را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.