تأثیر ایپ‌ کوین (ApeCoin) بر دنیای NFT

تأثیر ایپ‌ کوین (ApeCoin) بر دنیای NFT

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) موجب هم‌راستا شدن فضای دیجیتال، وب 2.0 و نسل نسبتاً جدید اینترنت یا همان وب 3.0 شده‌اند. با افزایش ورود شرکت‌های مختلف به بازار NFT، محبوبیت این توکن‌ها در فضای خرده‌فروشی،

بیشتر شده است. این توکن‌های دیجیتال که روی بلاکچین ذخیره می‌شوند، نمود هنر دیجیتال یا توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی‌اند. در حال حاضر، بیشتر توکن‌های NFT شامل هنر دیجیتال، کلکسیون‌ها، عکاسی، آهنگ‌ها و فایل‌های صوتی و حتی کارت‌های تجاری ورزشی می‌شوند.

قبل از توکن‌سازی، هنر دیجیتال یا تصاویر موجود در اینترنت، غیرانحصاری یا قابل تعویض بودند؛ یعنی هر شخصی می‌تواند با کلیک راست و ذخیره فایل از طریق اینترنت، آن‌ها را دانلود کند.

توکن‌های NFT کالاها را منحصربه‌فرد می‌کنند؛ یعنی اگرچه هرکس می‌تواند با دانلود یا گرفتن اسکرین‌شات به آن‌ها دسترسی داشته باشد، نمی‌توان افراد دیگر را به عنوان «مالک» توکن در نظر گرفت. در واقع افراد، گواهی مالکیت توکن‌های NFT را می‌خرند، نه خود آن‌ها را. برخلاف بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر که ارزش هر واحد آن‌ها یکسان است و می‌توان یک ارز را با ارز دیگری مبادله کرد، توکن‌های غیرقابل تعویض در نوع خود یکتا هستند و ارزش هر توکن با دیگری تفاوت دارد. رمزارز ایپ کوین ApeCoin توکنی است که روی شبکه اتریوم ایجاد شده و ارتباط نزدیکی با توکن‌های یکتای میمون کسل دارد. البته بر خلاف آن‌ها، توکن ApeCoin ، APE قابل تعویض است و ارزش هر کدام از آن‌ها با هم برابر است.

ایپ کوین ApeCoin چه کاربردی دارد؟

توکن ApeCoin، APE برای خرید و فروش و همچنین حاکمیت در ApeCoin Dao استفاده می‌شود، اما این همه ماجرا نخواهد بود؛ کمپانی انیموکا برندز (Animoca Brands) که از شرکت‌های بزرگ و مطرح در حوزه بازی های بلاکچینی است، یک بازی موبایلی به نام Benji Bananas را توسعه داده که از توکن ایپ کوین ApeCoinبه عنوان یکی از ارزهای درون بازی استفاده کرده است. بنیان‌گذار این شرکت نقشی در ایپ کوین ApeCoin نیز دارد. اکوسیستم کامل حول ایپ کوین ApeCoin‌ هستیم. یوگا لبز (Yuga Labs) برنامه دارد تا رمزارز APE را به عنوان توکن اصلی برای برای همه محصولات و خدمات جدید بپذیرد. در ضمن هر چقدر کاربردهای این توکن بیشتر شود، مشکلات قانونی با SEC کمتر خواهد شد.

تیم توسعه‌دهنده ایپ کوین ApeCoin

طبق اطلاعات وبسایت ایپ کوین، این توکن توسط دائوی ایپ کوین ApeCoin راه‌اندازی شده است و تمام دارندگان توکن، عضوی از این سازمان هستند؛ بنابراین می‌توانند برای بهبود و ادامه راه پروژه پیشنهاد ارائه کنند و به سایر پیشنهادها رای دهند.

