معرفی استیبل کوین GHO در شبکه آوی Aave

معرفی استیبل کوین GHO در شبکه آوی Aave

پروتکل Aave اخیراً یک رأی گیری را برای استیبل کوین جدید خود ارائه کرده است. استیبل کوین GHO یک ارز دیجیتال متناسب با دلار آمریکا است

که مالکیت و مدیریت آن از طریق انجمن Aave خواهد بود. کاربران در ماه‌های آینده به این پیشنهاد رأی خواهند داد. با توجه به اینکه صنعت بلاک چین به دنبال شکست یک استیبل کوین بزرگ یعنی Terra’s UST در رکود قرار دارد، مهم است که دریابیم GHO با سایر استیبل کوین‌ها چه تفاوتی دارد.

GHO چیست؟

استیبل کوین GHO یک استیبل کوین غیرمتمرکز و چند جانبه است که به دلار آمریکا متصل شده است. این توسط شرکت‌های Aave (تیم پشت پروتکل Aave) در اوایل ژوئیه 2022 پیشنهاد شد و توسط Aave DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) از طریق رای‌گیری Snapshot تایید شد.

استیبل کوین جدید توسط مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال منتخب توسط کاربر پشتیبانی می‌شود و – مهمتر از همه – به جای یک نهاد واحد، متعلق به جامعه Aave و اداره می‌شود. این عدم تمرکز جایی است که به طور قابل توجهی با سایر استیبل کوین‌های در گردش متفاوت است. شرکت‌های Aave استیبل کوین جدید را برای افزایش پذیرش استیبل کوین با تزریق نقدینگی و ثبات بیشتر به فضای رو به رشد DeFi معرفی کردند.

Aave DAO تمام سود حاصل از وام‌دهی GHO را به دست می‌آورد و درآمد اضافی برای آنها فراهم می‌کند. Aave که از فروپاشی اخیر Terra و تأثیر آن بر بازار استیبل کوین نگران نیست، روی یک تغییر بازی با استیبل کوین GHO شرط بندی می کند.

پروتکل آوه چیست؟

Aave یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که وام‌دهی همتا به همتا و استقراض ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌های متناسب با ارزش دلار را تسهیل می‌کند. Aave در ابتدا به عنوان ETHLend راه اندازی شد. این پروژه به دلیل داشتن توانایی در ارائه سود در طیف گسترده‌ای از سپرده‌های رمزنگاری، به محبوبیت رسید.

این پلتفرم همچنین وام‌های استیبل کوین با وثیقه رمزنگاری شده را بدون هیچ گونه بررسی اعتباری یا هویتی صادر می‌کرد. به همین دلیل، به سرعت به عنوان دومین پلتفرم بزرگ وام دهی DeFi به شهرت رسید.

پلتفرم Aave تحت مالکیت و اداره Aave DAO است. Aave DAO یک تشکل جهانی از دارندگان توکن‌های Aave است که به پیشنهادات برای تعیین جهت حرکت و آینده پروتکل رأی می‌دهند. بنابراین مانند یک بانک غیرمتمرکز عمل می‌کند که به صورت دموکراسی و توسط سهامداران اداره می‌شود.

با توجه به حاکمیت Aave، این پیشنهاد به زودی به رأی گذاشته خواهد شد تا مشخص شود آیا جامعه Aave می‌خواهد با توسعه GHO پیش برود یا خیر. در صورت موفقیت، استیبل کوین GHO توسط سپرده‌های ارز دیجیتال کاربران در پروتکل Aave پشتیبانی می‌شود. در ابتدا، GHO فقط روی شبکه اتریوم، شبکه محبوب NFT ها و زادگاه DeFi در دسترس خواهد بود. پس از توسعه سیستم، جامعه به گسترش آن به دیگر بلاک چین‌ها و شبکه‌های ” لایه ۲” رأی خواهد داد. در این صورت هزینه‌های گس بسیار کاهش می‌یابند و پروژه پذیرش بسیار بیشتری پیدا می‌کند.

مزیت وجود استیبل کوین GHO چیست؟

مزایای زیادی برای ایجاد استیبل کوین با پشتوانه رمزنگاری توسط پروتکل Aave وجود دارد. مهم‌ترین آن‌ها توانایی Aave DAO برای مدیریت سیاست پولی توکن است. این مدیریت به طور خاص مربوط به میزان کل استیل کوین GHO که می‌توان قرض کرد، صادر کنندگان این توکن و نرخ بهره برای وام گرفتن استیبل کوین GHO است.

