تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی در السالوادور

تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی در السالوادور

السالوادورکشوری کوچک است که در شمال آمریکای مرکزی قرار گرفته است. رئیس جمهور این کشور در 14 سپتامبر 2021 از طریق رسانه‌های ملی این کشور بیت کویین را به عنوان سومین واحد پولی این کشور عنوان کرد

و برای اولین بار دکل جهان هویت این رمز ارز را به رسمیت شناخت.این کار بوکله واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت به طوری که برخی از مسئولین سازمان‌های بین‌المللی و جهانی به این تصمیم واکنش نشان داده استفاده از بیت‌کوین همین حالا هم در السالوادور قانونی است، همان‏طور که در اکثر کشورها قانونی است. اگر بخواهید چیزی را با بیت‌کوین بخرید و فروشنده مشکلی نداشته باشد، دولت هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اما وقتی بیت‌کوین واحد پول قانونی می‌شود، یعنی فروشنده «باید» آن را بپذیرد. طبق قانون جدید «هر کارگزار اقتصادی در ازای کالا یا خدماتش باید بیت‌کوین را به عنوان دریافتی قبول کند.»

البته السالوادور در این راه تنها نیست. تاکنون چندین کشور بیت‌کوین را به عنوان واحد پول رسمی خود اعلام کرده‌اند. اکثر این‏ها البته کشورهای بسیار کوچکی‌اند -‏مثل آندورا و جمهوری نائورو- که یا واحد پولی مخصوص به خودشان ندارند یا از واحدهای پولی مشترک مثل یورو استفاده می‌کنند.

السالوادور در سال ۲۰۱۱ واحد پولی‌اش کولون (برگرفته از نام کریستف کلمب) را کنار گذاشت و دلار آمریکا را به عنوان پول قانونی‌اش انتخاب کرد. روند «دلاریزه‌شدن رسمی» به عنوان تلاش برای اصلاح نظام پولی و پایین آوردن تورم شدید انجام شد، به خصوص اینکه آمریکا مهم‌ترین شریک تجاری السالوادور است.

پس می‌شود گفت السالوادور با پذیرفتن بیت‌کوین به عنوان دومین واحد پول رسمی‌اش در مقایسه با دیگر کشورها چیز کمتری برای از دست دادن دارد. دولت السالوادور از چاپ و انتشار پول درآمدی ندارد. فراموش نکنید چاپ اسکناس برای دولت‌ها کاری سودآور است چرا که هزینه تولید آن از ارزش آن بسیار بالاتر است. اما داشتن دو واحد پول رسمی اوضاع را پیچیده‌ می‌کند، به خصوص که ارزش یکی از این واحدهای پولی به صورت ساعتی به شدت بالا و پایین می‌رود.

به این بخش از قانون جدید دقت کنید که می‌گوید «تمام تعهدات مالی که پیش‌ از این با دلار انجام شده از زمان تصویب قانون می‌تواند با بیت‌کوین انجام شود.» حتی همین هم گیج‌کننده است: ارزش بیت‌کوین به صورت دقیقه‌ای و ثانیه‌ای تغییر می‌کند.صادقانه بگوییم، جای تعجب نیست اولین کشوری که این کار را انجام داده از آمریکای لاتین است. کشورهای این منطقه از بحران‌های متعدد و بی‌ثباتی اقتصادی رنج می‌برند. مردم این مناطق، اطمینانشان به دولت و بانک‌های مرکزی را از دست داده‌اند. برای نمونه، در سال 2001 آرژانتین تمام حساب‌های بانکی را مسدود کرد و فقط اجازه برداشت از حساب‌های پسو (Peso-Denominated) را داد. پسو (واحد استاندارد پول در فیلیپین و کشورهای مختلف آمریکای لاتین است).

این اولین موردی نبود که یک دولت چنین اقداماتی انجام می‌داد. پیش از این نیز در سال 1982، دولت مکزیک حساب‌های دلار آمریکا را ممنوع و وجوه را به صورت خودکار به پسو تبدیل کرد که باعث ضرر فوری 30 درصدی هولدرها شد.

