بیت‌کوین کور چیست؟

 بیت‌کوین کور چیست؟

ارز بیت کور در واقع یک کوین قابل استخراج است که به عنوان پاداش به اشخاص نگهدارنده شبکه آن کوین ها تعلق می‌گیرند. استفاده از این برنامه‌ به بلاک‌چین بیت‌کوین کمک می‌کند تا کاملاً غیرمتمرکز بماند و این بلاک‌چین

از بلاک‌چین‌ انشعاب‌های دیگر (Hardfork) بیت‌کوین متمایز شوند؛ برای مثال بیت‌کوین کش و بیت‌کوین گلد دو انشعاب سخت از بیت‌کوین می‌باشند. لازم به ذکر است که فول‌ نودهای شبکه‌ی بیت‌کوین از این برنامه استفاده می‌کنند.

روز‌به‌روز به هاردفورک‌های (انشعاب سخت) بیت‌کوین اضافه می‌شود؛ بسیاری از این فورک‌ها شبکه‌ای بسیار شبیه بیت‌کوین دارند ولی ممکن است در پارامتر‌های جزئی با بیت‌کوین تفاوت داشته باشند که همین امر سبب شود این‌ ارز‌ها درواقع بیت‌کوین نباشند!

از آنجایی که همه‌ی این هاردفورک‌ها منشا جدا شدنشان شبکه‌ی بیت‌کوین اصلی است که این شبکه در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاماتو راه‌اندازی شد. برای همین برنامه‌ی Bitcoin Core کمک می‌کند تا بلاک‌های بلاک‌چین اصلی از سایر بلاک‌ها تشخیص داده شود. افراد زیادی در دنیای ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند و به احتمال زیاد با واژه بیت کوین کور غریبه هستند. اکثر افرادی که با این واژه مواجه می‌شوند، آن را با خود مفهوم ارز دیجیتال بیت کوین یا شبکه بلاک چین بیت کوین یکی می‌دانند؛ اما حقیقت چیز دیگری است و بیت کوین کور با بیت کوین و ارز دیجیتال بیت کوین متفاوت است.

بیت کوین کور برنامه‌ای است که بلاک‌هایی با تراکنش‌های تایید شده را با دیگر بلاک‌ها تشخیص می‌دهد. بیت کوین کور یکی از مفاهیم دنیای بیت کوین است که به طور واقعی وجود دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید. شاید این ادعاها شما را گمراه کنند، در اکوسیستم بیت کوین، دو عبارت اصلی وجود دارد که همه آنها شامل بیت کوین هستند. شناسایی این دو از هم در زبان انگلیسی راحت‌تر است؛ چراکه می‌توان آنها را با بزرگ یا کوچک بودن حروفشان تشخیص داد. زمانی که از بیت کوین با حرف B بزرگ حرف می‌زنیم، منظورمان همان نرم افزار بلاک چین و سازمان بیت کوین است؛ اما وقتی حرف bitcoin با b کوچک میان باشد، منظور ارز دیجیتال و کوین بیت کوین است.

نرم افزار و ارز دیجیتال بیت کوین هر دو در دهه 2000 میلادی عرضه شده‌اند. با وجود این که ارز دیجیتال بیت کوین همچنان پایدار مانده، اما نرم افزار بلاک چین بیت کوین دچار تغییراتی شده است.

پروتکل شبکه بیت کوین در سال 2008 منتشر شد که با نام Bitcoin 1.0 شناخته می‌شود و در سال 2009 به کار گرفته شد. در سال‌های بعد، برنامه نویسان و توسعه دهندگان زیادی در پروژه بیت کوین مشترک شدند. برای این که کاربران در تشخیص سازمان بیت کوین و نرم افزار بلاک چین بیت کوین راحت‌تر باشند، توسعه دهنده ارشد بیت کوین، گوین اندرسون قبول کرد نام دیگری برای نرم افزار بلاک چین بیت کوین انتخاب کند و به این ترتیب، نرم افزار هسته بلاک چین بیت کوین، بیت کوین کور نام گرفت. به دلیل پیچیده بودن دنیای بلاک چین و بیت کوین، اکثر افراد تصور می‌کنند که بیت کوین کور وجود ندارد و برای کلاه بردای ایجاد شده است. بیت کوین کور به طور واقعی وجود دارد و همه کاربران می‌توانند آن را درون سیستم شخصی خود داشته و از آن استفاده کنند.

نحوه اجرای بیت کوین کور

بیت کوین کور یک نرم افزار سمت کاربر است که روی پروتکل بلاک چین بیت کوین اجرا می‌شود. استفاده از بیت کوین کور برای معامله در دنیای بیت کوین اجباری نیست، هرچند می‌توان از آن برای چنین منظور استفاده کنید. برای ارسال و دریافت بیت کوین با برنامه بیت کوین کور، بخشی یکپارچه با خود نرم افزار تعبیه شده تا کاربران به راحتی از آن استفاد کنند.

با دانلود و نصب بیت کوین کور، تمامی ویژگی‌های بلاک چین بیت کوین روی سیستم شما بارگزاری و پیاده سازی خواهد شد. به همین خاطر به یکی از نودها و گره‌های اصلی بلاک چین بیت کوین تبدیل می‌شوید.

