استکس شبکه Stacks چیست؟

 استکس شبکه Stacks چیست؟

شبکه استکس (Stacks)، پلتفرمی مبتنی بر مکانیزم گواه اثبات انتقال (PoT) است که اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را در شبکه بیت‌کوین آسان‌تر می‌کند.در واقع، بیت‌کوین به عنوان یک لایه امنیتی برای قراردادهای هوشمند

و برنامه‌های غیرمتمرکز در استکس، عمل می‌کند.بدون وجود بلاکچین بیت‌کوین، امنیت و اجرای تراکنش‌ها در شبکه استکس Stacks، امکان‌پذیر نخواهد بود. بلاکچین استکس Stacks به وسیله برقراری ارتباط با شبکه بیت‌کوین، تراکنش‌ها را در شبکه استکس Stacks اجرا و در بلاکچین بیت‌کوین، آن‌ها را تایید می‌کند. این کار باعث می‌شود که اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه بیت‌کوین به کمک DAppها انجام شود و به دلیل اینکه، تراکنش‌ها در شبکه استکس اجرا شده و در شبکه بیت‌کوین تایید می‌شوند، مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

قبلا پلتفرم استکس Stacks ، Blockstacks نام داشت؛ اما در اواخر سال 2020 نام خود را تغییر داد و خود را از شرکتی با نام Blockstacks PBC جدا کرد. شبکه استکس Stacks ، برای اجرای قراردادهای هوشمند و استفاده از آن‌ها در شبکه بیت‌کوین، از زبان برنامه‌نویسی Clarity استفاده می‌کند. این زبان برنامه‌نویسی از کامپایلرها استفاده نمی‌کند و یکی از زبان‌های قدرتمند برای اجرای امن قراردادهای هوشمند است.

زبان برنامه‌نویسی Clarity مبتنی بر قراردادهای هوشمند است و بلاکچین الگوراند نیز از این زبان برای قراردادهای هوشمند خود بهره می‌برد.

شبکه بیت‌کوین و شبکه استکس Stacks، هرکدام به طور مستقل با یکدیگر همکاری می‌کنند. به عبارت دیگر، این دو شبکه به وسیله گواه اثبات انتقال (PoT) با هم در ارتباطند و ماینرها از طریق این مکانیزم، امکان انتقال ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند روی شبکه بیت‌کوین را به افراد دیگر روی شبکه استکس خواهند داشت.

در سال 2019، شرکت استکس Stacks توانست مجوز فروش کوین‌های خود را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به دست آورد و در همان زمان 28 میلیون از کوین‌های خود را به فروش برساند. با وجود اینکه بلاکچین بیت کوین قدیمی‌ترین، مشهورترین، معروف‌ترین و پرکاربردترین رمز ارز حاضر در بازار ارزهای دیجیتال است ولی شبکه بلاکچین آن هنوز هم نقص‌هایی دارد. از این‌رو فناوری‌ها و شبکه‌های دیگری برای رفع این نقص‌ها و مشکلات شبکه بلاکچین و برقراری ارتباط بهتر با این شبکه روی کار آمده‌اند. یکی از بهترین و کاربردی‌ترین شبکه‌های فناوری حاضر ‌شبکه استکس Stacks نام دارد شبکه استکس Stacks چیست؟ شبکه استکس Stacks یک راه‌حل بلاکچین یک لایه است که برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز درون شبکه بلاکچین بیت کوین طراحی شد و روی کار آمد. این قراردادهای هوشمند در واقع برای تقویت ویژگی‌های منحصر به فرد شبکه بیت کوین همانند امنیت و ثبات آن ایجاد شدند.

برنامه‌های غیر متمرکز نیز به وجود آمدند تا توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های دیگر ایجاد کنند که شامل ویژگی‌هایی باشند که در یک برنامه ساده و معمولی قابل مشاهده نخواهند بود. با توجه به اینکه استکس Stacks از بیت کوین به عنوان لایه اصلی خود استفاده می‌کند، هر اتفاقی که در شبکه رخ دهد بر روی پرمصرف‌ترین و مطمئن‌ترین بلاکچین حاضر یعنی بیت کوین تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

شبکه استکس Stacks از ارز دیجیتال یا توکنی به همین نام پشتیبانی می‌کند که کارایی اصلی آن تقویت اجرای قراردادهای هوشمند، پردازش تراکنش‌ها و ثبت دارایی‌های دیجیتال جدید در شبکه بلاکچین است. تا چندی پیش این شبکه معروف و کاربردی به نام بلاک استکس Stacks خوانده می‌شد ولی در سال 2020 نام آن به کل تغییر کرد.

