شاخص پوئل مولتیپل (Puell Multiple) چیست؟

شاخص پوئل مولتیپل (Puell Multiple) چیست؟

شاخص پوئل یا Puell Multiple زمانی را که ماینرهای بیت کوین به صورت دست جمعی به خرید دارایی یا فروش دارایی های خود اقدام می کنند، مشخص می کند. این شاخص که یک تحلیل درون شبکه ای برای بیت کوین است را با علامت اختصاری PM نیز نشان می دهند.

شاخص پوئل یا Puell Multiple به منظور بررسی درآمد ماینرهای بیت کوین نسبت به قیمت بیت کوین ایجاد شد. منظور سازنده این اندیکاتور تعیین زمانی بود که ماینرها و استخراج کنندگان در آن به اندازه ای به سود رسیده باشند که تمایل داشته باشند آن را محقق نموده و به دارایی واقعی تبدیل کنند. همچنین زمانی را که در آن ارزش بیت کوین به حدی پایین آمده باشد که منجر به کاهش شدید عرضه آن شود نیز مشخص می‌کند. شاخص پوئل یا Puell Multiple نوع دیگری از شاخص هاست که در عرصه کریپتو مورد توجه قرار گرفته است. این شاخص بر اساس ارزش دلاری سکه های استخراج شده در هر روز و درآمد دلاری ماینرها از بیت کوین عمل میکند. این شاخص به صورت پیوسته در نوسانات کاهش های قیمت را بر اساس افزایش در زمان های گذشته، شناسایی می کند. این رابطه برای دو دوره اصلی بازار زمانیکه قیمت این ارز دیجیتال نصف شد و همچنین چندین سیکل کوتاه تر در سال‌های اول برقرار بود.

شاخص پوئل یا Puell Multiple جنبه های دیگر بازار مانند فروش اضطراری و اصول سودآوری استخراج که در شکل دهی سیکل بازار بیت کوین نقش دارند را آشکار می سازد. به زبان ساده شاخص پوئل Puell Multiple به پیش بینی سقف و کف ارز دیجیتال بیت کوین می پردازد. همانطور که میدانید استخراج کنندگان در شبکه بلاکچین به دو روش درآمد کسب می کنند. یکی از طریق تایید تراکنش‌ها و دیگری از طریق دریافت پاداش به ازای ساخت هر بلاک‌ در بلاک چین. هرگاه درآمد ماینرها افزایش بسیاری پیدا کند، پیش بینی می شود سیر صعودی بیت کوین رو به پایان باشد. از سوی دیگر با کاهش شدید درآمد ماینرها، استخراج کنندگان از فروش بیت کوین‌های خود منصرف شده و به خرید دارایی بیشتر روی می آورند. این امر موجب کاهش عرضه بیت کوین و افزایش تقاضا شده، سیر صعودی قیمت بیت کوین را در پی خواهد داشت. شاخص PM این زمان ها را ردیابی می کند. شاخص پوئل Puell Multiple یکی از شاخص‌هایی است که برای بیت‌کوین، به‌منظور بررسی وضعیت درآمد ماینرها و میزان فشاری که آن‌ها برای فروش تحمل می‌کنند بکار می‌رود. چراکه ماینرها بخش بزرگی از کاربران بیت‌کوین هستند که اگر دست به خرید یا فروش دارایی خود بزنند می‌توانند موجب تغییر قیمت در بازار شوند. شاخص پوئل مولتیپل به ما در پیش‌بینی روندهای کوتاه‌مدت کمک می‌کند. در ادامه مقاله با این شاخص، نحوه محاسبه و به‌کارگیری و سایر ویژگی‌های آن آشنا خواهید شد.

معرفی شاخص پوئل مولتیپل (Puell Multiple)

پوئل مولتیپل یکی از شاخص‌های بازار بیت‌کوین است که توسط دیود پوئل ارائه شد و به بررسی اقتصاد بیت‌کوین، ماینرها و درآمد آن‌ها می‌پردازد و چرخه‌های بازار را از دیدگاه درآمد ماینرها بررسی می‌کند. ماینرهای بیت‌کوین گاهی با عنوان فروشندگان اجباری شناخته می‌شوند چون باید در این بازار پرنوسان، هزینه‌های سخت‌افزاری خود را با فروش بیتکوینی که از استخراج بدست آورده‌اند، پوشش دهند. بنابراین درآمد آن‌ها در گذر زمان بر قیمت بیت‌کوین اثر می‌گذارد.

پوئل مولتیپل Puell Multiple یکی از شاخص‌های سلامت درآمد ماینرهای بیت‌کوین است. با کمک این اندیکاتور می‌توان متوجه شد که آیا ماینرها در یک سطح خاص دست به فروش می‌زنند یا خیر.

