حضور زنان در عرصه رمز ارزها و بلاک ‌چین

حضور زنان در عرصه رمز ارزها و بلاک ‌چین

بر اساس نوشته‌های گریسی چن از Bitget، زنان محیط بهتری را برای رشد نوآوری ایجاد کرده و درباره پول هوشیار و میانه‌رو هستند؛ و این همان چیزی است که صنعت رمز ارزها به آن نیاز دارد.

ظهور واژه‌ها و برنامه‌های کاربردی جدید از جمله کریپتوکارنسی، NFT، متاورس، دیفای و…، که همگی بر پایه فناوری بلاکچین نیز هستند، افزایش روزافزون محبوبیت و پذیرش رمزارزها را در سراسر جهان نشان می‌دهند. اعتقاد بر این است که بخش‌های ارز دیجیتال و بلاک ‌چین تقریبا تحت سلطه مردان است اما با این حال گزارشی که توسط CoinMarketCap در ۳۰ آوریل منتشر شد چیز دیگری می‌گوید. به گفته تحلیلگران، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تعداد زنان حاضر در صنعت ارز دیجیتال ۴۳.۲۴ درصد افزایش یافته است. لزوم حضور زنان در عرصه رمز ارزها دنیای کریپتو، هنوز هم تا حد زیادی، به عنوان غرب وحشی تحت تسلط دلالان مرد و فرهنگ مردسالار به تصویر کشیده می‌شود که اخیراً به علت رسوایی‌های مالی اخیر و بازار نزولی رمز ارزها نیز تقویت شده است. با این حال، مشارکت و رهبری زنان در بازار کریپتو می‌تواند به تغییر این تصور غلط و ایجاد تصویری مثبت‌تر از فضای حاکم بر این صنعت، کمک کند.

می‌توان گفت که بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر تحت تسلط مردان است، همانطور که نتایج بدست آمده از یک نظرسنجی جدید نشان داد کمتر از 5٪ از بنیان‌گذاران رمز ارزها و کمتر از 10٪ از شرکای صندوق‌های ارز دیجیتال را زنان تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارشی دیگر، تنها 26 درصد از دارندگان فعلی رمزارزها در ایالات متحده زنان هستند. نبود رهبران و سرمایه‌گذاران زن در این حوزه، می‌تواند تنوع دنیای کریپتو را کاهش داده و حتی مانع پیشرفت این صنعت نیز شود. به نظر می‌رسد که اغلب زنان در زمینه‌های مهمی، از جمله دنیای اقتصاد، اعتماد به نفس کمتری دارند. مطالعه فیدلیتی (Fidelity) نشان می‌دهد که تنها 33 درصد از زنان، به توانایی خود در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری اعتماد دارند.

مزایای افزایش فعالیت زنان در بازارهای مالی همچون کریپتوکارنسی

سرمایه‌گذاران زن، دید مالی هوشیارتر و متعال‌تری دارند؛ بنابراین ممکن است تمایل کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسکی مانند ارزهای دیجیتال که معمولاً بسیار پر نوسان در نظر گرفته می‌شوند، داشته باشند. آن‌ها بدون داشتن درک کافی از این بازار، تمایلی به سرمایه‌گذاری تفریحی یا بی‌برنامه، در دارایی‌های دیجیتال ندارند. لذا، آموزش اصولی و معتبر کاربران ارز دیجیتال، می‌تواند به افزایش پذیرش کریپتو در میان زنان نیز، کمک شایانی کند.

همچنین کمبود فاکتور «اطمینان» نیز می‌تواند تا حدودی علت فقدان رهبری زنان در این صنعت را توضیح دهد. در مدیریت، زنان ممکن است درباره توانایی رهبری خود تردید داشته باشند و در محیط‌های کاری تحت سلطه مردان نیز دچار تردید و عدم اطمینان شوند. برای مثال، بانویی که به عنوان «مدیر ارشد اجرایی» در یک شرکت فین‌تک خدمت می‌کند و تنها زن موجود در تیم مدیریت است، احساس عدم اعتماد به نفس و گاهی اوقات نا‌امیدی خواهد کرد. حتی اگر شما به توانایی رهبری خود ایمان کامل هم داشته باشید، ممکن است در اثر کلیشه‌ها و جهت‌گیری‌های جنسیتی که زنان کارآفرین معمولاً با آن مواجه می‌شوند، دلسرد شوید.

