ارز دیجیتال ریدیوم (Raydium) چیست؟

ارز دیجیتال ریدیوم (Raydium) چیست؟

ارز ریدیوم با نماد اختصاری RAY، نوعی ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست همچنین ارز ریدیوم یه بازارساز خودکار و ارائه دهنده نقدینگی هست که بر اساس بلاک چین ارز دیجیتال سولانا برای مبادله غیر متمرکز به وجود اومده و از این جهت محبوبیت زیادی داره.

نکته قابل توجه این هست که برخلاف بقیه بازارسازهای خودکار، ارز ریدیوم نقدینگی زنجیره ای رو به یه دفترچه سفارش مرکزی محدود ارائه می کنه.

به عبارت دیگه پلتفرم ریدیوم Raydium صرافی غیر متمرکزی بر بستر شبکه سولانا هست. بهتره بدونین که صرافی های غیر متمرکز یکی از اصلی ترین راه های ورود سرمایه و امور مالی غیر متمرکز هست. دیفای نیز از عوامل همه کارهایی هست که ارزهای دیجیتال و غیر متمرکزگرایی بر اون استوار هستن. پلتفرم های دیفای به همه کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال این توانایی رو میده تا به ابزارهایی دسترسی داشته باشن که قبلا در حوزه کاری بانک ها، شرکت های بزرگ، صندوق های سرمایه گذاری و غیر بود.

ارز ریدیوم بزرگترین صرافی غیر متمرکز بر روی بلاک چین Solana هست و هدف از راه اندازی و پیدایش پلتفرم ریدیوم این هست که دسترسی کاربران به خدمات و امکانات دیفای راحت تر میشه. بهتره بدونین که پلتفرم ریدیوم Raydium در سه بخش کلی معامله، مبادله و شتاب دهنده به ارائه سرویس می پردازه. همچنین برای ورود سرمایه به امور مالی غیر متمرکز، صرافی های غیر متمرکز یکی از اصلی ترین روش ها هستن ارز دیجیتال ریدیوم (Raydium) بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز بر روی بلاکچین سولانا می‌باشد. هدف کلی از طراحی این پلتفرم این است که دسترسی کاربران به خدمات دیفای آسان‌تر شود. این پلتفرم در سه بخش کلی معامله، مبادله و شتاب دهنده به اراِئه سرویس می‌پردازد. برای ورود سرمایه به امور مالی غیر متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز یکی از اصلی‌ترین روش‌ها می‌باشد

تاریخچه ارز ریدیوم Raydium :

بهتره بدونین که پلتفرم ریدیوم Raydium در تاریخ فوریه سال 2021 راه اندازی شد و کار خودش رو شروع کرد. همچنین تیم توسعه دهنده پلتفرم ریدیوم Raydium در زمینه معامله های الگوریتمی فرکانس بالا، بازارسازی، آربیتراژ و بقیه معامله های مالی تجربه زیادی به دست آوردن که همین تجربه تیم باعث میشه تا پلتفرم ریدیوم Raydium هرچه سریع تر توسعه پیدا بکنه و روز به روز پیشرفت های زیادی بکنه.

تیم توسعه دهنده پلتفرم ریدیوم Raydium فعالیت خودشون رو برای ساخت این سرویس، از سپتامبر سال 2020 شروع کردن. همچنین افرادی که در تیم توسعه دهنده این پلتفرم قرار دارن، با اسم های مستعار شناخته میشن. به عبارت دیگه این اسم ها با درون مایه امواج الکترومغناطیسی انتخاب شدن. برای مثال مغز متفکر اصلی پروژه اشعه آلفا سناخته میشه و یا اشعه ایکس مسئول فنی و سرپرست تیم برنامه نویسی هست. همچنین شخصی به اسم Xray مدیر عامل این پلتفرم و GammaRay نیز مسئول بازاریابی و ارتباطات پلتفرم ریدیوم هست.

بهتره بدونین که شخصی به اسم Xray مدیر پلتفرم ریدیوم و رهبر تیم پروژه Dev هست. این شخص 8 سال تجربه به عنوان معمار سیستم های تجاری با تاخیر کم در بازارهای سنتی و بازارهای دیجیتالی داره که این تجربه باعث شده تا این فرد بتونه اقدام به راه اندازی و مدیریت پلتفرم ریدیوم بکنه. همچنین Xray قسمت زیادی از زندگی حرفه ای خودش رو در یه شرکت پیشرو در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها و تحقیقات بازار گذرونده و هم روی مشارکت مشتریان و هم در بازاریابی شرکتی کار کرده. همونطور که گفتیم، GammaRay نیز بازیابی و ارتباطات رو هدایت می کنه و در عین حال نقش کلیدی در استراتژی و جهت محصول رو داره. گاما بخش زیادی از زندگی حرفه ای خودش رو در یه شرکت پیشرو در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها و تحقیقات بازار گذرونده.

