شبکه ولاس(Velas) وتوکن VLXچیست؟

شبکه ولاس(Velas) وتوکن VLXچیست؟

شبکه ولاس (Velas)یکی از شبکه‌های رمز ارزی بر پایه هوش مصنوعی به شمار می‌آید تکنولوژی بلاک چین هر روز در حال گسترش و قدرتمند‌تر شدن است. در‌حالی‌که شبکه‌های قدیمی‌ بلاک چینی همچنان توان پردازش تراکنش‌ها

را در مقیاس‌های بزرگ ندارند، نیاز به شبکه‌ای که امنیت بالا، غیرمتمرکز بودن و مقیاس‌پذیری را هم‌زمان دارا باشد، حس می‌شود. شبکه ولاس (Velas) با هدف حل مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک چینی تشکیل شده است.نام Velas مخفف عبارت Virtual Expanding Learning Autonomous System به معنای “سیستم یادگیری مجازی در حال گسترش خودگردان” است. شبکه Velas در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و به دلیل اینکه در کدهای خود از کدهای شبکه سولانا استفاده کرده است، به‌نوعی به عنوان یک فورک از شبکه سولانا شناخته می‌شود.

ولاس یک شبکه بلاک چینی غیرمتمرکز، ایمن و مقیاس‌پذیر است. شبکه Velas خود را سریع‌ترین شبکه بلاک چینی منطبق با ماشین مجازی اتریوم (EVM) معرفی می‌کند. این شبکه یک پلتفرم متن باز برای اجرای قراردادهای هوشمند است. توسعه‌دهندگان پروژه‌ها و برنامه‌های غیر‌متمرکز مختلف می‌توانند از بستر این شبکه استفاده کرده و اپلیکیشن‌‌های مختلف خود را در این شبکه ایجاد کنند. زبان برنامه‌نویسی شبکه ولاس سالیدیتی (Solidity) است و می‌تواند تا ۷۵,۰۰۰ تراکنش در ثانیه را با کمترین میزان کارمزد پشتیبانی کند. شبکه Velas برای حل مشکل مقیاس‌پذیری از راه‌حل اجماع شبکه سولانا استفاده کرده و با بهینه‌سازی آن توانسته سرعت تراکنش‌ها در شبکه خود را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد. علاوه‌بر این قابلیت سازگاری این شبکه با EVM اتریوم مزیت‌های بیشتری نسبت به شبکه سولانا، به آن می‌بخشد. از مزیت‌های شبکه ولاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توان پردازش بالای تراکنش‌ها (تا ۷۵,۰۰۰ تراکنش در ثانیه). شبکه ای مقاوم در برابر انواع حملات. استفاده از الگوریتم اجماع AIDPOS. پشتیبانی از برنامه‌های نوشته شده بر روی قرارداد هوشمند اتریوم. شامل زبان سالیدیتی، کیف پول‌های مختلف مانند متامسک و ماشین مجازی اتریوم. تعاملات بین زنجیره‌ای (Cross Chain) با سایر شبکه‌ها. قرارداد هوشمند متن باز، ایمن و غیرمتمرکز.

بررسی مفهوم شبکه ولاس (Velas)

شبکه ولاس (Velas) چیست؟ ولاس سریع‌ترین شبکه بلاکچین در جهان است که تا 75000 تراکنش را در هر ثانیه انجام می‌دهد. در ضمن پردازش این شبکه آنی است، بالاترین امنیت را دارد و به طور تقریبی رایگان خواهد بود. اکوسیستم ولاس از محصولات غیر متمرکز و منبع باز برای سهولت تجربه کاربری ساخته شده است.

بلاکچین ولاس یک بلاکچین غیر متمرکز متکی به هوش مصنوعی است. این شبکه میزبان متنوعی از برنامه‌های غیر متمرکز همانند VelasPad و BitOrbitبه شمار می‌آید. همچنین توکن VLX بخش ضروری از الگوریتم اجماع اثبات سهام هوش مصنوعی ولاس محسوب می‌شود.

این توگن به عنوان یک واحد خاص در سراسر شبکه و در کیف پول ولاس کاربرد دارد. علاوه بر این بلاکچین ولاس از شبکه بلاکچین سولانا اساس و پایه دریافت می‌کند و با از طریق EVM کارهای خود را پیش می‌برد.

