مزایا و معایب بلاک چین چیست؟

مزایا و معایب بلاک چین چیست؟

از پیدایش بلاک چین‌ 8 سال می‌گذارد. بیت کوین در فضای آنلاین از طریق کاربران با استقبال مواجه شده است. با توجه به استقبال قرار گرفتن توانایی‌ها و قابلیت‌های آن به عنوان یک ابزار مؤثر برای سرمایه‌گذاری است.

شبکه بلاکچین عمومی (Public Blockchain) شبکه بلاکچین عمومی شبکه‌ای بدون نیاز به مجوز (Permissionless) است که هر کسی می‌تواند به آن پیوسته و به دریافت و ارسال تراکنش‌ها و بررسی آن بپردازد. این نوع شبکه کاملاً نامحدود است و امکان پیوستن و استفاده از آن برای تمام افراد جهان وجود دارد؛ تنها عامل محدودکننده این شبکه، لزوم دسترسی به اینترنت است.نقص های امنیتی با وجود این که امنیت داده‌های بلاک چینی به عنوان بزرگ‌ترین مزیت آن شناخته می‌شود اما نقص‌های امنیتی نیز در ساختار آن وجود دارد که همین مسئله در نوع خود جز معایب بلاک چین به حساب می‌آید. حمله 51 درصد، حمله قراردادهای هوشمند، حمله‌های مربوط به کیف پول کاربر و دیگر حمله‌های سایبری این فناوری را در کانون تمرکز هکرها قرار داده است. البته این نقص‌ها آن قدر بزرگ نیست که هر گروه هکری (حتی گروه‌های شناخته شده)، بتوانند اخلال ویران‌کننده‌ای در ساختار شبکه ایجاد کنند.تنوع بالا در درآمدزایی با پیشرفت بیشتر فناوری Blockchain ، تنوع در کارایی و درآمدزایی از آن افزایش می‌یابد. امروزه تنوع زیادی در درآمدزایی از این فناوری وجود دارد این تنوع حاصل افزایش کاربردهای بلاک چین در صنایع مختلف است.

به عنوان مثال نوشتن قراردادهای هوشمند به تنهایی می‌تواند در ثبت قراردادهای مالی و بسیاری دیگر از این قبیل موارد کمک کند. همچنین کاربردهای وسیع آن در بخش‌های ریز و درشت ارزهای دیجیتال، از جمله خرید توکن‌های هواداری تیم‌های ورزشی، قدرت بالای درآمدزایی باشگاه‌ها از این طریق را نشان می‌دهد. تنوع در درآمدزایی یکی از آن دسته مزایای بلاکچین به حساب می‌آید که چندان به آن پرداخته نمی‌شود.در حالی که ارزش‌ استفاده از ارز دیجیتال بالا و پایین‌هایی داشته است و ثبات کافی را ندارد؛ اما کاربردهای بلاک چین به زبان ساده برای صنایع مختلف موثر بوده است. با این حال برای گرفتن بهترین نتیجه و سود از بازار رمز ارزها از اطلاعات خوب مشاوره سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال هرگز غافل نشوید.

در عصر حاضر شبکه‌های اجتماعی از طریق سیستم‌های غیرمتمرکز امکاناتی از جمله حریم شخصی و مسائل امنیتی را افزایش خواهد داد. یکی از این موارد پلتفرم نکسوس است که سرمایه‌گذاری جمعی و شبکه‌های اجتماعی را با یکدیگر هماهنگ می‌کند. اوبسیدین بر روی ساختار پیام‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی متمرکز است.

بلاکچین چیست؟

در مقاله‌های قبلی به صورت مفصل به معنا و مفهوم تکنولوژی بلاکچین پرداخته‌ایم؛ اما به صورت ساده، بلاکچین نوعی دفترثبت یا لجر (Ledger) توزیع‌شده و دیجیتالی است که اطلاعات درون خود را در اختیار تمام نودهای (Nodes) شرکت‌کننده در آن قرار می‌دهد.

