پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟

پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص پشتیبانی از ارزهای دیجیتال باید در نظر گرفت این است که این دارایی‌ها مانند سرمایه‌های دیگر قابل لمس نبوده و قابلیت تبدیل به پول فیزیکی مانند سکه و اسکناس را ندارند؛ به همین خاطر برای اینکه درباره پشتوانه

ارزهای دیجیتال اطلاعات کسب کنیم باید به ماهیت این نوع دارایی توجه کنیم. در حال حاضر، هزاران رمزارز در سراسر بازار در حال خرید و فروش هستند و این تنوع به خاطر فرآیند آسان خلق و ایجاد توکن هاست.

توکن‌ها به زبان ساده یک سری کدهای کامپیوتری هستند که توسط نرم افزارهای منبع باز طراحی شده و در بستری به نام بلاکچین قرار داده می‌شوند تا به عنوان دارایی مورد داد و ستد قرار گیرند. این نوع سرمایه در اصل به دلیل غیر متمرکز بودن و امنیت بالا به سبب در دسترس نبودن مورد توجه قرار گرفته است.

پشتوانه ارزهای دیجیتال در اصل هیچ نوع سرمایه دیگری نیست و هیچ شخص خاص یا نهاد سازمانی وجود ندارد که بتواند در خصوص پشتیبانی و مالکیت بازار ارزهای دیجیتال ابراز ادعا کند. پشتیبانی از ارزهای دیجیتال در اصل امری شهودی است و بیشتر به عوامل متعدد و غیرقابل دید وابسته است و همین باعث شده که تضمین حمایت و اعلام داشتن تاثیر بر روی بازار از سوی هیچ کس به عنوان امتیاز برای آن شخص یا سازمان محسوب نشود. امروزه افراد برای تامین نیاز های خودشون نیاز به پول دارن و وابستگی انسان به پول در جهان غیر قابل انکار هست، از زمان پیدایش این ابتکار، پول به صورت نسخه های مختلف در انتشار بوده.

از آخرین نسخه ها نیز میتونیم به کارت های بانکی اشاره کنیم که پرداخت و مبادلات راحت تری نسبت به پول کاغذی دارن، اما با جا افتادن کارت های بانکی بین افراد، اکثر مردم فکر میکردند که شاید کارت های بانکی اخرین تغییر در استفاده بشر از پول باشه اما رقیبی وارد عرصه پول و ارزها شد که از هر نظر بهتر از کارت های بانکی یا اسکناس های کاغذی بود؛ ارزهای دیجیتال، روش پرداختی که تغییری بزرگ در اقتصاد به وجود خواهند آورد.

چه عواملی از قیمت ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند؟

همان طور که گفتیم، پشتوانه ارزهای دیجیتال را سرمایه‌های دیگر تشکیل نمی‌دهند و ارزش و میزان حضور یک رمزارز بیشتر وابسته به عناصر زنجیره واری است که به صورت شهودی بر روی بازار تاثیر می‌گذارند. در میان عوامل تعیین کننده قیمت ارزهای دیجیتال می‌توان به میزان عرضه و تقاضا، کاربرد رمز ارز و هدف پایه گذاری آن، مقدار سرمایه و توکن موجود در بازار، نظرات و عقاید افراد سرشناس و متخصص درباره وضعیت رمزارز یا پروژه و همچنین سرمایه گذاری‌های بزرگ سازمانی در یک رمزارز اشاره داشت. هر کدام از این موارد می‌توانند به عنوان پشتوانه ارزهای دیجیتال از قیمت و ارزش یک رمز ارز پشتیبانی کنند و یا آن را زمین بزنند. عرضه و تقاضا؛ مهم‌ترین عامل تغییر قیمت و پویایی ارز دیجیتال با توجه به اینکه رمزارزها توسط هیچ سرمایه جانبی پشتیبانی نمی‌شوند، ممکن است برخی را به این گمان بیندازد که این نوع از سرمایه از ارزش خاصی برخوردار نیست، در حالی که نداشتن پشتوانه در اصل از دلایل ارزشمند بودن این نوع از دارایی است. با در نظر گرفتن اشکال متفاوتی از سرمایه این گفته نمود بیشتری پیدا می‌کند؛ برای مثال اوراق بهادار از محدودیت‌های خاصی برای ارزش گذاری استفاده می‌کنند و اوراق قرضه در واقع ارزش و اعتبار خود را مدیون صادرکنندگان خود هستند و بسیاری مثال‌های دیگر. این موارد در حالی اتفاق می‌افتند که ارزهای دیجیتال تا حد زیادی وابسته به میزان عرضه و تقاضای خود مشتریان و دادو ستد کنندگان بازار هستند. از آنجا که توکن‌های این سرمایه به صورت غیرمتمرکز در بازار پخش شده اند، رفتار معامله گران می‌تواند تعیین کننده رفتار بعدی بازار و ارزش رمزارز باشد.

