ارز دیجیتال گراف (The Graph)

ارز دیجیتال گراف (The Graph)

ارز دیجیتال گراف (The Graph) یک پروتکل ‌شاخص‌گذاری است که به جستجوی اطلاعات و داده‌ها در بلاکچین و شبکه‌های ذخیره‌ساز می‌پردازد. برای تسهیل ورود و آغاز به کار توسعه‌دهندگان

یک سرویس میزبان در گراف Graph ایجاد شده است و به زودی شبکۀ غیرمتمرکز آن نیز راه‌‌اندازی خواهد شد.ارز دیجیتال گراف (Graph) پروتکلی ‌شاخص‌گذار است و برای جستجوی اطلاعات و داده‌ها در بلاکچین و شبکه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان با ایجاد و انتشار APIهای متن باز به نام Subgraph به اپلیکیشن‌ها امکان جستجو با استفاده از GraphQL را می‌دهند. برای تسهیل ورود و آغاز به کار توسعه‌دهندگان، یک سرویس میزبان در گراف Graph ایجاد شده است و به زودی شبکۀ غیرمتمرکز آن نیز راه‌‌اندازی خواهد شد.

در حال حاضر در پلتفرم گراف Graph امکان شاخص‌گذاری داده‌ها در اتریوم، POA و IPFS وجود دارد و شبکه‌های بیشتری نیز به زودی به این لیست اضافه خواهند شد.این پروژه قبلاً، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) خود را بر بستر اتریوم ایجاد می‌کرد. در آن زمان بنیانگذاران آن متوجه شدند که هیچ راه غیرمتمرکزی برای شاخص‌گذاری و جست‌وجوی داده در آن فضا وجود ندارد. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به راهی برای گرفتن اطلاعات و انتقال آنها به منابع دادۀ زیرین نیاز دارند.

IPFS فضای ذخیره‌سازی ارزان و اتریوم امکان تراکنش‌های کوچک را فراهم می‌کنند اما به ندرت پیش می‌آید که داده‌ها با فرمتی ذخیره شوند که بتوان از آنها مستقیماً در اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. استفاده از داده‌ها برای تأمین توان وب یا اپلیکیشن‌های موبایل به طور مستقیم از طریق نودهای اتریوم بسیار دشوار بود.

توسعه‌دهندگان مجبور بودند هر بار یک بک‌اند (Backend) سفارشی برای موارد جدید ایجاد کنند و از این طریق به مدیریت پردازش داده، در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خود بپردازند. ایده The Graph در اواخر سال 2017 متولد شد و در تابستان 2018 توسط یانیو تال، جانیس پولمن و براندون رامیرز معرفی شد. این سه نفر قبلاً روی استارتاپ های متعددی که بر روی توسعه نرم افزار متمرکز شده بودند، با هم کار کرده بودند. آنها می خواستند ساختن نرم افزار قدرتمند را برای توسعه دهندگان آسان تر کنند. در سال 2017 این سه نفر با اتریوم معرفی شدند که به سرعت علاقه آنها را برانگیخت و باعث شد شروع به ساختن Dapp کنند.

دلیل ورود آنها به اتریوم به دلیل روش بسیار متمرکز کسب و کارها و فرآیندهای امروزی بود. امروزه ما بیشتر به آمازون، مایکروسافت و گوگل برای ذخیره تمام داده ها در آنجا متکی هستیم. سهم بازار ترکیبی آنها از تمام خدمات ابری به راحتی بیش از 50٪ است. این بدان معناست که تعداد زیادی از شرکت ها و افراد وابسته به نهادهای متمرکز در قالب استفاده از API های متمرکز (رابط برنامه نویسی کاربردی) وجود دارد. همچنین به این معنی است که آن نهادهای متمرکز می توانند انتخاب کنند که چه کسی برای دیدن یا استفاده از این داده ها دسترسی داشته باشد. رز گراف (The Graph) بسیار کارآمد است.