با اینکار تغییر اطلاعات قرار گرفته در شبکه بلاکچینی بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه به محض مطرح‌شدن داده اشتباه یا غیرمجاز، سایر نودها متوجه مغایرت آن با نسخه خود از داده‌های قبلی بلاکچین شده و از شبکه حذف می‌شوند.

صرف نظر از عدم تمرکز، یکی از تفاوت‌های شبکه‌های بلاکچینی با پایگاه‌های داده معمولی، نحوه بخش‌بندی داده‌ها و نگهداری از آنهاست. شبکه‌های بلاکچینی داده‌ها به‌صورت دسته‌ای در «بلاک» (Block) نگهداری می‌شوند و با بهم پیوستن این بلاک‌هاست که «زنجیره بلاکچین» ساخته می‌شود.

هر بلاک، داده‌ها و مشخصات (مانند شماره، هش و…) مختص به خود را دارد که شناسایی و بررسی آن هر بلاک را ساده‌تر می‌کند. به دلیل وجود همین قابلیت است که با استفاده از مرورگرهای بلاکچین (Blockchain Explorer) می‌توان به بررسی و تحلیل تراکنش‌های شبکه‌های بلاکچینی پرداخت.

انواع شبکه بلاکچین (Blockchain)

تقسیم‌بندی شبکه‌های بلاکچینی با استفاده از الگوریتم اجماع آن، یکی از رایج‌ترین روش‌های تقسیم‌بندی این شبکه‌هاست؛

  • شبکه بلاکچین عمومی (Public Blockchain) شبکه بلاکچین عمومی شبکه‌ای بدون نیاز به مجوز (Permissionless) است که هر کسی می‌تواند به آن پیوسته و به دریافت و ارسال تراکنش‌ها و بررسی آن بپردازد. این نوع شبکه کاملاً نامحدود است و امکان پیوستن و استفاده از آن برای تمام افراد جهان وجود دارد؛ تنها عامل محدودکننده این شبکه، لزوم دسترسی به اینترنت است. شبکه بلاکچینی بیت کوین یکی از اولین شبکه‌های بلاکچین عمومی موفق بود که امکان انجام تراکنش‌های مالی را برای همگان ممکن کرده و امن‌ترین و شفاف‌ترین روش‌های انتقال دارایی به حساب می‌آید. بیشتر ارزهای دیجیتال نیز از همین نوع از شبکه‌های بلاکچین استفاده می‌کنند. دو الگوریتم اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) از پرکاربردترین الگوریتم‌های اجماع در دنیای ارزهای دیجیتال به حساب می‌آیند و این نکته در مورد استفاده از این روش‌ها در شبکه‌های بلاکچین عمومی نیز صحت دارد؛ البته الگوریتم‌های دیگری مانند توکن سوزی (Token Burn) یا سوزاندن توکن نیز در این فضا مطرح می‌شوند.

  • شبکه بلاکچین خصوصی (Private Blockchain) شبکه بلاکچین خصوصی را می‌توان شبکه بلاکچینی توصیف کرد که در یک محیط محدود و شبکه بسته کار می‌کند؛ این نوع شبکه‌ها نیاز به مجوز دارند (Permissioned) و توسط یک سازمان کنترل می‌شوند.

شبکه‌های بلاکچین خصوصی بیشتر برای استفاده در شرکت‌ها یا سازمان‌های خصوصی مناسب هستند که قصد دارند برخی از فرآیندهای درونی خود را با استفاده از فناوری بلاکچین انجام دهند؛ از این طریق نحوه عملکرد و افراد شرکت‌کننده در شبکه بلاکچینی و کنترل تام شبکه در اختیار خود شرکت خواهد بود.

مهمترین تفاوت شبکه بلاکچین خصوصی با نوع عمومی آن، میزان و نحوه دسترسی به آن است؛ چراکه تمام افراد جهان می‌توانند از طریق اینترنت به یک شبکه بلاکچین عمومی وصل شوند، اما اتصال و استفاده از یک شبکه بلاکچین خصوصی نیازمند دریافت مجوز از سازمان آن است.

