شبکه آزتک (Aztec) چیست؟

شبکه آزتک (Aztec) چیست؟

قراردادهای هوشمند اتریوم به گونه ای تنظیم شده اند که تمام تراکنش ها و ارزش هر کدام در اکسپلور اتر اسکن ظاهر شود. شبکه آزتک Aztec اولین شبکه ZK-Rollup حریم خصوصی در شبکه اتریوم است

که به کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهد تا از طریق تراکنش‌های خصوصی اثبات عدم دانش به این حریم خصوصی دست یابند. این ترکیب توسط یک مکانیسم اثبات مفهوم منحصر به فرد، به نام پلانک(PLONK) امن می شود.

آزتک این سه هدف اصلی را دنبال می کند:

خصوصی: شبکه آزتک(Aztec) تنها رول آپ اثبات دانش صفر است که سیستم آن از ابتدا بر حفظ حریم خصوصی (سطح پایین) تمرکز دارد. با استفاده از این شبکه، کاربران می توانند در هر برنامه غیرمتمرکز به صورت کاملا خصوصی کار کنند. دسترسی: تأیید تراکنش‌ های شبکه آزتک Aztec از طریق ZKP ها در شبکه اتریوم هزینه آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. سازگاری: سیستم حریم خصوصی قابل برنامه ریزی شبکه آزتک Aztec از Audit و سازگاری با برنامه های مختلف و در عین حال محرمانه بودن کامل پشتیبانی می کند. آزتک یک پلتفرم حفاظت از تراکنش به نام ZK.Money دارد. هنگامی که دارایی های خود را برای محافظت در این پلتفرم سپرده گذاری می کنید، دارایی رمزنگاری به نام zkETH(اتر شیلد شده)، zkDAI(دای شیلد شده) دریافت می کنید. اگر تراکنش محافظت شده را به شخص دیگری ارسال کنید که از تراکنش او نیز محافظت کرده است، آن شخص نیز توکن های zkETH یا zkDAI را در آزتک دریافت می کند اما اگر تراکنش محافظت شده خود را برای شخصی که در پلتفرم zk.Money غیر فعال است ارسال کنید، آن شخص توکن اصلی اتر یا دای موجود در لایه اتریوم 1 را از شما دریافت می کند. در این صورت تراکنش ارسالی شما خصوصی است اما گیرنده آن را به عنوان دارایی ارسال شده از قرارداد هوشمند شبکه آزتک می بیند و البته آدرس شما یک آدرس اتریوم نیست. در این مبادلات، اطلاعات را شفاف سازی کنند.

این قراردادها کاملا خصوصی بوده و متعلق به شخصی است که توکن خود را واریز کرده است. یعنی برای هر فردی که بخواهد از توکن خود محافظت کند قرارداد جداگانه ای ایجاد می شود. به این ترتیب، کاربران می توانند توکن های خود را واریز و برداشت کنند، آنها از طریق اتصال به شبکه آزتک، مبادله خود را انجام می دهند.

خطرات:

شبکه آزتک یک قرارداد هوشمند را اجرا می کند. درست مانند قراردادهای پل، فرصتی برای بهره برداری و هک شدن وجوه وجود دارد. محدودیت فعلی ۵ Eth و ۱۰۰۰۰ DAI برای ارسال در یک زمان بوده اما همیشه خطر وجود دارد.

در حال حاضر zk-money توسط Aztec L2 Rollup پشتیبانی می شود. آن‌ها در حال حاضر تنها ارائه‌دهنده مجموعه هستند، بنابراین آن‌طور که در حال حاضر می‌خواهیم غیرمتمرکز نیستند، اما قصد دارند ارائه‌دهندگان بیشتری را اضافه کنند.