این مسائل به ولاس کمک می‌کند تا برنامه‌های کاربردی زنجیره‌ای ایجاد کند و از تایید تراکنش‌های فوق سریع و کارمزدهای پایین بهره‌مند شود. در ادامه باید گفت این اکوسیستم قصد دارد پذیرش انبوه فناوری‌های بلاکچین و وب 3 را ترویج کند.

آشنایی با توکن VLX

توکن بومی VLX در واقع توکن کاربردی شبکه ولاس (Velas) است که برای اجرای تراکنش در سراسر اکوسیستم این شبکه ضروری خواهد بود و واحد اصلی برای محاسبه پرداخت‌های انجام شده و هزینه‌های قابل انجام به شمار می‌آید.

همچنین توکن VLX از مکانیسم توافق AIDPoS پشتیبانی می‌کند.دارندگان این توکن به منظور ایجاد بلاک‌ جوایزی دریافت می‌کنند. علاوه بر تمام این توضیحات، توکن ولاس به عنوان وسیله رایج مبادله در بسیاری از برنامه‌های غیر متمرکز مهمان این پلتفرم کاربرد دارد.

کاربران با داشتن این توکن در کیف پول ولاس می‌توانند به هنگام پرداخت کارمزد تراکنش‌ها تخفیف خوبی دریافت کنند. گذشته از کاربردهای مختلف توکن ولاس کاربران می‌توانند این توکن را استیک کنند. با استیک کردن کاربران می‌توانند این توکن را به عنوان سپرده و سرمایه اصلی خود در نظر بگیرند.

توجه داشته باشید با استیک کردن شما می‌توانید مقداری از کارمزدهای تراکنش‌ها را به جای سود و بازدهی خود دریافت کنید. سود و بازدهی شما به تعداد توکن‌هایی بستگی دارد که در شبکه خود استیک کرده‌اید.

هدف و شبکه Velas چیست؟

شبکه ولاس با الهام از ارزش‌های نسل سوم وب و فناوری بلاک چین و به منظور در اختیار گذاشتن اینترنت ارزان و غیرمتمرکز برای تمامی افراد در سطح جهان ساخته شد. شبکه ولاس در تلاش است با ادغام فناوری‌های به‌روز تغییراتی اساسی در استفاده از فضای اینترنت برای تمام افراد در جهان ایجاد کند. این شبکه به دنبال یافتن راهی برای تعامل هرچه بیشتر نرم‌افزارهای هوش مصنوعی با هوش انسان است. همچنین شبکه ولاس سعی می‌کند با پرداختن به سه‌گانه اصلی بلاک چین یعنی مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکز‌زدایی شبکه خود را به اولین شبکه بلاک چینی تبدیل کند که این مسائل به طور کامل در آن رعایت می‌شود.

شبکه ولاس تا به اینجای کار خود توانسته است به اهداف خود برای ارتقای وب ۳ از طریق ایجاد اکوسیستمی برای توسعه هوش مصنوعی در فضای بلاک چین دست یابد. همچنین با استفاده از مکانیسم اجماع منحصر به فرد خود به نام AIDPOS تا حد زیادی به امنیت کامل، غیرمتمرکز بودن و مقیاس‌پذیری در بلاک چین برسد.

شبکه ولاس چگونه کار می‌کند؟

برای بررسی طرز کار شبکه‌های بلاک چینی ابتدا باید مکانیسم اجماع آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. شبکه ولاس از مکانیسم اجماع منحصر‌به‌فردی به نام AIDPOS استفاده می‌کند. این مکانیسم اجماع مخفف عبارت Artificial Intuition Delegated Proof Of Stake است، که متشکل از دو قسمت درک مصنوعی (Artificial Intuition) و گواه اثبات سهام نیابتی (Delegated Proof Of Stake) است.