تمرکز تفاوت اصلی دیگر شبکه‌های بلاکچین عمومی و خصوصی است؛ همان‌طور که گفتیم اطلاعات درون یک شبکه بلاکچین عمومی در اختیار تمام بازیگران آن قرار دارد و افراد خارج از شبکه نیز می‌توانند به بررسی داده‌های درون آن بپردازند، بر این اساس شبکه‌های بلاکچین عمومی غیرمتمرکز هستند.

اما از آنجایی که ورود و استفاده از شبکه‌های بلاکچین خصوصی نیازمند کسب مجوز از سازمان یا شرکت مربوطه است و آن سازمان وظیفه ایجاد تغییرات یا بروزرسانی آن را بر عهده دارد، شبکه‌های بلاکچین خصوصی متمرکز تلقی می‌شوند.

مزایای بلاک چین برای شبکه‌های اجتماعی

مهم‌ترین مزایای بلاک چین برای شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • محصول نبودن شما
  • تولید محتوا مناسب
  • افزایش امنیت
  • آزادی بیان
  • شیوه‌ای برای پرداخت
  • قابلیت سرمایه‌گذاری گروهی

سانه‌های اجتماعی با نگرش بر بلاک چین‌ها برای کنترل بهتر محتوا باید از روش‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. با رهایی از شر کنترل مرکزی، یک مرکز متمرکز برای کنترل محتوای تولیدشده از سوی کاربران وجود نخواهد داشت. هدف اصلی و مهم از تولیدکنندگان اوبسیدین در حین ساخت پیام‌رسان در بلاک چین بر مبنای استراتیس بود.

با گردآوری اطلاعات و هدف قرار دادن کاربران بر اساس نظر شما تا حدود قابل‌توجهی خوب است بدانید که رسانه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، به استراق سمع از کاربرانشان توسط میکروفون گوشی‌های هوشمند متهم شده‌اند. ممکن است اکثریت افراد نگران شده باشند، اما برخی از افراد در مورد حریم خصوصیشان پارانوئید هستند. با شنیدن این صحبت‌ها باعث می‌شود که در هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی عضو نشوند. بر همین اساس رسانه‌های اجتماعی در مورد تجارت شبکه‌ای، همکاری‌ها و انتقال ایده‌ها بسیار خوب عمل نموده‌اند. ویژگی دیگر بلاک چین‌ها در مورد حفظ حریم شخصی و امنیت در سیستم‌های غیرمتمرکز قابل توجه است.

استفاده از بلاک چین‌ها برای شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های بسیاری دارد که باعث تأیید هویتی امن و نامشخص خواهد بود. با توجه به سرویس‌های پیام‌رسان از جمله آی مسیج، واتساپ و غیره که دارای رمزنگاری سراسری است.

مشکل از نقطه‌ای آغاز می‌شود که فراداده با پیام عوض می‌شود و بردکرامب را جا می‌گذارد شخص ثالث می‌تواند از آن بهره‌مند گردد؛ بر همین اساس در استراق سمع با توجه به اینکه محتوای پیام رمزنگاری‌شده است، اما اینکه از کجا می‌آید و مقصد کجا است. پلتفرم‌هایی همانند اوبسیدین این دست از نظارت‌ها و سانسورها را دور نمی‌زنند.

ارتباطی همتا به همتا از طریق رسانه‌های اجتماعی کشف‌شده است. بلک بری برای زنده کردن مجدد اپلیکیشن‌های blackberry messenger از شبکه‌هایی نظیر به نظیر در بعضی از کشورهای آسیایی مثل اندونزی بهره برده است. شبکه فیسبوک در حال اجرایی کردن عملیات پرداخت با استفاده از massenger است. با توجه به این یک ناهماهنگی در مقررات و شرایط استفاده از پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های پرداخت وجود دارد که می‌توان از طریق بلاک چین به سهولت این مشکل را از سر راه برداشت. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال بر مبنای بلاک چین هستند، کاربران به راحتی می‌توانند توکن‌ها و ارزهای دیجیتال خود را توسط شبکه‌های اجتماعی جابه‌جا کنند.

