نحوه شناسایی کوین مرده (Dead Coin)

نحوه شناسایی کوین مرده (Dead Coin)

ارزهای دیجیتال انقلابی در دنیای اقتصاد ایجاد کردند. رمزارزهای مختلفی توسعه یافتند و هر کدام اهداف خاصی داشتند. در این میان تعداد زیادی از توکن‌ها رشد کردند و سرمایه‌های قابل‌توجهی به دست آورند. برخی رمزارزها نیز نتوانستند

اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنند و در نهایت تا مرز صفر دلار سقوط کردند. این ارزهای دیجیتال را کوین مرده یا Dead Coin می‌نامند.بازار کریپتوکارنسی مملو از کوین‌های مرده Dead Coin است. توکن‌هایی که با سروصدای فراوانی عرضه شدند و برخی از آنها در مقاطعی رشد خوبی داشتند اما در نهایت ارزش دلاری آنها کاملاً سقوط کرد. در بسیاری از موارد صفر شدن ارزش این توکن‌ها بر اثر فعالیت‌های عمدی است. توسعه‌دهندگان پروژه پس از جذب سرمایه و فروش رمزارزها پروژه را رها می‌کنند. نتیجه این اتفاق، صفر شدن قیمت ارز دیجیتال و اضافه شدن یک رمزارز دیگر به لیست کوین های مرده Dead Coin است. در سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش سرسام‌آور تعداد توکن‌ها در بازار کریپتو بودیم. با افزایش محبوبیت بیت کوین و پیدایش رمزارزهای معتبری مثل اتریوم، مردم استقبال از کریپتو را آغاز کردند. در کمتر از یک سال تعداد توکن‌های توسعه‌یافته از ۲۹ به ۸۵۰ رسید. در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۰۰ پروژه جدید راه‌اندازی شد و این تعداد در سال ۲۰۲۰ به ۸۰۰۰ ارز دیجیتال رسید. در طول این سال‌ها بارها شاهد کلاهبرداری به روش‌های مختلفی مثل کلاهبرداری راگ پول (Rug pull) بوده‌ایم که نتیجه آن به وجود آمدن یک کوین مرده Dead Coin است.هر یک از ارزهای دیجیتالی که امروزه در بازار ارزهای دیجیتال یافت می‌شوند، هدف و نقشه راهی پشت تولید آن‌ها می‌باشد. از طرفی هر کدام از آن‌ها برای رفع مشکلی و هدف خاصی نیز تولید شدند، به عنوان مثال اتریوم با هدف گرفتن بازار از بیت کوین و راحت‌تر کردن عملیات همتا به همتا وارد بازار و تولید گردید. از بین تمامی ارزهای دیجیتال برخی از آن‌ها همانند اتریوم ارزش زیادی پیدا کردند و برخی دیگر نه. دلیل این که برخی از ارزهای دیجیتال موفق نشدند و به کوین مرده تبدیل شدند، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نگرفتند. همچنین برخی از رمزارزها که به عنوان شت کوین نیز شناخته می‌شوند در ابتدا قیمت خوبی دارند، اما پس از این که توسعه دهندگان به سود قابل توجه خود رسیدند آن را رها می‌کنند. این مورد نیز باعث از بین رفتن اعتبار آن بین سرمایه‌گذاران و بازار کریپتوکارنسی می‌شود. سال 2017 را سال تولید رمزارزها و صرافی‌های بزرگ می‌توان دانست در این سال ارزهای نام آشنایی زیادی وارد دنیای کریپتوکارنسی شدند. به طوری که تعداد رمزارزها از 29 به 850 و تا پایان سال 2018 این رقم به 1200 تا رسید و در دو سال بعد این رقم به 8000 عدد رسید. از بین این تعداد پروژه و ارزهای دیجیتال بیشتر آن‌ها برای مقاصد کلاه‌برداری شکل گرفتند که سبب ایجاد دد کوین یا کوین مرده Dead Coin می‌گردید.

