کاربرد تست نت TESTNET در بلاک چین

کاربرد تست نت TESTNET در بلاک چین

تست نت Testnet ، نوعی شبکه بلاک چین آزمایشی است که برای اجرا و تست کردن بلاک چین‌ها یا پروژه‌های بلاک چین پیش از راه‌اندازی یا حتی پس از راه‌اندازی آن‌ها ایجاد و اجرا می‌شود.

سرمایه های واقعی یا زنجیره اصلی استفاده میشه. سکه های رسمی در تست نت Testnet ارزش ندارن و میشه اون ها رو به صورت آزاد تهیه کرد. شبکه های تست می تونن در هر زمان بازشناسی بشن. از اونجایی که تست نت ها به صورت کاملا جدا از مین نت ها فعالیت می کنند، میشه در اون ها پروژه های بلاک چین رو بدون تداخل با تراکنش های مین نت به طور کامل آزمایش یا امتحان کرد.تست نت، نوعی شبکه بلاک چین آزمایشی است که برای اجرا و تست کردن بلاک چین‌ها یا پروژه‌های بلاک چین پیش از راه‌اندازی یا حتی پس از راه‌اندازی آن‌ها ایجاد و اجرا می‌شود.

راه‌اندازی تست نت Testnet ساده‌ترین روشی است که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق آن، قابلیت‌های مختلف پروژه‌های بلاک چین و دیفای، مثل انواع مختلف قراردادهای هوشمند و dAppها را تست و اصلاح کنند و تا زمانی که برای استفاده در دسترس عموم قرار می‌گیرند، به عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشند. برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان در تست نت‌ها، ایرادات پروژه‌ها، اپلیکیشن‌ها، قراردادهای هوشمند، صرافی‌های غیر متمرکز و هر قابلیت بلاک چین و دیفای را آزمایش کرده و ایرادات آن را شناسایی و برطرف می‌کنند.

در محیط تست نت Testnet می‌توان آزمایش‌های مختلفی را به صورت مکرر انجام داد و عملکرد هر قابلیت را پیش از عمومی شدن آن، تحت نظر داشت و بررسی کرد. از آن‌جایی که تست نت‌ها به صورت کاملا مجزا از مین نت‌ها عمل می‌کنند، می‌توان در آن‌ها پروژه‌های بلاک چین را بدون تداخل با تراکنش‌ها در مین نت، به طور کامل تست کرد.

مدل جعبه شن یا سند باکس (Sandbox) به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا ریسک‌ها و آزمایش‌های مختلفی را انجام دهند و به بهترین مدل ممکن برای راه‌اندازی بر بستر مین نت برسند.

از آن‌جایی که تست نت‌ها Testnet ، پیش‌نمونه یا پروتوتایپ محسوب می‌شوند، هرگز نباید از آن‌ها برای انتقال دارایی‌های ارزشمند استفاده کرد بلکه برای انجام تست‌ها و آزمایش مدل‌ها در این شبکه‌ها باید از توکن‌های فیک و بدون ارزش استفاده شود.

معمولا، توسعه‌دهندگان برای راه‌اندازی و آزمایش بلاک چین‌ها، تست نت‌ها Testnet را می‌سازند و زمانی که توسعه بلاک چین پس از پشت سر گذاشتن تمامی آزمایش‌ها و رفع تمامی نواقص به پایان رسید، آن را در مین نت راه‌اندازی می‌کنند. بعضی از بلاک چین‌ها مثل اتریوم دارای روش‌های استانداردی برای تست کردن پروژه‌ها، اپلیکیشن‌ها و دیگر انواع قابلیت‌های دیفای هستند. این بلاک چین‌ها، به پروژه‌هایی که تست‌ها را با موفقیت پشت سر می‌گذارند، گواهینامه می‌دهند. این گواهینامه‌ها خیال کاربران را راحت می‌کنند و سبب جلب اعتماد آن‌ها می‌شوند. به علاوه، یکی از مدارک مورد نیاز برای پذیرش پروژه‌ها در آن بلاک چین‌ها هستند.

کاربردهای تست نت Testnet در بلاک چین چیست؟

همونطور که گفتیم، تست نت Testnet نوعی شبکه آزمایشی هست که هدف از راه اندازی اون ارتقا بلاک چین اصلی هست که به عنوان یه جایگزین برای شبکه اصلی استفاده میشه تا ریسک از دست رفتن سرمایه و آسیب به بلاک چین اصلی رو کاهش میده. در اصل این شبکه به عنوان یه چرک نویس عمل می کنه که کاربردهای زیادی در بلاک چین داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای تست نت در بلاک چین بپردازیم.

• توسعه مستمر شبکه یکی از کاربردهای تست نت Testnet در بلاک چین، توسعه مستمر شبکه هست. فناوری بلاک چین هنوز در مراحل ابتدایی خودش هست و نیاز به آزمایش و توسعه زیادی داره تا کم کم به جریان اصلی و مجاز تبدیل بشه. محیط تست نت برای تامین این کار به وجود اومده. مثلا یکی از مسائل اصلی که در بلاک چین برطرف میشه، مقیاس پذیری هست. تحقیق و توسعه مداوم، توانایی بلاک چین رو برای مدیریت تراکنش های زیاد افزایش میده. تست نت به عنوان یه شبیه سازی از نحوه کارکرد پروتکل شبکه اصلی در زندگی واقعی کار می کنه.

