منظور از دامیننس Dominance بیت کوین چیست؟

منظور از دامیننس Dominance بیت کوین چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال به یکی از مهم ترین بازارهای مالی تبدیل شده است، افراد زیادی برای ورود به این بازار آموزش های مختلفی می بینند؛ یکی از روش هایی که می تواند به شما روند پیش روی بیت کوین را نشان دهد، دامیننس بیت کوین است.

ارز دیجیتال بیت کوین توسط فردی ناشناس به اسم ساتوشی ناکاموتو خلق شد، قابل ذکر است که هیچ شخصی در دنیا از وجود این فرد اطلاع نداشته و تاکنون تنها حدس هایی از وجود او زده شده است. دامیننس (Dominance) یک ارز دیجیتال به معنای سلطه یا میزان درصدی است که از حجم بازار را به خود اختصاص داده، یکی از پر تکرارترین و پر استفاده ترین اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال، دامیننس بوده در بازار ارزهای دیجیتال سلطه مطلق در اختیار کدام ارز است؟ پاسخ کاملاً روشن است؛ بیت کوین به عنوان پادشاه بلامنازع رمزارزها شناخته می‌شود. اما منظور از دامیننس Dominance بیت کوین یا سلطه آن چیست؟ واقعیت این است که در بازارهای مالی مفاهیم مختلفی به منظور ارزش‌گذاری مطرح می‌شود. شناخت این مفاهیم در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بسیار مؤثر است.

منظور از دامیننس Dominance چیست؟ این سؤال مهمی است که باید به‌عنوان یک فعال بازار رمزارزها در خصوص آن‌ها اطلاع داشته باشید. مفهوم دامیننس به طور کلی در بازار رمزارزها به میزان سهم یک ارز دیجیتال از کل بازار است. مثلاً فرض کنید کل حجم سرمایه‌ای که در بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر وجود دارد، 100 میلیون دلار است. اگر گفته شود که دامیننس Dominance بیت کوین 50 است، یعنی 50 میلیون دلار از کل سرمایه موجود در بازار، در بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است؛ بنابراین سهم سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار نیز صرفاً 50 میلیون دلار است.

همان طور که مشاهده می‌کنید، مسئله رمزارزها صرفاً برای ارزهای دیجیتال بزرگ و اثرگذار در بازار که سهم زیادی از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، مطرح می‌شود. البته این نکته به آن معنی نیست که صرفاً دامیننس Dominance بیت کوین وجود دارد. درک درست از مفهوم دامیننس بیت کوین می‌تواند در شناخت و تحلیل درست از روندهای موجود در بازار رمزارزها بسیار اثرگذار باشد. البته مفهوم دامیننس Dominance به هیچ عنوان نباید به تنهایی مبنای تصمیم‌گیری برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

دلیل اهمیت Bitcoin Dominance چیست؟

پاسخ به این سؤال که اهمیت بیت کوین دامیننس Dominance چیست، نقش بسیار مهمی در فعالیت در بازار رمزارزها دارد. اهمیت شاخص دامیننس Dominance یا شاخص چیرگی بیت کوین به این موضوع برمی‌گردد که با رصد کردن آن می‌توان حرکت جریان پول را در میان آلت کوین‌ها و بیت کوین مورد ارزیابی قرار داد. اگر این شاخص روند افزایشی به خود بگیرد، می‌توان این طور نتیجه گرفت که تمایل تریدرها به سمت خرید بیت کوین افزایش پیدا کرده است؛ چون پول بیشتری صرف خرید آن می‌شود. طبیعتاً عکس این قضیه نیز صادق است؛ اگر این شاخص روند کاهشی به خود بگیرد، می‌توان این طور برداشت کرد که تمایل سرمایه‌گذاران از بیت کوین به سمت آلت کوین‌ها تغییر پیدا کرده است.رصد جریان نقدینگی در بازار رمزارزها یکی از فاکتورهای تحلیلی مهم در تصمیم‌گیری بسیاری از تریدرها است. بازارهای مالی کاملاً متأثر از نظام عرضه و تقاضا هستند. به این مفهوم که هر زمان تقاضا روند افزایشی پیدا کند، قیمت‌ها نیز سیر صعودی به خود می‌گیرند. همچنین هرگاه عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، به طور خودکار قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کنند.

