ممپول (Mempool) در کریپتو چیست؟

 ممپول (Mempool) در کریپتو چیست؟

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به اندازه یک تراکنش دیجیتال معمولی ساده نیستند و ممپول‌ها Mempool بخش مهمی از این فرآیند را تشکیل می‌دهند. درک پویایی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ممکن است کمی دشوار باشد،

زیرا آن‌ها به روش یک تراکنش دیجیتال سنتی کار نمی‌کنند. تعدادی از عناصر در هر تراکنش ارز دیجیتال، از جمله یک ممپول Mempool، نقش دارند.درک اینکه Mempool چیست و چگونه کار می‌کند، کنترل بیشتری بر تراکنش‌های خود به شما می‌دهد. این نه تنها به معنای پرداخت کارمزد تراکنش منصفانه است، بلکه تضمین می‌کند که تراکنش‌های شما به موقع پردازش می‌شوند و بینشی در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید، در زمانی که این کار انجام نمی‌شود، می‌دهد.

ممپول Mempool چیست؟

ممپول Mempool به عنوان نوعی اتاق انتظار برای تراکنش‌های معلق ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. همانطور که قبلا گفته شد، تراکنش‌های کریپتو به طور همزمان انجام و نهایی نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها باید توسط شبکه نودهای بلاکچین تایید شوند تا پردازش شوند. این امر ممکن است زمان ببرد، بنابراین یک تراکنش معلق نیاز به جایی دارد که در انتظار تایید باشد. این “مکان” ممپول Mempool است.

تمام تراکنش‌های یک بلاکچین باید برای تایید وارد Mempool شوند. در داخل Mempool، یک نود می‌تواند اطلاعات مربوط به تراکنش‌های تایید نشده را ذخیره کند. بسته به سخت افزار مورد استفاده برای اجرای نود، اندازه ممپول آن می‌تواند متفاوت باشد. سخت‌افزارهای سطح بالا اغلب می‌توانند مقادیر بیشتری از داده‌ها را ذخیره کنند، در حالی که سخت‌افزارهای ابتدایی‌تر ظرفیت ذخیره سازی ممپول کمتری دارند.

هنگامی که یک شبکه تقاضای تراکنش بالایی دارد، ممپول‌ها مسدود می‌شوند و جای خود را به زمان تراکنش طولانی‌تر می‌دهند، همانطور که اغلب در بلاکچین‌هایی با مقیاس پذیری محدود مانند بیت کوین مشاهده می‌کنیم. شبکه‌هایی که به طور مداوم پشتیبان‌گیری می‌شوند نیز می‌توانند به طور کلی هزینه‌های بالاتری داشته باشند.

هنگامی که یک ممپول Mempool معین به ظرفیت ذخیره سازی خود می‌رسد، یک ماینر یا اعتبار دهنده شروع به اولویت‌بندی تراکنش‌هایی با بالاترین کارمزد می‌کند، زیرا انگیزه مالی آن‌ها در اینجاست. بنابراین، اگر کمترین کارمزد ممکن را برای تراکنش ارز دیجیتال خود انتخاب کنید، این احتمال وجود دارد که در نهایت مدت بیشتری منتظر بمانید تا تایید شود. برخی از معامله‌گران در بلاکچین بیت کوین استفاده از شتاب دهنده‌های تراکنش را انتخاب می‌کنند و امیدوارند زمان انتظار تراکنش‌هایشان در ممپول را کاهش دهند (اگرچه این یک راه حل تضمین‌شده نیست). در این سناریو، یک فرد یا تراکنش خود را مجددا پخش می‌کند تا به ماینرها یادآوری کند که هنوز معلق است یا هزینه‌ای را برای اولویت‌بندی تراکنش پرداخت می‌کند.

به محض اینکه یک تراکنش تایید می‌شود از Mempool خارج می‌شود و با یک تراکنش معلق دیگر جایگزین می‌شود. تراکنش‌هایی که حداقل کارمزد را برآورده نمی‌کنند، فوراً از ممپول Mempool حذف می‌شوند و پردازش نخواهند شد.

