مقایسه اتریوم و کاردانو، دو ارز برتر قراردادهای هوشمند

مقایسه اتریوم و کاردانو، دو ارز برتر قراردادهای هوشمند

کاردانو علاوه بر اینکه یکی از رقبای اصلی اتریوم است، پلتفرمی است که توسط دو مهندس اصلی شبکه اتریوم ساخته شده است. در واقع دو مهندس که قبلاً اتریوم را با هم تأسیس کرده بودند، تصمیم گرفتند پلتفرم ارز دیجیتال خود را بسازند

زیرا برنامه‌ها و اهداف متفاوتی برای این سرمایه‌گذاری داشتند.

ویتالیک بوترین نه سال پیش مستندات فنی اتریوم را منتشر کرد. با این حال به یاد داشته باشید که علاوه بر بوترین، برنامه‌نویسان دیگری مانند گاوین وود، می‌های آلیسی، جفری ویلک، چارلز هاسکینسون و جرمی وود نیز بر روی این پلتفرم پیشرو قرارداد هوشمند کار کرده‌اند. شبکه کاردانو با همکاری چارلز هاسکینسون و جرمی وود ایجاد شد. شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، اما یک سال قبل از آن، یکی از خالقان پروژه تصمیم به ترک این پروژه گرفت، زیرا احساس می‌کرد که به کمک‌هایش ارزش لازم داده نشده است. ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، با طرح هاسکینسون برای تبدیل اتریوم به یک شرکت انتفاعی مخالفت کرد.

از این رو، چارلز هاسکینسون در سال ۲۰۱۵ کار بر روی کاردانو، یک بلاک چین مبتنی بر متدولوژی آکادمیک را آغاز کرد. اندکی بعد، جرمی وود، یکی دیگر از توسعه‌دهندگان اتریوم، به تیم توسعه کاردانو پیوست. بلاک چین کاردانو در سال ۲۰۱۷ در نتیجه این همکاری‌، راه‌اندازی شد.

دو ارز دیجیتال برتر دنیای کریپتو که از قدیم تاکنون در حال رقابت با یکدیگر هستند. درست است که ارز دیجیتال اتریوم از نظر قیمت و حجم معامله، فاصله زیادی با ارز دیجیتال کاردانو دارد، اما خب از نظر پیشرفت در تکنولوژی، قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز، شبکه کاردانو توانسته در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته باشد. نکته جالب در رابطه با این دو ارز دیجیتال این است که بنیان گذاران هر دو آن ها، در گذشته با هم کار می کردند و همین موضوع باعث شباهت زیاد این دو شبکه بلاکچین شده است. اتریوم یک شبکه بلاکچین است که به صورت غیرمتمرکز کار می کند. ارز دیجیتال اصلی این بلاکچین، رمز ارز اتر(ETH) می باشد که به عنوان دومین ارز دیجیتال دنیا از نظر حجم معامله شناخته می شود. نکته جالب در رابطه با سیستم های غیرمتمرکز این است که، کنترل آن ها دست یک نهاد یا سازمان دولتی نیست و هیچ کس، حتی خود سازنده نمی تواند آن را متوقف کند.

کاربرد اتریوم، فراتر از یک شبکه پرداخت برای نقل و انتقال پول دیجیتال است، در واقع زیرساختی که اتریوم ایجاد کرده است، این قابلیت را به تمامی توسعه دهندگان می دهد تا بتوانند برنامه های غیرمتمرکز(DAPP) را بر روی این شبکه اجرا کنند. از طرفی دیگر استفاده از قراردادهای هوشمند در این شبکه، موجب شده است تا بلاک چین اتریوم به عنوان اولین انتخاب برای توکن های جدید باشد. کاردانو نیز یک شبکه بلاک چین است که از نظر زیرساخت، بسیار شبیه بلاکچین اتریوم است. ارز دیجیتال شبکه کاردانو، ADA نام دارد که به عنوان یکی از رمز ارز های محبوب دنیای کریپتو شناخته می شود. پروژه کاردانو به عنوان یک پروژه علمی و تحقیقاتی در سال 2015 شروع به کار کرد و در سال 2017 رمز ارز ADA را عرضه کرد. شبکه کاردانو با ایجاد زیرساختی فوق العاده، توانسته از قراردادهای هوشمند متنوعی برای اجرای برنامه های غیرمتمرکز استفاده کند. اگر کمی با دنیای کریپتو آشنا باشید، حتما اسم ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) به گوش شما خورده است. بوترین یک فرد نابغه در اقتصاد و برنامه نویسی است که در سال 2013، یک ایده را در قالب وایت پیپر ارائه داد. این وایت پیپر، سر آغاز پیدایش ارز دیجیتال اتریوم بود کاری که ویتالیک بوترین به عنوان یک نوجوان 24 ساله در آن سال انجام داد، واقعا شگفت انگیز بود! هر چند در همان ابتدا طرح های او مخالفان زیادی داشت، اما او تسلیم نشد و با همکاری میهای آلیسی (Mihai Alisie)، آنتونی دی‌لوریو (Anthony Di Iorio)، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، جوزف لوبین (Joe Lubin) و گاوین وود (Gavin Wood)، تیم اولیه اتریوم را تشکیل دادند.

