دامنه هندشیک (Handshake domain)

دامنه هندشیک (Handshake domain)

هندشیک (HNS) Handshake یک پروتکل نام‌گذاری دامنه سایت غیرمتمرکز است که امکان ارتباط همتا به همتا را فراهم می‌کند و یک جایگزین قابل دسترس برای نام‌های دامنه‌‌ای که به صورت متمرکز اجرا می‌شوند

هندشیک Handshake به عنوان یک پروتکل نام‌گذاری دامنه P2P و غیرمتمرکز، قصد دارد به عنوان یک زنجیره DNS جایگزین روت چین (root chain) فعلی باشد. در حال حاضر ساخت دامنه‌های سطح بالا (TLD) مانند .agency، .gov، .edu و موارد مشابه توسط شرکت ICANN انجام می‌شود و برای آنها باید درخواست ثبت شود.هندشیک Handshake امیدوار است این سیستم را تغییر دهد و دامنه‌های TLD هندشیک را به عنوان جایگزین ارائه دهد که بسیار کارآمدتر، مقرون به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر است. هدف این است که بتوانیم از فناوری بلاکچین استفاده کنیم تا به دامنه‌های هندشیک اجازه دهیم سیستم فعلی تحت نظارت ICANN را دور بزنند و به ایجاد یک سیستم ثبت نام دامنه غیرمتمرکز کمک کنند. هدف هندشیک Handshake ارائه یک جایگزین غیرمتمرکز برای سیستم نام دامنه (DNS) مرسوم است. پروژه هندشیک (Handshake) توجه علاقه‌مندان به فناوری غیرمتمرکز را به دلیل پتانسیل آن برای ایجاد انقلابی در نحوه تعامل مردم با دامنه‌ها، به‌ویژه در زمینه وب نسل 3 (Web3)، به خود جلب کرده است. پروتکل هندشیک (Handshake) سرویسی است که علاوه بر آدرس کیف پول، به شما امکان انتخاب دامنه اینترنتی و آدرس ایمیل را به شیوه ای متفاوت می دهد. هندشیک (Handshake) یک پروتکل سرویس نام برای واگذاری مالکیت دامنه های سطح بالا به صورت مستقیم و بدون واسطه به کاربران است. دامنه سطح بالا یا Top Level Domain (به اختصار TLD) به آخرین بخش از دامنه یا بخشی که بلافاصله پس از نماد نقطه یا دات قرار می گیرد، گفته می شود. از برخی از دامنه های سطح بالای شناخته شده می توان به com – .org – .edu – .gov. و biz. اشاره کرد. از این دامنه ها می توانید برای راه اندازی وبسایت، آدرس ایمیل یا به عنوان آدرس کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید هندشیک Handshake تلاش می کند تا با استفاده از بلاکچین عمومی خود، اتکا به این اشخاص ثالث را از میان ببرد. در واقع هندشیک Handshake با طراحی یک سیستم مزایده کامپیوتری، دنبال جایگزینی برای نقش ICANN به عنوان یک مرجع مرکزی سازنده دامنه های سطح بالاست. لازم به ذکر است که Handshake جایگزینی برای DNSهای فعلی نیست؛ اما در عوض فایل منطقه ریشه یا Root Zone فعلی را با یک بلاکچین غیرمتمرکز جایگزین می کند. اطلاعات هر دامنه در فایل زون روی سرور DNS برای هر دامنه تنظیم می شود و این فایل سوابق مرجع (Resource Records) را شامل می شود. وظیفه فایل های Zone برقراری ارتباط میان هر دامنه و زیردامنه به وسیله آدرس های IP است. هر نود شبکه هندشیک مسئول اعتبارسنجی و مدیریت فایل روت زون است؛ کاری که در حال حاضر توسط مقامات صدور گواهی انجام می شود. سوابق نام گذاری در بلاکچین هندشیک ذخیره شده و منطقه ریشه فعلی که توسط ICANN کنترل می شود، امکان ثبت دامنه را برای کاربران فراهم می کند.