متاسفانه، فهرست چنین حوادثی در تاریخ آمریکای لاتین بی‌شمار است. عدم اطمینان به سیستم عمومی باعث ظهور اقتصاد نقدی در این کشورها شده است. شهروندانی که از نظر مالی محروم بودند، نمی‌خواستند شامل این قضیه شوند، چراکه به بانک‌ها اطمینان نداشتند. وقتی بدانید که هر لحظه ممکن است یک بحران اتفاق بیفتد و دولت تمام حساب‌هایتان را مسدود کند، احساس امنیت بیشتری می‌کنید که همه پول نقدتان را در خانه و زیر متکای خود نگه دارید!

در چنین شرایطی، بیت کوین رسما به عنوان یک پول قانونی در السالوادور شناخته شد. برخی تبدیل بیت کوین به پول رسمی در السالوادور را یک شوی تبلیغاتی خطاب می‌کنند، در حالی که بر اساس توضیحات بالا، این اتفاق یک سری محدودیت‌ها ایجاد خواهد کرد. با این حال، کشور نام برده در آمریکای لاتین تصمیم به اتخاذ چنین تصمیمی گرفت.

اقتصاد نقدی و تاثیر آن بر رواج استفاده از رمز ارزها

اما به طور دقیق اقتصاد نقدی چیست؟ اقتصاد نقدی یک اصطلاح عمومی برای تمام تراکنش‌ها و فعالیت‌های قانونی و غیرقانونی از حواله‌ها گرفته تا وام‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، پس‌اندازها و خرید کالاها و خدمات است که در آن‌ها از پول نقد استفاده می‌شود. مردم به دلایل مختلف به بخشی از اقتصاد نقدی تبدیل می‌شوند. برخی از آنها قصد بدی ندارند و تلاش می‌کنند سرمایه خود را از تورم حفظ کنند، یا برای خانواده‌شان پول بفرستند. اما برخی از آنها می‌توانند اهداف دیگری مانند فرار از مالیات یا حتی خرید کالاهای غیرقانونی داشته باشند. در نظر داشته باشید اقتصاد نقدی مانند بازار سیاه نیست، اما نتیجه یک سیستم مالی ناکارآمد است.

بیایید به آمریکای لاتین بازگردیم. بازارهای فرابورس و غیررسمی با تورم و رشد بسیار زیاد نرخ مالیات گسترش پیدا کردند. بسیاری از مردم دیگر نمی‌خواستند مالیات بپردازند، چرا که تعداد کمی از آنها به خدمات عمومی اعتماد داشتند.

مزایای قابل توجه بیت کوین

با توجه به اینکه بیش از یک‌سوم بودجه کل این کشور توسط السالوادوری‌های خارج از کشور تامین می‌شود؛ و سالیانه میلیون‌ها دلار وارد این کشورمی شود؛ بوکله استفاده از بیت کوین را راه‌کاری مناسب برای کاهش کارمزد و بهبود فرایند انتقال این پول می‌داند. بوکله برای دفاع از این عملکرد خود به چند مورد مهم استناد نموده که عبارت است از:

بوکله اذعان کرد که در سال ۲۰ ۲۰ السالوادوری‌ها خارج از کشور حدود ۶ میلیارد دلار به داخل این کشور ارز انتقال داده‌اند؛ در همین راستا مبلغی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار به‌عنوان کارمزد عاید بانک‌های بین‌المللی و شرکت‌های خصوصی شده ‌است. بوکله می‌گوید با به رسمیت شناختن بیت کوین و راه‌اندازی شبکه لایتنینگ این ارز دیجیتالی در کنار بلاک چین آن می‌توان از هدر رفت پول و پرداخت مبالغ اضافی نظیر کارمزد و… ممانعت کرد.

کولون السالوادور پول ملی این کشور بود که به دلیل افت شدید ارزش آن در سال 2001 دولت این کشور دلار آمریکا را جایگزین کول نمود؛ اما باید توجه نمود که استفاده از دلار ایالات آمریکا و پول یک کشور دیگر منجر به وابستگی شدید اقتصادی و مالی السالوادور به این کشور شده ‌است، به طوری که بدهی‌های سنگین این دولت به آمریکا و بانک‌های جهانی منجر به وقوع جنگ‌های داخلی و خشونت‌های غیرعادی و ناآرامی‌ها مختلفی در داخل کشور شده است.

صنعت گردشگری نقش بسیار مهمی در درآمد سالیانه و تامین بودجه السالوادور دارد، به رسمیت شناختن بیت کوین موجب می‌شود تا توریست‌ها در این کشور با مشکلاتی همچون تبدیل ارز، خریدوفروش و غیره مواجه نشده و با خیالی آسوده به این کشور سفر کنند.

