اکوسیستم بیت کوین دی فای (Bitcoin DeFi) چیست؟

اکوسیستم بیت کوین دی فای (Bitcoin DeFi) چیست؟

اثربخشی پلتفرم و پروتکل Bitcoin DeFi با استحکام و امنیت طولانی مدت، سطح نوآوری و مشوق های ارائه شده به سرمایه گذاران تعیین می شود.DeFi به وضوح راه خود را به شبکه بیت کوین باز می کند،

با راه حل های مقیاس بیت کوین مانند Rootstock، Stack و Liquid Network.با این حال، DeFi در بیت کوین نسبت به بلاک چین اتریوم و سایر پلتفرم های قرارداد هوشمند کمتر قابل دسترسی است.

گفته می شود، اگر توسعه دهندگان بخواهند DApps یا NFT ها را با استفاده از بلاک چین بیت کوین توسعه دهند، باید بر خلاف بلاک چین اتریوم به راه حل های لایه 1 یا لایه 2 تکیه کنند. به عنوان مثال، می توانید DApps را با استفاده از شبکه های آزمایشی اتریوم مانند Ropsten بسازید. در مقابل، پلتفرم بیت کوین دی فای به پلی مانند RenBrdige برای اتصال به شبکه بیت کوین برای توسعه برنامه های غیرمتمرکز نیاز دارد.

همچنین، NFT های بیت کوین هنوز در مراحل اولیه خود هستند. با این حال، با توجه به اینکه بیت کوین پایه و اساس ارزهای دیجیتال را پایه گذاری کرد، به نظر می رسد که توسعه دهندگان برای توسعه محصولات و پلتفرم های مالی جدید به شبکه بیت کوین هجوم بیاورند.

بنابراین بیت‌کوین دی‌فای باید میزبان برنامه‌های مالی غیرمتمرکز نوآورانه باشد که در سایر بلاک‌چین‌ها موجود نیستند، پایگاه کاربری قابل‌توجهی داشته باشد و مزایای مشخصی نسبت به راه‌حل‌های DeFi موجود ارائه دهد. ارتقای بیت کوین Taproot پتانسیل ایجاد DApps در بلاک چین بیت کوین را باز کرد و با تسریع حرکت DeFi در شبکه بیت کوین، دوام طولانی مدت بلاک چین را بهبود بخشید. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) از سال 2020 موفقیت فوق العاده ای را تجربه کرده است و تقریباً تمام این رشد توسط اتریوم تقویت شده است. اتریوم راه را برای خدمات و ابزارهای مالی جدید، از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، پلتفرم‌های وام خودکار و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هموار کرد. توسعه قراردادهای هوشمند مبتنی بر برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) در بلاک چین بیت‌کوین تا زمان ارتقای Taproot امکان‌پذیر نبود و دری را به روی DeFi برای اولین ارز دیجیتال جهان باز کرد. در این زمینه، Bitcoin DeFi به توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز نوآورانه در شبکه بیت‌کوین اشاره دارد که پیش از این به دلیل مشکل مقیاس‌پذیری تراکنش امکان‌پذیر نبود.

با توجه به اینکه قبل از اجرای ارتقاء Taproot باید هر امضای دیجیتالی باید با یک کلید عمومی تأیید شود، تراکنش‌های بیت کوین نسبتاً کند بود. به لطف Taproot، این شبکه اکنون می تواند چندین امضای دیجیتال را گروه بندی کرده و همه آنها را به طور همزمان تأیید کند. در نتیجه، فضای کمتری در هر بلوک مورد نیاز است و به بلاک چین بیت کوین اجازه می دهد تا از توسعه برنامه های DeFi پشتیبانی کند.