شبکه آزتک چگونه کار می کند؟

آزتک Aztec یک پلتفرم حفاظت از تراکنش به نام ZK.Money دارد. هنگامی که دارایی های خود را برای محافظت در این پلتفرم سپرده گذاری می کنید، دارایی رمزنگاری به نام zkETH(اتر شیلد شده)، zkDAI(دای شیلد شده) دریافت می کنید. اگر تراکنش محافظت شده را به شخص دیگری ارسال کنید که از تراکنش او نیز محافظت کرده است، آن شخص نیز توکن های zkETH یا zkDAI را در آزتک دریافت می کند اما اگر تراکنش محافظت شده خود را برای شخصی که در پلتفرم zk.Money غیر فعال است ارسال کنید، آن شخص توکن اصلی اتر یا دای موجود در لایه اتریوم 1 را از شما دریافت می کند. در این صورت تراکنش ارسالی شما خصوصی است اما گیرنده آن را به عنوان دارایی ارسال شده از قرارداد هوشمند شبکه آزتک می بیند و البته آدرس شما یک آدرس اتریوم نیست.

حریم خصوصی شبکه آزتک Aztec با کوین میکسرها

کیت توسعه نرم‌افزار آزتک: به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ ها را در مجموعه آزتک ایجاد و ثبت کنند. این مجموعه دقیقاً مانند کتابخانه رمزنگاری برای برنامه ها کار می کند و به کاربران امکان می دهد تراکنش ها را به گره های اتریوم ارسال کنند.ا از طریق یک پل به شهر می بینند. در داخل این شهر، کاربران دارایی های خود را در معاملات کاملا خصوصی مبادله می کنند. در اینجا نه شبکه آزتک و نه کاربران آن نمی توانند فرستنده و گیرنده تراکنش ها و مبالغ ارسالی را ببینند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند تراکنش‌ها را جمع‌آوری کرده و به لایه 1 اتریوم بازگردانند تا مبادله، کش، وام دادن، رأی دادن به دائو یا خرید NFT ها را انجام دهند.

از آنجایی که آزتک Aztec به کاربران اجازه می دهد هر دو را انجام دهند (تراکنش های داخلی خصوصی و تعاملات انبوه با لایه 1 اتریوم)، حریم خصوصی آنها به گونه ای حفظ می شود که کاربران خارج از آزتک نمی توانند بین فرستنده و گیرنده تراکنش ها تمایز قائل شوند. میکسرهای ارز قادر به ارائه چنین امکاناتی نیستند. هنگامی که یک ناظر به فعالیت آزتک ها در شبکه اتریوم نگاه می کند، فقط می تواند سپرده ای به آزتک ببینند و باید استنباط کنند که ابر متعلق به کدام مخزن سپرده است.

پل اتصال آزتک (Aztec Connect) چیست؟

Aztec Connect Bridge شبکه ای است که توکن ها را از داخل پلتفرم zk.Money منتقل می کند. این پل می تواند با قراردادهای هوشمند اتریوم ارتباط برقرار کند. این بدان معناست که تمام توابع دیفای برای کاربران لایه 1 در دسترس خواهد بود. با Aztec Connect می توانید دارایی های خود را از سطح 1 محافظت کنید یا قفل آنها را به سطح 1 باز کنید. Aztec Connect در واقع مجموعه ای از ابزارها برای اتصال پروتکل های دیفای از اتریوم به مجموعه خصوصی آزتک است. کاربران می توانند به صورت خصوصی با این پروتکل ها ارتباط برقرار کنند. Artek Connect با این سه مؤلفه این امکان را فراهم می کند:

پروتکل های دیفای لایه 1: پلتفرم های محبوب اتریوم مانند Lido، Element، Aave، Compound، UniSwap و غیره. قراردادهای اتصال بریج آزتک: رابطی که گره های رول آپ آزتک را به پروتکل های لایه 1 متصل می کند. کیت توسعه نرم‌افزار آزتک: به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ ها را در مجموعه آزتک Aztec ایجاد و ثبت کنند. این مجموعه دقیقاً مانند کتابخانه رمزنگاری برای برنامه ها کار می کند و به کاربران امکان می دهد تراکنش ها را به گره های اتریوم ارسال کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.