کاربران با شنیدن این کاربرد، فکر می‌کنند بیت کوین کور بهترین نرم افزار برای استفاده به عنوان کیف پول است. البته اگر امکانات این کار را داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده از بیت کوین کور دشواری‌های خود را دارد و پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام ندهید. برنامه بیت کوین کور، حجمی در حدود 400 گیگابایت دارد. اشتباه نکنید، 400 مگابایت نه، 400 گیگابایت. این مقدار از حجم برای یک برنامه بسیار زیاد است و در صورتی که حافظه خالی زیادی روی سیستم شخصی دارید می‌توانید این برنامه را دانلود و نصب کنید.

در وهله دوم، نیاز است تا کیف پول خود را شبکه هماهنگ سازی کنید که زمان زیادی برای این کار نیاز است. برای هماهنگ سازی کیف پول و شبکه بیت کوین، حداقل دو روز زمان نیاز خواهید داشت. البته خبر خوب این است که برای هماهنگ سازی، تنها یک بار انجام این فرایند کافی بوده و در دفعات بعدی به راحتی می‌توانید تراکنش‌های خود را انجام دهید. هر چند نیاز است که هر ماه یک بار، آپدیتی با حجم‌های 5 الی 10 گیگابایتی بکنید.

بیت کوین کور و کنترل بیت کوین

بیت کوین کور یک برنامه اپن سورس یا متن باز است. هر فردی می‌تواند به کدهای هسته آن دسترسی داشته باشد. وقتی به نود یا گره بیت کوین شناخته شدید، می‌توانید از هر نسخه بیت کوینی که دوست دارید، استفاده کنید.

بلاک چین بیت کوین نیز از تعداد زیادی گره یا نود تشکیل شده است. این نودها می‌توانند از نسخه دلخواه بیت کوین استفاده کنند و هیچ اجباری برای استفاده از آخرین ورژن بیت کوین نیست.

همان‌طور که گفتیم، توسعه دهندگان متعددی روی بیت کوین کار می‌کنند. زمانی که آپدیت جدیدی برای بلاک چین بیت کوین منتشر شود، کاربران آزادند که آن را دریافت کنند یا نه. در صورتی که آپدیت عرضه شده توسط تعداد زیادی از کاربران پس زده شود، عده کمی آن را دریافت کنند، بروزرسانی ارسال شده نادیده گرفته می‌شود. ویژگی غیرمتمرکز بودن بیت کوین در هسته و نرم افزار خود نیز دیده می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که برای اتصال به بلاک چین بیت کوین و پیاده سازی آن، نرم افزارهای مختلفی وجود دارد و ناچار به استفاده از بیت کوین کور نیستید. نرم افزارهای مختلف که بیت کوین را برای کاربران پیاده سازی می‌کنند، هیچ اختلالی در هماهنگی شبکه بیت کوین به وجود نمی‌آورند که به دلیل یکسان بودن بلاک چین بیت کوین است.

تاریخچه‌ی Bitcoin Core

این برنامه در ابتدا تحت نام Bitcoin-Qt توسط ولادمیر ون‌دِرلان (Wladimir van der Laan) با رجوع به کد منبعی که ساتوشی ناکاماتو در اینترنت منتشر کرد، نوشته شد.

امکانات بیت‌کوین کور

  • مهمترین علت استفاده از این برنامه به این دلیل است که محبوب‌ترین برنامه برای اجرای یکفول نود (Full Node) می‌باشد. (برای فول‌ نودها این امکان را فراهم می‌کند تا قوانین بیت‌کوین را دنبال کنند)
  • رابط کاربری RPC (کنترل از راه دور) به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که با برنامه راحت ارتباط برقرار کنند.
  • دارای رابط کاربر‌پسند است که به کاربران عادی هم اجازه می‌دهد تا برای تایید اعتبار تراکنش‌ها از این برنامه استفاده کنند.
  • سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف همچون لینوکس، ویندوز و مکینتاش و…
  • دارای تمام قابلیت‌های wxWidgets
  • قبل از هرگونه تراکنش از کاربر تاییدیه می‌خواهد.
  • خروجی تراکنش‌ها به شکل فایل CSV (مقادیر جداشده با کاما)
  • دارای لیست تراکنش‌ها با آیکون وضعیت به‌صورت Real Time (زنده)
  • نوار وضعیت پیشرفت تاییدیه دانلود بلاک
  • و همچنین دارای زبان‌های مختلف همچون آلمانی، چینی و…
  • انتخاب رابط کاربری مختلف
  • استفاده از واحد‌های مختلف برای تقسیم کردن بیت‌کوین مانند میلی، میکرو و… بیت کوین کور یک نرم‌افزار است؛ اما شبکه بیت کوین (Bitcoin) همان‌ طور که از نامش پیداست، یک شبکه است. صرفاً برای یادآوری می‌گوییم که کلمه بیت کوین (که در انگیسی به شکل bitcoin نوشته می‌شود) هم به همان ارز دیجیتال بیت کوین هم اشاره دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.