نحوه شکل گیری کوین مرده Dead Coin

عدم توجه سرمایه‌گذاران به برخی از ارزهای دیجیتال است. چرا که وقتی تعداد کسانی که خواهان رمزارزی هستند کاهش یابند یا به عبارتی تقاضا کم شود، سبب از بین رفتن آن ارز دیجیتال و بی‌ارزش شدن آن خواهد شد.

هدف خاصی پشت سر تولید شت کوین‌ها وجود ندارد و صرفاً برگرفته از چیز خاصی می‌باشند، به عنوان مثال دوج کوین که در ابتدا قیمت بالایی داشت و برگرفته از سگی ژاپنی است. این رمزارز در ابتدا ارزش قابل توجه‌ای داشت، اما پس از توییت ایلان ماسک ارزش آن بکباره خیلی افت کرد. همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت‌های Coinspy و Deadcoins از لیست ارزهای دیجیتال مرده Dead Coin نیز باخبر شوید. وعده‌های غیرقابل‌تحقق پروژه‌های کوین مرده Dead Coin معمولاً وعده‌های وسوسه‌انگیز و اعجاب‌آوری به سرمایه‌گذاران می‌دهند. سودهای شگفت‌انگیز در کوتاه‌مدت و رشد ناگهانی قیمت از دیگر نشانه‌های یک پروژه کلاهبرداری و کوین مرده Dead Coin است. طبق بررسی‌های انجام‌شده حدود ۸۰ درصد از پروژه‌های توسعه‌یافته در سال ۲۰۱۷ کلاهبرداری بوده است. اکثر این پروژه‌ها اهداف و وعده‌های جذابی به سرمایه‌گذاران خود ارائه داده‌اند. به طور کلی حجم معاملات یکی از شاخص‌های مهم قضاوت در مورد پروژه رمزنگاری است. هر چه حجم معاملات کمتر باشد، احتمال رها شدن پروژه بیشتر خواهد بود. پلتفرم‌هایی که کوین های مرده Dead Coin را ردیابی می‌کنند، توجه ویژه‌ای به این شاخص دارند.

پروژه‌های فان و بی‌هدف پروژه‌های زیادی در بازار ارزهای دیجیتال اهداف خاصی ندارند و صرفاً برای سرگرمی توسعه پیدا می‌کنند. گاهی این پروژه‌ها سودهای قابل‌توجهی به دست می‌آورند. به این پروژه‌ها میم کوین (memecoin) گفته می‌شود. میم کوین‌هایی مثل دوج کوین (DOGE) در ابتدا یک پروژه فان بوده‌ و سپس به یک ارز دیجیتال مهم تبدیل شده‌اند. برخی از سرمایه‌گذاران کریپتو به خرید این رمزارزها علاقه دارند. آنها می‌خواهند شانس خود را برای کسب ثروت بادآورده امتحان کنند. با این حال تعداد زیادی از میم کوین‌ها در نهایت به کوین مرده تبدیل خواهند شد.

بودجه اندک یا ناتوانی در جذب سرمایه عدم جذب بودجه کافی می‌تواند عامل اصلی برای شکست پروژه و تبدیل شدن رمزارز به کوین مرده Dead Coin باشد. در موارد متعددی پروژه مورد نظر توانایی‌های فنی و برنامه‌های جامع و حساب‌شده‌ای برای رسیدن به اهداف داشته اما عدم موفقیت در به دست آوردن سرمایه، منجر به شکست طرح شده است. بازاریابی نادرست، شرایط بد بازار، بحران‌های مقطعی و … دلایل این اتفاق است. ارز دیجیتال بومی چنین پروژه‌هایی نیز خیلی زود تبدیل به ددکوین خواهند شد.

حجم معاملات ناچیز تیم‌های توسعه دائماً در تلاش برای ارتقای محصول خود و جذب سرمایه هستند. با این حال برخی از رمزارزها به سرعت قربانی حجم ناچیز معاملات خود می‌شوند. در بازار ارزهای دیجیتال حدود ۶۰ درصد کل پروژه‌ها نقدینگی اندکی دارند که برای پیشبرد اهدافشان کافی نیست.