شبکه استکس Stacks چگونه کار می‌کند؟

قبلتر هم اشاره کردیم که بر خلاف بسیاری از بلاکچین‌های دیگر که از مکانیزم گواه اثبات سهام (PoS) یا گواه اثبات کار (PoW) بهره می‌گیرند، شبکه استکس به منظور انجام فعالیت‌ها و حفظ امنیت شبکه خود از گواه اثبات انتقال (Proof of Transfer) استفاده می‌کند.

این مکانیزم، از توسعه مکانیزم گواه اثبات سوزاندن (Proof of Burn) یا PoB ایجاد شده است.

مکانیزم PoB یک الگوریتم اجماع جایگزین برای PoW است که در آن مشکل مصرف بالای انرژی حل شده است. نحوه عملکرد PoB بسیار شبیه به مکانیزم اثبات سهام است. در هر دوی این مکانیزم‌ها، ماینرها با استیکینگ کوین‌‌های خود ایمنی شبکه را بالا برده و در انجام تراکنش‌های شبکه همکاری می‌کنند. ماینرها در مکانیزم PoS، به کوین‌های استیک کرده خود دسترسی دارند و می‌توانند آن‌ها را پس از مدتی برای فروش به بازار بیاورند؛ اما در مکانیزم PoB ، کوین استیک شده توسط ماینر‌ها سوزانده می‌شود و ماینرها دیگر به آن‌ها دسترسی ندارند.

تفاوت مکانیزم PoB با PoT در سوزاندن کوین‌ها است. در مکانیزم گواه اثبات انتقال، کوین‌ها سوزانده نمی‌شوند بلکه به جای آن، ارزهای دیجیتال استخراج شده در شبکه، به سایر کاربران این اکوسیستم منتقل می‌شوند.

با این مکانیزم، پروتکل پاداش‌دهی در شبکه تسهیل می‌یابد و به کاربران این امکان را می‌دهد که همزمان در دو بلاکچین مختلف، فعالیت داشته باشند و چون این شبکه با بلاکچین بیت‌کوین یکپارچه شده، از یک بلاکچین بسیار امن (بیت‌کوین) برای ایمن کردن بلاک‌های جدید، بدون نیاز به مکانیزم PoW بهره می‌برد.

تاریخچه پروژه Stacks

سابقه روی کار آمدن شبکه Stacks بسیار طولانی است و قدمت آن به سال 2013 برمی‌گردد. بنیانگذاران این پروژه که در بخش بعدی آنها را معرفی می‌کنیم، کار بر روی ایده این پروژه را در بخش علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون آغاز کردند. در ابتدا این شبکه بلاک استکس Stacks نام داشت و طراحی پلتفرم آن در سال 2015 منتشر شد.

تیم بلاک استکس Stacks سال‌های زیادی را صرف تحقیق و توسعه و البته تامین بودجه کرد. آنها اولین شبکه آزمایشی را برای بلاکچین به نام شبکه استکس Stacks در 3 ماه دوم سال 2018 راه‌اندازی کردند. این شبکه آزمایشی نیز به انتظار شبکه اصلی در اکتبر سال 2018 منجر شد.

در ضمن آنها به مدت یک سال با SEC کار کردند تا شرایط آن را برای فروش توکن مورد نظر برآورده کنند. در نهایت آنها توانستند در ماه جولای سال 2019 رمزارز استکس Stacks را با شرایط SEC به فروش بگذارند. تا ماه اکتبر سال 2019 بیش از 300 برنامه روی شبکه استکس ساخته شد. شبکه استکس Stacks در ابتدای روی کار آمدن خود درگیر چندین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و برجسته بود. برنامه این شبکه توسط دفتر اصلی بلاک استکس در نیویورک تعبیه شد و توسعه یافت. در حال حاضر بلاک استکس نام خود را به هیرو سیستم تغییر داده و با شرکت‌هایی همکاری می‌کند که بر روی پلتفرم شبکه استکس ساخته شده‌اند. بلاک استکس توسط مونیب علی (Muneeb Ali) و ریان شی (Ryan Shea) تاسیس شد. مونیب علی پس از اینکه از دانشگاه پرینستون با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری علوم کامپیوتر فارغ التحصیل شد شبکه استکس را در سال 2013 تعبیه کرد و در حال حاضر نیز به عنوان مدیر عامل هیرو سیستم با همین پلتفرم کار می‌کند.

دومین بنیانگذار شبکه استکس Stacks رایان شی نیز طی سال‌ها 2013 تا 2018 قبل از اینکه از پروژه مورد نظر خارج شود با هدف ایجاد سرمایه‌گذاری‌های دیگر همانند تاسیس یک استارت آپ با فناوری جدید و به عنوان یکی از مدیران این شرکت بهترین خدمات را ارائه می‌داد. در حال حاضر رایان شی به صورت مخفی کار می‌کند. همانطور که گفتیم، شبکه استکس با عنوان شرکت Blockstack PBC به عنوان شرکت مادر، توسط Muneeb Ali و Ryan Shea تاسیس شد. Muneeb Ali از دانشگاه پرینستون با مدرک دکترا در رشته علوم کامپیوتر، فارغ‌التحصیل شد و در سال 2013 شرکت Stacks را تاسیس کرد. او در حال حاضر به عنوان مدیرعامل شرکت Hiro System PBC با این پلتفرم همکاری می‌کند.