گزینه وام گرفتن GHO انتخاب بیشتری را برای وام گیرندگان فراهم می‌کند و با حذف تقاضای استقراض از استخرهای استیبل کوین، ثبات را در طول دوره‌هایی که نوسانات بالا است بهبود می‌بخشد. بنابراین از یک بانک فرضی از بحران نقدینگی احتمالی آینده جلوگیری می‌کند.

GHO چگونه کار می‌کند؟

استیبل کوین GHO زمانی ایجاد یا ضرب می‌شود که یک کاربر (یا وام گیرنده) وثیقه را در نسبت مشخصی قرار دهد. هنگامی که کاربر وام را بازپرداخت می‌کند، پروتکل، GHO برگشتی را می‌سوزاند. سود حاصل از دارایی قرض گرفته شده به خزانه DAO می‌رود. دارایی‌های کریپتو که به عنوان وثیقه استفاده می‌شوند، بازدهی را برای وام‌گیرنده ایجاد می‌کنند.

برخلاف استیبل کوین‌های دارای پشتوانه الگوریتمی محض – مانند UST، که از یک مکانیسم تثبیت‌کننده پیچیده برای سوزاندن و استخراج سکه LUNA برای حفظ ارزش دلاری خود استفاده می‌کند، GHO استفاده از «تسهیل‌کننده‌هایی» را پیشنهاد می‌کند که می‌توانند توکن‌های GHO را براساس هنوز به مکانیسم‌های فاش شدن تسهیل کننده می‌تواند یک پروتکل یا یک نهاد باشد و توسط Aave DAO تایید شده است. برای کنترل، حکومت Aave یک “سطل” – حداکثر GHO که یک تسهیل کننده خاص می‌تواند ایجاد کند – برای هر تسهیل کننده تصویب خواهد کرد.

ویژگی‌های GHO

با توجه به گسترش استیبل کوین ها در فضای کریپتو، ممکن است تعجب کنید که آیا راه اندازی دیگری وجود دارد یا خیر. استیبل کوین پیشنهادی GHO فقط یک استیبل کوین دیگر نیست. Aave قصد دارد با معرفی GHO سرعت را برای استیبل کوین های غیرمتمرکز و دارای پشتوانه رمزنگاری تنظیم کند. برخی از ویژگی های تعیین کننده آن عبارتند از:

ضرب براساس موقعیت استیبل کوین GHO دارای ویژگی های مشابه با استیبل کوین محبوب DAI (ایجاد شده توسط MakerDAO) است. هر دو توکن غیرمتمرکز هستند و از وثیقه‌گذاری بیش از حد برای حفظ ارزش خود با دلار آمریکا استفاده می‌کنند. با این حال، GHO دارای مزیت متمایز استفاده از ضراب زنی مبتنی‌بر موقعیت به جای ضراب زنی خاص طاق وثیقه مورد استفاده توسط DAI است. ضرب براساس موقعیت، مدیریت موقعیت یکپارچه‌تر و منصفانه‌تری را نسبت به ضرب‌کاری مخصوص پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان بهینه‌سازی بهتر گاز یا همان کارمزد را فراهم می‌کند.

بیش از حد وثیقه با دارایی‌های رمزنگاری متعدد استیبل کوین GHO توسط طیف متنوعی از ارزهای رمزپایه پذیرفته شده در پلتفرم Aave و انتخاب کاربران پشتیبانی می‌شود. برای برش GHO، کاربران باید ارزش دارایی‌های رمزنگاری شده بالاتری نسبت به GHO در نسبت خاصی سپرده‌گذاری کنند. از این سیستم تحت عنوان وثیقه اضافی یاد می‌شود. وثیقه بیش از حد تضمین می‌کند که خطر از دست دادن GHO به دلار آمریکا به حداقل می‌رسد.

ادغام Aave-GHO در پیشنهاد GHO برنامه‌هایی برای ادغام GHO با اکوسیستم Aave با راه‌اندازی یک GHO “aToken” و یک نشانه بدهی GHO گنجانده شده است. این سیستم از مکانیزمی مشابه سایر دارایی‌های موجود در پلتفرم Aave استفاده می‌کند. ادغام Aave-GHO باعث رشد GHO در شبکه اتریوم خواهد شد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.