• آزمایش سازگاری Dappها با شبکه یکی دیگه از کاربردهای تست نت Testnet در بلاک چین، آزمایش سازگاری Dappها با شبکه هست. هر برنامه غیرمتمرکز یا Dapp قبل از اجرا شدن بر روی بلاک چین، باید آزمایش های مختلفی رو پست سر بذاره و ایرادهای اون برطرف بشه. بسته های بروزرسانی جدید، قابلیت های جدید و.... قبل از اجرایی شدن در تست نت آزمایش میشن. بعضی از این تست نت ها عبارت هستن از آزمایش های امنیتی، تست بارگذاری، مهاجرت بلاک چین، آزمون یکپارچه سازی، آزمون مدیریت بحران و بازیابی بعد از حادثه. • کاهش اختلالات شبکه یکی دیگه از کاربردهای تست نت Testnet در بلاک چین، به حداقل رسوندن اختلالات شبکه هست. توسعه دهنده های بلاک چین همیشه سعی کردن تا چالش هایی مثل مقیاس پذیری، تعامل پذیری و.... رو کاهش بدن. همچنین اون ها باید در این مسیر به حفظ امنیت بلاک چین و ارتقای مداوم اون هم توجه داشته باشن. در بستر اینترنت توسعه دهنده ها می تونن پلتفرم هایی که در این راستا تولید می کنند رو بدون اینکه اختلالی در شبکه اصلی به وجود بیاد، آزمایش کنند و بازده کار خودشون رو مشاهده کنند.

چرا تست نت ها Testnet اهمیت دارند؟

در این بخش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اهمیت تست نت Testnet چیست؟

همانطور که در شروع مقاله گفتیم، از آن‌جایی که روزانه میلیاردها دلار بر بستر بلاک چین‌ها جا به جا می‌شود، خیلی مهم است که پیش از راه‌اندازی هر پروژه بلاک چینی، آن پروژه، به طور کامل تست و باگ‌های آن برطرف شود. سوال اینجا است که چرا این تست‌ها روی مین نت‌ها انجام نمی‌شوند؟

اول از همه اینکه به دلایل زیر انجام تست‌ها بر بستر مین نت‌ها بسیار هزینه‌بر است:

در مین نت‌ها از توکن‌های واقعی استفاده می‌شود و بنابراین، هر تراکنش، کارمزد خودش را دارد. حتی راه‌اندازی پروژه در مین نت و اعمال هر تغییر روی آن، بدون پرداخت کارمزد به تأمین‌کننده مین نت امکان‌پذیر نیست. بنابراین، تست کردن کامل پروژه در مین نت با هزینه‌های زیادی همراه است. اگر مشکلی در فاز آزمایشی پروژه در مین نت رخ دهد، کل شبکه با اختلال مواجه می‌شود و دارایی‌های کاربران در معرض خطر قرار می‌گیرد. این موضوع می‌توان برای تأمین‌کننده مین نت بسیار گران تمام شود و آن رمزارز، اعتبارش را به طور کامل از دست بدهد. دومین دلیل استفاده از تست نت Testnet ها برای تست کردن پروژه‌های بلاک چینی، مشکل سازگاری (Compatibility) است:

در تست نت‌ها از توکن‌های دارای ارزش مالی استفاده نمی‌شود و به جای آن، دارایی‌های بدون ارزش (Fake Money) مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوین‌هایی که در تست نت‌ها استفاده می‌شوند با مین نت‌ها سازگاری ندارند و بنابراین، باید برای تست کردن پروژه‌ها در مین نت‌ها، کوین‌های جدیدی ایجاد یا مینت (Mint) شوند که کاری بسیار پیچیده و پرهزینه است. به دلایلی که در بالا گفته شد، حتما باید پروژه‌های بلاک چین در تست نت‌ها مورد آزمایش قرار بگیرند و تست کردن آن‌ها در مین نت‌ها پرهزینه و پرخطر است. با تست کردن پروژه‌ها در تست نت‌ها، این پروژه‌ها به صورت کاملا مجزا از بازار رمزارزها مورد آزمون و خطا قرار می‌گیرند و توسعه‌دهندگان می‌توانند با خیال آسوده، هر قابلیتی را در این پروژه‌ها آزمایش کنند.

چه کسانی باید از تست نت‌ها Testnet استفاده کنند؟

حالا که گفتیم کاربردهای تست نت چیست و چرا از تست نت‌ها استفاده می‌شود، می‌توانیم به این این موضوع بپردازیم که چه کسانی باید از تست نت‌ها استفاده کنند.

هر کسی که بخواهد پروژه جدیدی را توسعه دهد و آن را آزمایش کند، می‌تواند از تست نت Testnet ها استفاده کند. تست نت‌ها روشی ساده برای تست کردن محصول در مقیاس نزدیک به مقیاس واقعی، بدون کارمزد و بدون خطر تداخل با مین نت‌ها هستند. اکثر مین نت‌ها، دارای نوعی سرویس تست نت Testnet هم هستند. توسعه‌دهندگان پروژه‌ها باید با توجه به نیازهای خود، تست نت Testnet مناسب‌تر برای خودشان را انتخاب کنند. برای مثال، بلاک چین Symbol دارای یک مین نت و یک تست نت است که تست نت آن از نظر ساختاری، کاملا به مین نت شباهت دارد اما اتریوم تعداد زیادی تست نت Testnet دارد که شبیه‌ترین آن‌ها به خود مین نت اتریوم، تست نت Ropsten است.

به علاوه، اگر توسعه‌دهنده‌ای بخواهد بلاک چین خودش را بسازد و آن را تست کند، نیازمند تست نت Testnet است.

تست نت Testnet نمونه ای از یه شبکه بلاک چین هست که از همون نسخه یا نسخه جدیدتر نرم افزار اصلی استفاده می کنه. از تست نت Testnet برای بررسی و آزمایش یه بلاک چین بدون به خطر انداختن سرمایه های واقعی یا زنجیره اصلی استفاده میشه.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.