یک سازمان جداگانه دیگر به نام بنیاد ایپ کوین (Ape Foundation) وجود دارد که وظیفه آن مدیریت روزانه دائو، پیشنهادها و پشتیبانی لازم برای تحقق بخشیدن به ایده‌های جامعه است. یک شورای ویژه از بنیاد ایپ به عنوان هیئت مدیره ایپ کوین ApeCoin ایپ کوین DAO انتخاب می‌شوند. اولین سری از اعضای این شورا برای مدت ۶ ماه در این جایگاه حضور دارند و ۵ فرد برجسته در دنیای ارز دیجیتال هستند. طبق اطلاعات وبسایت ایپ کوین، جامعه دائو می‌توانند اعضای بعدی هیئت مدیره را با رای‌گیری و برای هر سال مشخص کنند. ۵ عضو اولیه DAO’s Board عبارتند از:

آلکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian) یکی از بنیان‌گذاران ردیت. امی وو (Amy Wu) مدیر بخش بازی و بازوی سرمایه‌گذاری صرافی FTX. ماریا باجوا (Maaria Bajwa) مدیر Sound Ventures. یات سیو (Yat Siu) یکی از بنیان‌گذاران و رئیس Animoca Brands. دین اشتاین‌بک (Dean Steinbeck) رئیس و مشاور Horizen Labs. در رابطه با این که چه شخص یا شرکتی کدهای ApeCoin را توسعه داده است، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. یوگا لبز که مسئول همه‌چیز در مورد باشگاه میمون‌های کسل است، اصرار دارد که مسئولیتی در قبال ایپ کوین ApeCoin ندارد. این باعث می‌شود تا توکن ایپ به سرمایه‌گذاری در این شرکت ارتباطی نداشته باشد و درگیر مقررات قانونی SEC نشود.

ارزش‌ بازار NFT و چشم‌انداز آن

بر اساس گزارش سالانه ارزش‌گذاری بازار NFT که چینالیسیس (Chainalysis) ارائه کرد، ارزش این بازار در سال 2021، به میزان 41 میلیارد دلار بود. همچنین بر اساس این گزارش، در سال 2021، کاربران حداقل 26/9 میلیارد دلار ارز دیجیتال را به قراردادهای ERC-721 و ERC-1155 ارسال کرده‌اند که دو نوع قرارداد هوشمند اتریوم مرتبط با بازارها و مجموعه‌هایNFT هستند.

پیش‌بینی بانک سرمایه‌گذاری جفریس (Jefferies) درباره بازار NFT کوین‌دسک (CoinDesk) پیش‌بینی بانک جفریس درباره بازار NFT را منتشر کرد که زیرنظر گروهی از تحلیلگران به رهبری استفانی ویسینک تهیه شده است. این بانک، سرمایه بالقوه بازار NFT را برای سال 2022 تا 35 میلیارد دلار و برای سال 2025، بیش از 80 میلیارد دلار تخمین می‌زند.

بازار NFT به علت حضور افراد مشهور و چهره‌های بانفوذی که هرروزه به آن می‌پیوندد، از نظر سرمایه بازار، رشد ویژه‌ای داشته و برای ارزش آن در آینده پیش‌بینی‌های بسیار مثبتی شده است. یکی از عوامل اصلی این موضوع، افزایش محبوبیت متاورس است. شخصیت‌ها و شرکت‌های بانفوذ، زمین‌های مجازی موجود در متاورس‌هایی مانند دیسنترالند (Decentaland) و سندباکس (The Sandbox) را خریده‌اند تا برندهای خود را در دنیای مجازی نیز ثبت کنند. توکن‌های NFT برای افرادی که به ارزهای دیجیتال علاقه ندارند نیز جذابیت زیادی دارد و این موجب ورود موج بعدی کاربران به فضای کریپتو می‌شود.

