پرایوسی کوین (privacy coin) چیست؟

پرایوسی کوین (privacy coin) چیست؟

کوین حریم خصوصی یا پرایوسی کوین به‌ دلیل ویژگی‌ های خاصی که از آن برخوردار است، مورد توجه بسیاری از فعالان عرصه رمزارزها قرار گرفته است؛ به‌ طوری‌ که بسیاری از کارشناسان پیش‌ بینی می‌ کنند این کوین‌ ها در آینده‌ ای نزدیک

جایگاه بسیار ویژه‌ای در بازار رمزارزها پیدا خواهند کرد و حتی می‌ توانند جایگاه برترین رمزارزهایی را که در حال حاضر وجود دارند، به دست آورند.

ارزهای دیجیتال در سال‌ های گذشته دچار تغییر و تحولات مختلفی شده‌ اند تا بتوانند به نیازهایی که در این بازار وجود دارد پاسخ دهند. دلیل این موضوع این است که تکنولوژی‌ های مبتنی بر بلاک‌ چین به‌ سرعت در حال توسعه هستند و کارشناسان زیادی وجود دارند که برای تحقق اهداف مختلف بلاک‌ چین مشغول به فعالیت هستند.

کوین‌ های حریم خصوصی تفاوت‌ های قابل‌ توجهی با رمزارزهای قدیمی دارند، اما قابلیت‌ هایی که این کوین‌ ها از آن برخوردارند برای کاربران چندان ناآشنا نیست؛ زیرا افرادی که تاکنون از سایر رمزارزها استفاده می‌ کردند این تصور را داشته‌ اند که با استفاده از ارز موردنظر خود می‌توانند به تمامی ویژگی‌ های تعریف‌ شده در بلاک‌ چین دست پیدا کنند. ارزهای پرایوسی کوین با تمامی ویژگی‌ ها و خصوصیاتی که دارند درن هایت سبب خواهند شد تا مردم و کسب و کارها بتوانند بدون رویارویی با چالش‌ های مختلف به استفاده از رمزارزها بپردازند و به راحت‌ ترین شکل ممکن آن‌ها را جایگزین ارزهای سنتی کنند.

پرایوسی کوین چیست؟

پرایوسی کوین نوعی ارز دیجیتال بوده که هدف آن حفظ حریم خصوصی کاربران است. پرایوسی کوین‌ ها انواع مختلفی دارند، اما در تمامی آن‌ها ویژگی مشترکی دیده می‌شود و آن حفظ اطلاعات خصوصی کاربران است. در واقع کاربران با استفاده از پرایوسی کوین می‌ توانند به بهترین شکل ممکن حریم خصوصی خود را حفظ کنند و از افشای هرگونه اطلاعات خود جلوگیری نمایند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران و افرادی که به استفاده از رمزارزها می‌ پردازند ممکن است با شنیدن نام کوین حریم خصوصی تصور کنند که این رمزارزها ویژگی جدیدی ندارند؛ چون با استفاده از رمزارزهای قدیمی نیز امکان حفظ حریم خصوصی وجود دارد، اما در این رابطه باید بدانید برخی رمزارزها مانند بیت‌ کوین آن‌ قدرها هم که ادعا می‌شود، سبب عدم افشای اطلاعات کاربران نخواهند شد.

رمزارزهای قدیم‌تر مانند بیت‌ کوین در مقایسه با ارزهای سنتی و پول رایج کشورها این امکان را به وجود آوردند تا کاربران بتوانند شکلی جدید از حریم خصوصی را تجربه کنند و در بسیاری از مواقع به بهترین شکل ممکن حریم خصوصی خود را حفظ نمایند، اما به‌ مرور زمان با مشکلات جدیدی که در رابطه با آن‌ ها به وجود آمد، کاربران به این موضوع پی بردند که به رمزارزهای جدیدی نیاز دارند که بتوانند با استفاده از آن‌ها سطحی جدید از حریم خصوصی و حفظ اطلاعات خود را تجربه کنند.

پرایوسی کوین‌ ها سبب شدند تا حتی انتظارات شدیدی که کسب و کارها از حریم خصوصی رمزارزها دارند هم حفظ شود؛ به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که کوین‌ های حریم خصوصی سبب خواهند شد تا رمزارزها در آینده‌ ای نزدیک به‌صورت گسترده در کسب و کارهای مختلف استفاده شوند و حتی چالش‌هایی را که کسب و کارها در رابطه با سیستم‌های مالی دارند، رفع کنند.