خدمات ارز دیجیتال ریدیوم Raydium

1- مبادله (Swap) مانند هر صرافی غیرمتمرکز دیگری، کاربران در این پلتفرم می توانند توکن‌های SPL خود را به آسانی، با کمترین هزینه و با سرعت بالا مبادله کنند.

2- معامله (Trade) مانند صرافی‌های متمرکز می‌توان چارت قیمت‌ها، دفتر سفارش و وضعیت آخرین معاملات را در این پلتفرم بررسی کرد. البته سفارشات به صورت محدود ثبت می شوند و امکان انجام سفارشات آنی یا لغو (ICO)، ثبت سفارشات قبل از رسیدن قیمت به قیمت مورد نظر وجود دارد. در بخش معاملات، هزینه ای بابت سفارش گذاری یا سفارش برداری براساس میزان دارایی توکن سرم(SRM) پرداخت می‌شود.

3- تامین نقدینگی (Liquidity) ریدیوم مانند صرافی های غیرمتمرکز، به تامین نقدینگی می پردازد و کاربران با در اختیار قرار دادن نقدینگی به صورت جفت ارز می توانند از محل هزینه‌ی تراکنش های انجام شده استخر، سود ببرند.

4- ییلد فارمینگ (Yield Farming) کاربران با کشت توکن‌های نقدینگی خود، پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش ها یا از سوی ارز دیجیتال ریدیوم به شکل توکن RAY یا توکن‌ پروژه‌های دیگر که مرتبط با آن ارزها هستند، می‌باشند.

5- سپرده گذار (Staking) کاربران با کشت توکن‌های ری، می توانند به سود برسند و توکن‌های بیشتری به دست بیاورند.

6- شتاب‌دهنده (AccelaRaytor) این بخش تلفیقی از عرضه اولیه دیفای (DFI) و عرضه اولیه فارم (IFO) می باشد و پروژه‌ها می‌توانند از آن برای لانچ توکن و تامین مالی خود استفاده کنند. کاربرانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، باید مقداری توکن ری را قبل از شروع موعد استیک کنند، در این صورت می توانند به ازای مقدار مشخصی از توکن خود، بلیط شرکت در بخت‌آزمایی دریافت کنند و برای اینکه بتوانند بلیط ها را در قرعه کشی شرکت دهند،‌ باید مطابق با قیمت لیست شدن توکن، مقداری استیبل کوین هزینه کنند. پس از انجام قرعه‌کشی، اگر شرکت کننده برنده شود، توکن مقصد را تحویل می گیرد و اگر بازنده شود می‌تواند توکن اولیه خود را پس بگیرد.

نحوه کار پلتفرم ریدیوم Raydium چگونه است؟

همونطور که گفتیم، پلتفرم ریدیوم Raydium نوعی بازارساز خودکار و ارائه دهنده نقدینگی برای صرافی غیر متمرکز هست که بر روی بلاک چین و شبکه سولانا راه اندازی شده و به وجود اومده. همچنین این پلتفرم برخلاف بقیه بازارسازها نقدینگی زنجیره ای رو به اوردربوک محدود مرکزی ارائه می کنه، یعنی پول های سپرده گذاری شده در پلتفرم ریدیوم Raydium به سفارش های محدودی که در اوردربوک قرار می گیره، تبدیل میشه. این کار به صرافی غیر متمرکز سروم دسترسی به همه جریان سفارش و نقدینگی فعلی ریدیوم های LP رو میده.

صرافی ریدیوم Raydium به کاربران خودش این توانایی رو میده تا با به اشتراک گذاشتن توکن های RAY، پاداش به دست بیارن. همچنین پلتفرم ریدیوم Raydium فارم هایی رو ارائه می کنه که ارائه دهنده های نقدینگی می تونن با استفاده از اون، توکن های LP رو به دست بیارن. علاوه بر این، در پلتفرم ریدیوم زمانی که کاربران در استخرهای نقدینگی شرکت می کنن، بازارسازها توکن ها رو به سفارش های اوردربوک سروم تبدیل میشه و هر کسی می تونه با اون معامله بکنه. به همین دلیل پلتفرم ریدیوم Raydium منحصر به فرد هست و محبوبیت زیادی به دست اورده.

