عرضه اولیه سکه یا (ICO) چیست؟

 عرضه اولیه سکه یا (ICO) چیست؟

عرضه اولیه سکه یا Initial Coin Offering (ICO) یک روش جمع‌آوری سرمایه است که در آن یک شرکت یا پروژه استارتاپی از طریق فروش توکن‌های دیجیتال یا سکه‌های رمزنگاری شده به عموم عرضه می‌کند. در اصطلاحات مرسوم، این توکن‌ها معمولاً به عنوان "سکه" یا "توکن" مشهور هستند.

در یک ICO، تیم پروژه یا استارتاپ یک سند مبنی بر توصیف پروژه خود و جزئیات فنی را منتشر می‌کند. سپس، افراد علاقه‌مند می‌توانند توکن‌های دیجیتال را با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیتکوین یا اتریوم خریداری کنند. توکن‌های خریداری شده معمولاً به عنوان سهم یا بهره‌مندی در پروژه در نظر گرفته می‌شوند.

هدف اصلی یک ICO جمع‌آوری سرمایه برای توسعه و رشد پروژه است. با استفاده از این روش، تیم پروژه می‌تواند سرمایه لازم برای تحقق رؤیا و توسعه فناوری موردنظر خود را جمع‌آوری کند. همچنین، افرادی که توکن‌ها را خریداری می‌کنند، می‌توانند در صورت موفقیت پروژه، سود قابل توجهی به دست آورند.

مهم است بدانید که ICOها به عنوان یک روش جدید در جمع‌آوری سرمایه به توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. با این حال، باید توجه داشت که این بازار هنوز در مراحل اولیه خود است و همراه با ریسک‌هایی همچون نقض امنیتی، عدم شفافیت و تقلب می‌باشد. در نتیجه، قبل از شرکت در یک ICO، بهتر است مطالعه کافی را انجام داده و از امنیت و قانونی بودن پروژه مطمئن شوید.

عرضه اولیه ارز دیجیتال از آن دست از اصطلاحات مهمی است که نه فقط برای اطلاعات عمومی، بلکه برای شناخت یک روش سرمایه‌گذاری جذاب باید درباره آن بدانیم. عرضه اولیه سکه به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن تیم توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال برای اولین بار آن را در معرض فروش قرار می‌دهد. البته سازوکار مختلفی برای این منظور به کار گرفته شده و به جهت رشدهای انفجاری توکن‌های تازه‌وارد به بازار، خرید آن‌ها بسیار جذاب و پرسود خواهد بود.

ICO چیست؟

در اولین قدم باید بدانید که ICO چیست و چگونه کار میکند؟ عرضه اولیه ارز دیجیتال بهترین روش برای جمع‌آوری سرمایه توسط شرکت‌ها و تیم‌هایی است که به دنبال عرضه توکن خود به بازار ارز دیجیتال و البته توسعه خدمات و پلتفرم‌ مورد نظر خود هستند. مثلا فرض کنید که شما ارز دیجیتالی را در شبکه بلاکچین اتریوم تعریف کرده و حالا به دنبال معرفی آن به بازار هستید. مسلما برای اینکه در نهایت کیفیت ارز دیجیتال شما بالا باشد، لازم است تا پلتفرمی برای آن تعریف و اهداف خاصی را نیز به آن نسبت دهید. البته این مهم تنها با داشتن سرمایه اولیه مناسب و در کنار آن تیمی با دانش بالا در این زمینه امکان‌پذیر است.

برای رسیدن به سرمایه اولیه می‌توانید بخشی از توکن‌های خود را در اختیار سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال و یا شرکت‌های فعال در این بازار قرار داده و از سرمایه جمع‌آوری شده اهداف خود را دنبال کنید. برای این منظور باید سازوکاری در نظر گرفته و در یک برنامه زمانی مشخص و در پلتفرم‌های موجود، توکن‌های خود را عرضه کنید. این عرضه با عنوان عرضه اولیه ارز دیجیتال یا ICO شناخته می‌شود.