پرایوسی کوین‌ هایی که در حال حاضر به وجود آمده‌اند، هرکدام به ارائه سطحی متفاوت از محرمانگی می‌ پردازند؛ زیرا در هر کدام از ارزهای دیجیتال پرایوسی از روشی خاص برای جلوگیری از افشای اطلاعات کاربران استفاده می‌ شود، اما نکته‌ای که در رابطه با آن‌ ها باید بدانید این است که تمامی پرایوسی کوین‌ ها بر بستر شبکه‌ های بلاکچین ایجاد شده‌ اند؛ به‌ طوری‌ که برخی از آن‌ ها نسخه تغییریافته رمزارزهای قدیمی مانند بیت‌ کوین یا اتریوم هستند

ویژگی‌ های پرایوسی کوین‌ ها

آشنایی با ویژگی‌ های پرایوسی کوین‌ ها سبب خواهد شد تا بتوانید به‌ خوبی با نحوه کار آن‌ها آشنا شوید و دقیقاً بدانید منظور از حفظ حریم خصوصی در این ارزهای دیجیتال چیست و چه اطلاعاتی در آن‌ ها از دید سایر کاربران پنهان می‌ شود؟ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ های اکثر پرایوسی کوین‌ ها این است که با استفاده از آن‌ ها امکان پیگیری آدرس عمومی وجود ندارد. در کوین‌ های قدیمی هم به‌ صورت عادی امکان دسترسی به اطلاعات کاربران از طریق کلید عمومی وجود نداشت، اما تجربه نشان داده است که با استفاده از روش‌ هایی خاص می‌ توان به ردگیری کلید پرداخت و با استفاده از آن اطلاعاتی را درباره مالک ارزهای دیجیتال به دست آورد.

کاربران ارزهای دیجیتال غیر پرایوسی به‌ دلیل داشتن کلید و آدرس عمومی باید در انجام تراکنش‌ های خود تا جایی که ممکن است هویت خود را معرفی نکنند؛ چون بر جا گذاشتن هرگونه ردپا سبب می‌ شود تا بعدها بتوان به ردگیری دارنده ارزهای دیجیتال پرداخت، اما در پرایوسی کوین‌ ها با استفاده از روش‌ های ممکن امکان ردگیری میزان ارزهای دیجیتال کاربران با استفاده از کلید عمومی وجود نخواهد داشت و کاربران با خرید و ثبت تراکنش ردیابی نخواهند شد.

یکی از ویژگی‌ هایی که پرایوسی کوین‌ ها دارند، این است که در برخی از آن‌ ها این امکان برای کاربران به وجود آمده است تا سطح حریم خصوصی خود را مشخص کنند؛ به این صورت که کاربران می‌ توانند درصورت لزوم اطلاعات خود را در تراکنش‌ ها افشا کنند. این کار باعث می‌ شود تا بتوان از این کوین‌ ها در پلتفرم‌ هایی که نیاز به احراز هویت دارند استفاده کرد. تعویض‌ پذیری از دیگر ویژگی‌ های پرایوسی کوین‌ هاست که از زمان به وجود آمدن ارزهای دیجیتال رایج مانند بیت کوین بسیاری از کارشناسان آن را مطرح کرده بودند.

مفهوم تعویض‌ پذیری در پرایوسی کوین‌ ها چیست؟

تعویض‌ پذیری در ارزهای دیجیتال به این معناست که تمامی ارزهای دیجیتال موجود در یک شبکه بلاک‌ چین باید از ارزش یکسان برخوردار باشند. در دنیای حقیقی تمامی ارزهای رایج مانند دلار از ارزش یکسان برخوردارند؛ به‌ طوری‌ که در همه جای دنیا یک دلار ارزش یکسان خواهد داشت و از نظر ارزش نمی‌توان آن‌ ها را در دسته‌بندی‌ های مختلف قرار داد. اما درمورد برخی ارزهای دیجیتال غیر پرایوسی مانند بیت‌ کوین این مشکل وجود دارد که برخی از آن‌ ها به‌ دلیل ویژگی خاصی که دارند ارزشمندتر خواهند بود و همین سبب می‌ شود تا یک بیت کوین همیشه ارزش یکسان نداشته باشد و نتوان آن‌ ها را با سایر بیت کوین‌ ها تعویض کرد. طبق بررسی‌ هایی که انجام ‌شده است، سرمایه‌ گذاران بزرگ در مورد برخی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ترجیح می‌ دهند تا به خرید ارزهایی بپردازند که قدیمی‌تر هستند؛ چون ارزهای قدیمی در قسمتی از زنجیره بلاک‌چین قرار دارند که در رابطه با آن‌ها شک و شبهه‌ ای وجود ندارد و به‌ هیچ‌ وجه این امکان وجود نخواهد داشت تا اعتبار آن‌ها زیر سؤال رود.