بهتره بدونین که اوردربوک به عنوان وسیله مرکزی برای تطبیق سفارش های خریداران و فروشنده ها فعالیت می کنه. در نتیجه فعالیت معاملاتی رو راحت می کنه و نقدینگی رو در این بازار برای کاربران فراهم می کنه. همچنین صرافی غیر متمرکز سروم که پلتفرم ریدیوم Raydium از اون پشتیبانی می کنه، از قراردادهای هوشمند برای فعال کردن این فرایند تطبیق سفارش خرید و فروش استفاده می کنه.

توکن RAY چیست؟

توکن RAY، توکن کاربردی و بومی پلتفرم ریدیوم Raydium است که مطابق استاندارد SPL هستند و 3 کاربرد مهم دارد:

1- سرمایه گذاران با استیک کردن این توکن، می توانند سود کسب کنند و توکن های بیشتری به دست آورند.

2- کاربران پلتفرم ریدیوم، پاداش‌های مزارع کشت سود خود را به شکل توکن ری دریافت می کنند.

3- طبق برنامه‌های آتی ریدیوم Raydium ، دارندگان این توکن در آینده به حاکمیت محدود دسترسی پیدا می‌کنند، در نتیجه می توانند با استفاده از آن برای تعیین آینده این پلتفرم در رای گیری های مختلف شرکت کنند.

ارز دیجیتال ریدیوم (Raydium) به عنوان بزرگترین صرافی غیر متمرکز شبکه سولانا علاوه بر تامین نقدینگی، استیکینگ و سواپ، امکان معامله با دفتر سفارش کاربران را به وسیله بهره‌گیری حداکثری از امکانات خاص شبکه سولانا فراهم کرده است.

ارز دیجیتال ریدیوم Raydium با چه پروژه هایی همکاری دارد؟

1-همکاری با شبکه سولانا از آنجایی که ریدیوم Raydium بزرگترین صرافی غیرمتمرکز شبکه سولانا می باشد، به دلیل ارتباطی که با با بنیاد این شبکه دارد همکاری های وسیعی انجام داده است که می توان به همکاری اخیر تیم ریدیوم Raydium به عنوان داور در هکاتون شبکه سولانا اشاره کرد.

2- همکاری با پروژه سرم (Serum) در این همکاری ریدیوم Raydium در نقش بزرگترین تامین کننده نقدینگی (liquidity) و میکرهای این صرافی حضور داشته و پروژه سرم، نقش محوری در نحوه‌ی عملکرد ریدیوم Raydium داشته است.

3- همکاری بنشی (Benshi) طرفین این همکاری، ریدیوم Raydium و سوشی سواپ هستند و هدف از این همکاری این است امکان حضور کاربران خود را در پروتکل‌های یکدیگر فراهم کنند.

پلتفرم ریدیوم Raydium صرافی غیرمتمرکزی بر بستر شبکه سولانا است. صرافی‌های غیرمتمرکز یکی از اصلی‌ترین راه‌های ورود سرمایه به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. دیفای عصاره تمام اصولی است که رمزارزها و غیرمتمرکزگرایی بر آن استوار است. پلتفرم‌های دیفای به همه این امکان را می‌دهند تا به ابزارهایی دسترسی داشته باشند که پیش‌تر در حوزه عمل بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و غیره بود.

پلتفرم ریدیوم Raydium با هدف تسهیل دسترسی کاربران به خدمات دیفای در بلاکچین Solana پا به عرصه وجود نهاد. پلتفرم ریدیوم Raydium بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز شبکه سولانا است و قصد ندارد به همین راحتی تاج و تخت نویافته خود را تسلیم کند. این پروژه با بهره‌گیری حداکثری از امکانات خاص شبکه Solana و همکاری با پروژه Serum، توانسته است امکانات هیجان‌انگیزی برای کاربران به ارمغان بیاورد. علاوه بر امکانات سنتی دکس‌ها همچون تامین نقدینگی، سواپ، ییلد فارمینگ و استیکینگ، این صرافی امکان ترید و معامله را همراه با دفتر سفارش به کاربران ارائه می‌دهد. این صرافی هنوز مورد بررسی امنیتی خاصی قرار نگرفته است؛ اما مراحل آن در دست اجرا است و به زودی انجام خواهد شد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.