اما این دو مفهوم چگونه در کنار هم مکانیسم اجماع شبکه Velas را تشکیل می‌دهند؟ پروتکل درک مصنوعی در این شبکه به منظور یافتن راهی برای ترکیب هوش مصنوعی با هوش انسان است. این مکانیسم با هدف به صفر رساندن خطای انسانی در این شبکه پیاده‌سازی شده است. به عبارت ساده‌تر، فناوری شهود مصنوعی در شبکه ولاس با جمع‌آوری، شناسایی و ارزیابی تمام داده‌ها در این شبکه، می‌تواند در زمان بروز مشکل یا خطا در شبکه، این خطاها را شناسایی و رفع کند. تمامی این فرایندها توسط هوش مصنوعی و بدون نیاز به تنظیمات مجدد صورت می‌پذیرد. استفاده از این فناوری باعث می‌شود خطاهای مختلف در شبکه ولاس به سرعت شناسایی و رفع شوند؛ به همین دلیل، سرعت تراکنش‌ها در این شبکه به شدت افزایش می‌یابد و شبکه به طور قابل توجهی در مقابل انواع حملات ایمن می‌شود.

پارامتر دومی که شبکه ولاس در مکانیسم اجماع خود به کار می‌برد، گواه اثبات سهام نیابتی (DPoS) است. این روش را می‌توان نسخه بهبود یافته مکانیسم گواه اثبات سهام (PoS) نامید. در این مکانیسم نیز افراد با خریداری کوین اصلی شبکه و سپرده‌گذاری (Staking) آن در شبکه، به نودهای شبکه تبدیل می شوند. تفاوت مکانیسم DPOS با POS در این است که تمامی افراد در آن نمی‌توانند به ایجاد بلاک جدید و انجام تراکنش‌ها در شبکه بپردازند. در مکانیسم اثبات سهام نیابتی، افراد با استیک کردن کوین‌های شبکه حق رای پیدا می‌کنند و نمایندگانی را به‌منظور ایجاد بلاک‌های جدید و انجام تراکنش‌ها در شبکه انتخاب می‌کنند. در این روش، تعداد نودهای شبکه کاهش می‌یابد و در نتیجه سرعت تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند. در واقع تفاوت اصلی مکانیسم POS با DPOS در تعداد نودهای شبکه است. در مکانیسم اثبات سهام تمامی نودها می‌توانند بلاک جدید در شبکه ایجاد کنند، اما در شبکه‌های اثبات سهام وکالتی، تعداد نودها کاهش یافته و نودهای محدودی به نمایندگی از سایرین تراکنش‌ها را تایید وبلاک‌های جدید را در شبکه ایجاد می‌کنند.

تاریخچه بنیان‌گذاران شبکه ولاس (Velas) و توکن VLX

شبکه ولاس (Velas) یک استارت آپ اکوسیستم مستقر در سوئیس است. شرکت موسس این استارت آپ در سال 2019 توسط الکس الکساندروف (Alex Alexansrov)، کارآفرین و سرمایه‌گذار برجسته بلاکچین و رمز ارز تاسیس شد. الکساندروف بنیان‌گذارCoinPayments، اولین درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال در سطح جهان است. همین فرد به عنوان مشاور و سرمایه‌گذار Mind Al یک استارت آپ مشهور هوش مصنوعی کره‌ای فعالیت دارد.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به مشاوره با Europol، FBI و چندین دولت ملی در زمینه فناوری، امنیت سایبری، بلاکچین و اجرای هوش مصنوعی اشاره کرد. الکساندروف همچنان مدیر عامل این شبکه رمز ارز به حساب می‌آید.

براساس گزارشات به دست آمده الکساندروف یکی از اصلی‌ترین اعضای هیئت مدیره مهم انجمن و کمیسیون شبکه بلاکچین کانادا است. البته سایر کارشناسان نیز در کنار این مدیرعامل فعالیت داشتند و برنامه‌نویسی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی این مجموعه را انجام می‌دهند.