از طریق قراردادهای هوشمندانه و هدفمند می‌توان عملکرد شبکه‌های اجتماعی را به شبکه‌های مطمئن‌تری تبدیل نمود در این صورت کاربران می‌توانند به جابجایی و مبادله از سوی ارزهای دیجیتال که برحسب رمزنگاری صورت گرفته همچنین قراردادهای هوشمند اجراشده، بپردازند. این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها برای بیشتر افراد که به دنبال یکپارچه‌سازی و یکدست کردن تراکنش‌ها و جامعه هدف خود هستند وجود دارد.

طبق محبوبیت و طرفداران سایت‌های گروهی سرمایه برای استارت آپ‌ها مانند kickstarter و indegogo اشاره دارد در ضمن خوب است که ico ها را مورد توجه قرار دهید که به چه نحوی سرمایه خود را از طریق توکن به فروش می‌رسانند. در حقیقت یک شبکه مجازی بر روی بلاک چین قرار می‌گیرد و اجازه جمع‌آوری سرمایه را به کاربران خواهد داد. شبکه‌های مشابهی که می‌توانند از ارزهای دیجیتالی حمایت کنند، سرمایه‌گذاری‌های جمعی را هم می‌توانند بدون اینکه نیازی به پیاده‌سازی ساختارهای پرداختی مجزا در داخل شبکه باشد اجرا نمایند.

تنوع بالا در درآمدزایی

با پیشرفت بیشتر فناوری Blockchain ، تنوع در کارایی و درآمدزایی از آن افزایش می‌یابد. امروزه تنوع زیادی در درآمدزایی از این فناوری وجود دارد این تنوع حاصل افزایش کاربردهای بلاک چین در صنایع مختلف است.

به عنوان مثال نوشتن قراردادهای هوشمند به تنهایی می‌تواند در ثبت قراردادهای مالی و بسیاری دیگر از این قبیل موارد کمک کند. همچنین کاربردهای وسیع آن در بخش‌های ریز و درشت ارزهای دیجیتال، از جمله خرید توکن‌های هواداری تیم‌های ورزشی، قدرت بالای درآمدزایی باشگاه‌ها از این طریق را نشان می‌دهد. تنوع در درآمدزایی یکی از آن دسته مزایای بلاکچین به حساب می‌آید که چندان به آن پرداخته نمی‌شود.

کاهش هزینه ها

مزایا و معایب تکنولوژی بلاکچین به موضوع کاهش هزینه و پورسانت هر معامله میرسیم. این موضوع احتمالا یکی از مهم‌ترین عواملی است که سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال را به سمت استفاده از آن کشانده است. با این وجود بیایید این مسئله را با ذکر یک مثال موشکافی کنیم.

تصور کنید که می‌خواهید یک ملک را به روش‌های سنتی مرسوم در جامعه معامله کنید. در این میان با چالشی تحت عنوان پرداخت مبلغی برای تعیین قرارداد به یک شخص ثالث (وکیل یا صاحبین بنگاه‌های معاملاتی) درگیر هستید. در حالی که در قراردادهای هوشمند بلاکچین همچین خبری نیست و با نوشتن یک قرارداد مشخص، دیگر نیازی به پرداخت هزینه بزرگی به فرد ثالث ندارید.

علاوه بر این باید با تغییر سیاست‌های بانکی برای پرداخت و نقل و انتقالات مالی کنار بیایید که ممکن است در بسیاری از موارد به ضرر شما باشد. در فناوری بلاکچین همچین خبری نیست و سیاست‌های مالی فقط با رای افراد دخیل در شبکه مورد نظر تغییر می‌کند؛ پس تعیین سیاست‌گذاری‌ها به طور معمول ثابت است.

