خالق بلاک چین کیست؟

خالق بلاک چین کیست؟

به طور کلی بلاک چین را می‌توان یک تکنولوژی نوپا به شمار آورد که رفته رفته از قابلیت‌های منحصربه‌فرد خویش رونمایی می‌کند و هرچند که در ابتدای کار به عنوان بستری برای ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رفت؛

اما به مرور زمان کاربردهای دیگری نیز به آن اضافه شد و آن را در دسته تکنولوژی‌هایی قرار داد که به آسان‌تر شدن زندگی روزمره بشری کمک می‌کنند.

نیک زابو(Nick Szabo)

نیک زابو، سال‌ها پیش از بیت کوین (در سال ۱۹۹۸) پروژه بیت گلد bitgold را پایه گذاری کرد که این پروژه نیز در حوزه بلاک چین است. نیک زابو اولین کسی بود که مفهوم قرارداد هوشمند (Smart Contract) را مطرح کرد. به دلیل شباهت‌هایی که بین پروژه بیت گلد و بیت کوین وجود دارد، بسیاری از افراد او را ساتوشی ناکاموتو یا خالق بیت‌کوین می‌دانند.خالق بلاک چین کیست؟ در روزهایی که غالب افراد جامعه جهانی نسبت به دنیای کریپتوکارنسی به آگاهی نسبی دست یافته‌اند، صحبت از بلاک چین، ماین ارز دیجیتال، الگوریتم اجماع و موضوعاتی از این قبیل به یکی از بحث‌های روزمره تبدیل شده است که افراد مختلف متناسب با سطح ارتباط خویش با این دنیای نوظهور اطلاعاتی درباره آن دارند.

به طور کلی بلاک چین را می‌توان یک تکنولوژی نوپا به شمار آورد که رفته رفته از قابلیت‌های منحصربه‌فرد خویش رونمایی می‌کند و هرچند که در ابتدای کار به عنوان بستری برای ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رفت؛ اما به مرور زمان کاربردهای دیگری نیز به آن اضافه شد و آن را در دسته تکنولوژی‌هایی قرار داد که به آسان‌تر شدن زندگی روزمره بشری کمک می‌کنند. مطمئنا تا به امروز مطالب زیادی را در ارتباط با نقش بلاک چین در دنیای کریپتوکارنسی مطالعه کرده‌اید؛ اما آیا تاکنون این مسئله که «خالق بلاک چین کیست؟» ذهن شما را به خود مشغول ساخته است؟

در ارتباط با تاریخچه بلاک چین و این که خالق آن چه فرد یا افرادی است، مطالب چندان قابل توجهی در بستر فضای مجازی منتشر نشده و این درحالی است که بررسی تاریخچه و شناخت خالق بلاک چین می‌تواند تاثیر بسزایی در نحوه ارتباط برقرار کردن شما با این تکنولوژی نوظهور داشته باشد ساتوشی ناکاماتو، خالق بیت کوین، اولین داده‌های بلاک چین را پیاده‌سازی کرده است. او مقاله خود را با عنوان “بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیک همتا به همتا” منتشر کرد و وایت پیپر بیت کوین را در سال ۲۰۰۸، در سایت metzdowd.com در اختیار عموم مردم قرار داد. در وایت پیپر بیت کوین، نقشه راه، اهداف و مسیرهای آن ترسیم شده است. بعد از آن در سال ۲۰۰۹ دقیقا زمانی که خرید بیت کوین امکان پذیر شده بود، ساتوشی ناکاموتو نسخه اولیه نرم‌افزار بیت کوین را در Sourceforge عرضه کرد. جالب است که بدانید؛ ساتوشی ناکاموتو به دلیل تحولی که در صنعت ارزهای دیجیتال به وجود آورده بود، نامزد جایزه نوبل علم اقتصاد شد.