دومین مشکلی که برای اتریوم در همان ابتدا پیش آمد، ضرر سنگین بر روی اولین دوره فروش رمز ارز اتر بود اما باز هم اتریوم ادامه داد و در سال 2015 نسخه های جدید خود را عرضه کرد و قابلیت پشتیبانی از برنامه های غیرمتمرکز را ایجاد کرد. این داستان ادامه پیدا کرد تا جایی که به اتریوم امروزی رسیدیم. اتریومی که قصد دارد برای نقل و انتقال پول، تمامی واسطه های مالی و بانک ها را حذف کند.

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) به عنوان خالق کاردانو شناخته می شود. او پس از اختلاف نظر و جدا شدن از تیم اتریوم، در سال 2015، پروژه کاردانو را شروع کرد. هدف اصلی چارلز این بود که سیستمی مشابه با ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم ایجاد کند که مشکلات و محدودیت های آن ها را نداشته باشد و در نهایت پس از دوسال تلاش بی وقفه، توانست مشکل مقیاس پذیری قراردادهای هوشمند اتریوم را رفع کند و تایید تراکنش ارز های دیجیتال را به روش جدید اجرا کند. پس از تمامی این مراحل در سال 2017 شبکه اصلی کاردانو رونمایی شد. کمی بعد ارز دیجیتال ADA عرضه شد و بلافاصله در لیست بزرگ ترین صرافی دنیای یعنی، بیترکس لیست شد.

مقایسه توکن;کاردانو و اتریوم

اتریوم نه تنها هیچ محدودیت عرضه‌ای ندارد بلکه عرضه آن سالانه ۴. ۵ درصد نیز افزایش می‌یابد. با این حال، به روز‌رسانی لندن، چارچوب جدیدی ایجاد کرد که تمایل به کاهش تورم دارد. علاوه بر این، تغییر به اثبات سهام، اتریوم را به یک کوین کاهش‌دهنده‌تر اتریوم تبدیل کرده است. اول از همه، ادغام (انتقال از PoW به PoS) عرضه اتریوم را ۹۰ درصد کاهش داد. دوم، برای اینکه اعتبارسنجی تراکنش‌ها، ایجاد کوین‌های جدید و جمع‌آوری جوایز را داشته باشند، اعتبارسنجی‌های شبکه باید مقدار از پیش تعیین‌شده کوین‌ها را قفل کنند (آن‌ها را از گردش خارج کنند). کاردانو برخلاف اتریوم دارای حداکثر محدودیت عرضه ۴۵ میلیارد ADA است که ۳۵ میلیارد آن در حال حاضر عرضه شده است. این شبکه برای توزیع کوین‌های جدید از روش، سپرده‌گذاری استفاده می‌کند. تولید سالانه کوین‌های ADA کاهش می‌یابد. ADA در نهایت به یک کوین کاهش تورم تبدیل خواهد شد. از آنجایی که تورم تا سال ۲۰۳۱ تنها ۰.۹٪ خواهد بود، احتمالاً این اتفاق می‌افتد.

چارلز هاسکینسون و ویتالیک بوترین

همان طور که اشاره کردیم چارلز و ویتالیک به عنوان خالقان کاردانو و اتریوم، در گذشته باهم همکاری کوتاهی داشتند. در سال 2013 بود که این دونفر در یک همایش که راجع به ارز دیجیتال بود، باهم آشنا شدند و چارلز تصمیم گرفت که با ویتالیک در پروژه اتریوم همکاری کند. هر چند همکاری این دو نفر می توانست بسیار تاثیر گذار باشد، در اواخر سال 2018 این دو نفر از هم جدا شدند.