چند نکته مهم درباره ICO که حتما باید بدانید:

  • ICO می‌تواند برگ برنده‌ای هم برای خریداران و هم برای شرکت‌ها و افراد برگزارکننده آن برای رسیدن به درآمد جذاب باشد. عرضه اولیه پدیده‌ای مختص بازار ارز دیجیتال نیست و قبلا در سایر بازارهای مالی از جمله بورس نیز از روش‌های متفاوتی برای آن استفاده شده است.
  • در طول تاریخچه بازار کریپتوکارنسی ICOهای بسیار جذابی با سوددهی بالا را شاهد بوده‌ایم که سود خوبی را برای شرکت‌کنندگان به دنبال داشته‌اند.
  • درصد قابل توجهی از ICOها کلاهبرداری هستند و خبری از سوددهی در آن‌ها نخواهد بود.
  • برای شرکت در عرضه اولیه ارز دیجیتال لازم است تا حتما با کیف پول‌ها و صرافی‌ها آشنا باشید. امکان شرکت در این فرایند معمولا با استفاده از خدمات صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز و یا کیف پول‌ها وجود خواهد داشت.
  • برای شرکت در عرضه اولیه معمولا نیاز است تا ارز دیجیتال معتبری که از سوی تیم برگزارکننده ICO اعلام می‌شود را خریداری و هزینه‌های خرید توکن‌های خود را با آن بپردازید.
  • نمونه‌های غیرقانونی و کلاهبرداری زیادی از این فرایند در سایت‌ها معرفی می‌شود که اگر مراقب نباشید، سرمایه‌های خود را در آن‌ها از دست خواهید داد.

انواع ICO چیست؟

  • ICO خصوصی که در آن تعداد محدودی از سرمایه‌گذارن می‌توانند شرکت داشته باشند. معمولا این سرمایه‌گذاران از میان شرکت‌ها و موسسات مالی معتبر انتخاب می‌شود تا بتوانند حداقل سرمایه لازم برای توسعه پروژه را تامین کنند.
  • ICO عمومی که محدودیتی از بابت شرکت در آن وجود نداشته و عموم افراد می‌توانند در آن شرکت نماین

ICO در بازار ارز دیجیتال

ICO (Initial Coin Offering) یک روش جمع‌آوری سرمایه است که در بازار ارز دیجیتال به کار می‌رود. در یک ICO، یک پروژه یا شرکت جدید ارز دیجیتال خود را به عنوان یک توکن (Token) به فروش می‌رساند تا سرمایه جمع‌آوری کند و از طریق آن سرمایه‌گذاری در پروژه را انجام دهد.

در فرایند ICO، توکن‌هایی به عنوان واحدهای دیجیتالی ارزشمند منتشر می‌شوند که می‌توانند در آینده توسط سرمایه‌گذاران برای استفاده در پلتفرم یا خدمات مرتبط با پروژه مورد استفاده قرار گیرند. این توکن‌ها معمولاً بر پایه استانداردهایی مانند ERC-20 (برای پلتفرم Ethereum) یا BEP-20 (برای پلتفرم Binance Smart Chain) صادر می‌شوند.

مزیت اصلی ICO برای توسعه دهندگان پروژه‌ها، جمع‌آوری سرمایه بدون نیاز به ارائه سهام شرکت است. در عوض، آن‌ها توکن‌ها را به سرمایه‌گذاران عرضه می‌کنند و در صورت موفقیت پروژه، ارزش توکن‌ها می‌تواند افزایش یابد.

اما باید توجه داشت که ICO‌ها همراه با ریسک‌های قابل توجهی نیز هستند. بخشی از این ریسک‌ها عبارت‌اند از:

  1. عدم تنظیمات قانونی: در بسیاری از کشورها، قوانین و مقررات مربوط به ICO هنوز واضح نیستند و این ممکن است به مشکلات حقوقی و نظارتی منجر شود.

  2. عدم تأمین: بسیاری از ICO‌ها در مرحله اولیه هستند و هنوز به مراحل توسعه و اجرای واقعی نرسیده‌اند. این می‌تواند به خطر افتادن سرمایه سرمایه‌گذاران منجر شود.

  3. عدم شفافیت: در برخی موارد، اطلاعات کافی در مورد توکن و پروژه قبل از سرمایه‌گذاری در دسترس نیست و این ممکن است به مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران منجر شود.

  4. ریسک امنیتی: هکرها می‌توانند تلاش کنند تا در ICO‌ها نفوذ کرده و از سرمایه‌گذاران سو استفاده کنند.

بنابراین، قبل از شرکت در یک ICO، سرمایه‌گذاران باید تحقیقات کافی انجام دداده و ریسک‌های مربوطه را به خوبی در نظر بگیرند. همچنین، نباید فراموش کنید که عملیات بازار ارز دیجیتال پر از نوسانات است و ارزش توکن‌ها ممکن است به طور قابل توجهی تغییر کند.

