تفاوت ارز دیجیتال و فارکس

تفاوت ارز دیجیتال و فارکس

فارکس، نام بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا است که در طول روز، معاملات بسیار گسترده‌ای در آن شکل می‌گیرد و به‌عنوان مرجع سرمایه‌گذاری بسیاری از افراد دنیاست.در این بازار، مواردی مانند طلا، نفت، ارزها و سهام‌های

کشور آمریکا خریدوفروش می‌شود و معمولاً کاربران با هر ارزی می‌توانند معاملات خود را انجام بدهند. یعنی تفاوتی ندارد که واحد پول شما چیست. یورو، دلار، ین، پوند و هر پول دیگری در بازار فارکس می‌تواند رد و بدل شود. در صورتی که برای خرید ارز دیجیتال در بازار ارز دیجیتال، نمی‌توانید از هر واحد پولی استفاده کنید.

اگر بخواهید فعالیت خود را در بازار فارکس شروع کنید، باید یک سری اقدامات به دلیل تحریم‌های فعلی انجام دهید. اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری سود ده و مثبتی را تجربه کنید باید شناخت کاملی نسبت به تفاوت‌های بازار ارز دیجیتال و فارکس داشته باشید. سپس با توجه به مواردی که برایتان اولویت دارد، یکی از بهترین‌ها را انتخاب کنید. اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری سود ده و مثبتی را تجربه کنید باید شناخت کاملی نسبت به تفاوت‌های بازار ارز دیجیتال و فارکس داشته باشید. این روزها افراد بسیاری علاقه مند به کسب درآمد دلار هستند و به همین دلیل خرید و فروش در بازارهای مالی را انتخاب می کنند. در این میان برای کسب درآمد دلاری، دو نوع بازار مالی وجود دارد: فارکس و ارز دیجیتال. بازار فارکس(Forex)، برگرفته از عبارت Foreign Exchange Market، به معنای تبادل ارز خارجی است و به عنوان بزرگترین بازار مالی بوده که اغلب افراد برای سرمایه گذاری و کسب درآمد دلاری آن را انتخاب می کنند. از جمله مواردی که در این بازارها مورد معامله قرار می گیرد، طلا، ارز، نفت و سهام های کشور آمریکا است. از جمله مزیت هایی که این بازار دارد این است که می توانید با هر واحد پولی وارد معامله شوید. ارز شما می تواند به دلار، پوند، یورو، ین و ... باشد.

زمان فعالیت کاری بازار مالی فارکس برمبنای تقویم کاری بین المللی، از روز یکشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته فعال است. ناگفته نماند برای انجام معاملات فارکس همچون بازار بورس نیاز به شرکت های کارگزاری است. شرکت های کارگزاری به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده هستند. از جمله مواردی که می توانند بر بازار فارکس تاثیرگذار باشند، نرخ بیکاری، تورم، بهره و ... است. به همین دلیل معامله گران، از تقویم اقتصادی برای بروز نگه داشتن اطلاعات و رویدادهای اقتصادی استفاده می کنند. بازار فارکس یک بازار غیر متمرکز است، بنابراین مکان مشخصی برای آن وجود ندارد. اما با تمام این تفاسیر سرمایه گذاران می توانند از طریق پلتفرم هایی که کارگزاران در اختیار آنها قرار می دهند اقدام به خرید و فروش ارزهای خود کنند.

بازار ارز دیجیتال چیست؟

در بازار ارز دیجیتال، همان طور که از نامش مشخص است به خرید و فروش ارز دیجیتال که نوعی از واحد پول دیجیتال است می پردازند. ناگفته نماند که هیچ نهاد و یا گروهی بر روی این بازار نظارت ندارد و این بدان معناست که تمامی ارزهای دیجیتال را می توان بدون هیچ واسطه ای و به صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده معامله کرد. ارزهای دیجیتالی که در این بازار معامله می شود متنوع بوده و شامل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، استلار، ریپل، مونرو و ... است.

برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال کافیست در صرافی های معتبری ثبت نام کرده و از طریق این صرافی ها، ارز مورد نظر را خریداری کنید. اما باید قبل از خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود، کیف پول مخصوص ایجاد کنید. این نکته را در نظر داشته باشید برای ایجاد کیف پول باید عواملی را در نظر بگیرید از جمله این عوامل می توان به رمز عبور، کلید خصوصی و امنیت کیف پول اشاره کرد.

بازار ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با فارکس دارد؟

برای آنکه تفاوت ارز دیجیتال و فارکس را درک کنید، نیاز است تا هر دو را به‌خوبی بشناسید. هرچند که موارد بسیار گسترده‌ای درباره هر دو بازار وجود دارد که پیش از ورود به هر یک باید اطلاعاتتان را درباره آن‌ها کامل کنید. از این موارد می‌توان به نوع شروع معامله، قوانین، محدودیت‌ها و گزینه‌های دیگر اشاره کرد.

آنچه در این قسمت به آن می‌پردازیم، ماهیت هر دو بازار و تفاوت‌های اصلی آن‌هاست تا با توجه به مواردی که برای شما اهمیت دارد، بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

در بازار ارز دیجیتال، تنها موردی که معامله می‌شود همان ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین، اتریوم، تتر و موارد دیگر است. کاربران با استفاده از ماشین حساب ارز، میزان سرمایه موردنیاز را متوجه می‌شوند و با ثبت‌نام در یک صرافی معتبر، معاملات ارزی خود را شروع می‌کنند. در این بازار خبری از معاملات نفت و طلا و چیز دیگری نیست.

