طرح سگویت SegWit چیست؟

طرح سگویت SegWit چیست؟

Segregated Witness که به اختصار به آن SegWit می‌گویند، طرحی برای حذف اطلاعات امضا از تراکنش‌های بیت کوین به منظور افزایش ظرفیت بلاک‌‌ها در بلاکچین بود.در ۲۰ فوریه ۲۰۱۶ حین برگزاری میزگرد بیت کوین با حضور نمایندگانی

از مشاغل پیشرو در حوزه کریپتوکارنسی مثل صرافی‌های مطرح، استخرهای معروف در آن دوره و چند کیف پول دیجیتال معروف؛ طرح سگویت معرفی شد.عبارت Segregated Witness، در واقع یک طرح بهبود برای پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین است، سگویت (SegWit) در راستای رفع دو مشکل اجرا و پیاده سازی معرفی شد، هدف سگویت که یک سافت فورک است، در وهله اول فراهم کردن شرایطی برای محافظت از انعطاف پذیری (Malleability) تراکنش ها و در گام بعدی افزایش ظرفیت بلاک (Block Capacity) در شبکه بلاک چین بیت کوین است.سگویت از سوی تیم توسعه‌ دهندگان رمز ارز بیت کوین کور که یکی از محبوب‌ ترین کلاینت مرجع بیت کوین است، پیشنهاد و در آگوست ۲۰۱۷ بر روی بلاک چین بیت کوین اعمال شد.

چرا بیت کوین به طرح سگویت SegWit نیاز دارد؟

شبکه بلاکچین بیت کوین شامل زنجیره‌ای از بلاک‌هاست و یک بستر آزاد توزیع شده است که از شبکه همتا به همتا یا Peer To Peer برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. تراکنش‌‌های این شبکه را نودها مدیریت می‌کنند (نود سیستم‌ متصل به شبکه بلاکچین است که یک نسخه کامل از شبکه را دانلود و ذخیره می‌کند و عضو شبکه محسوب می‌شود). تمام تراکنش‌های انجام شده در بلاکچین باید به تایید نودها برسد و در سیستم آن‌ها کپی شود.هر تراکنش بیت کوین شامل ورودی و خروجی است. خروجی آدرس عمومی گیرنده در بلاکچین و ورودی آدرس عمومی فرستنده است. در کنار آدرس عمومی فرستنده در بخش ورودی یک امضا برای تایید میزان دارایی فرستنده وجود دارد. این امضا که بیشتر حجم تراکنش را در برمی‌گیرد، تایید می‌کند که فرستنده به اندازه مبلغ تراکنش در حساب خود دارایی دارد و اجرای تراکنش بدون مشکل انجام خواهد شد. این اطلاعات یا همان تراکنش پس از تایید شدن توسط نودها، بر روی بلاک‌‌ها ذخیره و به زنجیره بلاکچین اضافه می‌شوند. تراکنش های ارز دیجیتال بیت کوین بسیار متفاوت تر از تراکنش های ارزهای فیات است، تراکنش ارزهای دیجیتال فیزیکی نیست، تاریخچه تراکنش ها تنها مدرکی است که به شما نشان می دهد که بیت کوین دارید.

دو نکته مهم در ارتباط با تراکنش های پادشاه ارز دیجیتال یعنی بیت کوین

صحت‌ سنجی و تایید تراکنش‌های بیت کوین توسط استخراج‌ کنندگان (بیشتر ماینرها در استخرها حضور دارند، و به صورت جداگانه فعالیت استخراج را انجام نمی دهند) انجام می‌شود. آن‌ها در عوض ارائه چنین خدماتی پاداش استخراج و کارمزد تراکنش را دریافت می‌کنند. زمانی که در مورد ارزهای فیات بحث می شود، شما به عنوان گیرنده این ارزها نمی دانید که چگونه و از کجا آن را بدست آورده اید

سگویت چگونه کار می‌کند؟

پس از بررسی چگونگی انجام تراکنش اولین کوین بازار ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین و ساختار بلاک در بلاک چین، زمان آن رسیده است در ارتباط با سگویت و اینکه چطور می تواند مشکلات را برطرف کند صحبت کنیم. سگویت با جداسازی داده های مربوط به امضای دیجیتال از تراکنش ها، اندازه بلاک را افزایش می دهد، لذا دلیل نام گذاری آن از عبارت Segregate به معنی جدا کردن و Witnesses به معنی تصدیق ها یا امضاها گرفته شده است.