تیم پروژه هندشیک Handshake

هندشیک Handshake برای مدتی طولانی یک پروژه سری بود. در آگوست ۲۰۱۸ سازندگان با اعلام جذب سرمایه ۱۰.۲ میلیون هویت خود را فاش کردند. تیم اصلی پروژه از افراد زیر تشکیل شده است:

جوزف پون (Joseph Poon): یکی از سازندگان شبکه لایتنینگ بیت کوین و کانال های پرداخت پلاسما اندرو لی (Andrew Lee): مدیرعامل درگاه پرداخت بیت کوین Purse و بنیان گذار شرکت Private Internet Access ارائه دهنده VPN کریستوفر جفری (Christopher Jeffery): مدیر ارشد فناوری Purse و سازنده نرم افزار نود بیت کوین Bcoin بویما فنبوله (Boyma Fahnbulleh): توسعه دهنده نرم افزار Bcoin

مقایسه هندشیک Handshake (HNS) و سرویس نام دامنه (DNS)

همان طور که گفته شد، زیرساخت DNS فعلی به شدت به ICANN وابسته است. این بدان معنی است که برای ثبت کردن دامنه‌های Handshake HNS، ابتدا باید یک ثبت کننده (Resolver) دامنه هندشیک در resolution chain وجود داشته باشد.

با این حال، روش کار DNS کاملاً شبیه به Handshake HNS است. تنها تفاوت فایل root zone است که اینترنت به آن اعتماد می‌کند و آن را می‌خواند، بنابراین نیاز به معرفی یک جایگزین است.

هدف این نیست که به طور کامل به root zone هندشیک روی بیاوریم، زیرا این کار دامنه‌های TLD فعلی (.com و غیره) را تغییر می‌دهد، مگر اینکه آنها نیز TLD های خود را روی بلاک چین هندشیک پیاده کنند. همین بس که بگوییم بعید است به این زودی‌ها این اتفاق بیفتد.

سازگاری یکی دیگر از مشکلات بالقوه است. هزاران TLD وجود دارد و با گسترش اینترنت همچنان رو به افزایش است. کاری که هندشیک برای اطمینان از سازگاری نام‌های دامنه غیرمتمرکز جدید با TLD های دیگر انجام داده، رزرو نام‌های دامنه برای سازمان‌های مدیریتی است تا در طی سه سال آینده آن‌ها را از آن خود کنند.

پروتکل هندشیک Handshake چگونه کار می کند؟

پروتکل هندشیک Handshake فورکی از کدهای نرم افزار اجرای نود Bcoin است که کدهایی نسبتا پیشرفته تر دارد. در این پروتکل از الگوریتم اجماع گواه اثبات کار و UTXO برای ثبت تراکنش ها استفاده می شود و رمز ارز این پروتکل نیز مانند بیت کوین قابل استخراج است.در پروتکل هندشیک دامنه های سطح بالا و UTXO کاربران در بلاک چین ذخیره می شود، همچنین این پروتکل مدیریت، تمدید، ثبت و انتقال DNS ها را کنترل می کند. نام های انتخاب شده در هندشیک بدون فاصله نام یا زیردامنه در لایه اجماع هستند. در واقع هدف این پروتکل حفاظت از فایل Root Zone به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به صدور گواهی از طرف اشخاص ثالث است. هر نود در این پروتکل به عنوان یک Root Server عمل می کند و نسخه ای قابل اثبات از فایل روت زون را ارائه می دهد.

بلاک چین هندشیک Handshake

در پروتکل هندشیک Handshake دامنه های سطح بالا و آدرس های وب سایت از طریق مزایده به فروش رسیده و تحت مالکیت کاربران قرار می گیرد. برای شرکت در این مزایده ها که هر دو هفته یک بار و طبق قوانین حراج ویکری (Vickery Auction) برگزار می شوند کاربران ملزم به تهیه و پرداخت کوین هندشیک HNS هستند. کاربران در این مزایده ها قیمت های پیشنهادی خود را برای دامین ها اعلام می کنند و مطابق قوانین حراج ویکری برنده مزایده دومین قیمت پیشنهاد شده را پرداخت می کند. لازم به ذکر است این مزایده ها به صورت خودکار و توسط نرم افزار هندشیک انجام می گیرد.