تاریخچه بلاک چین Block Chain

قبل از آن که بتوانیم به پاسخ سوال «خالق بلاک چین کیست؟» بپردازیم، ضرورت دارد که نگاهی اجمالی به تاریخچه این تکنولوژی نوظهور داشته باشیم تا با برطرف کردن ابهامات احتمالی موجود در این حوزه با دیدی روشن‌تر به سراغ معرفی خالق بیت کوین برویم.

بلاک چین (Block Chain) در واقع به معنای زنجیره بلوکی بوده که قابلیت ذخیره داده‌های مختلف را دارا می‌باشد که از این داده‌های متنوع می‌توان به موارد مختلفی نظیر اطلاعات تراکنش‌های مالی، آمار جرم و جنایت اشخاص، داده‌های شبکات بانکی و غیره اشاره کرد. البته به هنگام مطالعه این مطلب نباید چنین تصور کنید که بلاک چین همان پایگاه داده ساده است! بلکه بالعکس با آن تفاوت دارد و تفاوت آن‌ها در این نکته است که ذخیره داده‌ها در بلاک چین به صورت هش شده اتفاق می‌افتد. به بیان ساده‌تر، به دلیل رمزنگاری شدن داده‌ها در این بلاک چین‌ها عملا امکان دستکاری آن‌ها غیرممکن است.

به اعتقاد بسیاری از افراد، تکنولوژی بلاک چین با وجود آن که چندین سال موضوع بحث متخصصان مجرب حوزه دیجیتال بوده؛ اما در سال 1991 پا به عرصه وجودی نهاده است. به طور کلی تاریخچه اصلی بلاک چین در 6 مرحله خلاصه شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • مرحله اول، سال 1991: بسیاری از افراد به هنگامی که به دنبال خالق بلاک چین می‌گردند به سال 1991 باز می‌گردند، زمانی که زنجیره‌ای از بلوک‌های امن رمزنگاری شده برای نخستین بار به وسیله استوارت هابر (Stuart Haber) و دبلیو اسکات استورنتا (W. Scott Stornetta) توصیف گردید.
  • مرحله دوم، سال 1998: در این سال بود که یک دانشمند خبره حوزه کامپیوتر به نام نیک سابو (Nick Szabo) کار خود را بر روی پروژه ارز دیجیتال غیرمتمرکز موسوم به «بیت طلایی» آغاز کرد.
  • مرحله سوم، سال 2000: در سال 2000 نظریه نهایی در ارتباط با زنجیره‌های امن رمزنگاری شده و ایده‌هایی به منظور نحوه پیاده‌سازی آن از سوی استفان کنست مطرح گردید.
  • مرحله چهارم، سال 2008: یک توسعه‌دهنده با هویت مجهول به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپری را منتشر کرد که در واقع ایجاد کننده مدل یک بلاک چین بود.
  • مرحله پنجم، سال 2009: این سال به طور کلی سال مهمی برای طرفداران دنیای رمزارزها محسوب می‌شود و علت آن را می‌توان در این نکته جستجو کرد که ناکاموتو در این سال بود که نخستین بلاک چین غیرمتمرکز را به عنوان دفتر کل به منظور پردازش تراکنش‌های انجام شده با استفاده از بیت کوین پیاده‌سازی نمود.
  • مرحله ششم و سال 2014: به طور کلی غالب تحلیل‌گران دنیای کریپتوکارنسی سال 2014 را سال شکوفایی تکنولوژی بلاک چینی به شمار می‌آورند و علت آن در این نکته نهفته است که دراین سال، فناوری بلاک چین کمی از ارزهای دیجیتالی فاصله گرفته و از پتانسیل خویش برای سایر معاملات مالی و همچنین بین سازمانی پرده برداشت و دقیقا در سال 2014 بود که ما شاهد متولد شدن بلاک چین 2.0 بودیم که برنامه‌های کاربردی فراتر از ارز دیجیتال را تحت سیطره خویش درآورد. حدس‌های درباره هویت ساتوشی ناکاماتو زده می‌شود. برخی معتقدند که مخترع بیت کوین یک فرد ژاپنی است؛ چراکه ساتوشی ناکاموتو یک اسم مردانه ژاپنی است. ساتوشی به معنای فردی باهوش و خردمند، ناکا به معنای واسطه و موتو به معنای اساس و بنیان است.