ظهور BAYC

پس از اینکه بسیاری از افراد مشهور و بانفوذ در صنعت سرگرمی، مانند پاریس هیلتون (BAYC# 1294)، جیمی فالون (BAYC# 599) و امینم (BAYC# 9055)، ورزشکارانی مانند نیمار جونیور (BAYC# 6633)، شکیل اونیل (BAYC# 14452)، و استف کری (BAYC# 7990)، اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی مانند لوگان پل (BAYC# 1442) و سرمایه‌گذاران شرکت‌ها مانند مارک کوبان (BAYC# 1597) و آدام دریپر (BAYC# 9132) میمون منحصربه‌فردی با ویژگی‌های خاص از این مجموعه خریدند، این میمون‌ها شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کردند.

بسیاری از افراد مشهور، آواتارهای توییتر خود را به تصاویر میمون‌های بورد ایپ خود تغییر دادند و این موضوع بر محبوبیت و هیاهو درباره BAYC افزود. BAYC پس از راه‌اندازی در آوریل ،2021 با قیمت 0/08 اتریوم و افزایش محبوبیت آن در طول سال، هنوز در سه‌ماهه اول سال 2022، جایگاه ثابت خود را از دست نداده است. BAYC موفق شد از کریپتوپانک که در ژوئن 2017 راه‌اندازی شد، پیشی بگیرد و بر اساس ارزش بازار، به ارزشمند‌ترین مجموعه NFT تبدیل شود. در حال حاضر، کمترین قیمت کلکسیونی از BAYC Yuga Labs، بیش از 320 هزار دلار یا 115 اتریوم است. این مجموعه در کل از ده هزار توکن NFT با ارزش بازار 1/46 میلیون اتریوم تشکیل شده است.

راه‌اندازی ایپ‌کوین

ایپ‌کوین که در هفدهم مارس 2022 آغاز به کار کرد، توکن اصلی برای محصولات و خدمات آینده است و یوگا لبز آن را راه‌اندازی کرده است. این توکن بر اساس توکن استاندارد اتریوم ERC-20 ساخته شده است. ایپ‌کوین علاوه بر ارائه خدمات حاکمیتی، در دنیای گسترده یوگا به دارندگان خود ابزارهایی نیز ارائه می‌دهد. این توکن سرمایه‌گذاری‌های شرکت در وب 3.0 را در بسیاری از خدمات اجتماعی، بازرگانی و بازی، ازجمله بازی‌های P2E و ابتکارات متاورس که شرکت قصد استفاده از آن‌ها را دارد، گسترش می‌دهد.

هدف اکوسیستم ایپ‌ کوین ApeCoin

اکوسیستم ایپ‌ کوین ApeCoin لایه‌ای پروتکل منبع‌باز دارد که برای ایجاد انگیزه، حاکمیت و ارائه دسترسی به توسعه‌دهندگان و دارندگان توکن آن فعالیت می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌ها و محصولات خود را در اکوسیستم و از طریق APE معرفی کنند. دارندگان توکن اجازه شرکت در دائو (DAO) را خواهند داشت و بخش‌های انحصاری مانند کالاها و رویدادهای ویژه، در دسترس آن‌ها خواهد بود. همچنین APE با ارائه یک سیستم غیرمتمرکز، موجب کاهش واسطه‌های مشارکتی می‌شود.

بنیاد ایپ‌ کوین ApeCoin APE و هیئت‌مدیره DAO بنیاد ایپ‌ کوین ApeCoin APE برای حمایت از اجرای ApeCoin ایپ‌ کوین DAO تشکیل شد.

«این بنیاد حاکمیت غیرمتمرکز و مبتنی بر جامعه را تسهیل می‌کند و به‌گونه‌ای طراحی شده است که در طول زمان، تمرکز نداشتن آن بیشتر شود. همچنین مدیریت تصمیمات ایپ‌ کوین ApeCoin ایپ‌ کوین DAO ، مسئولیت مدیریت روزانه، حسابداری، مدیریت پروژه و وظایف دیگر را نیز بر عهده دارد تا از پشتیبانی لازم از ایده‌های جامعه DAO برای تبدیل شدن آن‌ها به واقعیت اطمینان یابد.»

