کاربرد بلاکچین در پرداخت های فرامرزی

کاربرد بلاکچین در پرداخت های فرامرزی

بلاکچین در پرداخت های فرامرزی، انتقال دارایی، پول و حتی کالاها را آسان کرده است و شما از هر نقطه دنیا با دسترسی به اینترنت می‌توانید اموال خود را جا به جا کنید. بلاکچین با هویتی که در وایت پیپر ساتوشی ناکاموتو

درباره پرداخت‌های همتا به همتا ساخته شد، توانست؛ همه مرزها را جا به جا کند. به سختی می‌توان به صنعتی اشاره کرد که با کاربرد بلاکچین در پرداخت‌ فرامرزی به اختلال برخورده باشد.بلاکچین در واقع بستری برای جابه جایی دارایی است که با تغییر ناپذیری در داده‌ها شرایط را برای امنیت دارایی بیش از پیش فراهم می‌کند. بلاکچین در اصل یک دفتر حسابداری است که حاوی سوابق مالکیت وسایل پرداختی است و امکان مبادله آن دارایی‌ها را بین طرفین فراهم می‌کند. یعنی پرداخت هزینه خدمات و محصولات به روش غیرقابل لغو در یک سیستم ضد دستکاری. شناخته شده‌ترین سیستم‌ها بیت کوین و اتریوم هستند.

پرداخت بلاکچینی

بسیاری از بلاکچین‌ها ناشناس بودن را ارائه می‌کنند. هویت صاحبان حساب بلاکچین را نمی‌توان مستقیما از زنجیره خواند. این تا زمانی که نیاز به ارزهای واقعی (فیات) تبدیل شده از دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشید، صادق است. مگر این‌که این کار را فرابورس انجام دهید، در مقابل پول نقدی که توسط یک شخص خصوصی پرداخت می‌شود، باید از خدمات یک شرکت مبادلات ارزهای دیجیتال (مثل Binance، Bitstamp و…) استفاده کنید. این مکان‌هایی هستند که می‌توانید کوین‌های دیجیتال خود را به پول نقد یا دارایی‌های معادل آن تبدیل کنید.

بایننس حتی یک کارت نقدی EC/MC ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن برای برداشت نقدی خودپرداز یا پرداخت‌های کارتی با پشتوانه کوین‌ها و پول نقدی که در حساب خود دارید، استفاده کنید. در صورت استفاده از این خدمات، فرآیند ثبت نام حاوی یک KYC خواهد بود که در آن شما به عنوان مالک دارایی‌های کنترل شده شناسایی می‌شوید. سیستم‌های بلاکچین سیستم‌های انتقال بانکی سنتی را حذف می‌کنند و هر کسی می‌تواند یک حساب ایجاد کند. آن‌ها هزینه‌های انتقال نسبتا پایینی را دریافت می‌کنند که بیشتر به سرعت تراکنش (سوختن سوخت) و نه کل ارزش صرف شده، مرتبط است

سرعت تراکنش معمولا در عرض چند دقیقه (۵ تا ۳۰ دقیقه) بدون هیچ‌گونه نظارت یا دخالت شرکت‌ها یا کارمندان بانک است. اگر مشتریان شما می‌توانند با ارز تعیین شده شما، پرداخت کنند و اگر به پول نقد فوری تبدیل شده آن نیاز ندارید، پرداخت ارز دیجیتال راهی عالی برای انجام تجارت است. اما قیمت کوین‌ها می‌تواند جنون‌وار در نوسان باشد.

کاربرد بلاکچین در پرداخت‌‌ فرامرزی

بانک جهانی میانگین درصد کارمزد تراکنش‌های حواله‌های مرزی را تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۵۱ درصد تخمین می‌زند. این رقم برای تراکنش‌هایی که از طریق بانک‌ها انجام شده‌اند، حتی بیشتر است و به طور میانگین ۱۱ درصد خواهد بود. یک پرداخت بین‌المللی به طور متوسط ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد تا تسویه شود.