Ryan Shea از دیگر بنیان‌گذاران شبکه استکس است که در رشته علوم کامپیوتر و از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شده است. وی قبل از پیوستن به شرکت Stacks، به عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت ZocDoc که در حوزه نرم‌افزارهای پزشکی فعالیت دارند، مشغول به کار بوده است.

‌شبکه استکس Stacks چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

شبکه استکس Stacks قصد دارد بهترین خدمات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به ساده‌ترین شکل در اختیار کاربران بازار ارزهای دیجیتال قرار دهد. این شبکه رمز ارزی نیز همانند سایر شبکه‌های ارزهای دیجیتال با اهداف و ایده‌های خاصی روی کار آمد. با گذر زمان این ایده‌ها به خدمات بالقوه آن تبدیل شدند.

خدمات قابل ارائه شبکه استکس Stacks بیش از هر چیزی بر روی بلاکچین بیت کوین و برنامه‌های غیر متمرکز تاثیرگذار خواهد بود.

کارایی ساده برنامه‌های غیر متمرکز: یکی از بهترین خدماتی که این شبکه در اختیار کاربران قرار می‌دهد، مربوط به نحوه استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز است. می‌توان گفت به کمک همین شبکه برنامه‌های غیر متمرکز راحت‌تر قابل استفاده خواهند بود. توسعه فرآیند مقیاس‌پذیری: از دیگر خدماتی که این شبکه در اختیار کاربران بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد، افزایش روند و بهبود فرآیند مقیاس‌پذیری خواهد بود. با کمک این بستر میلیون‌ها کاربر می‌توانند از برنامه‌های غیر متمرکز حاضر در این بازار استفاده کنند. کمک به کاربر: یکی از مهم‌ترین خدماتی که این شبکه برای کاربران خود آماده می‌کند به هدف اصلی بنیانگذاران این شبکه برمی‌گردد. از آنجایی که تمرکز اصلی این شبکه بر روی برنامه‌های غیرمتمرکز است شبکه استک در کنترل کاربران نیز نقش مهمی دارد. همچنین به آنها کمک می‌کند تا اطلاعاتی که به دست می‌آورند را به بهترین شکل ممکن بررسی و شناسایی کنند.

کار ماینرها در شبکه استکس Stacks چیست؟

ماینرها در استکس Stacks به طور همزمان، امکان مشاهده بلاک چین‌های هر دو شبکه (بیت‌کوین و استکس) را دارند و با ساخت هر بلاک جدید در شبکه بیت‌کوین، یک بلاک جدید هم در شبکه استکس Stacks ساخته می‌شود.

ماینرها در شبکه استکس Stacks با ارسال BTC در شبکه بیت‌کوین، یک رهبر انتخاب می‌کنند. بعد از آن، با اجرای یک تابع تصادفی در هر دوره، ماینرهایی که تعداد بیت‌کوین بیشتری پرداخت کرده‌اند، وزن بیشتری می‌گیرند و به عنوان رهبر آن دوره انتخاب می‌شوند.

بعد از اینکه رهبر انتخاب شد، بلاک جدید در بلاکچین استکس Stacks توسط او ساخته می‌شود و ماینرها پاداش خود را از شبکه و کارمزد تراکنش‌ها دریافت می‌کنند.

پاداش ماینرها به صورت کوین STX و طبق قوانین زیر دریافت می‌شود:

به ازای هر بلاک در 4 سال اول: 1000 کوین STX به ازای هر بلاک در 4 سال دوم: 500 کوین STX به ازای هر بلاک در 4 سال سوم: 250 کوین STX به ازای هر بلاک بعد از اتمام دوره سوم: 125 کوین STX (که این 125 کوین برای همیشه در شبکه ثابت خواهد بود) ماینرها برای ایجاد هر بلاک جدید، 40 درصد از کارمزد شبکه را به صورت کوین STX دریافت می‌کنند و 60 درصد باقی‌مانده هم به ماینرهایی که بلاک‌ها را تایید می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

بسیاری از شبکه‌های بلاکچینی، از جمله شبکه Stacks در صدد رفع مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین در تلاشند و راه‌حل‌هایی را ارائه داده‌اند. این شبکه علاوه بر حل این مشکلات، به منظور اجرای قراردادهای هوشمند و DAppها روی بلاکچین بیت‌کوین ایجاد شده است و قابلیت‌های بسیاری به کاربرانش ارائه می‌دهد.