معمولا کسانی که پرداخت می کنند داده ها را دریافت می کنند. نمونه ای از نحوه کار اگر می‌خواستم تحلیل‌های بازار انجام دهم، راهی که می‌توانستم انجام دهم این بود که برای دسترسی به داده‌ها ابتدا برای اشتراک به بلومبرگ پرداخت کنم. در همان زمان، بلومبرگ به AWS (سرویس وب آمازون) برای ذخیره سازی داده ها و پرس و جو پرداخت می کند. حال، چرا درک این ساختار مهم است زیرا آنچه سه نفر به سرعت در مورد کار بر روی dapps متوجه شدند این بود که بدون امکان فهرست بندی و جستجوی داده ها، ایجاد برنامه های کاربردی قدرتمند و بدون تاخیر غیرممکن است. ساختار متمرکز نحوه عملکرد ما امروزه دارای مزایایی مانند سرعت است، با این حال، این سه نفر ساختار مشابهی را نمی‌خواستند که باعث شد گراف The Graph را توسعه دهند.

گراف The Graph چه کار می کند و چرا به آن نیاز داریم؟

گراف The Graph بسیار مساعل را حل کرده است. در ادامه با استفاده از یک کتاب به عنوان مثال برای توضیح این موضوع، همه ما می دانیم که کتاب ها معمولاً فهرست دارند. اگر کتابی است که برای تحقیق استفاده می شود، می توان آن را بر اساس حروف الفبا یا به روش منطقی دیگری مرتب کرد. این امر در مورد پایگاه‌های داده نیز صدق می‌کند، آنها مرتب شده‌اند تا APIها بدانند کجا به دنبال داده‌های مورد نیاز خود بگردند. بلاک چین‌ها خودشان را مرتب نمی‌کنند، زیرا تاریخچه تمام تراکنش‌هایی هستند که به ترتیب تکمیل می‌شوند. بنابراین، اگر بخواهید به دنبال اطلاعاتی بگردید بدون اینکه بدانید کجاست، باید با بلوک 1 شروع کنید تا آنچه را که به دنبال آن بودید بیابید. این کار هم بسیار وقت گیر و هم انرژی بر است. به همین دلیل است که برنامه هایی مانند اتراسکن کل زنجیره بلوکی را کپی کرده اند تا در پایگاه داده خودشان ذخیره شوند و از آنجا می توانند با استفاده از API های متمرکز خود، داده ها را به طور موثر جستجو کنند.

ممکن است از خود بپرسید که چرا ما به گراف The Graph نیاز داریم اگر همه بتوانند خودشان بلاک چین را ذخیره کنند و API های خود را داشته باشند. خوب، اندازه بلاک چین دائماً افزایش می‌یابد که ذخیره آن را برای توسعه‌دهندگان کوچک سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند. گزینه بعدی استفاده از پایگاه داده کسانی است که آن را مانند اتراسکن ذخیره می کنند، و این در واقع کاری است که بسیاری انجام می دهند.

با این حال، این ما را به مشکل تمرکز برمی گرداند. اگر از پایگاه داده یک شرکت استفاده می کنید، به توانایی آنها برای ذخیره و پرس و جو از داده ها متکی می شوید. اگر به دلایلی موفق به انجام این کار نشدند، کار شما تمام شده است. مشکل دیگر هر دوی این گزینه ها این است که اگر به داده های چندین شرکت نیاز دارید، کار زیادی وجود دارد. برای مثال، ممکن است بخواهید از داده‌های یونی سواپ و دسنترالند استفاده کنید.

در حال حاضر، می‌توانید از The Graph برای استعلام داده‌ها از اتریوم و IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ای، لایه غیرمتمرکز فایل کوین) استفاده کنید. گراف همچنین در حالت آزمایش بتا روی چندین بلاک چین قرار دارد، اما در ادامه در مورد نقشه راه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. در حال حاضر، بیایید ببینیم که چگونه نمودار در واقع به شیوه ای غیرمتمرکز با انگیزه های مناسب عمل می کند.

ساخت ارز دیجیتال گراف Graph

پروسۀ ساخت و راه‌اندازی گراف حدود سه سال طول کشید. در این مدت از تب موجود در بازار کاسته شد و افراد زیادی از این حوزه خارج شدند. اما تیم‌هایی همچون تیم گراف، با تعهد به ایجاد و توسعۀ اینترنت نسل سوم و غیرمتمرکزسازی به فعالیت خود ادامه دادند. استراتژی آنها این بود که ابتدا هاستی (Host) را ایجاد کنند و در اختیار کاربران قرار دهند تا قبل از غیرمتمرکز شدن کامل، تقاضاهای شبکه را به صورت خودکار برطرف نماید. بدین ترتیب قصد داشتند محصولی به کاربران ارائه دهند و بر اساس نظرات و فیدبک‌های آنها، به آزمون، تکرار یا اضافه کردن ویژگی‌های اصلی به پلتفرم خود بپردازند. همچنین این کار به آنها فرصت تثبیت و افزایش سرعت کدهای پایه را برای پروژه‌های بزرگ‌تر فراهم می‌کرد.