نکته مهم دیگری که در کاهش هزینه‌ها قابل ذکر است، کارمزدهای پایین‌تر بسیاری از ارزهای دیجیتال در مقایسه با ارزهای فیات است. کارمزدهای رمز ارزهایی مانند ترون، تتر، لایت‌کوین، دش و بسیاری دیگر در نقل و انتقالات رقم فوق‌العاده پایینی دارد.

فعال بودن 24 ساعته بازارهای مبتنی بر آن

بازارهای مالی مبتنی بر این صنعت از جمله بازار ارزهای دیجیتال به طور یکنواخت و تمام وقت فعال هستند و هیچ وقت استراحتی ندارد. موضوعی که برخلاف سیاست‌های بازارهای سنتی از جمله فارکس است. فعال بودن تمام وقت بازر ارزهای دیجیتال صرف نظر از معایب اندکی که دارد، نشان دهنده مزایای بلاکچین است. از جمله مزایای آن می‌توان به تغییرات آنی در هر حالت اشاره کرد که بازارهای سنتی از این امتیاز بزرگ بی‌نصیب مانده‌اند.

عدم دخالت مستقیم انسان ها در جریان فرآیندهای مختلف

تقریبا در هر جایی که انسان پا گذاشته، با خود وقوع خطاها و بی‌نظمی‌هایی را به همراه داشته است. در جایی که انسان به طور مستقیم در اتفاقات پیرامون آن نقش نداشته تقریبا خبری از این موارد نبوده است. این یعنی عدم دخالت مستقیم انسان در جریان فرآیندهای مختلف جزو مزایای بلاکچین به حساب می‌آید.

وقوع هر تراکنش به تنهایی از جمله این موارد است که هیچ انسانی در تایید یا رد آن نقشی ندارد. اما در فرایندهای مربوطه در نقل و انتقالات ارزهای فیات، انسان نقش قابل ذکری در تایید یا اعمال تغییرات در تراکنش‌ها دارد. این اتفاق به زعم برخی افراد مزیت و به گمان برخی دیگر عیب این تکنولوژی است. با این وجود کیفیت معاملات و دقت انجام آ‌ن‌ها گواه بر این است که سود این اتفاق چشمگیر است.

معایب بلاکچین

مطمئنا هر تکنولوژی با چالش‌هایی روبرو می‌شود. این چالش‌ها و بعضا مشکلات، تحت عنوان معایب تکنولوژی‌ها معرفی می‌شوند. بلاکچین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  • سدهای قانونی شاید بتوان گفت مهم‌ترین و چالش برانگیزترین معایب بلاکچین، وجود مشکلات و سدهای قانونی است که راه‌های فراگیری این فناوری را تا حدی بسته است. سدهای قانونی که در ارزهای دیجیتال به وضوح قابل مشاهده است. از آن جایی که تنها تعداد محدودی از کشورها رمزارزها را به رسمیت شناخته‌اند، نشان می‌دهد این تکنولوژی هنوز کار زیادی برای پذیرش از سوی دولت‌ها دارد. از سویی دیگر تعدادی از کشورها عملا استفاده از این دارایی‌های دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند که این به نوبه خود به معنای جدال سخت این دو با یکدیگر است.

  • عدم فراگیری به اندازه کافی قطع به یقین فراگیری و عمومیت یک تکنولوژی ثابت کننده تاثیرگذاری آن بر دنیای علم است. در این حال عدم عمومیت پیدا کردن یک تکنولوژی یک ایراد بزرگ در نوع خود محسوب می‌شود که صنعت بلاکچین هم با چنین مشکلی روبرو است. البته این عدم فراگیری و عمومیت آن در جامعه بنظر امری موقتی است، چرا که با محبوبیت روز افزون این صنعت انتظار می‌رود عامه مردم حقیقت این فناوری را بپذیرند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.