این کاملا در تضاد با حواله‌های داخلی است که معمولا چند ثانیه طول می‌کشد تا در حساب بانکی شخص نشان داده شود. این امر آغاز کننده اولیه حواله‌های مرزی کارگران مهاجری هستند که برای خانواده‌های خود پول می‌فرستند. بسیاری از آن‌ها برای بخش بزرگی از معیشت خود به این نقل و انتقالات نقدی متکی هستند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، حواله‌های ورودی ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی برخی کشورها را تشکیل می‌دهد که در مجموع به ۷۱۶ میلیارد در سال ۲۰۱۹ می‌رسد. کاهش هزینه حواله‌های فرامرزی به عنوان یک اولویت توسط دولت‌های G20 در دهه گذشته اتخاذ شده است. با این که کنسرسیوم بین المللی متعهد شده است که میانگین کارمزد تراکنش را به ۵ درصد کاهش دهد. به نظر می‌رسد که سیستم‌های پرداخت مبتنی بر بلاکچین روشی امیدوارکننده برای دستیابی به این هدف هستند.

بسیاری از مسائل مربوط به پرداخت‌ فرامرزی سنتی ناشی از تعداد بالای واسطه‌ها در قالب بانک‌های خبرنگاری است که در پردازش یک تراکنش دخیل هستند. هر واسطه اضافی کارمزد پردازش را افزایش می‌دهد؛ تعداد نقاط شکست را افزایش می‌دهد و خطر تقلب را در مسیر پرداخت افزایش می‌دهد. SWIFT، شبکه پیام‌رسانی پرداخت‌های بین‌المللی که مؤسسات تراکنش‌کننده را در پرداخت‌های بین‌المللی به هم متصل می‌کند؛ بسیار کند است و در معرض نقض‌های امنیتی است.

در سال ۲۰۱۷، بانک مرکزی بنگلادش ۸۱ میلیون دلار از دست داد که هکرها اعتبار کاربری این بانک را برای سیستم به دست آوردند و پول نقد را به حساب‌های فیلیپین و سریلانکا منتقل کردند. علاوه بر این، رعایت مجموعه مقرراتی که هر بانک مشمول آن است، انجام تراکنش را بیش از پیش هزینه‌بر می‌کند.

بلاکچین به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که با ارائه روشی امن برای ثبت تراکنش‌ها در یک دفتر کل توزیع شده بدون دخالت مستقیم هیچ واسطه‌ای، از این ریل‌های پرداخت سنتی دور بزنند. بلاکچین همچنین خطر تقلب را کاهش می‌دهد و شانس بیشتری برای انطباق با قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌های مصرف کننده ایجاد می‌کند؛ چون اطلاعات تراکنش در یک شبکه دفتر کل توزیع شده ذخیره می‌شود که تغییر آن بدون اجازه همه اعضای شبکه بسیار دشوار است.

ورود به بازار پرداخت فرامرزی مبتنی بر بلاکچین

تعدادی از شرکت‌ها در حال ورود به بازار پرداخت‌ فرامرزی مبتنی بر بلاکچین هستند که از فین‌تک‌های نوپا گرفته تا متصدیان قدیمی صنعت را شامل می‌شود. Ripple Labs Inc نمونه قابل توجهی از یک شرکت فین‌تک است که با ارز XRP و شبکه پرداخت RippleNet در این فضا ظهور کرده است. ریپل ادعا می‌کند که با اجازه دادن به بانک‌ها و سایر موسسات انتقال پول برای پیوستن به شبکه دفتر کل توزیع شده خود و نگهداری وجوه در توکن‌های XRP، تسویه و تبادل ارز برون مرزی را در زمان واقعی تقویت می‌کند.

به گفته مدیر ارشد فناوری ریپل، دیوید شوارتز، انجام یک تراکنش به طور متوسط بیش از ۵-۷ ثانیه طول نمی‌کشد. ماهیت غیرمتمرکز شبکه یک جایگزین بدون درز برای مخازن سنتی هزینه‌های بالا ارائه می‌کند که در نتیجه جابجایی وجوه بین حساب‌های گزارش‌دهنده، سرعت کند سیستم سوئیفت و عدم شفافیت که با مسیرهای سنتی پرداخت برون مرزی همراه است، ایجاد می‌شود.