در ماه ژوئن 2020، با رشد چشمگیر پروژه‌های دیفای (DeFi) میلیاردها جست‌وجو در ماه صورت گرفت و تا ماه آگوست به چیزی حدود 4 میلیارد جست‌وجو رسید. به طور هم‌زمان تیم Graph، در حال طراحی و توسعۀ شبکۀ غیرمتمرکز نیز بودند.

این پروژه در ابتدا به جای استفاده از زبان برنامه‌نویسی Go از زبان برنامه‌نویسی Rust استفاده کردند و از انتخاب خود راضی بودند. Rust قابل‌اطمینان‌تر بود، مشکلات مربوط به مدیریت حافظه در آن وجود نداشت و علاوه بر آن امکان ایجاد سریع Rock solid های قابل‌تنظیم در آن موجود بود.

این تیم همچنین به استانداردسازی نگاشت‌های خود در AssemblyScript که در زمان اجرای WASM گردآوری شده‌اند، پرداخته است. WASM به عنوان استانداردی است که برای اجرای درست کدهای تعریف‌شده توسط کاربران، در فضایی امن و با حداکثر کارآیی ایجاد شده است. در حال حاضر داده‌ها در PosstgresDB ذخیره می‌شوند اما این تیم در تلاش هستند تا در آینده از پایگاه‌های دادۀ نسل جدید استفاده نمایند.

توکن GRT و مدل کسب و کار ارز دیجیتال گراف Graph

گراف Graph یک فضای متن باز است و هیچ کارمزد و هزینه‌ای را برای خود جمع‌آوری نمی‌کند. توکن GRT یک توکن کاربردی و اختصاصی در این پلتفرم است. در این شبکه دو نوع سهام‌دار (Staker) وجود دارد. دستۀ اول شاخص‌گذاران (Indexer) هستند و با نگهداری GRT به بهبود عملکرد و جمع‌آوری کارمزدهای شبکه می‌پردازند. با توجه به اینکه مقدار پاداش دریافتی آنها وابسته به مقدار توکنی است که ذخیره کرده‌اند، این موضوع به ایجاد انگیزه در آنها برای ذخیرۀ توکن‌های بیشتر و کسب سود بیشتر کمک می‌کند.

دسته دوم Curator ها هستند که با استفاده از توکن‌های GRT به شاخص‌گذاران اعلام می‌کنند که کدام SubGraph ها نیاز به شاخص‌گذاری دارند و به توسعه‌دهندگان نیز اعلام می‌کنند که از کدام یک از API ها استفاده کنند.

آیندۀ ارز دیجیتال گراف Graph

پروژه تست نت (Test net) در اواخر جولای لانچ شد. سپس این پروژه هجوم ثبت نام اپراتورهای بسیاری را شاهد بود که از این میان 200 نود موفق به پیاده‌سازی نودهای گراف شدند. همچنین هدف بعدی این پروژه، ایجاد و توسعۀ نمایه‌گذاران (Indexers) شخص ثالث و جایگزین‌کردن آنها به جای هاست (Host) قبلی خواهد بود. بعد از آن نیز به غیرمتمرکزسازی کامل شبکۀ خود اقدام می‌کنند.

هدف و دغدغۀ اصلی گراف، فراهم نمودن امکان ایجاد اپلیکیشن‌های بدون سرور و تسهیل استفاده از اینترنت نسل سوم برای همگان است. تیم Graph معتقد است که تمرکز زدایی به تغییر شکل و سازماندهی تعامل و ارتباط انسان‌ها با یکدیگر می‌انجامد. با توجه به اهداف پیش روی این پروژه و در صورت محقق شدن آنها آینده ارز دیجیتال گراف (Graph) روشن به نظر می‌رسد.

متصدیان در گراف The Graph

متصدیان به نمایه سازها سیگنال می دهند که کدام زیرگراف ارزش نمایه سازی را در گراف The Graph دارد. روشی که متصدیان به نشانگرها به زیرگراف های خاص سیگنال می دهند، با سپرده گذاری GRT در یک منحنی پیوند است. اگر بخواهند آن توکن ها را پس بگیرند، مشمول مالیاتی مشابه مالیاتی هستند که نمایندگان می پردازند. برای انجام این کار، آنها نسبتی از هزینه های پرس و جو تولید شده از آن زیرگراف را دریافت می کنند. به این ترتیب توسعه اکوسیستم انگیزه می یابد.