به دلیل کدنویسی مشابه هندشیک Handshake با بیت کوین، این بلاک چین شباهت های بسیاری با شبکه بیت کوین دارد. یکی از این شباهت ها استخراج رمز ارز توسط ماینرهاست. در این بلاک چین در هر ده دقیقه یک بلوک ثبت شده و یک واحد ارز دیجیتال استخراج می شود که پاداش بلوک ماینرها در این فرایند ۲۰۰۰ HNS می باشد.

مزایا و معایب دامنه‌ هندشیک Handshake

استفاده از نام دامنه‌های هندشیک Handshake مزایای متعددی دارد، از جمله حفظ حریم خصوصی و کنترل بیشتر، انعطاف‌پذیری بیشتر در استفاده از نام دامنه و امکان شرکت در مزایده نام دامنه. همچنین، حرکت به سمت اینترنت غیرمتمرکز می‌تواند باعث شود که سرویس‌های نام دامنه غیرمتمرکز مانند Handshake در نهایت در برابر هایجک نام دامنه یا قطع شدن سرور مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند.

با این حال، استفاده از نام‌های دامنه هندشیک Handshake دارای اشکالاتی نیز هست. برای مثال، کاربران نام دامنه باید از قبل رمزارزهای هندشیک HNS داشته باشند تا در مزایده دامنه شرکت کنند یا از سایر خدمات ارائه شده توسط هندشیک Handshake برخوردار شوند، که این موانعی را برای ورود کسانی که دانش فنی ندارند یا ممکن است کمتر با ارزهای دیجیتال آشنا باشند، ایجاد کند.

برای افراد ناآشنا، تنظیم و استفاده از نام‌های دامنه هندشیک می‌تواند تا حدودی پیچیده‌تر از نام‌های دامنه مرسوم باشد، به خصوص که پذیرش دامنه‌های جایگزین هنوز به جریان اصلی نفوذ نکرده است.

کوین هندشیک HNS چیست؟

رمزارز بومی پروتکل هندشیک HNS نامیده می شود. کاربران می توانند دامین های برتر و پرطرفدار را از طریق مشارکت در مزایده ویکری بخرند یا ثبت کنند. به برنده مزایده یک کلید عمومی داده می شود که جفت این کلید در بلاکچین هندشیک ذخیره می شود. کوین های فرد برنده نیز به صورت دائمی سوزانده شده و از مقدار عرضه در گردش حذف می شوند. شرکت کنندگان ناموفق می توانند کوین های خود را بعد از مزایده درخواست کنند. همچنین کوین هندشیک HNS به عنوان پاداش به ماینرهای شبکه تعلق می گیرد؛ یعنی نقش دوم آن تامین امنیت شبکه است.

آینده دامنه‌های هندشیک Handshake

حرکت به سمت پیاده‌سازی سیستم‌های نام دامنه بلاک چینی در جهت ارائه دامنه‌های ساده‌تر و کوتاه‌تر باعث می‌شود کاربران به راحتی به صورت آنلاین از آنها استفاده کنند. به این ترتیب، به عنوان مثال، دامنه‌های Handshake ممکن است برای نشان دادن یک آدرس بلاک چینی استفاده شود.

همچنین مردم می‌توانند به جای یک رشته طولانی از اعداد و الفبا، فقط بگویند: « Send the payment to joe.crypto»، که استفاده از نام دامنه را در وب راحت‌تر و کاربرپسندتر می‌کند. هدف Handshake ایفای نقش در آینده غیرمتمرکز با ارائه کنترل بهتر روی داده‌ها، امنیت و حریم خصوصی کاربران در عین غیرمتمرکز نگه داشتن سیستم است.

با این حال، باید دید که آیا دسترسی به این سیستم به مشکلی برای کاربران اولیه تبدیل خواهد شد یا خیر. همانطور که میدانید، ثبت نام دامنه و پشتیبانی مرورگر همچنان در دست زیرساخت‌های سنتی است. همچنین، اگر ICANN در آینده TLD هایی را منتشر کند که با TLD های هندشیک در تضاد باشد، استفاده از دامنه هندشیک Handshake ممکن است پیچیده‌تر شود.

در چنین شرایطی، ثبت‌کننده‌های دامنه باید تصمیم بگیرند که آیا Handshake هندشیک TLD را ثبت کنند یا ICANN TLD. ICANN همچنین یک سازمان غیرقابل انکار بزرگ و قدرتمند است

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.