به گزارش کوین تلگراف، در سال ۲۰۱۹، بانک PNC اولین بانک ایالات متحده بود که به شبکه ریپل پیوست و خدمات پرداخت فرامرزی خود را به مشتریان شرکتی خود ارائه کرد. دیگر اعضای برجسته شبکه ریپل سانتاندر، مسترکارت و امریکن اکسپرس هستند. سال گذشته، ریپل نسخه بتای Payburner را راه‌اندازی کرد که یک سیستم پرداخت یکپارچه و کیف پول دیجیتال را به کاربران در سراسر جهان ارائه می‌کند که این امکان را می‌دهد تا در عرض چند ثانیه پرداخت‌های P2P و P2B را در XRP انجام دهند.

کاربرد بلاکچین در بازارهای NFT

سال 2021، سال ورود پر سر و صدای توکن‌های غیرمثلی (NFT) است. توکن‌های غیر مثلی که توکن‌های غیرقابل تعویض نیز نامیده می‌شوند، داغ‌ترین اپلیکیشن‌های بلاک چین از زمان ایجاد ارز دیجیتال بوده‌اند. NFT ها صرفاً آیتم‌های دیجیتالی مانند موسیقی، هنر، گیف، ویدیو و غیره هستند که به پشتوانه بلاک چین به فروش می‌رسند. در واقع فناوری بلاکچین تضمین می‌کند که مالک انحصاری یک توکن خاص می‌تواند حقوق کامل آن را ادعا کند.

آیا میم 2011 Nyan Cat را می‌شناسید؟ GIF این گربه توسی بامزه، به تازگی به قیمت 600.000 دلار در بلاک چین اتریوم فروخته شد. قبل از ماه اکتبر نیز، هنرمند دیجیتال "بیپل" ، یک اثر دیجیتالی به نام "اولین 5000 روز" (The First 5000 Days) را به قیمت خیره کننده 69 میلیون دلار به فروش رساند.

NFT به خریداران این فرصت را می دهد که لحظات دیجیتال، فرهنگی و هنری را تحت مالکیت خود داشته باشند. در زیر نمونه‌ای از شرکتی را ذکر می‌کنیم که با استفاده از موج NFT به کسب و کار خود رونق می‌دهد.

کاربرد بلاکچین در پرداخت های فرامرزی

زمانی از واژه پرداخت برون مرزی یا فرامرزی (cross-border) استفاده می‌شود که معامله بین بانکها یا ارگانهای دو کشور متفاوت صورت گیرد و طرفین معامله از ارزهای مختلف استفاده کنند. در این حالت، طرفین باید برای تکمیل پرداخت، یک مبادله ارزی را تکمیل کنند. راه‌حل فین‌تک برای سهولت مبادلات فرامرزی و کاهش یا حذف کارمزد تراکنش‌ها و جلوگیری از زیان ناشی از نوسانات ارزی، استفاده از بلاکچین است.

حال سؤال اینجاست: بلاکچین چه نقشی در پرداخت‌های فرامرزی ایفا می‌کند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: با استفاده از بلاک چین، مؤسسات می‌توانند اطلاعات مربوط به پرداخت را بلافاصله میان یکدیگر به اشتراک بگذارند و فوراً یک تراکنش موفق را - بدون خطا - اجرا کنند. خبر خوب اینکه همه اینها با کارمزد تراکنش کمتر انجام می‌شود. به زبان ساده، بلاک چین تجربه پرداخت‌های فرامرزی را برای همگان بهبود می‌بخشد.

فناوری بلاک چین با توزیع داده در میان بی نهایت دفتر کل بانکی، از قابلیت نقل و انتقالات ایمن وجوه، در پرداخت‌های برون مرزی برخوردار است. این قابلیت مزیت عبور از واسطه‌های بانکی را برای افراد به همراه دارد و با استفاده از این پتانسیل افراد قادر خواهند بود یک تراکنش را به صورت مستقیم و بی‌واسطه اجرا کنند. بلاکچین با استفاده از تراکنش ایمن، پرسرعت و مقرون به صرفه و شفاف که در هر نقطه از جهان قابل مشاهده است، پرداخت‌های فرامرزی را امکان‌پذیر می‌کند.