نمونه‌های موفق زنان دیگر و برابری جنسیتی

در دنیای ارزهای دیجیتال، تعداد بیشتری از زنان نه تنها ترید پول دیجیتال انجام می‌دهند، بلکه نقش‌هایی را نیز مانند تحلیلگران، توسعه دهندگان و رهبران شرکت.به عهده گرفته‌اند که به طور سنتی در انحصار مردان است. در عین حال آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های بلاکچینی که توسط زنان تأسیس شده‌اند می‌توانند با شرکت‌هایی که توسط مردان اداره می‌شوند، رقابت کنند. طبق گفته های هونگ فنگ OKCoin تعداد بیشتر زنان، نمونه‌های زنان موفق بازار کریپتو را دنبال می‌کنند. وی گفت: شاهدیم که موسسان استارتاپ و رهبران فکری زن بیشتری وارد ارز دیجیتال می‌شوند. طبیعتا این موضوع تاثیر مثبتی در جذب کاربران زن به پلتفرم‌های ارز دیجیتال داشته است.

تعداد روزافزون شرکت کنندگان و سخنرانان زن در کنفرانس‌های کریپتویی اثبات واضح این امر است. کریستف اوزکان(Christophe Ozcan) برگزار کننده بلاک چین پاریس به کوین تلگراف گفت که تعداد زنان شرکت کننده در این کنفرانس نسبت به سال گذشته دو برابر شده است اوزکان افزود که میانگین سنی شرکت کنندگان زن ۳۳ سال بود، به این معنی که شرکت کنندگان بالغ علاقه بیشتری به ارزهای دیجیتال دارند. امان پولیس(Eman Pulis) مدیرعامل نشست هوش مصنوعی و بلاک چین مالت با تایید این روند به میزان پایین نابرابری جنسیتی در بخش ارز دیجیتال اشاره کرد: در فناوری در حال ظهور مشارکت زنان در همه سطوح از نظر کمیت و کیفیت بسیار دلگرم کننده بوده است. نمایندگان درگیر و سخنگوها در حال روشنگری هستند.

آلیونا کارپینسایا موافقت کرد که عدم تبعیض جنسیتی باعث افزایش تعداد زنان مشغول در فعالیت های ارز دیجیتال می شود. بنابراین به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰ بیش از گذشته سال توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی باشد.

با این حال این سؤال باقی مانده است: آیا زنانی كه به تازگی وارد بازار ارز دیجیتال شده‌اند، می توانند موفق باشند؟

سین جو چوانگ(Hsin-Ju Chuang) که آزمایشگاه‌های Dystopia وی به مردم آموزش بلاک‌چین می‌دهد به کوین تلگراف توضیح داد که چرا افزایش تعداد زنان در این صنعت لزوما به معنای این نیست که همه آنها به کاربر حرفه‌ای ارز دیجیتال تبدیل می‌شوند.

بهبود عملکرد شرکت‌های رمز ارزی با کمک زنان

زنان ذاتاً قدرت همدلی بالاتری نسبت به مردان دارند که این یک مزیت مهم و کلیدی برای افرادی است که در پست‌های مدیریتی فعالیت دارند. مشارکت زنان در سازمان‌های کریپتویی می‌تواند فرهنگ شرکت را بهبود بخشیده و محل کار متنوع‌تر و جامع‌تری را برای کارمندان ایجاد کند؛ چرا که نیروی انسانی، به‌ویژه کارمندان زن، تمایل بیشتری به بیان دیدگاه‌های خود در فضای کاری بازتر و دارای محدودیت کمتر دارند. هوشمندی و قدرت تحلیل زنان نه تنها می‌تواند پتانسیل‌های شرکت را از لحاظ ذهنی، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز افزایش دهد. دیدگاه‌های خلاقانه و مشارکت‌های آن‌ها به بهینه‌سازی برنامه‌ریزی کسب‌وکار و طراحی محصولات کمک شایانی می‌کند که افزایش خلاقیت و تغییرات مثبت را نیز با خود به همراه خواهد داشت. دلیل این امر نیز این است که زنان گاهی اوقات به روشی متفاوت از مردان (و نه لزوماً روشی بهتر) اقدام به انجام معاملات و سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حالت کلی کارمندان و مدیران زن، درک عمیق‌تری نسبت به چالش‌ها و معضلاتی که تیم کاری با آن روبرو هستند، خواهند داشت.