از طرفی؛ تسلط بسیار بالای فردی که در فروم‌ها پیام گذاشته و وایت پیپر بیت کوین را نوشته است، نشان می‌دهد که او بر روی زبان انگلیسی مسلط است. علاوه بر این، در کدهای بیت کوین نیز از زبان انگلیسی استفاده شده که باز نشان از مهارت بالای ساتوشی در زبان انگلیسی و یا هویت انگلیسی تبار او است.

رد پای دیگری نیز از او وجود دارد و آن شیوه نگارش او در پیغام‌های ارسالی است. او بعد از هر جمله، دو فاصله می‌گذارد که این عادت مختص به نظامیان یا افراد دانشگاهی است که عادت به استفاده از ماشین تایپ داشته‌اند. به هرحال، حدس‌های متعددی درباره هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو وجود دارد.

  • نیک زابو(Nick Szabo)

نیک زابو، سال‌ها پیش از بیت کوین (در سال ۱۹۹۸) پروژه بیت گلد bitgold را پایه گذاری کرد که این پروژه نیز در حوزه بلاک چین است. نیک زابو اولین کسی بود که مفهوم قرارداد هوشمند (Smart Contract) را مطرح کرد. به دلیل شباهت‌هایی که بین پروژه بیت گلد و بیت کوین وجود دارد، بسیاری از افراد او را ساتوشی ناکاموتو یا خالق بیت‌کوین می‌دانند.

  • کریگ استوین رایت(Craig Steven Wright)

کریگ رایت یک مهندس کامپیوتر استرالیایی است. مشکوک شدن به کریگ رایت از جایی شروع شد که شخصی در سال ۲۰۱۵ ادعا کرد که مدتی برای کریگ رایت کار کرده و کریگ رایت خالق بیت کوین است. بعد از این ادعا، خبری از رایت نشد؛ اما در سال ۲۰۱۶، کریگ رایت مدعی شد که خالق بیت کوین است و حاضر است مدارکی را هم برای اثبات این ادعایش ارائه دهد؛ اما هرگز این کار را انجام نداد. او تنها اسنادی را منتشر کرد که در توضیح آن‌ها گفت: “این اسناد، همان بلاک‌هایی هستند که در ژانویه ۲۰۰۹ برای ارسال بیت کوین به Hal Finney و به عنوان اولین تراکنش بیت کوین استفاده کرده‌ام.” جامعه کریپتوکارنسی به شدت به این ادعا واکنش نشان داد و آن را یک دروغ برای بیشتر دیده شدن قلمداد کرد.

  • هال فینی(Hal Finney)

هال فینی، از افراد پیشگام در زمینه رمزنگاری بود که حتی قبل از به وجود آمدن بیت کوین نیز در همین حوزه فعالیت داشته است. او از اولین کسانی بود که از نرم‌افزار بیت کوین استفاده کرد و تراکنش‌های آن را مورد آزمایش قرار داد. هنگامی که ساتوشی قصد آزمایش تراکنش‌های خود را داشت، برای او چندین بیت کوین واریز کرده بود. با این حال، یکی از احتمالات این است که هال فینی خودش ساتوشی ناکاموتو باشد.

  • ایلان ماسک

اکثر شما ایلان ماسک را می‌شناسید؛ او یک کارآفرین مشهور و ثروتمند است که با نام شرکت تسلا و توییت‌هایی که منجر به خرید دوج کوین شد شناخته شده است. او به دلیل ثروت بی‌اندازه و شهرت بسیاری که دارد، یکی از مظنونین اصلی برای هویت اصلی ساتوشی ناکاماتو به حساب می‌آید. در سال ۲۰۱۷، شخصی به نام ساهیل گوپتا (Sahil Gupta) مقاله‌ای منتشر کرد که در آن ادعا کرده بود که ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو است. یکی از دلایلی که به این شایعه دامن زد، حمایت بیش از اندازه ایلان ماسک از بیت کوین بود.

