پاداش بلاک (Block Reward) چیست و چگونه به‌دست می‌آید؟

 پاداش بلاک (Block Reward) چیست و چگونه به‌دست می‌آید؟

پاداش بلاک (Block Reward) در‌واقع فرایند و نتیجه استخراج ارز‌های دیجیتال مختلف است. البته سازوکارهای مختلفی برای ارز‌های مختلف در بلاکچین‌ها وجود دارد که درباره آن‌ها باید مطالعه کنید.

بلاک چین امانت دار دارایی ها

رمز ارز ها سیستم مالی نامتمرکز اند. که با ورودشان به دنیای مالی هدف اصلی تمرکز زدایی و حذف واسطه های بانکی را تحقق دادند. تا کنون سیستم های مالی متمرکز با وجود افراد و تسلط بانک ها بر دارایی ها اعتماد سازی را و یا به بیانی دیگر امنیت مالی را فراهم میکردند.البته در کنار مزایایی که به همراه داشت. این تسلط بر دارایی اتفاقاتی نظیر اختلاس و چالش های عملیات بانکی مانند بهره های زیاد از وام های بانکی و… که هریک نوعی سرقت دارایی از سمت بانک ها حساب میشود را رقم میزد. ارز های دیجیتال فرایند امنیت را به دست بلاک چین سپردند. و با این تکنولوژی وابستگی نظام مالی به تسلط نهاد ها بر دارایی ها را از بین بردند.

بلاک چین این کار را در الگوریتم اثبات کار به ماینر ها محول کرده و در الگوریتم اثبات سهام با مشارکت در سهام گذاری ها به انجام رسانده است. پاداش بلاک در پلتفرم اجرایی بلاک چین به سبب انجام مشارکت کاربران برای اعتبار سنجی در نظر گرفته شده است. سیستم وجود پاداش کمک زیادی به وجود و تامین امنیت ارز‌های دیجیتال می‌کند که در قسمت‌های بعد درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد. البته بلاکچین‌ ارز‌های دیجیتال مختلف سازوکارهای متفاوتی دارند. شما باید درباره نحوه دریافت پاداش و کسب آن مطالعه کنید.

پاداش بلاک چه تفاوتی با کارمزد شبکه دارد؟

پاداش بلاک با کارمزد شبکه تفاوت دارد. کارمزد ها نرخ ثابتی دارد که در واقع مزد هر ماینر برای انجام فعالیت های مشارکتی او در فرایند استخراج است. ماینر ها این هزینه را به حالت ثابت در ازای فعالیت های استخراج دریافت میکنند.

مثلا کاربران شبکه که درون پلتفرم خرید و فروش انجام میدهند. مبلغی از معامله تحت عنوان کارمزد انجام از آن کم میشود. این دقیقا همان حق الزحمه ماینر ها است. اما پاداش این گونه نیست. و در ازای انجام فعالیت خاص به سبب تشویق ماینر ها است. که ممکن است به یک ماینر تعلق بگیرد و یا نگیرد.

پاداش بلاک در الگوریتم اثبات کار

در سیستم اثبات کار ماینر ها در ابتدا به استخراج ارز در شبکه میپردازند. پس از آن بایستی با درگیر کردن توان محاسباتی دستگاه های خود باید عملیات استخراج خود را به اثبات برسانند. این کار با حل معادلات ریاضی و پیدا کردن عدد نانس به انجام میرسد. و پاداش بلاک از سمت سیستم به ماینر ها تعلق میگیرد.

این بخش تا حد بالایی امنیت مالی شبکه را تامین میکند. هکر ها که درواقع دزدان دارایی های مجازی به حساب می آیند. آنان مانند ماهیگیران فعالی هستند که با رصد کردن باگ های درون شبکه عملیات مجرمانه خود را به انجام میرسانند. حل تابع ریاضی در این مدل سازوکار بلاک چین را از حملات مصون نگه داشته است.

چرا که این توابع با درگیر کردن توان دستگاه های استخراج به دست می آیند. و هکر ها برای انجام حملات سایبری برای شکستن شبکه مجبور به اشتراک گذاشتن نرخ توان قوی تری در سیستم هستند. که تا حد بالایی غیر ممکن است.