هر زمان میزان تقاضا برای خرید یک نوع توکن بالا برود، قیمت آن صعودی شده و هر گاه فروش و عرضه یک نوع سرمایه رشد کند، بازار آن ارز دچار روند نزولی می‌گردد و به این ترتیب عرضه و تقاضا می‌تواند به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در پشتوانه ارزهای دیجیتال به حساب آید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال ابتدا با ارزی به نام بیت کوین آغاز به فعالیت کردن. این رمز ارز در سال 2009 توسط فرد یا اشخاصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ساخته شد. در ابتدا استقبالی از ارز دیجیتال نشد و برای افراد درک این نوع پول خیلی سخت بود. اما ارزهای دیجیتال پروژه ای نبودن که در همون اول شکست بخورن و نتونن کارشونو ادامه بدن، در سال های 2013 و 2014 ارز دیجیتال در بین بعضی افراد جا افتاده تر شد و شروع خوبی برای ادامه این صنعت پر رونق بود.

این روزها ارزهای دیجیتال رو میتونیم نقطه مقابل بانک های مرکزی کشورها بدونیم. چرا که در ارزهای فیات تولید وکنترل واحد های پولی در دست یک نهاد مرکزی هستش که طبق قانون های خودش اون ارز رو کنترل میکنه. در حالی که در ارزهای دیجیتال هیچ نهاد مرکزی کنترل اون رو بر عهده نداره و همه اعضای جامعه می تونن در تایید تراکنش ها و کارهای مربوط به اون ها دخالت داشته باشن. مثلا برای ارز دیجیتالی مثل بیت کوین هر کسی می تونه یک یا چند ماینر داشته باشه و در تایید تراکنش های این ارز دیجیتال مشارکت داشته باشه و بابت این کار هم کارمزد دریافت کنه.

در حقیقت می تونیم بگیم تقابل بین ارزهای دیجیتال و پول فیات تقابل بین دنیای متمرکز و غیرمتمرکز بوده و یکی از علل عدم پذیرش ارزهای دیجیتال توسط دولت ها هم همین مسئله هستش. البته تنها این مسئله نیست.

ساتوشی ناکاموتو در مورد الگوریتم p2p نیز اشاره هایی کرده بود که معنی غیرمتمرکز بودن و وجود نداشتن نفر سوم رو داشت. که در طی این فرایند هر کسی بتونه در هر نقطه دنیا با هر فرد ناشناسی تراکنش های مالی داشته باشه بدون اینکه به یک نهاد مرکزی برای تایید این تراکنش ها نیاز باشه.

یکی دیگه از ویژگی های مثبتی که این رمز ارز داره محدود بودنش هست. یعنی فقط 21 میلیون ارز دیجیتال بیت کوین در کل وجود داره که پس از اتمام این مقدار امکان افزایش مقدار وجود نداره. این یکی از دلایل محبوبیت این ارز در سطح دنیا هستش. در اصل این محدود بودن تعداد کل بیت کوین ها باعث جلوگیری از تورمی میشه که ارزهای فیات هر ساله بوجود میارن. در اصل باید بگیم تورمی که بانک های مرکزی همه ساله با چاپ بی رویه و بدون پشتوانه ارزهای فیات اون رو بوجود میارن.

مشکلی که امروزه اقتصاد دانان با ارزهای فیات دارن این هستش که هر سال ارز ارزش آن کم میشه. یعنی ده میلیون شما در ده سال پیش ارزش خیلی متفاوتی با همون ده میلیون در این سال دارد. در حالی که در ازرهای دیجیتال ده سال پیش قیمت بیت کوین بسیار کمتر از قیمتی بوده که امسال این ارز داره. این یعنی سرمایه گذاری روی بیت کوین می تونه با گذر زمان ارزش سرمایه شما رو هم حفظ کنه.