علت پایان همکاری این دو، بیشتر به خاطر اخلاق و سیاست های خاص ویتالیک بود. با اینکه چارلز قبل از این همکاری نیز در زمینه های مختلفی استعداد خود را نشان داده بود، با این حال ایده و زیرساخت کاردانو را بیشتر از همان سیستم ویتالیک که در آن سال مشاهده کرده بود، الگو برداری کرد. در واقع ریشه اصلی تشابه های کاردانو و اتریوم نیز همین موضوع می باشد. اتریوم و کاردانو، دو ارز دیجیتال محبوب در دنیای کریپتو هستند که از گذشته تاکنون باهم در حال رقابت بوده اند. هر چند ارز دیجیتال اتریوم از نظر قیمت و حجم معامله با کاردانو، اختلاف زیادی دارد، با این حال کاردانو از نظر پیشرفت در برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند، پا به پای اتریوم پیش رفته است. زیرساخت های اتریوم و کاردانو، بسیار به یکدیگر شباهت دارد. علت این اتفاق هم، همکاری چارلز هاسکینسون(خالق کاردانو) با ویتالیک بوترین(خالق اتریوم) در گذشته است.

اتریوم از پروتکل اثبات کار استفاده می کند و کاردانو از پروتکل اثبات سهام. از نظر کیف پول و شبکه پرداخت نیز، شبکه ERC20 اتریوم، نسبت به کاردانو، در کیف پول ها و صرافی های بیشتری پشتیبانی می شود. کوین های اتریوم نامحدود است اما تعداد کمتری از کوین های آن در حال حاضر موجود است.

اتریوم هم اکنون، بلاک چین اختصاصی خود را دارد و مبتنی بر پروتکل اثبات کار(Proof of work) است. البته در نسخه ETH 2.0 اتریوم به جای این پروتکل، از پروتکل اثبات سهام(proof of stake) استفاده می کند. شبکه اتریوم متشکل از هزاران نود است که باعث می شوند، تراکنش های این شبکه به صورت سریع انجام شوند. شبکه اختصاصی اتریوم، شبکه ERC20 است که امروزه تقریبا تمامی کیف پول ها و صرافی ها از آن پشتیبانی می کنند. نکته قابل توجه در رابطه با این شبکه این است که هیچ کس صاحب آن نیست و آن را کنترل نمی کند.

شبکه ERC20 به صورت کاملا خودکار توسط قراردادهای هوشمند پیش می رود و تمامی کاربران شبکه، بدون محدودیت می توانند در کار تایید تراکنش های آن شرکت کنند. به تمامی توکن هایی که از بلاکچین اتریوم استفاده می کنند، توکن ERC20 گفته می شود و در بین تمامی بلاکچین ها، شبکه ERC20 میزبان بیشترین تعداد توکن می باشد. قراردادهای هوشمند برای برنامه های غیرمتمرکز اتریوم، به گونه ای طراحی شده است که حتی خود سازنده نمی تواند آن ها را متوقف کند و این برنامه ها تا ابد به کار خود ادامه می دهند.

هم اکنون کاردانو به جایی رسیده است که سه شرکت بزرگ The Cardano Foundation، IOHK و Emurgo، زیر نظر آن فعالیت می کنند و صدها تیم توسعه دهنده دائما در حال کار بر روی برنامه های غیرمتمرکز این شبکه هستند. در واقع قابلیت متن باز بودن کدهای شبکه کاردانو، باعث شده است تا تمامی کاربران شبکه بتواند بر روی آن کار کنند و در تغییرات و ایجاد برنامه های جدید، بر روی آن، دخیل باشند. اکثر ارزهای دیجیتال بر اساس پروتکل اثبات کار عمل می کنند اما ارز دیجیتال کاردانو مبتنی بر پروتکل اثبات سهام (proof of stake) است.

پروتکل اثبات سهام، انواع متفاوتی دارد اما پروتکلی که کاردانو استفاده می کند، الگوریتم اوروبوروس (Ouroboros) نام دارد که زمان را به دوره های زمانی تقسیم می کند. نکته قابل توجه در رابطه با ارز دیجیتال کاردانو این است که، در نهایت تعداد تمام واحدهای آن 45,000,000,000 است و مانند بیت کوین، محدود است. ارز دیجیتال کاردانو از ابتدا تاکنون، با صعود و نزول های زیادی روبه شده است به طوری که درسال 2017 با قیمت 0.02 دلار شروع به کار کرد و تنها در مدت یک سال به قیمت 1.22 دلار رسید! یعنی سود 6,000 درصدی تنها در یک سال. در سال 2019 قیمت رمز ارز کاردانو دوباره سقوط کرد و به 0.05 دلار رسید. اما به هرحال هم اکنون این ارز دیجیتال سقف تاریخی خود در سال 2018 را نیز شکسته است و حوالی 3 دلار معامله می شود و همچنین دید تحلیلگران به این ارز دیجیتال مثبت است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.