Bitcoin DeFi چگونه کار می‌کند؟

توکن‌های پیچیده مانند بیت‌کوین پیچیده، بلاک‌چین‌های لایه ۱ مانند Stacks و زنجیره‌های جانبی مانند Rootstock، DeFi را روی بیت‌کوین فعال می‌کنند. زبان اسکریپت نویسی مورد استفاده بیت کوین که اسکریپت نامیده می شود، تورینگ کامل نیست، به این معنی که در چندین عملیات منطقی، مانند حلقه ها، کمبود دارد. در نتیجه، شبکه بیت کوین علیرغم ارتقاء Taproot از برنامه ریزی محدود پشتیبانی می کند، به این معنی که پلتفرم های بیت کوین DeFi برای میزبانی قراردادهای هوشمند خود به راه حل های مقیاس بندی لایه 2 و زنجیره های جانبی متکی هستند.

DeFi در بیت کوین از طریق توکن های پیچیده مانند بیت کوین پیچیده (wBTC)، بلاک چین های لایه 1 مانند Stacks و زنجیره های جانبی مانند Rootstock امکان پذیر است. به عنوان مثال، wBTC، یک توکن اتریوم که در ژانویه 2019 معرفی شد، یک به یک توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود، به این معنی که یک wBTC همیشه معادل 1 BTC است. کاربران می توانند با استفاده از توکن wBTC با چندین DApp های اتریوم درگیر شوند.

یک بلاک چین لایه 1 مستقل به نام Stacks صدها میلیارد دلار سرمایه در بیت کوین در دسترس قرار می دهد و به دارندگان بیت کوین راه های جدیدی برای استفاده و کسب سود از ارز دیجیتال ارائه می دهد. از یک مکانیسم اجماع اثبات انتقال استفاده می کند که با استفاده از بلاک چین اثبات کار بیت کوین، بلاک چین خود را ایمن می کند.

محصولات DeFi مانند Stackswap DEX از بلاک چین Stacks استفاده می‌کنند تا به کاربران اجازه دهند NFT‌ها را معامله و ضرب کنند، استیبل کوین‌های الگوریتمی قرض بگیرند، و توکن‌ها را در شبکه بیت‌کوین راه‌اندازی و مبادله کنند. علاوه بر این، از آنجایی که استک ها و بیت کوین به هم مرتبط هستند، NFT های ایجاد شده در Stacks به بلاک چین بیت کوین تسویه می کنند و توسط آن ایمن می شوند.

قراردادهای هوشمند کامل تورینگ در بلاک چین بیت کوین توسط Rootstock که به موازات بلاک چین اجرا می شود امکان پذیر شده است. وقتی BTC به Rootstock ارسال می‌شود، به RBTC تبدیل می‌شود، یک بیت‌کوین مبتنی بر قرارداد هوشمند. بر اساس ارتباطات دو طرفه، این پروتکل به عنوان پلی برای اتصال هر دو زنجیره عمل می کند. به عنوان مثال، Sovryn، یکی از اولین برنامه های مالی بدون مجوز، از فناوری RSK برای اتصال به شبکه لایتنینگ، اتریوم، بیت کوین و زنجیره هوشمند BNB استفاده می کند.

کدام پروژه های DeFi بخشی از اکوسیستم بیت کوین هستند؟

  • Badger DAO یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) به نام BadgerDAO به DApp های مختلف امکان می دهد از BTC به عنوان وثیقه استفاده کنند. BadgerDAO از توکن مبتنی بر اتریوم BADGER برای حاکمیت پروتکل و توزیع انگیزه استفاده می کند.

کاربران می توانند با استفاده از Sett Vaults، اولین محصول Badger، از دارایی های مصنوعی BTC درآمد کسب کنند. کاربران می توانند بیت کوین های توکن شده خود را در SETT، مجموعه ای از توکن ها، قفل کنند و به قراردادهای هوشمند اجازه دهند دارایی های خود را مدیریت کنند تا در قالب bTokens بازدهی تولید کنند.

دومین محصول Badger، به نام Digg، نرم افزاری است که یک ارز دیجیتال عرضه انعطاف پذیر به نام توکن DIGG را کنترل می کند که با قیمت بیت کوین به دلار آمریکا مرتبط است. مانند دیگر توکن‌ها، DIGG را می‌توان در SETT برای ارائه بازده به دارندگان سپرده و در پروتکل‌های DeFi استفاده کرد.