من در اینجا با کوتاه شدن داده‌ها تا سال 2021 آموزش دیده‌ام، لذا اگر تغییرات اخیری در بازار ارز دیجیتال و روند ICO رخ داده است، احتمالاً اطلاعات جدیدی در این زمینه نداشته باشم. پیشنهاد می‌کنم قبل از هر تصمیم سرمایه‌گذاری، از منابع معتبر و به‌روز استفاده کنید و نظر خبرگان را دریافت کنید.

نمونه ICOهای ناموفق بسیار زیادی در بازار وجود دارد که پیدا کردن لیستی از آن‌ها خیلی ساده است. از این رو تصمیم گرفتیم تا برخی از موفق‌ترین پروژه‌های ICO را در این ‌بخش معرفی کنیم. ارزهای دیجیتال جذابی در این لیست قرار دارند.

  • اتریوم: عرضه اولیه اتریوم در سال ۲۰۱۴ یکی از هیجان‌انگیزترین عرضه اولیه‌ها بود که در نهایت سرمایه اولیه ۱۸,۴ میلیون دلاری را برای تیم توسعه‌دهنده دومین ارز دیجیتال برتر جهان رقم زد.
  • کاردانو: در ژانویه ۲۰۱۷ عرضه اولیه کاردانو سرمایه اولیه ۶۲,۲ میلیون دلاری را برای آن رقم زد و در همان پله اول کاردانو را به جمع ۵ ارز دیجیتال برتر جهان فرستاد.
  • تزوس: در جولای ۲۰۱۷ ارز دیجیتال تزوس در یک عرضه اولیه، سرمایه ۲۳۲ میلیون دلاری را جمع‌آوری کرد. البته این پروژه هم با چالش‌هایی روبرو شده و حتی کار به شکایت هم رسید و در نهایت تزوس به توافق ۲۵ میلیون دلاری با سرمایه‌گذاران رسید.

در لیست پروژه‌های ICO شکست‌خورده هم می‌توانیم به دراگون کوین اشاره داشته باشید. در مارس ۲۰۱۸ این ارز در یک عرضه اولیه، موفق به جمع‌آوری ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه شد. سرمایه همه کاربران در این پروژه نیست و نابود شد و در کمتر از سه سال ارزش بازار دراگون کوین به زیر ۱ میلیون دلار رسید.

چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم؟

برای خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال بایستی در زمان مشخص شده از سوی تیم پروژه فرایند مشخصی را طی کرده و در نهایت با پرداخت هزینه خرید، سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید. البته مهم‌ترین قدم برای خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال شناخت بهترین پروژه‌ها و گزینه‌های معتبر خواهد بود که در این باره در ادامه نکات مهمی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

برای اطلاع از زمان برگزاری ICO و یا عرضه اولیه‌های جدید ارائه شده در بازار ارز دیجیتال می‌توانید از خدمات سایت‌های مختلفی استفاده کنید. سایت معتبر و شناخته شده کوین‌مارکت‌کپ را می‌توان بهترین گزینه برای این منظور در نظر گرفت. البته باید اشاره کرد که هر پروژه‌ای که در این سایت معرفی شده باشد، تضمین کننده اعتبار آن نیست.

نحوه تشخیص بهترین ICO چیست؟

اما نحوه تشخیص بهترین ICO چیست و چگونه می‌توانیم در میان تعداد بالای عرضه اولیه ارز دیجیتال دست روی گزینه‌های معتبر بگذاریم؟ برای این منظور نیاز است تا به چند سوال پاسخ دهید:

  • آیا تیم توسعه‌دهنده کاملا پاسخگو هستند و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر است؟
  • در وایت پیپر چه اهدافی برای پروژه تعریف شده است؟ آیا فقط چند هدف ساده در آن در نظر گرفته شده یا تمام کاربردها و اهداف پروژه به صورت حرفه‌ای تبیین شده است؟
  • شفافیت بالا و ۱۰۰ درصدی می‌تواند یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها برای چنین پروژه‌هایی باشد.
  • شرایط و ضوابط قانونی ICO را مرور کنید.
  • چه شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی در پروژه شریک شده‌اند؟
  • آیا پلتفرم معتبری مانند یک صرافی متمرکز مشهور به عنوان پلتفرم عرضه اولیه ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است؟
  • سری به وبسایت پروژه زده و کمی درباره آن مطالعه کنید.
  • کمپین‌های تبلیغاتی پروژه را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.