سگویت (SegWit) اصطلاح با یک تیر دو نشان زده است را به وضوح به کاربران حوزه ارزهای دیجیتال نشان می دهد، سگویت داده های مربوط به امضای بخش اطلاعات ورودی را به بخش جداگانه ای که در بخش پایانی بلاک قرار دارد منتقل می کند لذا این عملکرد باعث تسهیل در محاسبه تراکنش ها و در نتیجه تا حد زیادی از حمله انعطاف پذیری جلوگیری می کند.

سگویت علاوه بر حل این مشکل، توانست زمینه را برای روی کار آمدن راهکارهای مقیاس پذیری بیت کوین نیز فراهم کند، یکی از نمونه راهکارها شبکه لایتنینگ بود؛ ظرفیت شبکه با خارج شدن حجم عمده ای از تراکنش ها از زنجیره اصلی و پردازش این تراکنش ها به صورت برون زنجیره ای، افزایش پیدا می کند.

راهکارهای طرح سگویت SegWit برای بهبود مقیاس‌پذیری

افزایش حجم بلاک می‌تواند قدم بزرگی در راستای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه باشد. طرح سگویت در این راستا قدم برداشته و ظرفیت بلاک‌ها را در بلاکچین بیت کوین افزایش داده است. این طرح از دو روش اقدام به افزایش حجم بلاک بیت کوین کرده است:

افزایش آنی حجم بلاک تا ۴ مگابایت: حداکثر حجم بلاک در سافت فورک سگویت، ۴ مگابایت است. اما حجم واقعی بلاک به شرایط شبکه بستگی دارد. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که پس از آغاز به کار سگویت، حجم بلاک‌ها بین ۲ تا ۲.۱ مگابایت خواهد بود. همچنین با وجود سگویت هر بایت اطلاعاتی فقط یک چهارم از بلاک را اشغال می‌کند. به عبارتی میزان فضای ذخیره‌سازی تراکنش در بلاک‌ها ۴ برابر می‌شود. جداسازی امضا از تراکنش: Segregated Witness از دو واژه‌ی Segregate به معنای جداسازی و تفکیک و witnesses به معنای شاهدان تشکیل شده است. شاهدان به معنای همان امضاهای تراکنش است. قبل‌تر توضیح دادیم که بخش زیادی از حجم تراکنش‌ها شامل امضاهای تایید آن است. در سافت فورک سگویت این امضاها به منظور کاهش حجم تراکنش و در نتیجه‌ی آن افزایش حجم بلاک، از اطلاعات ورودی و خروجی تفکیک خواهد شد. این طرح داده‌‌های مربوط به امضای تراکنش‌ها را در بخش جداگانه‌ای در انتهای بلاک قرار می‌دهد و سبب می‌شود محاسبه‌ی شناسه تراکنش بسیار سریع و آسان‌تر انجام شود. طرح سگویت علاوه‌بر برطرف کردن مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه، زمینه‌ی لازم برای روی کار آمدن راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه‌ی دوم را فراهم کرد. یکی از این راهکارها شبکه‌ی لایتنینگ است. ‏با خارج شدن حجم عمده‌ای از تراکنش‌ها از زنجیره‌ی اصلی و پردازش آنها به‌‌صورت برون‌زنجیره‌ای، ظرفیت شبکه به‌شکل ‏چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

طرح SegWit چه مشکلاتی دارد؟

خارج کردن امضاها از ورودی تراکنش، می‌تواند مشکلاتی در پی داشته باشد. در بلاک هدر که از بخش‌های اصلی بلاک است، بخشی به نام ریشه درخت مرکل وجود دارد. این ریشه بالاترین قسمت درخت مرکل است که امکان تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را به بدون بررسی حجم زیادی از اطلاعات فراهم می‌کند.