یکی از مهم‌ترین مواردی که از دید کاربران باعث برتری بازار ارز دیجیتال نسبت به فارکس می‌شود و آن‌ها را به سمت خرید ارز دیجیتال سوق می‌دهد، این است که در بازار ارز دیجیتال شما می‌توانید بدون حضور هیچ واسطه‌ای معاملات خود را انجام دهید. در صورتی که در بازار فارکس واسطه‌ها بسیارند.

هر معامله ای که در بازار ارز دیجیتال و یا فارکس انجام شود، هم می تواند دارای ریسک باشد و هم اینکه پاداش و سود به همراه داشته باشد. پس معامله در هر دو بازار می تواند برای سرمایه گذار، جنبه مثبت یا منفی داشته باشد. ولی در حالت کلی مهم ترین تفاوت ارز دیجیتال و فارکس در ثبات و امنیت معاملات انجام شده است و این بدین خاطر است که بازار فارکس قدمت طولانی تری داشته و مراتب قانون گذاری در آن مشهودتر است.

برای بررسی تفاوت های ارز دیجیتال و فارکس، به بررسی و مقایسه پارامترهای زیر در این دو بازار می پردازیم:

کارمزد معاملات در بازار ارز دیجیتال می توانید با کمترین سرمایه، اقدام به سرمایه گذاری کنید و کارمزدی که برای هر معامله باید پرداخت کنید، مقدار چندانی نبوده و به ازای کارمزد معاملات است در صورتی که وضعیت کارمزد در بازار فارکس پرهزینه تر بوده و به خاطر وجود واسطه ها، باید در هر مرحله از بازار، کارمزدهای متفاوتی پرداخت کنید و همین مساله، یکی از مهم ترین تفاوت های ارز دیجیتال و فارکس است.

میزان نوسانات با بررسی میزان نوسانات در بازار فارکس و ارز دیجیتال، متوجه تفاوت ارز دیجیتال و فارکس خواهیم شد، بازار فارکس نوسانات کمتری دارد. البته این مورد هم می تواند یک ویژگی مثبت باشد و هم یک ویژگی منفی زیرا میزان سودی که از معاملات ارز دیجیتال ایجاد می شود چندان چشم گیر نیست، تنها در صورتی می توانید سود خوبی بدست آورید که سرمایه بیشتری در بازار قرار داده باشید.

این نکته را در نظر داشته باشید که شرایط پرنوسان بازار ارز دیجیتال، برای برخی از افراد خوشایند بوده و برای برخی ناخوشایند اما این مورد کاملا وابسته به هدف سرمایه گذار دارد. به عنوان مثال آن دسته از سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری های کوتاه مدت هستند، تغییرات نوسانات می تواند بهترین سود را برای کاربران به همراه داشته باشد. اما در این میان سرمایه گذارانی نیز هستند که تمایل به ثبات بازار دارند و به همین خاطر ترجیح می دهند که تتر بخرند که نوسان کمتری به همراه دارد. پس تفاوت ارز دیجیتال و فارکس از نظر میزان نوسانات بازار، می تواند تعیین کننده باشد. بررسی وضعیت امنیت و پایداری با بررسی وضعیت امنیت و پایداری در این دو بازار مالی، متوجه تفاوت ارز دیجیتال و فارکس خواهیم شد. از آنجایی که یکی از مسائل بسیار مهم و تعیین کننده برای سرمایه گذاران، بحث امنیت است باید این نکته را یادآور شد که بازار رمزارزها یک بازار جدید مالی محسوب می شود و تمامی کاربران باید قبل از ورود به بازار، اطلاعات کاملی در مورد نگهداری سرمایه و یا استفاده از کیف پول داشته باشند و در صورت داشتن اطلاعات کامل هرگز دچار مشکل نخواهند شد.

بازار فارکس نیز از این امر مستثنی نبوده و کاربران زمانی دارایی های خود را از دست می دهند که مساله امنیت اهمیت چندانی برای آنها نداشته باشد. البته تفاوت ارز دیجیتال و فارکس از نظر امنیت، از این لحاظ است که تمامی دارایی های موجود در فارکس توسط دولت بیمه شده تا سرمایه گذار ضرر نکند.

سهولت کار با صرافی تفاوت ارز دیجیتال و فارکس از نظر سهوکت کار با صرافی نیز مهم است چرا که کاربران ارز دیجیتال، راحت تر می توانند با صرافی کار کنند به گونه ای که از مرحله ورود به بازار تا انجام معاملات و پرداخت کارمزدها برای کاربران ارز دیجیتال راحت تر است. البته در این میان هدف سرمایه گذار از لحاظ زمان سرمایه گذاری و میزان سرمایه نیز می تواند در انتخاب نوع بازار مالی نیز موثر باشد.

حمایت از بازار همان طور که گفته شد برای حفظ امنیت در بازار فارکس، تمامی دارایی های سرمایه گذاران توسط یک دولت متمرکز حمایت و پشتیبانی می شود. اما در بازار ارز دیجیتال مساله حمایت بر اساس یک شبکه غیر متمرکز است. پس بازار فارکس توسط دولت حمایت و پشتیبانی شده و تمامی معاملات بازار توسط دولت نظارت می شود. اما در بازار ارز دیجیتال هیچ سازمانی بر بازار نظارت نداشته و تمامی اطلاعات کاربران به صورت محرمانه است.

رقابت در بازار تفاوت ارز دیجیتال و فارکس را می توان از نظر رقابت نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. به گونه ای که تمامی سرمایه گذاران در بازار ارز دیجیتال نیازی به رقابت با دیگر سرمایه گذاران ندارند اما وضعیت در بازار فارکس متفاوت است و تمامی معامله گران و شرکت ها رقابت سختی با یکدیگر در این مورد دارند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.