بهترین ویژگی‌های شبکه ولاس (Velas)

شبکه ولاس (Velas) قصد دارد بدون قربانی کردن سرعت و امنیت، وب 3.0 را به شبکه‌ای قابل استفاده‌تر، دموکراتیک‌تر و کارآمدتر تبدیل کند. بدین ترتیب ویژگی‌های منحصر به فرد این شبکه می‌توانند در این مسیر او را همراهی کنند. در ادامه 7 مورد از اصلی‌ترین ویژگی‌های این شبکه را به طور خلاصه نام می‌بریم:

EVM: از تمام قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی ساخته‌شده بر روی شبکه بلاکچین اتریوم پشتیبانی می‌کند. با کمک این بستر خاص، کاربران می‌توانند بدون نیاز به مجموعه‌ای از ابزارها و زبان‌های جدید از پلتفرم استفاده کنند. بنابراین کاربران عادی می‌توانند خیلی راحت با بلاکچین ولاس تعامل داشته باشند زیرا این شبکه از محبوب‌ترین کیف پول متامسک و وب 3.0 پشتیبانی می‌کند. امکان انجام معاملات فوری و کم هزینه: بهترین عملکرد با کمترین هزینه امکان‌پذیر خواهد بود. حساب کاربری ولاس: این حساب به تعامل با برنامه‌های بلاکچین کمک می‌کند و همانند حساب کاربری گوگل یا پی پال خواهد بود. در ضمن امنیت کاربران را به خطر نمی‌اندازد. امکان مدیریت دسترسی: سیستم مدیریت دسترسی غیر متمرکز این شبکه به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از چندین رمز ارز دسترسی به فایل‌ها و دارایی خود را کنترل کنند. ارزش ولاس: ارزش ولاس به حفظ اسرار و کلیدهای خصوصی کاربران اشاره دارد. از این طریق کاربران می‌توانند از این شبکه در شرایط مختلف استفاده کنند. در ضمن همین ویژگی ولاس برای نگهداری غیر متمرکز دارایی‌ها بومی سایر بلاکچین‌ها نیز کاربرد دارد. کیف پول ولاس: کیف پول این شبکه چند ارزی است و قابلیت شرط بندی دارد. مقیاس‌بندی فوق ‌العاده: شبکه ولاس در حال حاضر می‌تواند حدود 75000 تراکنش را در یک ثانیه مدیریت کند.

امنیت شبکه ولاس

بلاکچین ولاس براساس پروتکلی با کارایی بالا، معماری نوین، مکانیسم زمانی ویژه، روش جدید پردازش تراکنش‌ها و مدل اجماع کارآمدتری در مقایسه با سایر بلاکچین‌ها روی کار آمده است.

شبکه ولاس زنجیره کامل هیبریدی از سولانا و اتریوم است که بهترین ویژگی‌های هر یک از این شبکه‌ها را به ارث برده است. در ادامه ویژگی‌ها مثبت آن را به طور خلاصه نام می‌بریم:

امنیت بالا مقیاس‌پذیری ویژه عملکرد بالا نهایی کردن تراکنش‌ها در 1.2 ثانیه هزینه و کارمزد بسیار پایین پشتیبانی EVM شاید در سایر شبکه‌های بلاکچینی با مشکل امنیت و مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم کنند اما ولاس با هدف رفع چنین مشکلاتی روی کار آمده است. بنابراین از نظر امنیتی می‌توان گفت ولاس در جایگاه بالایی قرار دارد.

هوش مصنوعی حاصل از ولاس یک لایه اضافی امنیتی بر روی شبکه‌های بلاکچین ایجاد می‌کند تا مانع از انواع حملات شود. حملاتی که با کندی عملکرد شبکه بلاکچین و ایجاد رفتارهای مخرب همراه هستند، به راحتی با ولاس تحت کنترل خواهند بود.

ولاس بر روی افزایش سرعت تراکنش‌ها و سیستم شبکه‌های بلاکچین تمرکز دارد و با تلاش بی‌رویه خود سرعت تراکنش‌های شبکه بلاکچین را به حد مطلوب می‌رسد و تحت شرایط متغیر نیز کارآمد خواهد بود. شبکه ولاس (Velas) به طور خودکار نوسانات حاضر در شبکه‌ها را نشان می‌دهد و به ازای هر یک از آنها واکنشی خواهد داشت. علاوه بر این، ولاس به منظور بهینه‌سازی تجربه کاربران به طور مداوم طیف وسیعی از برنامه‌های غیر متمرکز را راه‌اندازی می‌کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.