شبکه همتا به همتا و بدون واسطه و تراکنش سریع رمز ارز بیت کوین سرعت معاملات و انتقال پول را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. استفاده از بیت کوین و افزایش چشمگیر ارزش این رمز ارز محبوب و پرکاربرد می‌تواند السالوادور را از بحران‌های اقتصادی نجات دهد و سرعت ورود ارزهای وارداتی به داخل این کشور را تسریع نماید.

بوکله برای توجیه این طرح از رشد ۶ برابری ارزش بیت کوین از ابتدای سال 2021 و خرید یک ونیم میلیارد دلاری شرکت تسلا استفاده نمود و از آن به‌عنوان منبع مهم و قابل‌اتکا یاد می‌کند.

ارزهای دیجیتال راهکار حفاظت از سرمایه مردم در مقابل تورم

برای نمونه، اخیرا آرژانتین در راستای تلاش برای مقابله با محدود کردن میزان مبادلات با دلار آمریکا، مقرراتی در نظر گرفت که بر اساس آن، برای 200 دلار در ماه 30 درصد مالیات تعیین شد. اگر دلار آمریکا برای شما تنها راه حفاظت از سرمایه‌تان در مقابل تورم سرسام‌آور باشد، چه کاری انجام می‌دهید؟ پاسخ این است؛ ارزهای دیجیتال. تبدیل بیت کوین به پول رسمی در السالوادور به مردم این کشور اجازه می‌دهد از تورم در امان بمانند، هر چند نباید ریسک نوسان‌های شدید قیمت این رمز ارز را نادیده گرفت.

اقتصاد نقدی استفاده از ارزهای دیجیتال در آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد، چراکه در حال حاضر می‌تواند از نظر مالی شامل هر کسی حتی بدون داشتن حساب بانکی شود. رمز ارزها به مردم امکان می‌دهند تا به صورت دیجیتالی پول پس‌انداز کرده و به لطف رشد صنعت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، نرخ سود بالایی هم به‌دست ‌آورند. همچنین با استفاده از آن‌ها، برای کسب‌ و کارها با توجه به محدودیت‌ها و سختگیری‌های موجود، انجام پرداخت‌های فرا مرزی آسان‌تر است. حواله‌های ارزی بیش از هر زمان دیگری در دسترس هستند. نیازی به صف کشیدن در دفاتر بین‌المللی انتقال پول ندارید، تا با پرداخت کارمزد زیاد، پولی را برای خانواده خود بفرستید که به یک ارز درگیر با تورم بالا تبدیل شود.

الساوادور اولین پذیرنده رسمی بیت کوین است، اما آخرین نه!

السالوادور اولین کشوری است که بیت کوین را به عنوان پول رسمی خود اعلام کرده است، اما به طور حتم آخرین مورد در این بازی نخواهد بود. بیت کوین راهی است برای افزایش فراگیری مالی، به ویژه زمانی که مردم حداقل به یک تلفن همراه دسترسی دارند، حتی اگر یک تلفن فقط در هر خانواده باشد.

شرکت Informa Telecoms & Media، به تازگی در یک گزارش ادعا کرده که گسترش خطوط موبایل در آمریکای لاتین، به 100 درصد رسیده است. این مسئله برای دسترسی به بازار ارزهای دیجیتال کافی است، اما برای باز کردن یک حساب بانکی خیر.

اقدام السالوادور در پذیرش بیت کوین، نقطه ورود ارزهای دیجیتال به اقتصاد عمومی

السالوادور یک نقطه شروع است؛ یک مطالعه موردی برای رمز ارزها تا فراتر از اقتصاد نقدی بروند و به اقتصاد عمومی وارد شوند. اگر این اتفاق موفقیت‌آمیز باشد، شاهد پذیرش گسترده‌ای در آینده به ویژه در کشورهایی که بیت کوین در حال حاضر پول رایج در اقتصاد نقدی آن‌هاست، خواهیم بود.

زندگی کردن در جریان چنین تغییراتی در آینده اقتصاد جهان، جایی که همه مردم می‌توانند فارغ از درآمد، نژاد، سن، جنسیت و دیگر ارجحیت‌ها در امور مالی مشارکت داشته باشند، بسیار هیجان‌انگیز است.