چطور یک کوین مرده Dead Coin به وجود می‌آيد؟

کوین مرده Dead Coin، ارزهای دیجیتالِ پروژه‌هایی هستند که کاملاً رها شده‌اند و مشخصاً یک کلاهبرداری محسوب می‌شوند. این پروژه‌ها نقدینگی پایینی دارند یا بودجه آنها برای توسعه به اتمام رسیده و هیچ موفقیتی حاصل نشده است. فعالان بازار ارزهای دیجیتال از اصطلاح شت کوین (Shitcoin) نیز برای معرفی این توکن‌ها استفاده می‌کنند. ارز دیجیتال BCC توسط پلتفرم BitConnect معرفی و در سال 2017 روانه بازار گردید، اما در همان سال‌های اولیه خود با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. در نهایت این ارز دیجیتال در سال 2018 به عنوان یک پروژه پانزی علی‌رغم این که طرفداران زیادی پیدا کرده بود. در نهایت ارز دیجیتال BCC پلتفرم بیت کانکت را در مرداب خود فرو برد و این پروژه که قرار بود به یکی از بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش مبدل شود با تبدیل شدن BCC به کوین مرده از بین رفت. رمزارز ARNX از جمله ارزهای دیجیتالی بود که در صرافی بایننس لیست گردیده بود و فروش نسبتاً خوبی را داشت. پس از اینکه توسعه‌دهندگان ARNX موفیقت این رمزارز را دیدند، مقدار زیادی از آن را وارد بازاز کردند. هر چند تیم پشتیبان این ارز دیجیتال بهانه‌ای برای این کار پیدا کرد و عرضه زیاد آن را باور پذیر جلوه داد. اما پس از مدتی این ارز دیجیتال توسط تیم توسعه دهنده رها گردید و صرافی بایننس نیز با مشاهده این وضعیت آن را از لیست صرافی خود حذف نمود که سبب افت 90 درصدی قیمت آن و مبدل شدن آن به کوین مرده Dead Coin گردید. بازار کریپتوکارنسی ها پر از بقایای کوین هایی هست که در اصطلاح به اون ها کوین مرده Dead Coin گفته میشه و این کوین ها با شور و شوق زیادی راه اندازی و عرضه شدن، ولی در آخر سود خیلی کم و حتی متمایل به صفر برای هر کسی داشتن که در این رویدادها شرکت کرده بودن.

نمونه های قابل توجه کوین های مرده

BitConnect (BCC) – BCC بزرگترین طرح پونزی در صنعت ارزهای دیجیتال بود. این پلتفرم را برای معامله بیت کوین با ارز اصلی خود و دریافت بازدهی بالا فراهم کرد. یک ربات به‌صورت برنامه‌ریزی بازدهی را محاسبه میکند – با این حال، این محاسبات باعث ایجاد نگرانی در بین سرمایه‌گذاران شد. مشکلات آن از اواخر سال 2017 شروع شد، زمانی که تنظیم کننده های مالی بریتانیا نگرانی هایی را در مورد مشروعیت آن مطرح کردند.

BitConnect به لطف بودجه بازاریابی کلان و افزایش بیت کوین از موفقیت اولیه برخوردار بود، با این حال، در اوایل سال 2018، قانونگذاران در تگزاس آن را یک طرح پونزی نامیدند. مدت کوتاهی پس از آن، خاموش شد و باعث شد که قیمت BCC تا 9٪ سقوط کند. به زودی، این فراخوان بدنام رالی امضا توسط کارلوس ماتوس، تشویق کننده اصلی Bitconnect تبدیل شد و از آن زمان به یکی از ماندگارترین میم های رمزنگاری موجود تبدیل شده است.

در اکوسیستم رمزنگاری گسترده، احتمال وجود یک کوین مرده Dead Coin در سبد سهام شما بسیار زیاد است – اما نپرسید “آیا کریپتو مرده است؟” خیلی زود – دقت لازم هنگام سرمایه گذاری در آلتکوین ها میتواند بینش های مهمی را در مورد پروژه های قابل اعتماد ارائه دهد. برای مثال، میتوان با ارزیابی وعده‌های بازگشت سرمایه، از کلاهبرداری کوین های مرده Dead Coin در کریپتو جلوگیری کرد. بسیاری از آنها با وجود اینکه کریپتوها بسیار نوسان و سوداگرانه هستند، وعده “بازده تضمین شده” میدهند.