با فعال‌سازی سگویت اطلاعات امضا دیگر بخشی از شناسه تراکنش نخواهد بود؛ اما هنوز باید در تراکنش وجود داشته باشد تا بلاک معتبر باشد. بنابراین برای اعتبارسنجی این بخش نیاز به یک درخت مرکل جداگانه است.

طرح متراکم کردن تراکنش‌ها و این ایده که بخشی از تراکنش‌ را خارج از زنجیره اصلی نگه‌داری کرد، با مخالفت‌هایی رو‌به‌رو شده است. مخالفان بر این باورند که با اجرای این فرایند از کاربردهای همه جانبه‌ی بلاکچین چشم‌پوشی می‌شود و از تمام ظرفیت‌های آن استفاده نخواهد شد.

سگویت یک فورک جدید بر روی بلاکچین بیت کوین است که نیاز به رسیدگی و کنترل اختصاصی توسط نودها و ماینرها دارد. این فورک جدید فقط شامل اطلاعات امضای تراکنش‌هاست و فعالیت در بستر آن برای ماینرها هیچ منفعتی نخواهد داشت. بنابراین انگیزه‌ای در آن‌ها برای نگهداری از این فورک ایجاد نخواهد شد. این در حالی‌ست که طرح سگویت سبب کاهش کارمزدها برای تایید تراکنش‌ها و همچنین کاهش درآمد ماینرها نیز خواهد شد؛ این نکته نیز انگیزه‌ی ‌آن‌ها را برای فعالیت در بستر فورک سگویت کم‌تر می‌کند.

سگویت استفاده از منابع را افزایش خواهد داد. زیرا ظرفیت‌، تراکنش‌ها، پهنای باند و تمام موارد این‌چنینی برای استفاده از شبکه بلاکچین بیت کوین، افزایش خواهد داشت.

و در آخر این‌که پیاده‌سازی سگویت بسیار پیچیده است و تمامی کیف پول‌های دیجیتالی باید آن را به‌صورت جداگانه اعمال کنند.

مزایا و معایب سگویت (SegWit) چیست؟

مزایا سگویت (SegWit) تعداد تراکنش هایی که در یک بلاک اتفاق می افتد توسط سگویت افزایش می یابد. در ارتباط با مقایس پذیری بیت کوین کمک می کند. مشکل انعطاف پذیر تراکنش ها را برطرف می کند. کمک به فعال سازی پروتکل لایتنینگ کاهش کارمزد تراکنش کاهش اندازه هر تراکنش کاهش زمان انتظار تائید تراکنش با وجود افزایش تراکنش در هر بلاک، می توان افزایش درآمد کلی برای ماینینگ ها را نیز محاسبه کرد. معایب سگویت (SegWit) با توجه به عملکرد سگویت، کارمزد ماینرها می تواند کاهش پیدا کرد. پیاده سازی سگویت کاری پیچیده است و نیاز می شود که همه کیف پول ها سگویت را خودشان به صورت جداگانه اعمال کنند. سگویت باعث افزایش استفاده از منابع می شود. با بوجود آمدن بیت کوین کش، سگویت توانست باعث دو قسمت شدن جامعه بیت کوین کور شود. نگهداری و تعمیر سگویت یکی از مشکلات آن است چرا که نگهداری از آن توسط ماینرها هیچ سودی ندارد. عبارت Segregated Witness، در واقع یک طرح بهبود برای اولین کوین بازار ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین است، سگویت (SegWit) در مسیر بهبود و رفع دو مشکل اجرا و پیاده سازی معرفی شد. هدف سگویت در وهله اول فراهم کردن شرایطی برای محافظت از انعطاف پذیری تراکنش ها و در گام بعدی افزایش ظرفیت بلاک در شبکه بلاک چین بیت کوین است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.