کارآفرینان و فعالان زن می‌توانند به‌عنوان الگویی برای زنان دیگر باشند و به آنها کمک کنند تا در سرمایه‌گذاری‌های خود، اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری داشته و بر نگرانی‌‌ها و ترس‌های خود درباره ارز دیجیتال غلبه کنند. همچنین این دو گروه می‌توانند استعدادهای درخشان دیگری را نیز که آرزوی پیوستن به این صنعت مدرن را دارند، جذب بازار کریپتو کنند. این کار نه تنها به شرکت‌های مستقل، بلکه به جامعه جهانی رمز ارزها نیز در گسترش پایگاه استعدادها و افزایش فعالیت و پذیرش کاربران کمک می‌کند. بنابراین، به طور خلاصه، مشارکت زنان در بازار ارز دیجیتال، نقش مهمی در تقویت ابزارهای موجود و جذب استعدادهای بالقوه ایفا می‌کند و شرکت‌ها را برای موفقیت در بازه زمانی بلندمدت آماده‌ می‌کند.

ترید ارزهای دیجیتال در انحصار مردان نیست

به طور کلی رشد قیمت بیت ‌کوین و جذابیت سرمایه گذاری پول دیجیتال باعث افزایش تعداد زنان در صرافی‌های ارز دیجیتال شده است. برای مثال صرافی ارز دیجیتال Bithumb Global به کوین تلگراف گزارش داد که این شرکت در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد ۳۰ درصدی کاربران زن بوده است. وینسنت پون(Vincent Poon) مدیر ارشد این شرکت توضیح داد كه زنان از پول دیجیتال برای محافظت از سرمایه خود استفاده می كنند، اگرچه همه آنها به طور فعال ترید نمی کنند

به گزارش کوین تلگراف، تعداد کاربران زن صرافی‌های ارز دیجیتال برتر از ابتدای سال بین ۲۲ تا ۱۶۰ درصد رشد کرده است. جالب است که کاربران زن در صرافی‌های دارایی دیجیتال CEX.io و EXMO به اندازه Bithumb Global افزایش داشته‌اند.

الكساندر كراوتس(Alexander Kravets) مدیرعامل CEX.io ایالات متحده، آخرین آمار را با کوین تلگراف به اشتراک گذاشت: بر اساس مبنای کاربری کلی ما، CEX.IO سه ماهه اول تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ شاهد رشد ۲۶.۸۶ درصدی کاربران زن بوده است. ماریا استانکویچ(Maria Stankevich) رئیس توسعه تجارت EXMO به کوین تلگراف گفت که بیشترین رشد در تعداد زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۳۵ تا ۴۴ ساله رخ داده است. CoinCorner صرافی ارز دیجیتال مستقر در انگلستان نشان داد که سهم زنان در میان کاربران آن ۱۴.۷ درصد است و در سه ماهه اول سال ۴۷ درصد افزایش داشته است. جوآن گلدی(Joanne Goldy) متخصص بازاریابی CoinCorner به کوین تلگراف گفت: در پنج سال اول در CoinCorner، ما علاقه محدودی را از طرف زنان شاهد بودیم زیرا در آن دوره به آرامی از ۱۰ درصد به ۱۴ درصد رسید.

در همین حال OKCoin روی آوری بیشتر زنان را به خدمات خود گزارش داد. هونگ فنگ( Hong Fang) مدیر عامل این صرافی به کوین تلگراف گفت که سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰ رشد در کاربران زن دیده شده که ۵۰ درصد از این زنان کاربران جدید نت هستند. وی افزود که ۴۰ درصد این کاربران بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند.

صرافی بیتفینکس با ثبت رشد ۱۶۲ درصدی کاربران جدید زن بیشترین رشد را در این زمینه داشته است. جو مورگان مدیر ارشد روابط عمومی این صرافی به کوین تلگراف گفت:

این رشد به وضوح نشان از افزایش علاقه به دارایی های دیجیتال در بین زنان دارد. اینکه چرا زنان تصمیم به ایجاد حساب در بیتفینکس می گیرند شاید تا حدودی به ماهیت متنوع و فراگیر تجارت مربوط شود.