چه ویژگی مهمی‌شبکه استکس Stacks را متمایز می‌کند؟

با بررسی‌های انجام شده شبکه استکس Stacks ویژگی‌های متمایز بیت کوین را در بردارد و مسائلی که باعث تقویت قدرت بیت کوین می‌شود را دریافت می‌کند و سپس آنها را به قابلیت‌های اضافی دیگری تغییر می‌دهد.

در واقع این شبکه بدون نیاز به فورک کردن یا تغییر بلاکچین اصلی بیت کوین ویژگی‌ها منحصر به فردی را گسترش می‌دهد.

شبکه استکس این کار را با اتصال مستقیم به بلاکچین بیت کوین و از طریق مکانیسم اجماع اثبات انتقال انجام می‌دهد و ماینرها را وادار می‎کند به منظور برش توکن‌های استکس جدید هزینه‌ای به بیت کوین پرداخت کنند.

علاوه بر این دارندگان و مالکان توکن استکس Stacks می‌توانند توکن‌های خود را برای کسب بیت کوین به عنوان پاداش ارائه دهند البته این پاداش‌ها به صورت شرط‌بندی نخواهد بود.

شبکه استکس زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند جدیدی به نام کلریتی (Clarity) را معرفی می‌کند که به شکلی طراحی شده که نه تنها امن است بلکه نحوه استفاده از آن نیز بسیار ساده خواهد بود. این زبان برنامه‌نویسی بر پایه قرارداد هوشمندی توسط بلاکچین آلگورند (Algorand) قابل استفاده خواهد بود.

چهار مزیت ارز دیجیتال و شبکه استکس (Stacks) شبکه Stacks برای تمام کاربران حاضر در بازار ارزهای دیجیتال و همه اعضای این جامعه رمز ارزی مفید است زیرا مزیت‌ها آن چشم‌گیر هستند و هر کاربری می‌تواند به این رمز ارز دست پیدا کند. در ادامه 4 مورد از مهم‌ترین مزیت‌های این ارز دیجیتال را به طور خلاصه نام می‌بریم: امکان استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد 2 بلاکچین به طور همزمان امکان استفاده از قراردادهای هوشمند بر روی شبکه بلاکچین بیت کوین و در فضای دیفای ارائه زمان کافی برای کسب بیت کوین در قالب پاداش امکان تغییر توکن استکس با سایر توکن‌ها همانند توکن بیت کوین چه آینده‌ای در پیش‌رو استکس (Stacks) است؟ همان‌طور که در بخش‌های مختلف این مقاله به ارزش، اهمیت، کارایی، خدمات و کاربردهای شبکه استکس اشاره کردیم، اکنون نوبت به بررسی آینده این ارز دیجیتال می‌رسد. توکن استکس بیشتر برای به ثبت رساندن هویت‌ها و اطلاعات حاضر در شبکه بلاکچین همانند اطلاعات مربوط به نام‌های کاربری پرداخت می‌شود.

همچنین این رمز ارز برای پرداخت هزینه انتشار یا انجام صحیح قراردادهای هوشمند به کار می‌رود. در ادامه باید گفت این توکن را می‌توان به عنوان پاداشی برای ماینرها نیز در نظر گرفت تا امنیت شبکه را افزایش دهند و همچنین نودها شبکه را به خوبی پشتیبانی کنند.

با توجه به تمام این اهداف و امکاناتی که در شبکه استکس Stacks دیده می‌شود و همچنین به دلیل حضور تیم پشتیبان این شبکه، این ارز دیجیتال آینده خوبی در پیش دارد. ناگفته نماند ویژگی‌های منحصر به فرد رمزارز استکس می‌تواند به توانمندی این ارز دیجیتال در آینده اشاره مستقیمی داشته باشد. این فناوری خلاقانه که قدمت خیلی طولانی ندارد ایده اصلی برای رفع نواقص و کشمکش‌های درون شبکه بلاکچین خواهد بود. در واقع ‌شبکه استکس Stacks روی کار آمده تا تکنولوژی چندین شبکه را با هم ترکیب کند. در مقابل به هیچ عنوان ساختار اصلی آنها را تغییر ندهد. به طور کلی این شبکه بر روی بلاکچین بیت کوین فعالیت دارد.

در ضمن برای تامین امنیت شبکه استکس از دو پروتکل گواهی اثبات کار و اثبات انتقال استفاده می‌شود. با وجود اینکه نوسان همیشه در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد ولی این شبکه نوظهور سعی دارد بهترین تغییرات را در آینده بازار رمز ارزها ایجاد کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند برای سرمایه‌گذاری خود بهترین تصمیم را بگیرند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.