پذیرش عمومی بلاکچین در پرداخت فرامرزی

پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین مدت زیادی است که وجود داشته است؛ اما مصرف‌کنندگان عجله نکرده‌اند که آن‌ها را به عنوان روش انتقال ارزش ترجیحی خود انتخاب کنند. از زمان پیدایش ارزهای رمزنگاری شده، بزرگترین مانع برای پذیرش گسترده، مشکل در خرید ارزهای دیجیتال برای کاربران غیرعادی و همچنین عدم ثبات در ارزش آن‌ها بوده است. در طول سه سال گذشته، قیمت بیت‌کوین از پایین‌ترین حد ۴۰۰۰ دلار به بیش از ۴۰۰۰۰ دلار در هفته‌های اول سال ۲۰۲۱ در نوسان بوده است. مانع آخر، تازگی نسبی فناوری بلاکچین و عدم پذیرش توسط مصرف‌کنندگان است.

این امر توسط اکثر پاسخ دهندگان در نظرسنجی پرداخت‌های آمریکای شمالی پاییز ۲۰۲۰ نشان داده می‌دهد که با ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند و تنها ۱۵ درصد از پاسخ دهندگان ادعا می‌کنند، دارایی‌های رمزنگاری شده دارند. اقدام اخیر پی پال برای ارائه گزینه‌ای به کاربران برای ارسال پرداخت‌های P2P در چهار ارز دیجیتال مختلف، گام بزرگی برای پذیرش گسترده بلاکچین در پرداخت‌ فرامرزی است. این کار با مشارکت Paxos، ارائه‌دهنده ارزهای دیجیتال و پرداخت‌های سفارشی استیبل کوین برای مشتریان شرکتی انجام شد.

رگولاتورها در حال بازی با فناوری

سال ۲۰۲۰ نقطه عطف مهمی برای ارزهای دیجیتال و بلاکچین بوده است؛ چون دولت‌ها در سراسر جهان با گسترش چارچوب‌های نظارتی برای صنعت، از فناوری بلاکچین استقبال می‌کنند. IRS از سال ۲۰۱۴، ارزهای رمزنگاری شده را دارایی مشروع در نظر گرفته است و راهنمایی‌های بیشتری را در رابطه با مالیات بر دارایی‌های رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۹ صادر کرده است. سال گذشته، دولت چین با راه‌اندازی یوان دیجیتال تا مرز ایجاد اولین ارز دیجیتال بانک مرکزی پیش رفت.

دولت روسیه اصلاحیه نظارتی گسترده‌ای را در قانون ارزهای دیجیتال موجود خود به تصویب رساند که تجارت ارزهای دیجیتال را به طور رسمی قانونی می‌کند و شهروندان را ملزم می‌کند تا دارایی‌های رمزنگاری خود را گزارش دهند. این واقعیت که دولت‌ها در سراسر جهان در حال حرکت به سمت فضای نظارتی ارز مجازی هستند، نشان می‌دهد که پیشرفت فناوری‌های بلاکچین برای پرداخت‌ فرامرزی ممکن است در سال‌های آتی شاهد پذیرش گسترده باشد. این به ویژه در مورد پرداخت‌ فرامرزی در کشورهای دارای دولت‌هایی که تحت تحریم هستند و تهدید به اخراج از شبکه پرداخت سوئیفت شده‌‎اند، صادق خواهد بود.

ظهور راه حل‌های بلاکچین در فضای پرداخت‌ فرامرزی خبر خوبی هم برای مصرف کنندگان و برای بانک‌هایی است که در پذیرش این فناوری فعال هستند. به احتمال زیاد دوران انتظار ۳-۴ روزه برای تسویه حساب و کارمزدهای ۸ درصدی رو به پایان است و مصرف‌کنندگان می‌توانند، از انتقال پول بین‌المللی سریع‌تر و مطمئن‌تر بهره‌مند شوند. بانک‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند نیز احتمالا سود خواهند برد، چون به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از بازارهای ضعیف بهره ببرند و با کاهش برخی از هزینه‌های عملیاتی مرتبط با ریل‌های پرداخت بین‌المللی سنتی، سود نهایی خود را بهبود بخشند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.