خالق بلاک چین

در میان نویسندگان مختلف، در ارتباط با این که خالق بلاک چین چه کسی است اختلاف نظر وجود دارد و برخی معتقدند خالق این فناوری منحصربه‌فرد را باید در سال‌های 1991، یعنی زمانی که این فناوری برای نخستین از جانب استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا مطرح گردید، جستجو کرد.

تمامی توجه این دو محقق بر این نکته متمرکز شده بود که باید سیستمی ساخته شود که در آن امکان دستکاری مهرهای اسناد، عملی غیرممکن باشد! اما به نظر کارشناسان ما در کیف پول من، اگر بخواهیم به دنبال خالق بلاک چین به معنای امروزی آن باشیم، باید به سال 2008 و 2009 یعنی زمانی که خالق بیت کوین سعی در ایجاد یک بلاک چین واقعی داشت بازگردیم.

به طور کلی در عرف جامعه کریپتوکارنسی، این مطلب که ساتوشی ناکاموتو اولین شخصیتی بوده که کاربردهای بلاک چین را در جهان واقعی برای عموم مردم راه‌اندازی نموده است، یک مسئله کاملا جا افتاده تلقی می‌گردد؛ هرچند که پس از گذشت سالیان طولانی از ایجاد بلاک چین و بیت کوین، همچنان هویت اصلی این فرد (یا شاید افراد) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و کسی از این موضوع که این فرد واقعا چه کسی است، اطلاع ندارد! این فرد با وجود این هویت مجهول خویش به خوبی توانسته است انقلابی بزرگ را در دنیای مالی امروزی به پا کند و به نظر بسیاری از تحلیل‌گران حوزه ارز دیجیتال، او را باید پدر ناشناس رمزارزها به شمار آورد.

ساتوشی ناکاموتو

شخصیت ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار در سال 2009 و با انتشار بیت کوین بر سر زبان‌ها افتاد. از همان سال‌های ابتدایی شروع فعالیت بلاک چین بیت کوین، ارتباط با این خالق بلاک چین کاملا به صورت الکترونیکی صورت می‌گرفت و اصولا به دلیل کمبود اطلاعات موجود در ارتباط با او، عملا شناسایی هویت واقعی این فرد غیرممکن بود.

متاسفانه با گذشت چندین سال، هویت این فرد همچنان مجهول و ناشناس باقی مانده است و همین مسئله موجب شده تا افرادی که این فرد را به عنوان خالق بلاک چین معرفی می‌کنند، شخصیت واقعی فردی که دست به ابداع چنین فناوری زده است را در هاله‌ای از ابهام ببینند؛ اما با این وجود، به نظر برخی از کارشناسان ساتوشی ناکاموتو حدودا 1 میلیون از 21 میلون واحد بیت کوین را در اختیار دارد که این مسئله برتری این شخصیت را در دنیای کریپتوکارنسی همچنان تثبیت می‌کند. تا به امروز افراد مختلفی خود را به عنوان ساتوشی ناکاموتو افسانه‌ای معرفی کرده‌اند؛ اما طبیعتا تاکنون هیچکدام از این افراد نتوانسته‌اند ادعای خویش را اثبات نمایند.

به طور کلی تاکنون چند تن از افراد ذی‌نفوذ در دنیای کریپتوکارنسی به نام‌های دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto)، کریگ رایت (Craig Wright) و نیک سابو (Nick Szabo) به وسیله جامعه و رسانه‌ها به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی گردیده‌اند که هیچ یک از این افراد گفته شده نیز به صراحت این مسئله را قبول نکرده و حتی غالب آن‌ها به هنگام مواجهه با این سوال، جواب رد به آن داده‌اند. با این وجود با توجه به ویژگی‌های رفتاری این فرد مجهول الهویه می‌توان برخی از ویژگی‌های او را حدس زد که از اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساتوشی ناکاموتو قطعا یکی از نوابغ جامعه کدنویسی به شمار می‌آید؛ چراکه تاکنون هیچ هکری نتوانسته حمله موفقی به بلاک چین بیت کوین داشته باشد و او تمامی کدهای بیت کوین را در 31 هزار خط نوشته است.