نام‌های بزرگی مانند امی وو از اف‌تی‌ایکس (FTX)، ماریا باجوا از Sound Ventures، الکسیس اوهانیان بنیان‌گذار ردیت (Reddit)، دین اشتاین بک از Horizon Labs و یات سیو از آنیموکو (Animoca)، اعضای شورای ApeCoin ایپ‌ کوین DAO را تشکیل می‌دهند. به گفته سخنگوی این شورا، هرکسی که مالک یک توکن ایپ‌ کوین APE باشد، امکان رأی دادن به DAO را خواهد داشت. شورا، تصمیمات رفراندوم را بر عهده دارد و هدف از آن، «اجرای تصمیمات جامعه» است.

ایپ‌ کوین ApeCoin و بازی

توکن ایپ‌کوین خدمات متعددی دارد؛ بااین‌حال، ظرفیت آن هنوز کامل شناخته نشده، زیرا همچنان در مراحل اولیه پیشرفت است. یوگا لبز اطمینان داده است که ایپ‌کوین حضور جدی در سرمایه‌گذاری‌ مربوط به بازی جدیدی که در حال کار بر روی آن‌ هستند، خواهد داشت.

پس از اینکه یکی از کاربران توییتر (@LeonidasNFT) پروژه‌های بازی یوگا لبز را افشا کرد، درباره گسترش دنیای BAYC به دست یوگا لبز جزئیات زیادی آشکار شد. این مأموریت با ایجاد MetaRPG انجام می‌شود که متاورس بازی است. کاربران MetaRPG مجاز خواهند بود از دارایی‌های خود در بازی استفاده کنند.

نیکول مونیز، مدیرعامل یوگا لبز، هنوز بیانیه‌ای جدی در رد یا تأیید این موضوع ارائه نکرده است. بااین‌حال، مونیز در بیانیه‌ای کلی در مصاحبه خود اعلام کرد:

من نمی‌دانم که بورد ایپ یات کلاب چقدر می‌تواند بزرگ باشد. این به این معنی نیست که فکر نمی‌کنم این جامعه بزرگ باشد، اما فکر می‌کنم ــ امیدوارم ــ یوگا بزرگ باشد و بتوانیم چیزهای زیادی ایجاد کنیم. چیزهایی که منحصربه‌فرد و خاص‌اند و به طرق مختلف با جامعه بزرگ‌تری ارتباط برقرار می‌کنند.

در حال حاضر، بازی‌های مختلفی در دست ساخت‌اند. یکی از این بازی‌ها که هنوز معرفی نشده است، با مشارکتnWay ، استودیوی بازی مستقر در سانفرانسیسکو، در حال ساخت است. nWay پیش‌تر پروژه‌هایی با مجوز مالکیت معنوی از نام‌های بزرگی مانند پاور رنجرز (Power Rangers) و WWE را اجرا کرده است. درآمدزا بودن بازی به کاربران این امکان را می‌دهد تا با بازی و آزاد کردن توکن‌های رایگان، آن‌ها را به‌عنوان پاداش بازی کردن دریافت کنند.

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد که یوگا لبز روی آن کار می‌کند، با مشارکت برندهای آنیموکو است که خدمات ایپ‌کوین در آن ارائه می‌شود. ایپ‌کوین در Benji Bananas که نوعی بازی تلفن همراه P2E است و آنیموکو آن را توسعه می‌دهد نیز مشارکت دارد.