اما ممپول‌ها بدون انتقاد نمانده‌اند. برخی معتقدند که عنصر مالی مرتبط با ممپول‌ها مزیتی ناعادلانه برای کاربران ثروتمندتر ایجاد می‌کند. این مسئله در صنعت ماینینگ نیز دیده می‌شود، جایی که کسانی که ابزار سرمایه‌گذاری در سخت‌افزارهای گران‌تر را دارند، اغلب شانس بیشتری برای استخراج و دریافت پاداش دارند.

در یک شبکه بلاکچین کریپتو، ممپول‌ها Mempool بسیار ارزشمند هستند. بدون این پایگاه‌های داده، نودها نمی‌توانند تراکنش‌های معلق را مشاهده کنند و فرآیند استخراج یا اعتبارسنجی را بهتر سازماندهی کنند. اگرچه ممپول‌ها بدون مشکل نیستند، اما ستون فقرات مدل تراکنش‌های کریپتو را تشکیل می‌دهند.

Mempool به عنوان یک بلاکچین اولیه

مفهوم ممپول Mempool برای خود بلاکچین اساسی است. و تاریخچه ممپول تاریخچه بلاکچین است.ممپول Mempool یک جزء اصلی از نحوه انتقال تراکنش‌ها از کیف پول کاربر به تایید در یک بلاک توسط بلاکچین است.اما علیرغم اهمیت آن، ممپول Mempool در وایت پیپر هیچ زنجیره اصلی ذکر نشده است.ممپول Mempool اغلب نادیده گرفته می‌شود. اکنون که شما را در پس زمینه ممپول Mempool پر کرده‌ایم، بیایید با جزئیات بیشتری بررسی کنیم که چگونه بخشی از یک جریان تراکنش معمولی است. هر بلاکچین دارای تعداد نودهای متفاوتی است که بر تعداد ممپول‌های Mempool موجود تأثیر می‌گذارد. ممکن است متوجه شوید که برخی از ممپول‌ها Mempool به عنوان “ممپول Mempool خاص” یاد می‌کنند. در حالی که وقتی به یک ممپول خاص اشاره می‌کنیم، مشکلی ندارد، مهم است که به یاد داشته باشید که یک ممپول Mempool بزرگ در کل یک بلاکچین وجود ندارد. بلکه هر نود، ممپول Mempool مخصوص به خود را دارد. بنابراین، هر چه تعداد گره‌های یک شبکه بیشتر باشد، ممپول‌های Mempool بیشتری نیز وجود خواهد داشت.

ممپول Mempool چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که یک تراکنش را پخش می کنید، به نود یا نودهایی که به آن متصل است ارسال می‌شود. آن نودها تراکنش را بر اساس یک معیار تعیین شده تایید می‌کنند (یا رد می‌کنند)، برای مثال، از صحت امضا اطمینان می‌دهند که کوین‌ها به فروشنده تعلق دارند و خروجی‌ها از ورودی‌ها تجاوز نمی‌کنند. سپس، اگر همه چیز بررسی شود، نودهای این تراکنش را به تمام نودهای دیگری که به آن‌ها متصل هستند منتقل می‌کنند، و و به همین ترتیب، با هر نود که آن را به مخزن حافظه خود اضافه می‌کند و منتظر می‌ماند تا یک ماینر بیاید و انجام دهد.

  • نود تراکنش را بررسی و تایید می‌کند، آن را به Mempool خود اضافه می‌کند و برای همتایان خود پخش می‌کند.
  • هر نودی که تراکنش را دریافت می‌کند همین کار را انجام می‌دهد و تراکنش را در سراسر شبکه تکرار می‌کند.
  • برخی از این نودها، نودهای ماینینگ خواهند بود که تراکنش‌ها را به یک بلاک اضافه می‌کنند و سپس برای حل هش بلاک رقابت می‌کنند تا آن را به بلاکچین اضافه کنند.
  • هنگامی که یک ماینر موفق شد و بلاک تراکنش‌ها به زنجیره اضافه شد، بلاک جدید در سراسر شبکه پخش می‌شود.
  • تمام نودها بلاک جدید را دریافت می‌کنند و می‌توانند تراکنش‌های موجود را ببینند. اگر هر یک از آن تراکنش‌های استخراج شده را در Mempool خود ذخیره کرده باشند، حذف می‌شوند.