نکات مهم در تحلیل شاخص پوئل Puell Multiple

با بهره گیری از شاخص پوئل یا Puell Multiple شما می توانید فعالیت ماینرها را رصد کرده و بررسی کنید. اما اضافه کردن فرمول های میانگین‌ گیری و معادلات مختلف در محاسبات PM منجر به اشتباهاتی برای سرمایه گذاران و تحلیلگران این شاخص درون شبکه ای نیز خواهد شد. تا کنون این شاخص در ارسال سیگنال خرید برای بازار گاوها بسیار دقیق بوده است. با این حال باید این را هم در نظر گرفت که گاهی نیز باعث اشتباه کاربران و تحلیلگران شده است.

حتی خود سازنده شاخص پوئل، دیوید پوئل Puell Multiple، نیز درباره مقایسه PM با هش ریت برای دریافت سیگنال خرید به کاربران هشدار داده است. زیرا با توجه به سرکوب اخیر ماینرها در چین، نرخ هش با کاهش فراوانی همراه بوده و در تحلیل این سیگنال ها تاثیر بسزایی داشته است. از این رو و از آنجاییکه نرخ هش بیت کوین تابعی از قیمت آن است، لازم است در انجام معاملات امکان ارسال سیگنال خرید اشتباه توسط PM را نیز در نظر گرفت.

خوبی‌ها و بدی‌های پوئل (Puell Multiple) چیست؟

به کمک این شاخص می‌توانیم فعالیت ماینرها را به شکل گسترده تحت نظر بگیریم، از طرفی میانگین‌ها و معادلات مختلف موجود در محاسبه این شاخص باعث می‌شود که تحلیلگران منحرف شوند. دلیل انحراف را در ترکیب این شاخص با دیگر شاخص‌های بازار مشاهده می‌کنیم.

بسیاری از افراد تلاش کردند تا با ترکیب این شاخص با دیگر شاخص‌ها نتیجه بهتری کسب کنند اما ناکام ماندند. پس این نتیجه را می‌گیریم که شاخص پوئل برای گاوهای بازار (شرایط صعودی) بسیار با دقت عمل کرده است اما در برخی موارد باعث شده تا تحلیل‌گر تصمیم اشتباه داشته باشد.

در مورد ترکیب‌ها، دیوید پوئل مثال می‌زند: ترکیب شاخص پوئل و هش ریت بیت کوین برای دریافت سیگنال خرید ریسک بالایی دارد، چراکه با توجه به سرکوب ماینرها در چین، نرخ هش ریت در ماه‌های اخیر به شدت کاهش داشته و نباید این مساله را نادیده بگیریم. به طور کلی هش ریت بیت کوین با قیمت آن گره خورده است اما نباید استثنا را فراموش کنیم. استثنا در بازار بیت کوین کم اتفاق نمی‌افتد. پوئل می‌تواند بر اساس موقعیت استثنا سیگنال خرید اشتباه صادر کند.

کاربردهای شاخص پوئل مولتیپل Puell Multiple

با استفاده از شاخص پوئل مولتیپل (Puell Multiple) هر تریدری می‌تواند به‌سرعت متوجه شود درآمد ماینر در هرروز، در مقایسه با روزهای گذشته سال، چقدر سالم است. هرقدر پوئل مولتیپل بالاتر باشد نشان می‌دهد که فشار فروش کمی بین ماینرها وجود دارد و هرقدر شاخص پوئل پایین‌تر باشد نشان‌دهنده فشار بیشتر برای فروش است. به‌این‌ترتیب ماینرها می‌توانند تغییرات قیمت را در کوتاه‌مدت بررسی کنند.

محاسبه شاخص پوئل Puell Multiple

دیوید پوئل سازنده شاخص پوئل یا Puell Multiple برای تعیین بازه زمانی مناسب برای فروش از یک فرمول بسیار ساده و مبتکرانه استفاده میکند. سازنده با این فرمول ابزاری نو، قدرتمند و خوش طرح برای سنجش سیکل های بازار به لحاظ سودآوری ماینینگ و فروش اضطراری دارایی به وجود آورده است. این شاخص از میانگین متحرک سالانه درآمد دلاری استخراج کنندگان در دو بازه زمانی بدست می آید. یعنی تقسیم مقدار درآمد یک روز ماینرهای بیت کوین بر مقدار میانگین درآمد آنها در ۳۶۵ روز یا به عبارتی میانگین سود سالیانه ایشان. محاسبات بدست آمده از این شاخص به شما خواهد گفت که چه زمانی برای فروش مناسب تر است و سود بیشتری را برای ماینرها رقم خواهد زد. شاخص پوئل از شاخص‌های پیش‌بینی بازار و قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت است که وضعیت درآمد ماینرها را می‌سنجد. این شاخص قیمت کنونی بیت‌کوین را در مقایسه با متوسط آن در سال گذشته می‌سنجد. بااین‌حال برای محاسبه آن نیاز است که فاکتورهایی مثل هش‌ریت، هاوینگ و سایر پدیده‌های مؤثر بر میزان استخراج بیت‌کوین نیز بررسی شوند. جالب است بدانید که شاخص پوئل دفعات بسیار کمی سیگنال خرید صادر کرده است و معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال سیگنال آن را با ارزش می‌دانند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.