ارز های مطرح در دنیای کریپتوکارنسی هستند که با استفاده از الگوریتم اثبات کار تایید تراکنش ها را انجام میدهند. بیت کوین و اتریوم و مونرو و… از دسته این ارز ها هستند.

پاداش بلاک (Block Reward) ارز‌های دیجیتال

قدم اول درباره درک موضوع پاداش بلاک بررسی سیستم پاداش برای بلاکچین‌های مختلف است. ما در این قسمت بیتکوین را مثال می‌زنیم تا برای درک موارد بعدی، راه آسان‌تری را در پیش داشته باشید.

تعداد کوین‌های بیتکوین که قرار است وجود داشته باشند، محدود است. یکی از دلایلی که بیتکوین و بسیاری از ارز‌های دیجیتال را ارزشمند کرده است، تعداد محدود آن‌‎ها است. برای چاپ اسکناس ممکن است محدودیت‌های جدی و رسمی وجود نداشته باشد، اما تعداد بیتکوین‌های موجود نمی‌تواند از عدد مشخص نهایی آن فراتر رود.

موضوعات مهمی در دنیای ارز‌های دیجیتال و بلاکچین وجود دارد که یکی از آن‌ها پاداش بلاک (Block Reward) است. پاداش بلاک مونرو یا بیتکوین با روند مشخصی به کاربران تعلق می‌گیرد.

اگر در دنیای کسب پاداش ارز‌های دیجیتال تازه هستید، بهتر است درباره آن‌ها بخوانید و یکی از بهترین گزینه‌ها را برای ابتدای کار، در نظر بگیرید. استخراج بیتکوین با حل معادلات پیچیده ریاضی اتفاق می‌افتد که برای تولید بلاک‌ها نیاز است.

برای تولید بیتکوین‌های جدید باید محاسبات زیادی انجام شود که حاصل کار و فعالیت کامپیوتر‌ها و دستگاه‌های ماینینگ تولید بیتکوین‌های جدید خواهد بود که خودشان پاداش ماینر‌ها هستند. ماینینگ و استخراج ارز‌های دیجیتال فرایندی مفصل است و باید درباره هر‌یک از ارز‌های دیجیتال در زمان مشخص بررسی‌های زیادی روی آن‌ها انجام شود.

پاداش بلاک (Block Reward) بیتکوین

رقابت شدیدی بین دستگاه‌ها ماینر و استخراج‌کنندگان وجود دارد تا بتوانند بیتکوین‌های بیشتری استخراج کنند. برای به‌دست‌آوردن بیتکوین‌های جدید باید در حل مسائل پیچیده ریاضی سهیم شوید. این موضوع به شما پاداشی را می‌‎دهد که از همان بیتکوین‌های جدید است. البته بخشی از سهم دستگاه‌ها برای کمک برای تبادل‌ها است و آن‌ها نیز پاداشی را دریافت می‌‌کنند. پس چرخه استخراج برای ایجاد بلاک‌های جدید و تبادل‌ها لازم است.ماینر‌ها نیز پاداش معقولی را دریافت می‌کنند که کار را برای آن‌ها به‌صرفه می‌کند. پاداش هر بلاک بیتکوین، 6.25 واحد بیتکوین است. البته این عدد برای زمان حال است. تقریبا هر چهار سال یک‌بار این عدد نصف می‌شود یا بهتر است بگوییم برای به‌دست‌آوردن آن باید زمان و انرژی دوبرابر صرف کرد. این سیستم هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیتکوین نام دارد. از آن‌جا که تعداد توکن‌های نهایی بیتکوین محدود هستند، ارزش آن حفظ می‌شود.پاداش استخراج بیتکوین لزوما به یک ماینر تعلق نمی‌گیرد و ممکن است افراد با اشتراک و عضویت در استخر‌ها سعی کنند تا با شریک شدن در سود، قدرت و شانس حل خود را بیشتر کنند. در قسمت‌های بعد درباره این فرایند توضیحات بیشتر و دقیق‌تری را ارائه خواهیم داد.