نمونه‌های موفق زنان دیگر و برابری جنسیتی

در دنیای ارزهای دیجیتال، تعداد بیشتری از زنان نه تنها ترید پول دیجیتال انجام می‌دهند، بلکه نقش‌هایی را نیز مانند تحلیلگران، توسعه دهندگان و رهبران شرکت.به عهده گرفته‌اند که به طور سنتی در انحصار مردان است. در عین حال آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های بلاکچینی که توسط زنان تأسیس شده‌اند می‌توانند با شرکت‌هایی که توسط مردان اداره می‌شوند، رقابت کنند.

شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال مانند بنکور(Bancor) و بایننس(Binance) نمونه‌های بارز این امر هستند که بنکور را گالیا بنارتزی تاسیس کرده است و هر دو ۴۰ تا ۵۰ درصد کارمند زن دارند. صرافی ارز دیجیتال هیوبی(Huobi) که بیش از ۱۳۰۰ کارمند دارد، سیارا سان (Ciara Sun) را به عنوان اولین مدیر اجرایی زن این شرکت منصوب کرد.

طبق گفته های هونگ فنگ OKCoin تعداد بیشتر زنان، نمونه‌های زنان موفق بازار کریپتو را دنبال می‌کنند. وی گفت: شاهدیم که موسسان استارتاپ و رهبران فکری زن بیشتری وارد ارز دیجیتال می‌شوند. طبیعتا این موضوع تاثیر مثبتی در جذب کاربران زن به پلتفرم‌های ارز دیجیتال داشته است.

تعداد روزافزون شرکت کنندگان و سخنرانان زن در کنفرانس‌های کریپتویی اثبات واضح این امر است. کریستف اوزکان(Christophe Ozcan) برگزار کننده بلاک چین پاریس به کوین تلگراف گفت که تعداد زنان شرکت کننده در این کنفرانس نسبت به سال گذشته دو برابر شده است:

ما در رویداد قبلی خود در اجلاس بلاک چین پاریس، شاهد رشد ۵۶ درصدی زنان به عنوان شرکت کننده و ۲۲ درصدی به عنوان سخنران نسبت به سال ۲۰۱۸ بوده‌‌ایم.

اوزکان افزود که میانگین سنی شرکت کنندگان زن ۳۳ سال بود، به این معنی که شرکت کنندگان بالغ علاقه بیشتری به ارزهای دیجیتال دارند. امان پولیس(Eman Pulis) مدیرعامل نشست هوش مصنوعی و بلاک چین مالت با تایید این روند به میزان پایین نابرابری جنسیتی در بخش ارز دیجیتال اشاره کرد: در فناوری در حال ظهور مشارکت زنان در همه سطوح از نظر کمیت و کیفیت بسیار دلگرم کننده بوده است. نمایندگان درگیر و سخنگوها در حال روشنگری هستند.

آلیونا کارپینسایا موافقت کرد که عدم تبعیض جنسیتی باعث افزایش تعداد زنان مشغول در فعالیت های ارز دیجیتال می شود. بنابراین به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰ بیش از گذشته سال توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی باشد.

سین جو چوانگ(Hsin-Ju Chuang) که آزمایشگاه‌های Dystopia وی به مردم آموزش بلاک‌چین می‌دهد به کوین تلگراف توضیح داد که چرا افزایش تعداد زنان در این صنعت لزوما به معنای این نیست که همه آنها به کاربر حرفه‌ای ارز دیجیتال تبدیل می‌شوند.

جهان ارزهای دیجیتال و بلاکچین باید با ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع، رفع موانع استقلال مالی و ارائه سایر ابزارها، برای همه افراد جامعه، دارای سوابق و تجربیات کاری مختلف، سودمند باشد. تجهیز زنان به دانش کریپتوکارنسی و کمک به آنها در استفاده از این فناوری جدید و بهره‌مند شدن از مزایای بی‌شمار آن، بایستی تبدیل به یک هدف جمعی برای همه ما شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.