پرایوسی کوین یا کوین حریم خصوصی جزء ارزهای دیجیتالی است که مدت‌ هاست مشکل تعویض‌ پذیری را رفع کرده است؛ چون در این ارزهای دیجیتال واقعاً تمامی ارزها از اعتبار یکسان برخوردارند؛ به این دلیل که امکان پیگیری آن‌ ها به‌ هیچ‌ وجه وجود ندارد و به‌ هیچ‌ وجه نمی‌ توان زمان استخراج آن‌ ها را مشخص کرد.

موارد استفاده پرایوسی کوین‌ ها

زمانی که پرایوسی کوین‌ ها به وجود آمدند، بسیاری از مردم تصور می‌ کردند این ارزهای دیجیتال تنها برای اهداف غیرقانونی استفاده می‌ شوند و برای سایر مردم کاربردی نخواهند داشت. هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که پرایوسی کوین را مرتبط با فعالیت‌ های غیرقانونی مانند پول‌ شویی و کلاه‌برداری می‌دانند، اما این ارزهای دیجیتال کاربردهای بسیار زیادی دارند که در آینده بسیار مورد نیاز خواهند بود.

پرایوسی کوین‌ ها یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای کسب و کارها به شمار خواهند آمد؛ زیرا با استفاده از آن‌ ها کسب و کارها می‌ توانند به حفظ اطلاعات محرمانه خود بپردازند؛ در حالی‌ که با استفاده از ارزهای دیجیتال قدیمی کسب و کارها مجبور خواهند بود بسیاری از اطلاعات مالی خود را به‌ صورت عمومی منتشر کنند و در اختیار رقبا قرار دهند.

در نظرسنجی‌ های مختلفی که با مدیران و مؤسسان کسب و کارهای بزرگ صورت گرفته است، بیشتر آن‌ ها غیرمحرمانه بودن ارزهای دیجیتال را جزء دلایل اصلی خود برای عدم استفاده از آن‌ ها دانسته‌اند؛ درحالی‌که خوشبختانه با پرایوسی کوین‌ ها این مشکل به بهترین شکل ممکن حل خواهد شد و تمامی کسب و کارها می‌ توانند به‌ راحتی به حفاظت از اطلاعات تراکنش‌ها و حساب‌ های خود بپردازند؛ به همین دلیل در آینده‌ ای نزدیک این امید وجود دارد تا استفاده از پرایوسی کوین‌ ها به‌ شدت افزایش یابد. پرایوسی کوین‌ ها همچنین می‌ توانند برای رفع تحریم‌های ناعادلانه‌ ای که برخی کشورها دچار آن شده‌ اند نیز استفاده شوند. کشورها می‌ توانند از کوین حریم خصوصی استفاده کنند تا به‌صورت کاملاً محرمانه به کمک‌ های بشردوستانه بپردازند.

معرفی برترین کوین‌ های حریم خصوصی

مونرو

مونرو یکی از بهترین کوین‌ های حریم خصوصی است که در بیشتر رنکینگ‌ها می‌توان نام آن را به‌عنوان بهترین پرایوسی کوین مشاهده کرد. مونرو که در زبان اسپرانتو به معنی سکه است، در حال حاضر از ارزش بازار ۲/۶ میلیارد دلار برخوردار است که سبب شده لقب بهترین پرایوسی کوین را از آن خود کند. مونرو در تمامی صرافی‌ های شناخته‌ شده مانند بایننس قابل خرید و فروش است و برای نگهداری آن می‌ توان از بیشتر کیف پول‌های رایج مانند تراست والت و لجر استفاده کرد.