پاداش بلاک (Block Reward) در ارزهای دیجیتال اثبات کار

اثبات کار یکی از معروف‌ترین گزینه‌هایی است که ارز‌های دیجیتال آن را مبنای خود قرار داده‌اند. اثبات کار یا همان ماینینگ در‌واقع روشی برای حفظ امنیت شبکه و جلوگیری از حملات سایبری و هک است. در شبکه‌هایی که مبنای کار آن‌ها، اثبات کار است، سیستم‌ها و ماینر‌های مختلف باید قدرت پردازش سخت‌افزار‌های خود را با شبکه به اشتراک بگذارند.

در‌واقع سیستم‌ها و سخت‌افزار‌ها کمک می‌کنند تا شبکه بتواند معادله‌های پیچیده ریاضی را حل کند. این معادله‌ها در‌واقع برای تولید بلاک‌های جدید و حل معادلاتی است که برای مبادله‌ها وجود دارند. سیستم‌ها به‌ازای کمک خود بیتکوین‌های جدید را به‌عنوان پاداش بلاک دریافت می‌کنند. پاداش بلاک بیتکوین از این روش، به دست می‌آید.

ماینر‌ها تاثیر زیادی در حفظ امنیت شبکه نیز دارند. اگر کسی بخواهد به شبکه نفوذ کرده و به آن حمله کند، باید قدرت بیشتری از مجموع قدرت پردازشگرها داشته باشد.این موضوع کار سختی است و تقریبا احتمال رخ‌دادن آن بسیار کم است و توجیه اقتصادی ندارد. پاداش بلاک اتریوم، بیتکوین، لایت کوین، کوین کش و بسیاری از ارز‌های دیجیتال از این روش به دست می‌آید.پس بهتر است درباره این روش و سازوکار انجام آن تحقیق کنید تا اطلاعات دقیقی درباره آن داشته باشید. البته فرایند هاوینگ و نصف شدن پاداش استخراج را نیز در نظر بگیرید. اگر از دستگاه‌های ماینر مخصوص برای استخراج استفاده می‌کنید، حتما درباره این‌که دستگاه شما قابلیت استخراج چه ارز‌هایی را دارد، تحقیق کنید.پاداش بلاک (Block Reward) مونرو نیز از روش اثبات کار یا همان ماینینگ به دست می‌آید.

پاداش بلاک (Block Reward) در ارزهای دیجیتال اثبات سهام

روش دیگری که از آن برای پاداش بلاک استفاده می‌شود، روش اثبات سهام است. در این روش شما نیازی به حل معادله‌ها با دستگاه‌ها ماینر ندارید. مکانیزم اثبات کار مشکلاتی داشت که برخی شبکه‌های بلاکچین و ارز‌های دیگر تصمیم به استفاده از روش دیگری با نام مکانیزم اثبات سهام گرفتند.در این روش شما نیازی به به‌کارگیری دستگاه‌های استخراج قوی ندارید. کافی است بخشی از سهام و ارز‌های خود را به شبکه اختصاص داده و از آن برای دریافت پاداش بلاک (Block Reward) استفاده کنید.بعد از این‌که کاربران دارایی‌های خود را به شبکه اختصاص می‌دهند، شبکه در فواصل زمانی خاص به‌صورت تصادفی به یکی از شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد که بتواند بلاک بعدی را اعتبار‌سنجی کند.