یک کشور با اقتصاد ضعیف، از تبدیل بیت کوین به پول رسمی نفع می‌برد

ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده و غیر متمرکز، بر اساس اعتماد و عقیده مردم ساخته شده‌اند. به همین دلیل هر زمان بحرانی رخ می‌دهد، حجم خرید و فروش ارز دیجیتال در سراسر دنیا بیشتر می‌شود.

ونزوئلا را در نظر بگیرید. این کشور، که با ابرتورمی وحشتناک دست و پنجره نرم می‌کند، چاره‌ای به جز پذیرش رمز ارزها مخصوصا بیت کوین ندارد. به عبارتی نه تنها این کشور در شرایطی نیست که با آن مخالفت کند، بلکه می‌تواند همانند السالوادور از این پذیرش شدیدا بهره ببرد. ارز دیجیتال دش (Dash) جامعه‌ای بسیار قوی در این کشور ایجاد کرده است، به طوری که در برخی مراکز خرید و همچنین پارکینگ‌ها، مردم از دش برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. ونزوئلا حتی در حال آزمایش یک سیستم پرداخت حقوق با Dash است.

سقوط اقتصاد لبنان طی سال‌های اخیر، شرایطی بحرانی برای مردم این کشور ایجاد کرد. در اینجا، دلار در بازار سیاه 13 برابر قیمت رسمی آن خرید و فروش می‌شود! این اختلاف وحشتناک است. طبیعی است در چنین شرایطی، مردم به اقتصاد نقدی هجوم بیاورند، جایی که همه چیز با استفاده از پول نقد یا رمز ارزها انجام می‌شود. در لبنان، طبق انتظار، پذیرش رمز ارزها به شدت افزایش پیدا کرد. انتظار داریم روند پذیرش ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده در اینجا همچنان با سرعتی بالا ادامه پیدا کند.

اقتصاد السالوادور با پذیرش بیت کوین تقویت شده است

دولت سالوادور توضیح داد ارزهای دیجیتال فرصت‌های انجام تجارت با شرکای بیشتری را در هر نقطه از جهان چندین برابر می‌کند. در اطلاعیه‌ای که نایب بوکله منتشر کرده، توضیح می‌دهد که در ماه‌های اول قانونی شدن بیت‌کوین در السالوادور، می‌توان مزایای نوآوری و آزادی مالی افزوده را شناسایی کرد. همچنین دولت السالوادور برخی از مزایای اقتصادی ناشی از پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی را تشریح کرده که یکی از انها تاثیر پذیرش بیت کوین بر صنعت گردشگری اشاره کرد که قبل از پذیرش این ارز 1.1 میلیون گردشگر وارد این کشور می شدند و بعد از پذیرش بیت کوین این تعداد به 1.4 میلیون بازدید کننده افزایش یافته است و درآمد حاصل از صنعت توریسم در این کشور را در سال 2021 به بیش از 1400 میلیون دلار رسانده است. این اطلاعیه اضافه می‌کند که گردشگری یکی از اولین بخش‌هایی بود که می‌توان بررسی کرد که بیت‌کوین چگونه به اقتصاد کشور کمک کرده است. پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی باعث افزایش رشد تولید ناخالص داخلی این کشور شده است. او توضیح داد که السالوادور پس از قانونی کردن بیت کوین، برای اولین بار در تاریخ به رشد تولید ناخالص داخلی دو رقمی دست یافت. همچنین او به این موضوع اشاره کرد که تولید ناخالص داخلی السالوادور در سال 2021، 10.3 درصد رشد کرده است. السالوادور تا قبل از سال 2021 هرگز رشد تولید ناخالص داخلی دو رقمی نداشت. علاوه بر این، رئیس جمهور سالوادور خاطرنشان کرد که صادرات السالوادور محرک اصلی رشد اقتصادی در ژانویه 2022 در مقایسه با ژانویه 2021، 13 درصد رشد داشته است. در حال حاضر کشور السالوادور بیت کوین را به‌عنوان پول رایج این کشور به رسمیت شناخته است بوکله در راستای پیاده‌سازی این طرح ۱ صندوق ۱۵۰ میلیون دلاری را صرف تبدیل دلار به بیت کوین اختصاص داده است که اعتراض بسیاری از مقامات السالوادور را برانگیخته است این مقامات دلیل نگرانی‌های خود را نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال عنوان کرده است اما بااین‌حال بوکله اذعان نموده که قصد دارد از انرژی نهفته در آتش‌فشان‌های فعال این کشور برای تولید بیت کوین استفاده نماید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.