در یکم می 2022، فروش زمین در Otherside آغاز شد. بسیاری منتظر راه‌اندازی این پروژه بودند و استقبال از آن، سبب افزایش قیمت گس (Gas) در شبکه اتریوم شد که هزینه تراکنش را به بیش از چهار هزار دلار رساند. پروژه متاورس یوگا لبز شامل دویست هزار قطعه زمین است که Genesis drop نیمی از آن را تصاحب خواهد کرد. 70 درصد از زمین‌ها به صورت عمومی فروخته خواهد شد و 30 درصد آن‌ها به دارندگان BAYC وMutant Ape Yacht Club (MAYC) تعلق می‌گیرد. گونه جدیدی از موجودات به نام Kodas که هنوز درباره کاربرد آن‌ها اطلاعاتی ارائه نشده است، در 10 درصد از زمین‌های این متاورس ساکن خواهند بود.

نقشه راه ایپ کوین ApeCoin

با توجه به این که پروژه ایپ کوین ApeCoin دائو محور است، رودمپ مشخصی برای ادامه راه آن وجود ندارد. مسیر آینده این پروژه را پیشنهادها و تصمیمات اعضای جامعه ApeCoin ایپ کوین DAO مشخص خواهد کرد.

ایپ کوین یک توکن ERC20 است که برای ساخت و قدرت بخشیدن به اکوسیستم ایپ کوین Apecoin Ape، توسط دائو راه‌اندازی شده است. ۱۵ درصد از کل توکن‌ها طی ایردراپ به هولدرهای توکن‌های NFT مجموعه میمون‌های کسل، میمون‌های جهش‌یافته و سگ‌های Bored Ape Kennel Club اختصاص خواهد یافت. این توکن قرار است به عنوان ارز اصلی برای محصولات و خدمات یوگا لبز (خالق باشگاه میمون‌ها) و همچنین تعداد دیگری از بازی‌ها و پلتفرم‌ها استفاده شود. ایپ‌‌ کوین Apecoin یک Governance token است. این ویژگی به این معناست که صاحبان توکن در مدیریت و انتخاب استراتژی‌‌های آتی توکن سهیم هستند. درواقع هر فرد باتوجه به میزان سرمایه‌گذاری خود، حق رای دارد. بنابراین در ساختار ایپ کوین Apecoin می‌توانید به پیشنهادهای مطرح‌شده رای دهید.

علاوه بر این ایپ کوین Apecoin مزایای خاص خود را دارد و حتی ممکن است بتوان آن را سرمایه‌ای مبتنی بر متاورس معرفی کرد. درواقع “Utility” برای یک توکن به معنای کاربرد‌های دیگر آن به‌جز سرمایه‌گذاری و کسب سود است و به معنای دقیق‌تر، کاربرد آن در شبکه‌های دیگر مثل بازی‌ها است. BAYC اعلام کرد که توکن ایپ کوین Apecoin را می‌توان برای پرداخت‌های درون‌-برنامه‌ای بازی جدید “Otherside” که توسط همین کمپانی طراحی شده، استفاده کرد.

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از Yuga Labs، این شرکت درحال ساخت یک بازی مبتنی بر متاورس به‌نام “MetaRPG” است. در این بازی، خرید و فروش زمین‌های مجازی نقشی محوری بازی می‌کند. ایپ کوین Apecoin برای انجام خرید در این بازی متاورسی کاربرد دارد. باتوجه به این مطالب شاید بتوان نتیجه گرفت که ایپ‌‌ کوین واقعا یک پول متاورسی است. BAYC پیش از این اعلام کرده بود که ایپ‌ کوین Apecoinایپ کوین توکنی متناسب با جهان متاورس است. البته می‌توان حدس زد که باتوجه به محبوبیت و شهر سری NFTهای BAYC، احتمال تبدیل شدن توکن آن به رمز ارز معتبر جهان متاورس وجود دارد و بر همین اساس ایپ‌کوین را توکنی برای نسل سوم اینترنت معرفی کردند. بنابراین هیچ بعید نیست که طراحان Apecoin ایپ کوین نقش بسیار گسترده‌تری را برای توکن خود درنظر گرفته باشند. ایپ کوین Apecoin نیز باید از مقررات خاصی پیروی کند. با این حال کمپانی توسعه‌دهنده‌ی این توکن ترجیح می‌دهد Apecoin را به‌عنوان یک توکن واسط یا کاربردی (Utility Token) معرفی کند. طراحان با این پشتوانه که ایپ کوین یک توکن کاربردی است، اعلام کردند که نیا‌‌‌زی به پیروی از قوانین انتشار سهام نیست. ایپ‌ کوین Apecoin ، توکنی برای بازی متاورسی BAYC است. اما معرفی این توکن به‌عنوان یک توکن کاربردی، دلیل موجهی بر نداشتن مجوزهای امنیتی نیست.