دش

دش یکی دیگر از پرایوسی کوین‌ هاست که می‌ توان آن را در لیست پرایوسی کوین‌ ها جزء بهترین مواردی معرفی کرد که می‌ توان برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. دش از مکانسیم‌ های مختلفی برای حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده نموده است تا امکان افشای اطلاعات تراکنش‌ها و پیگیری توکن‌ ها وجود نداشته باشد. ارزش بازار دش در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیارد دلار است که باعث شده است در لیست ارزهای دیجیتال رتبه ۷۹ را داشته باشد.

زی‌ کش

بسیاری از سرمایه‌گذاران و افرادی که در بازار رمزارزها فعالیت دارند، بر این عقیده هستند که امن‌ ترین ارز دیجیتال زی کش است.

زی‌ کش با استفاده از تکنولوژی zk-SNARKs این امکان را برای کاربران به وجود آورده است تا بتوانند سطح بالایی از حریم خصوصی را تجربه نمایند و تراکنش‌های خود را به‌صورت کاملاً محرمانه ثبت کنند. زی‌ کش این امکان را برای کاربران به وجود آورده است تا بتوانند برای ثبت تراکنش‌ های خود به انتخاب سطح محرمانگی بپردازند. در تراکنش‌ هایی که نیاز به محرمانگی نیست، این امکان وجود دارد تا برخی اطلاعات به‌صورت عمومی منتشر شوند. بسیاری از کارشناسان معتقدند زی‌کش در آینده‌ ای نزدیک رشد فوق‌ العاده‌ای را تجربه خواهد کرد.

نحوه عملکرد پرایوسی کوین‌ ها چگونه است؟

پرایوسی کوین‌ ها از الگوریتم‌ ها و مکانیسم‌ های مختلف برای پنهان‌ کردن اطلاعات موجود در تراکنش‌ ها استفاده می‌ کنند.

امضاهای حلقوی، زد کی اسنارکس، کوین میکسینگ و مخفی‌سازی آدرس‌ها جزء رایج‌ترین روش‌هایی است که در پرایوسی کوین‌های برتر استفاده می‌شود.

مخفی‌ سازی آدرس‌ ها تقریباً روشی است که در تمامی پرایوسی کوین‌ ها استفاده می‌ شود؛ چون با استفاده از این روش می‌ توان به بهترین شکل ممکن امکان رهگیری تراکنش‌ها را کاهش داد. مخفی‌ سازی آدرس به این صورت است که در هر کدام از تراکنش‌ ها آدرسی جدید برای کاربر ایجاد خواهد شد تا امکان تشخیص هویت وجود نداشته باشد.

سیاست نهادهای مختلف در مقابل کوین‌ های حریم خصوصی چیست؟

اکثر نهادهای حاکمیتی در کشورهای مختلف استفاده از کوین‌ های حریم خصوصی را ممنوع اعلام کرده‌اند و به تصویب قوانینی در این رابطه پرداخته‌اند، اما کشورهایی نیز بوده‌اند که در رابطه با کوین‌های حریم خصوصی تاکنون واکنشی نشان نداده‌ اند، اما با توجه به ماهیتی که این ارزهای دیجیتال دارند، امکان ممنوع‌ شدن آن‌ها در اکثر کشورهای جهان وجود خواهد داشت. البته استفاده از کوین‌ های حریم خصوصی ممکن است به‌صورت غیرقانونی و توسط برخی دولت‌ها همچنان مورد استفاده قرار گیرد، اما در حال حاضر امکان استفاده آن به‌صورت عمومی وجود نخواهد داشت.

آینده پرایوسی کوین‌ ها

پرایوسی کوین‌ ها در مدت‌زمان کوتاهی که به وجود آمده‌ اند، طرفداران زیادی به دست آورده‌اند، اما به‌ دلیل فشارهایی که از سوی حاکمیت‌ها بر روی آن وجود دارد، این امکان وجود دارد تا حدی محبوبیت خود را از دست دهند. آینده پرایوسی کوین‌ ها تا حد زیادی به رفتار حاکمیت‌ها بستگی خواهد داشت، اما مزایایی که این ارزهای دیجیتال دارند سبب شده است تا با وجود تمامی مشکلاتی که وجود دارد، بسیاری از کارشناسان آینده آن را روشن بدانند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.