چگونه یک کوین مرده Dead Coin را در حال راه رفتن تشخیص دهیم؟ مشاهده حضور و فعالیت یک پروژه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند روی کوین های مرده آینده نیز روشن شود. علاوه بر این، کوین های قابل دوام در صرافی های معتبری مانند بایننس که نقدینگی قابل توجهی دارند، فهرست میشوند.

کوین های مرده Dead Coin در کریپتو اغلب پیشرفت ها را از مسیر خارج کرده اند. خوشبختانه، فقط آگاهی از وجود این نوع ارزها برای کمک به سرمایه گذاران در تصمیم گیری آگاهانه کافی است. از آنجایی که کوین های مرده بیشتر همچنان به توهم پروژه‌های خوب ادامه میدهند، سرمایه‌گذاران میتوانند برای انتخاب ارز ارزشمند در دریایی از پروژه‌های ناخواسته، به بررسی‌های پیشینه گسترده، صورت‌های سود، در دسترس بودن در مبادلات و حجم معاملات اعتماد کنند. برای آشنایی با یک کوین مرده Dead Coin، می‌توانید به حجم نقدینگی آن نگاه کنید. ایجادکنندگان کوین مرده، در زمینه جمع‌آوری سرمایه و به‌دست‌آوردن منابع مالی قوی، ناکام بوده‌اند. یکی از نشانه‌های کوین مرده، همین حجم کم نقدینگی است. تعداد کوین‌هایی که از این روش به کوین مرده تبدیل شده‌اند، ۳٫۶ درصد از کل کوین‌های مرده است. خوب است بدانید که نقدینگی کم همیشه به معنای این نیست که پروژه موردنظر سودآوری ندارد. گاهی اوقات پروژه سودآوری دارد؛ اما توسعه‌دهندگان نمی‌توانند حاشیه سودی برای جلب توجه تریدرها ایجاد کنند. پروژه‌هایی در بازار ارز دیجیتال وجود دارند که هیچ استراتژی و هدف مشخصی ندارند. این پروژه‌ها فقط به دنبال این هستند که سرمایه‌گذار جذب کنند. در این راه گاهی شانس می‌آورند و سود می‌کنند، گاهی هم هیچ سرمایه‌گذاری را نمی‌توانند جذب کنند. در کمال تعجب، تریدرهایی هستند که حاضرند روی این رمزارزها شرط‌بندی کنند. توکن UET یکی از همین توکن‌های بی‌ارزش بود که توسط برخی تریدرها تحت شرط‌بندی قرار گرفت و ۳۰۰ هزار دلار جذب سرمایه داشت. تعداد پروژه‌هایی که از این روش فعالیت می‌کنند، سه درصد از کل کوین‌های مرده است.

حجم معاملات (Trading Volume)، یکی از پارامترهای مهم در تحلیل بنیادی به شمار می‌رود. بسیاری از تحلیلگران با کمک این پارامتر، ارزشمندی یک ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهند. اما خوب است بدانید که صرافی‌های بزرگ، تنها می‌توانند تعداد محدودی ارز دیجیتال قابل پشتیبانی را فهرست کنند. به همین دلیل، آن بخش از رمز ارزهایی که در فهرست صرافی‌های معروف قرار نمی‌گیرند، دچار حجم معاملات پایین می‌شوند؛ زیرا اساساً در معرض دید تریدرها قرار ندارند.

از طرفی پایین‌بودن حجم معاملات یک ارز دیجیتال، بیانگر ارزش کم آن است. به‌عبارت‌دیگر، حجم معاملات پایین نشان می‌دهد که تریدرها اقبال کمتری به آن ارز دیجیتال نشان داده‌اند و پروژه فاقد سودمندی است. همین موضوع به‌مرورزمان، کوین موردنظر را به یک کوین مرده Dead Coin تبدیل می‌کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.