آیا ایپ کوین Apecoin یک میم کوین (Memecoin) است؟

شاید از منظری بتوان ایپ کوین Apecoin را به‌عنوان یک توکن مبتنی بر طنزهای اینترنتی درنظر گرفت. میم کوین‌ها (Memecoin) توکن‌هایی هستند که براساس تصاویر کمیک و پرطرفدار اینترنتی بنا شده‌اند و پشتوانه محکمی ندارند. پشتوانه Memecoinها یک ادراک جمعی و فرهنگی از یک طنز اینترنتی است و اعتبار آن، به ده‌ها میلیون نفری وابسته است که از این طنز و فرهنگ مشترک قدردانی می‌کنند. دوج کوین (Dogecoin) و شیبا اینو (Shiba Inu) دو نمونه بارز این کوین‌ها هستند. هر Memecoin موفقی معمولا در پشت خود یک جامعه هوادار دارد که برند موردنظر را دوست دارند. این کوین‌ها معمولا کاربردی ندارند (برای استفاده در اپلیکیشن‌ها طراحی نشده‌اند) اما ممکن است گاهی به‌عنوان یکی از شیوه‌های پرداخت مورد استفاده قرار گیرند. ارزش و اعتبار Memecoin‌ها را مردم تعیین می‌کنند؛ کسانی که یک کوین یا توکن را ارزشمند قلمداد می‌کنند به این خاطر که دیگران نیز آن را ارزشمند می‌دانند.

ویژگی‌های پروژه ایپ کوین Apecoin

پروژه ایپ ابتدا در پروژه‌های تصویری پروفایل‌ها یا همان “PFP” کاربرد داشت. رفته‌رفته به‌عنوان یک کوین برای عرصه بازی و گیمینگ و سپس به‌عنوان یک زمینه فرهنگی معرفی شد. سپس جایگاهی در عرصه تجارت و بازرگانی بر شبکه وب ۳ پیدا کرد. تاریخچه ایپ بسیار کوتاه است زیرا به‌تازگی معرفی شده‌است. این ارز در حال حاضر در حوزه گیمینگ، سرگرمی، تولید محتوا و تجارت فعالیت می‌کند. ویژگی‌های برجسته این ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

ایجاد انگیزه: یکی از اهداف اصلی پروژه ایپ ابزاری برای ایجاد انگیزه و اشتیاق توسعه‌دهندگان جهت مشارکت در این اکوسیستم است. ایپ کوین ApeCoin این انگیزه را از طریق مشارکت در محصولات، بازی‌ها و خدمات و دیگر فعالیت‌های این توسعه‌دهندگان به انجام می‌رساند.

حاکمیت: به هولدرهای توکن ایپ کوین ApeCoin امکان شرکت در دائو را می‌دهد.

دسترسی: این رمزارز امکان دسترسی به بخش‌هایی از اکوسیستم که در حالت عادی امکان دسترسی به آن وجود ندارد را فراهم می‌کند. کالا، رویداد و بازی‌ها از جمله این بخش‌ها هستند که فقط در اختیار هولدرها قرار خواهد گرفت. در واقع ایپ یک نماد سودمند سیستم است و به شرکت‌کنندگان خود ارزی می‌دهد که می‌تواند بدون هیچ‌گونه واسطه متمرکزی مورد استفاده قرار داد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.