مزایای ارزهای دیجیتال

• امکان معامله آسان

• امنیت بالا در شبکه بلاک چین

• هزینه انتقال کم

• سرعت تراکنش بالا

• امکان کسب درآمد و سود

• تنوع بالا در ارزها برای سرمایه گذاری

• به مجوز های دولتی دست و پا گیر نیازی نیست

• امکان معامله های بین المللی

• امکان فعالیت در بازار در تمام طول شبانه روز

معایب ارزهای دیجیتال

• امکان هک شدن دارایی و وجود تقلب در صرافی ها یا کیف پول ها

• عدم تایید کشور ها و حکومتها

• بی ثباتی قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال

• کمبود قوانین نظارتی از سوی سازمان یا نهاد مشخص

• به اندازه ی کافی گسترش نیافته

• مخالفت دولت ها

پشتوانه ارزهای دیجیتال

ولی در کل ارزهای دیجیتال تحت قانونی بنام عرضه و تقاضا افزایش یا کاهش قیمت پیدا می کنن. بطور مثال وقتی ارز دیجیتالی مثل بیت کوین در بازار با افزایش تقاضای خرید توسط کاربرهای سرتاسر دنیا قرار می گیره، ناخودگاه قیمت اون افزایش پیدا میکنه و زمانی که خبرهای منفی پیرامون این بازار افزایش پیدا میکنن، اکثر خریدارها شروع به فروختن دارایی های خودشون میکنن و این باعث ریزش قیمت این ارز دیجیتال خواهد شد. پس هر چقدر پذیرش ارزهای دیجیتال در دنیا افزایش پیدا کنه، قیمت اون ها هم بالاتر خواهد رفت و اگر این روند برعکس اتفاق بیفته باعث کاهش قیمت این رمز ارزها خواهد شد.

کاربرد و اهداف پایه گذاری ارز دیجیتال

ادوارد کوپر (Edward Cooper)، رئیس بخش کریپتو شرکت تکنولوژی روولت (Revolut) که یک شرکت انگلیسی است درباره درباره میزان تاثیر کاربرد رمزارزها به عنوان پشتوانه ارزهای دیجیتال میگوید :« این کاربرد یک کوین است که ارزشمندی آن را مشخص می‌کند». این گفته به خوبی اثرگذاری گستردگی به کارگیری رمرارزها در پروژه های مختلف به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در ارزش آن‌ها را نشان میدهد.

همچنین آقای کوپر باور دارد سطحی از دانش و فناوری که توسط مهندسین پروژه برای ساخت و به روز رسانی پروتکل های مربوط به برنامه به کار گرفته میشود میتواند بسیار عنصر تاثیرگذاری به عنوان پشتوانه ارزهای دیجیتال باشد.

  • مقدار توکن موجود در بازار ارز دیجیتال در واقع پشتوانه ارزهای دیجیتال به همراه آوردن سود و ارزش افزوده در طولانی مدت با حفظ میزان تعداد توکن و سرمایه در بازار است. در بازار ارزهای دیجیتال رمزارزها به شیوه‌های متفاوتی به حیات خود ادامه می‌دهند. گاهی پیش می‌آید که یک رمزارز شروع به توکن سوزی می‌کند و مقدار توکن‌های حاضر در بازار را کاهش می‌دهد تا ارزش و قیمت خود را بالا ببرد و یا حفظ کند.

با این تفاصیل، یکسان ماندن میزان دارایی از یک ارز دیجیتال نیز می‌تواند به عنوان پشتوانه آن ارز به حساب بیاید؛ چراکه کاربران را مطمئن می‌کند که قرار نیست در آینده با افزایش تعداد توکن‌ها به قیمت آن ارز ضربه‌ای وارد شود. هر چند مشخص کردن یک سقف از ضرب توکن نمی‌تواند راه حل تکمیلی برای جلوگیری از تورم باشد.

  • نظرات و عقاید افراد سرشناس گاهی پیش می‌آید که ارزش، قیمت و حیات یک رمزارز از عامل‌های خارجی نظیر چهره‌های سرشناس و افراد متخصص تاثیر می‌گیرد. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد مشهور در زمینه تحلیل بازار ارز دیجیتال و یا یک سلبریتی درباره آینده یک رمزارز خبری را منتشر کند و یا معامله گران را نسبت به خرید و فروش آن تشویق کند.

از نمونه‌های این اتفاقات می‌توان به توییت کلمه دوج "Doge" توسط ایلان ماسک را نام برد که باعث شد ارزش یک میم کوین به نام دوج کوین در طی دو ساعت به صورت ناگهانی 20 درصد افزایش یابد. هرچند یک فرد به صورت تکی نمی‌تواند رفتار بازار را طولانی مدت تحت الشعاع قرار دهد؛ اما می‌تواند برای مدتی به عنوان پشتوانه ارزهای دیجیتال به حساب بیاید.

  • سرمایه گذاری‌های بزرگ و نهادی در ارزهای دیجیتال با دنبال کردن تاثیر افراد خاص و سلبریتی‌ها بر روی بازار و آسیب‌هایی که ممکن بود هر فردی به بازار و سرمایه میلیون‌ها انسان وارد کند، سرمایه گذاری‌های بزرگ و نهادی در رمزارزها به عنوان پشتوانه ارزهای دیجیتال در مقابل این عامل قرار گرفت.