  2. او کاملا به زبان انگلیسی بریتانیایی تسلط کامل دارد. این ویژگی او را می‌توان از بررسی کدها و همچنین وایت پیپر بیت کوین به خوبی متوجه شد، ناگفته نماند که او در ایمیل‌های خود که به همکاران کدنویسش ارسال کرده از اصطلاحات بریتیش استفاده نموده که این مسئله سبب شده تا حتی با وجود آن که خود ساتوشی اقرار به ژاپنی بودن خود کرده است، برخی او را اهل بریتانیا بدانند.

البته ناگفته نماند که برخی نیز بر این باور هستند که ساتوشی ناکاموتو احتمالا نام مستعار یک گروه است؛ چراکه دقت موجود در کد نویسی هسته بیت کوین و همچنین توسعه فناوری بلاک چین نمی‌تواند کار یک نفر باشد. در ارتباط با این مسئله که خالق بلاک چین مرد است یا زن، نیز اطلاعاتی در دسترس نبوده و آنچه مسلم است این است که او قطعا یک میلیاردر بوده و اصولا در صنعت فناوری که غالبا مردها مسئولیت مدیریت و رهبری آن را بر عهده گرفته‌اند، چندان بعید به نظر نمی‌رسد که یک زن بخواهد جنسیت خود را پنهان نماید.

سالیان طولانی مورد توجه محققان مختلف قرار داشته است و نظریه اولیه آن را می‌توان به دو محقق معروف به نام‌های استوارت هابر و اسکات استورنتا گره زد که در سال 1991 بر روی این سیستم غیرمتمرکز با امنیت بالا تمرکز کرده بودند؛ اما مسلما خالق بلاک چین به معنای امروزی آن را باید فردی مجهول الهویه با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو دانست که با ایجاد بلاک چین بیت کوین، انقلابی بزرگ را در دنیای مالی امروزی به وجود آورد.

چه کسی را به عنوان خالق بلاک چین می‌دانند؟

اگر بخواهیم نخسین افرادی که‌ ایده تکنولوژی بلاک چین را عنوان کردند خالق بلاک چین بدانیم باید بگوییم که استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا خالق بلاک چین هستند. همانطور که اشاره شد برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ این دو محقق به دنبال پیاده‌سازی و طراحی سیستمی بودند تا مهر‌های اسناد غیرقابل دستکاری و تغییر باشند. البته باید بدانید که در اواخر سال ۱۹۹۰ نیک سابو نیز برای ایمن کردن پرداخت‌های دیجیتال، استفاده از یک بلاک چین را که به بیت طلایی معروفیت داشت عنوان کرده بود؛ اما از آنجایی که این ‌ایده در آن زمان عملی نشد، نمی‌توان سابو را به عنوان خالق بلاک چین معرفی کرد.

حال اگر بخواهیم ورود بلاک چین به دنیای واقعی را نقطه آغاز آن بدانیم با نام ساتوشی ناکاموتو مواجه می‌شویم که البته را خالق بیت کوین نیز است. او در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را راه‌اندازی کرد که به دنبال آن، بلاک چین توانست در دنیای واقعی کاربرد داشته باشد.

  • معرفی استوارت هابر یک محقق آمریکایی در زمینه کامپیوتر و رمزنگار بود که در فناوری‌های رمز‌نگاری فعالیت داشت؛ او همچنین در حفظ حریم خصوصی نیز نقش و همکاری داشته و او را به یک فرد معروف تبدیل کرد؛ به همین علت می‌توان وی را به عنوان خالق بلاک چین شناخت.

او در سال ۱۹۹۱ یک مقاله را با همکاری اسکات استورنتا با عنوان “چگونه یک سند دیجیتالی را زمان‌بندی کنیم” نوشته بود که مقاله او در سال ۱۹۹۲ برنده جایزه Discover شد و این مقاله را امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مقالات در زمینه توسعه ارز‌های دیجیتال می‌شناسند.