متصدیان همچنین تشویق می شوند تا زیرگراف Graph های مرتبط را زودتر بیابند تا بیشترین درآمد را از گراف The Graph به دست آورند. بنابراین، متصدیان اغلب توسعه دهندگانی هستند که به زیرگراف خود سیگنال می دهند تا به اکوسیستم اضافه شوند. متصدیان همچنین می‌توانند افراد دیگری باشند که در مورد کل اکوسیستم آگاه هستند. آنها می توانند از کاوشگر برای یافتن اطلاعات مربوط به زیرگراف ها استفاده کنند و سپس ارزیابی کنند که آیا ارزش ایندکس کردن را دارد یا خیر.

توکنومیکس ارز گراف Graph

ارز The Graph و GRT یک توکن ERC-20 با عرضه اولیه 10 میلیارد است. در معرض نرخ تورم 3 درصدی است که قبلا ذکر شد، اما با توجه به ساختار GRT شبکه می‌تواند تورم‌زدایی شود. این به این دلیل است که همیشه 1٪ از هزینه های پرس و جو سوزانده می شود، همچنین مالیات های اعمال شده در شبکه منجر به سوزاندن توکن می شود و در نهایت تمام پاداش های درخواست نشده از استخر تخفیف سوزانده می شود.

من نمی‌توانم اطلاعاتی در مورد میزان فعالیتی که واقعاً برای کاهش تورم GRT نیاز داریم پیدا کنم، اما حداقل این امکان وجود دارد. با این حال، تورم 3 درصدی آنقدرها هم بد نیست، به یاد داشته باشید که اتریوم نیز قبل از EIP-1559 نرخ تورمی بسیار بیشتر از 3 درصد داشت در حالی که هنوز بازده خوبی را ارائه می دهد. از آنجایی که همه این حامیان اولیه در معرض قفل هستند، فعلاً نمی توانند با توکن های خود کاری انجام دهند. با این حال، پس از پایان دوره قفل، احتمالاً 20 تا 100 برابر سودهای غیرقابل تحقق خواهند داشت. اکنون، خود را در آن موقعیت در نظر بگیرید، احتمالاً حداقل برخی از دارایی های خود را می فروشید. قراردادهای هوشمند بدون شک یکی از مهم ترین ویژگی های ارزهای دیجیتال و بلاک چین هستند. این به ما اجازه می دهد تا برنامه های غیرمتمرکز با هدف جایگزینی واسطه هایی که در حال حاضر افراد عادی را از بین می برند بسازیم. قراردادهای هوشمند نیز استدلال کلیدی برای پیشی گرفتن اتریوم از بیت کوین است. بسیاری ارزهای رمزپایه مانند اتریوم را دارایی‌های قوی با کاربرد واقعی می‌دانند که از سرمایه‌گذاری در آن خوشحال هستند.

کسب و کار ارز دیجیتال گراف Graph

گراف یک فضای متن باز است و هیچ کارمزد و هزینه‌ای را برای خود جمع‌آوری نمی‌کند. توکن GRT یک توکن کاربردی و اختصاصی در این پلتفرم است. در این شبکه دو نوع سهام‌دار (Staker) وجود دارد. دستۀ اول شاخص‌گذاران (Indexer) هستند و با نگهداری GRT به بهبود عملکرد و جمع‌آوری کارمزدهای شبکه می‌پردازند. با توجه به اینکه مقدار پاداش دریافتی آنها وابسته به مقدار توکنی است که ذخیره کرده‌اند، این موضوع به ایجاد انگیزه در آنها برای ذخیرۀ توکن‌های بیشتر و کسب سود بیشتر کمک می‌کند.

دسته دوم Curator ها هستند که با استفاده از توکن‌های GRT به شاخص‌گذاران اعلام می‌کنند که کدام SubGraph ها نیاز به شاخص‌گذاری دارند و به توسعه‌دهندگان نیز اعلام می‌کنند که از کدام یک از API ها استفاده کنند. توسعه‌دهندگان موظف به پرداخت هزینۀ جستجو در شبکۀ The Graph هستند. هزینۀ جستجو (Query fee) مقداری است که توسعه‌دهندگان یا اپلیکیشن‌های غیر متمرکزی که SubGraph ها را جستجو می‌کنند، در ازای هر جستجو پرداخت می‌کنند. این مقدار به شاخص‌گذاران و Curators (کیوریتورها) پرداخت می‌شوند.