  • RenVM پروتکل غیرمتمرکز اتریوم Ren توکنی ایجاد می‌کند که ارزش دارایی‌های غیر اتریوم مانند بیت‌کوین را نظارت می‌کند و نقدینگی پروژه‌های روی چندین بلاک چین را فراهم می‌کند. گفته می‌شود، دارندگان بیت‌کوین می‌توانند از Ren (الزامی برای پرداخت‌های گره‌ای) برای دسترسی به مجموعه محصولات DeFi اتریوم بدون نیاز به فروش بیت‌کوین یا انتقال دارایی‌ها بین بلاک‌چین‌ها استفاده کنند.

ماشین مجازی Ren وجوه اصلی را در فضای ذخیره‌سازی نگه می‌دارد، توکن‌های یک بلاک چین را می‌پذیرد، توکن‌های جدیدی را از طریق RenBridge روی بلاک چین دیگری تولید می‌کند و دارایی‌ها را بین بلاک‌چین‌ها مبادله می‌کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک کاربر بیت کوین را به RenVM ارسال می کند، یک توکن جدید در اتریوم به نام renBTC صادر می شود که منعکس کننده بیت کوین اصلی است. این بدان معنی است که اگر کاربر بخواهد بیت کوین خود را بازگرداند، تراکنش می تواند معکوس شود.

  • Liquid Network

Liquid Network یک راه حل لایه 2 بیت کوین و شبکه پرداخت بین صرافی است که صدور خصوصی و سریع دارایی های دیجیتال مانند توکن های امنیتی، استیبل کوین ها و سایر ابزارهای مالی را در بلاک چین بیت کوین امکان پذیر می کند.

نسخه پیچیده بیت کوین، LBTC به عنوان توکن بومی زنجیره جانبی Liquid عمل می کند. کاربران بیت کوین را به یک آدرس شبکه لایتنینگ در شبکه بیت کوین می فرستند (فرآیندی به نام pegging) تا از شبکه مایع استفاده کنند. مقدار مشابهی از LBTC در شبکه Liquid ایجاد می شود و پس از دریافت 102 تایید تراکنش به آدرس کاربر تحویل داده می شود.

علاوه بر این، می توانید با ارسال LBTC برای رایت به یک آدرس غیرقابل بازیابی، یک pegout را شروع کرده و بیت کوین را برداشت کنید. پس از دریافت دو تاییدیه جداگانه، عضو شبکه لایتنینگ می تواند بیت کوین اصلی را به آدرس شبکه بیت کوین کاربر ارسال کند.

Bitcoin DeFi چیست؟

ارتقای بیت کوین Taproot پتانسیل ایجاد DApps در بلاک چین بیت کوین، سرعت بخشیدن به حرکت DeFi در شبکه بیت کوین و بهبود دوام طولانی مدت بلاک چین را باز کرده است.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) از سال 2020 موفقیت چشمگیری داشته است و تقریباً تمام رشد آن توسط اتریوم انجام شده است. اتریوم راه را برای خدمات و ابزارهای مالی جدید مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، پلتفرم‌های وام خودکار و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هموار کرده است.

برعکس، توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز قراردادهای هوشمند (DApps) در بلاک چین بیت‌کوین ممکن نبود تا زمانی که Taproot ارتقا پیدا کرد و درها را به روی اولین ارز دیجیتال جهان، DeFi باز کرد. در این زمینه، Bitcoin DeFi به توسعه برنامه های غیرمتمرکز مبتکرانه در شبکه بیت کوین اشاره دارد که قبلاً به دلیل مسائل مقیاس پذیری تراکنش غیرممکن بود.

تراکنش‌های بیت‌کوین نسبتاً کند بود زیرا هر امضای دیجیتالی باید قبل از اجرای ارتقاء Taproot در برابر یک کلید عمومی تأیید می‌شد. به لطف Taproot، شبکه ها اکنون می توانند چندین امضای دیجیتال را گروه بندی کرده و همه آنها را به طور همزمان تأیید کنند. در نتیجه، فضای کمتری برای هر بلوک مورد نیاز است و به بلاک چین بیت کوین اجازه می دهد از توسعه برنامه های DeFi پشتیبانی کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.