درک اندازه Mempool و تعداد معاملات

اندازه ممپول Mempool بر حسب بایت معیاری برای تخمین مدت زمان ازدحام است در حالی که نمودار تعداد تراکنش‌های ممپول نمایش واضحی از هجوم تراکنش‌هایی که باعث تراکم می‌شوند را ارائه می‌دهد. هر چه اندازه Mempool بزرگتر باشد معمولا به شبکه شلوغ‌تر تبدیل می‌شود که منجر به میانگین زمان تایید طولانی‌تر می‌شود و برای اضافه شدن تراکنش‌ها به بلاک هزینه‌های اولویت بیشتری لازم است. با این حال، اگر اندازه Mempool کاهش یابد، به این معنی است که یک نود یک بلاک معتبر جدید دریافت کرده است و در نهایت تراکنش‌های معلق موجود در بلاک را از Mempool حذف می‌کند.

به طور معمول، اندازه Mempool می‌تواند تغییر کند زیرا به تعداد تراکنش‌هایی که در حال انتقال هستند بستگی دارد. از آنجایی که هر نود بسته به قابلیت‌هایش برای ذخیره تراکنش‌های تایید نشده، تفسیر خاص خود را از تراکنش‌های معلق دارد، این نیز توضیح می‌دهد که چرا اندازه ممپول متفاوت است. اگر تعداد تراکنش‌های ممپول Mempool افزایش یابد، به این معنی است که تعداد کل تراکنش‌های تایید نشده در ممپول افزایش یافته است.

اگر ممپول Mempool وجود نداشت چه می‌شد؟

هر تراکنش باید قبل از اضافه شدن به بلاکچین از طریق Mempool انجام شود. در زمان‌های پر ترافیک و شلوغی، Mempool تراکنش‌ها را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند تا زمانی که ماینرها بتوانند آن‌ها را به بلاک اضافه کنند.

ممپول Mempool همچنین دسترسی نودها به ممپول‌های دیگر نودها را امکان‌پذیر می‌کند، که جزئیات بیشتری را در مورد تراکنش‌های خاص قبل از تایید در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. در حالی که اکثر کاربران می‌خواهند تا حد امکان زمان کمتری را در Mempool سپری کنند، این امر همیشه امکان‌پذیر نیست – به‌ویژه زمانی که تراکنش‌های بیشتری وارد می‌شوند که بتوان به سرعت آن را پاک کرد. وقتی یک بلاک استخراج می‌شود، تمام تراکنش‌های موجود در آن از ممپول Mempool پاک می‌شود، که بر این اساس اندازه ممپول را کاهش می‌دهد.

بدون ممپول Mempool، نودها نمی‌توانند تراکنش‌های دریافتی را مشاهده کنند و نمی‌دانند که شبکه بلاکچین چقدر شلوغ است. درک یا مشخص کردن منبع ترافیک، هزینه‌های بالا و سایر مسائل مرتبط با ازدحام غیرممکن است.

انتظار برای انجام یک معامله می‌تواند ناامید کننده باشد. در حالی که ممکن است وسوسه شوید که ممپول Mempool را مقصر بدانید، این یکی از ویژگی‌های حیاتی شبکه بیت‌کوین است زیرا برای جمع‌آوری و نگهداری تراکنش‌ها تا زمانی که آماده اضافه شدن به بلاکچین شوند، استفاده می‌شود. درک نحوه عملکرد ممپول Mempool می‌تواند به شما کمک کند از آن به نفع خود استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که تراکنش‌های شما به موقع پردازش می‌شوند – و اگر اینطور نیست، ناامیدی شما را کاهش دهد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.