هزینه‌ها در شبکۀ گراف نسبت به هزینه‌های اینترنت نسل دوم بسیار کمتر است. در این شبکه، هزینه‌های مربوط به تهیۀ سرور، فضای ابری و تأمین‌کنندگان پایگاه داده و همچنین هزینه‌های مربوط به سرورهایی که برای مهندسی و تأمین و نگهداری از شبکه نیاز است، وجود ندارد.

نقشه راه گراف The Graph

مانند بسیاری از پروژه‌هایی که به طور کامل راه‌اندازی شده‌اند، گراف Graph یک نقشه راه مشخص ندارد. اکنون این به تیم های توسعه بستگی دارد که پیشنهادات ارتقاء را برای رشد شبکه و کارآمدتر کردن آن ارائه دهند. بخش توسعه گراف The Graph قبلاً بسیار متمرکز بود و اکنون در حال بررسی است. چندی پیش توسعه گراف در دست تیم اولیه بود. سپس این پروژه به Edge & Node و همچنین بنیاد Graph تغییر نام داد. با این حال، در 6 ماه گذشته دو تیم توسعه جدید برای تمرکززدایی بیشتر پروژه و کمک به گسترش آن به شبکه پیوسته اند، این تیم ها عبارتند از: استریمینگ فست و فیگمنت.

تعداد قابل توجهی از پروژه ها نیز در زیرگراف ها را به کار می گیرند. از جمله آنها می توان به Audius و Livepeer اشاره کرد. پروژه های بیشتر و بیشتری از مزایای پیوستن به گراف The Graph و بیش از 2000 متصدی که به دنبال سرمایه گذاری از فرصت های ارائه شده در اینجا هستند، می بینند. تعداد کل زیرگراف های فعلی بیش از 22000 است و شبکه دارای بیش از 7000 نماینده و 160 نمایه ساز است. با این حال، در حالی که پروژه هایی که به گراف ملحق می شوند عالی است، حرکت بزرگ دیگری نیز در حال انجام است – من در مورد گسترش Graph به سایر بلاک چین ها صحبت می کنم.

مسلما یکی از بزرگترین چیزهای گراف The Graph گسترش آنها به پروژه های دیگر است. همانطور که قبلاً اشاره کردم، بلاک چین های زیادی در حالت آزمایش بتا وجود دارد که شامل پروژه های لایه 1 و لایه 2 مانند پالیگان، پولکادات، سولانا و فانتوم می شود. حالا تصور کنید که این رشد چه افزایشی خواهد داشت، در حالی که در حال حاضر، بر اساس اظهارات گذشته از گراف، حجم پرس و جو روزانه باید نزدیک به 1 میلیارد در ماه باشد.

علاوه بر این ارتقاها، برای گراف The Graph تغییرات ساختاری در راه است. یکی از این کارها، تبدیل اکسپلور گراف به یک برنامه کاربردی بود، و این دقیقاً همان کاری بود که انجام شد. علاوه بر آن، Subgraph Studio ایجاد شد و به هر کسی اجازه می‌دهد ایجاد یک زیرگراف را آزمایش کند و همچنین آن را مستقر کند.

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، اکیداً پیشنهاد می‌کنم ویدیوی فوق‌الذکر را تماشا کنید زیرا بخش نقشه راه در آنجا اساساً به همه چیزهایی اشاره می‌کند که از آخرین باری که گای پروژه را پوشش داده است، رخ داده است. تمام این مراحل در نقشه راه انجام شده است که به جایی که اکنون هستیم انجام شده است، و اکنون این وظیفه جامعه است که در مورد پیشنهادهای ارتقا برای کمک به رشد گراف Graph رای دهد. ارز دیجیتال گراف (Graph) پروتکلی ‌شاخص‌گذار است و برای جستجوی اطلاعات و داده‌ها در بلاکچین و شبکه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان با ایجاد و انتشار APIهای متن‌باز به نام Subgraph به اپلیکیشن‌ها امکان جستجو با استفاده از GraphQL را می‌دهند. برای تسهیل ورود و آغاز به کار توسعه‌دهندگان، یک سرویس میزبان (Host service) در گراف ایجاد شده است و به زودی شبکه غیر متمرکز آن نیز راه‌‌اندازی خواهدشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.