هابر در سال ۱۹۷۸ با مدرک لیسانس از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد که در ادامه توانست پایان ‌نامه خود را با موضوع محاسبات اثبات شده رمزنگاری ایمن، تکنیک‌ها و کاربرد‌های آن به اتمام برساند و در سال ۱۹۸۷ مدرک دکترای ریاضیات خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کند. او بعد از مدتی، همکاری خود را با Bellcore آغاز کرد و سپس با دبلیو اسکات استورنتا نیز ملاقات داشت که این ملاقات منجر شد تا هابر و استورنتا در سال ۱۹۹۴ اقدام به تأسیس شرکتی به نام Surety Technologies کنند.

در ادامه این همکاری یعنی در سال ۱۹۹۵ این شرکت توانست اولین استقرار تجاری یک بلاک چین را تشکیل دهد که جزء قدیمی‌ترین بلاک چین‌ها بوده و هنوز نیز در حال اجرا است. در حال حاضر نیز هابر عضو هیئت مشاوره Kadena که یک پلتفرم ترکیبی برای بلاک چین است به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

  • معرفی دبلیو اسکات استورنتا دبلیو اسکات استورنتا یک فیزیکدان و محقق آمریکایی بوده که در مقاله مشترکش با هابر برنده جایزه Discover شد. او در حال حاضر مشغول به همکاری با یک آزمایشگاه در دانشگاه تورتنو است. به علاوه او در Yugen Partners نیز به عنوان یک شریک مؤسس و محقق ارشد فعالیت دارد. شرکتی که در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی بلاک چین تاسیس شده و در خصوص فرصت‌های راه‌اندازی و همچنین سیاست‌های بلاک چین، به سرمایه‌گذاران و دولت‌ها مشاوره می‌دهد. علاوه بر موارد گفته شده، مدیریت مشاوران بلاک چین آمریکا نیز بر عهده استورنتا است.

فناوری بلاک چین و نقش ساتوشی ناکاموتو در آن

همانگونه که در بندهای بالایی نیز اشاره کردیم ساتوشی اولین کسی بود که بلاک چین را در دنیای واقعی راه‌اندازی کرد که این راه‌اندازی موجب معرفی وی به عموم شد؛ به طوری که هنوز بسیاری از افراد او را به عنوان خالق بلاک چین می‌شناسند، اما در واقعیت هابر و اسکات خالق اصلی فناوری بلاک چین هستند. به شکل کلی می‌توان گفت هر فردی که یک ارز دیجیتال را خلق کرده، قادر بوده تا نقشی در مسیر تکنولوژی جدید بلاک چین و معرفی ارزش آن داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت که خالق بلاک چین تنها ارائه‌ دهندگان اولیه آن نیستند، بلکه در هر زمانی که یک رمز ارز جدید وارد دنیای مجازی شد، به عنوان یک مخترع جدید برای بلاک چین معرفی گردید. در نهایت می‌توان گفت که ساتوشی یک پدر ناشناس برای رمز ارز‌ها است، شخصی که با وجود نداشتن هویت حقیقی، توانسته دنیای رمز ارز‌ها و بلاک چین را متحول سازد.

در خصوص این که خالق بلاک چین توانسته یک فناوری کاربردی و منحصر به فرد را کشف کند هیچ شکی نیست؛ اما کاربرد واقعی آن زمانی مشخص شد که بیت کوین را وارد دنیای مجازی کرد. همانطور که گفتیم بلاک چین با وجود چندین ارز‌ دیجیتال فراوان توانسته افراد زیادی را تحت عنوان خالق آن معرفی کند؛ زیرا هر یک از این ارز‌های دیجیتال نقش اساسی در معرفی و پیشرفت فناوری بلاک چین داشتند. در واقع امروزه بلاک چین توانسته است تا با وجود این رمز ارز‌ها به یک بستر ایمن و مطمئن تبدیل شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.