ادوارد کوپر در این باره چنین گفت :« هرچه شرکت‌های بزرگ بیشتری در بازار رمز ارزها سرمایه گذاری کنند، قیمت‌ها سخت‌تر با هیاهوی بازار تکان می‌خورند و تاثیر افراد خاص در مارکت کم می‌شود.» به همین ترتیب هرچه شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های نهادی در این دارایی‌ها بیشتر و در حجم‌های بزرگتر سرمایه گذاری کنند، احتمال اینکه افراد خاص بتوانند ارزش و قیمت رمزارزها را کنترل کنند کمتر می‌شود. البته در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در این بازار حضور دارند که پشتوانه ارزهای دیجیتال به حساب می‌آیند.

مقایسه ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال از نظر پشتوانه مالی

ارزهای فیات در واقع همان پول‌هایی است که ما هر روزه به شکل اسکناس و سکه از آن‌ها در انجام کارهای روزمره استفاده می‌کنیم. احتمالا خیلی از ما آن‌ها را با این نام نشناسیم؛ اما این ارزها همان پول‌های رایج یک کشور هستند.

در مورد مقایسه پشتوانه ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات این چنین باید گفت که بسیاری از مردم بر این باورند که پشتوانه مالی ارزهای فیات در اصل طلا و نقره در سیستم خزانه داری یک کشور است؛ در حالی که این ارزها دقیقا مانند ارزهای دیجیتال پشتوانه ای ندارد و اعتبار خود را صرفا از دولت چاپ کننده خود دریافت می‌کنند. نسبت به ارزهای دیجیتال که پشتوانه آن کاربران و معامله گران آن هستند و میزان خرید و فروش توکن این رمزارزها حمایت مالی را برای آنان به همراه می‌آورد، ارزهای فیات نیز روندی مشابه این را طی می‌کنند و بر اساس عرضه و تقاضای یک ملت ارزش و قیمت آن تعیین می‌شود و در صورت چاپ اضافه دچار نزول در ارزش گذاری می‌گردد.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه

  • تتر USDT و سایر استیبل کوین ها

استیبل کوین ها ارزهایی با قیمت ثابت هستن و اکثر اون ها برای ثابت موندن قیمت دارای یک پشتوانه هستن. یکی از این استیبل کوین ها تتر هستش که با پشتوانه دلار در حال فعالیت هست. قیمت تتر با قیمت دلار یکسان هست و این باعث شده که بنیاد تتر اعلام کنه که این رمز ارز به صورت 100% درصدی با دلار آمریکا یا همون بانک مرکزی آمریکا و فدرال رزرو پشتیبانی میشه.

اما بعد از اینکه کاربرد تتر در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر شد، افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام کردن که تتر توسط هیچ نهاد یا سازمانی اداره نمیشه؛ همچنین در 14 مارس سال 2014 پروژه تتر با بروزرسانی که انجام داد، نشون داد که این رمز ارز نه بصورت 100% بلکه تا حدودی با دلار آمریکا و بانک مرکزی پشتیبانی میشه.

ارز دیجیتال تتر همواره مشکلاتی هم برای کاربران ایرانی داره؛ مشکل این ارز هم تحریمات تتر از طرف آمریکا برای کاربران ایرانی هست و این کار موجب میشه دارایی های تتر کاربران ایرانی در صرافی ها بلوکه بشه.

  • پکسوس گلد رمز ارز دیگری که پشتوانه خودشو داره ارز PAX نام داره که نماد اختصاری PAXG رو به خودش اختصاص داده. ارز دیجیتال پکسوس گلد پشتوانه طلا رو داره و هر توکن PAX نمایانگر یک انس طلا هست. هدف از ایجاد پکسوس هم این بود که در صورت دشوار بودن نگهداری طلا به صورت فیزیکی از این رمز ارز استفاده بشه. این توکن نیز توسط نهاد خدمات مالی نیویورک تنظیم میشه. از دیگر محصولات شرکت پکسوس نیز میتونیم به استیبل کوین پکسوس اشاره کنیم.

عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند به عنوان پشتوانه ارزهای دیجیتال بر روی قیمت و ارزش آن‌ها تاثیر بگذارند؛ از جمله میزان عرضه و تقاضا، نظر و عقیده یک سلبریتی یا تحلیلگر معتبر بازار، میزان سرمایه و تعداد توکن حاضر در بازار، کاربرد رمزارزها و پروژه‌های هدف و همچنین سرمایه گذاری کلان نهاد یا سازمان‌ها. ارزهای دیجیتال تنها سرمایه‌های بدون پشتوانه دنیای اقتصاد نیستند و باید گفت که ارزهای فیات نیز با تکیه بر الگوریتم عرضه و تقاضا به میزان چاپشان اعتبار و پشتیبانی دریافت می‌کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.