طبیعی و بدیهی است که فرد هرچه تعداد ارز‌های بیشتری را به شبکه اختصاص داده باشد، پاداش بیشتری را نیز دریافت می‌کند. این روش تاثیر خوبی در حفظ امنیت بلاکچین دارد. برای این‌که فردی بتواند روی شبکه تاثیر بگذارد و در آن خرابکاری انجام دهد، باید بیش از ۵۰ درصد واحد‌های یک ارز دیجیتال را به شبکه اختصاص داده باشد.معمولا با‌توجه‌به توزیع ارز‌های دیجیتال داشتن این حجم از ارز دیجیتال برای یک نفر کاری بعید است. حتی اگر فردی هم بیش از ۵۰ درصد تعداد ارز‌ها را داشته باشد و بخواهد سیستم را دچار مشکل کند، خود او است که تعداد زیادی از ارز‌ها را از دست می‌دهد و ضرر سنگینی را تجربه خواهد کرد.هر‌چه شما تعداد ارز‌های بیشتری را سهام‌گذار کرده باشید، شانس بیشتری برای تبدیل به یک اعتبارسنج برای بلاک بعدی خواهید داشت. شاید برای شما هم سوال باشد که چه ارز‌هایی از این روش برای پاداش بلاک (Block Reward) استفاده می‌کنند.پولکدات، استلار، بایننس کوین، کاردانو و تزوس برخی از ارز‌های دیجیتال معروف هستند که از این روش استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید شانس خود را برای کسب اعتبار و شرکت در این مورد امتحان کنید، کافی است تعدادی از این ارز‌های دیجیتال را بخرید و در فرایند آن شرکت کنید.البته بهتر است قبل از این کار مقالات و توضیحات سایت سیگما را بخوانید تا اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید. هر‌یک از ارز‌ها ممکن است فرایند و جزئیاتی داشته باشند که شما باید از همه آن‌ها اطلاع داشته باشید.در قسمت بعد درباره پاداش بلاک (Block Reward) مونرو و ارز‌های دیگر صحبت می‌کنیم که چه تفاوتی با کارمزد دارد. ادامه مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

تفاوت بین پاداش و کارمزد در استخراج ارزهای دیجیتال

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد، شما از دو طریق امکان دریافت ارز‌های دیجیتالی مانند بیتکوین را از شبکه و بدون خریدن دارید. یکی از آن‌ها پاداش بلاک اتریوم یا بیتکوین و دیگر ارز‌های دیجیتال از طریق پاداش حل معادلات است. روش دیگر دریافت کارمزد برای کمک به انجام معامله‌های بلاکچین است. اگر در شبکه‌های بلاکچین معامله انجام داده باشید، می‌دانید که هریک از طرفین معامله یعنی خریداران و فروشندگان باید مبلغی را به‌عنوان کارمزد پرداخت کنند. اگر‌چه این مبلغ کم است؛ ولی ارزش آن برای افرادی که به انجام آن‌ها کمک می‌کنند، می‌تواند زیاد باشد.اگر بخواهیم بیتکوین را مجدد برای توضیح ساده‌تر کارمزد، در نظر بگیریم باید شما را به خرید یا فروش آن ارجاع دهیم.

مزیت پاداش بلاک

پاداش بلاک درون پروتکل دو مزیت مهم برای شبکه دارد.

  • اول این که عاملی مشوق برای ماینر ها است. هم باعث کسب درآمد آن ها از شبکه است. و هم باعث بالا رفتن امنیت پلتفرم مالی بیت کوین خواهد شد.
  • دومین مزیت باعث به گردش درآمدن بیت کوین هادر نظام مالی دیجیتال خواهدشد.

هاوینگ

همان طور که عنوان کردیم بیت کوین محدود است و زمانی که تمام 21 میلیون واحد استخراج شود تنها هزینه ای که ماینر ها به دست می آورند کارمزد های تراکنش ها است.

اولین استخراج بیت کوین در سال 2009 اتفاق افتاد و پاداش اضافه کردن هش به شبکه بلاک چین 50 بیت کوین بود. در نوامبر 2012 اولین هاوینگ بیت کوین اتفاق افتاد و پاداش استخراج را به 25 رساند. هاوینگ بعدی در جولای 2016 بودو POW بلاک چین به 12.5 رسید. آخرین هاوینگ Halving نیز در ماه می 2020 (اردیبهشت 1399) بود که پاداش استخراج را به 6.25 بیت کوین رساند.هاوینگ بعدی در تاریخ ماه می سال 2024 خواهد بود. با انجام هاوینگ 64ام، آخرین بیت کوین های موجود استخراج خواهند شد و بعد از آن درآمد ماینرها از طریق کارمزدهای تراکنش خواهد بود. پاداش بلاک انگیزه‌ای برای ماینر‌ها است و همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها وظایف خود را انجام دهند. در شبکه بیتکوین تامین امنیت و فرایند انجام معامله‌ها را همین ماینر‌ها انجام می‌دهند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.