تا اینجا متوجه شدیم دلیل اهمیت شاخص دامیننس Dominance بیت کوین چیست. اما لازم است بار دیگر این تذکر داده شود که دانش تحلیل تکنیکال و بنیادی به عنوان دو اصل بسیار مهم در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این بازار نباید نادیده گرفته شود. تصمیم‌گیری صرفاً بر مبنای یک شاخص می‌تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد؛ چرا که هیچ یک از مفاهیم در بازارهای مالی مطلق نیستند. بلکه در کنار هم قرارگرفتن تحلیل‌های مختلف است که می‌تواند مسیر درست را مشخص کند.

تاریخچه دامیننس Dominance بیت کوین

بررسی رابطه دامیننس Dominance بیت کوین با تغییر قیمت بیت کوین از ابتدا تا به امروز در فهم روندهایی که در بلندمدت در این ارز دیجیتال شکل می‌گیرد، بسیار تأثیرگذار است. در یک دهه گذشته بیت کوین به عنوان مهم‌ترین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال شناخته شده است. اما آیا دامیننس Dominance یا تسلط بیت کوین نسبت به یک دهه قبل دستخوش تغییرات شده است؟ حدود یک دهه قبل بیت کوین تقریبا رقیب چندانی در بازار نداشت و می‌توان این طور گفت که دامیننس Dominance بیت کوین در ابتدا چیزی نزدیک به 100 درصد بود. اما این روند چندان پایدار نبود؛ چرا که ارزهای دیجیتال فراوانی در طول یک دهه گذشته در بازار رمزارزها عرضه شده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد که تعداد این رمزارزها در سال 2021 از 6000 عبور کرده است.

بدون شک این مسئله روی دامیننس Dominance بیت کوین به طور مستقیم اثرگذار است. امروز ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم وجود دارد که محبوبیت بسیار زیادی بین فعالان بازار پیدا کرده است. اما آیا این کاهش دامیننس Dominance برای بیت کوین الزاماً پیام منفی به شمار می‌رود؟ اگر این طور است پس چرا در طول سال‌های گذشته قیمت بیت کوین همواره مشغول ثبت رکوردهای افزایشی بوده است؟

واقعیت این است که همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، افزایش یا کاهش تسلط بیت کوین در بازار رمزارزها تنها یک پارامتر از ده‌ها پارامتر مؤثر در این بازار است. شاید بهتر باشد به مفهوم دامیننس Dominance در وهله اول به چشم روند تکاملی طی شده در بازار رمزارزها نگاه کنیم. به این ترتیب متوجه می‌شویم که این بازار به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. اما همه ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود.

تحلیل براساس دامیننس Dominance بیت کوین

در اوایل وجود بازار کریپتوکارنسی به علت اینکه تنها بیت کوین رمز ارز موجود در این بازار بود، دامیننس Dominance پادشاه ارزهای دیجیتال 100 درصد بوده است؛ اما پس از پیدایش سایر ارزهای دیجیتال دیگر این عدد روز به روز کاهش پیدا کرد اما قابل ذکر است که تنها وجود کوین های زیاد دلیل بر کاهش دامیننس Dominance بیت کوین نخواهد بود؛ اما وجود پروژه های بسیار کارآمد از جمله قراردادهای هوشمند که در رمز ارزهایی از جمله اتریوم (ETH) و کاردانو (ADA) توانسته است حجم بسیار مناسبی از دامیننس Dominance بیت کوین را کاهش دهد، کمترین عدد برای دامیننس بیت کوین عدد 35 بوده است و بعد از آن با رشد خوبی به عدد 75 رسیده است؛ TOTAL2 و TOTAL3 چیست؟ بالاتر نیز گفته شد که به کوین های غیر از بیت کوین، آلت کوین گفته می شود اما به احتمال زیاد نام های TOTAL2 و TOTAL3 را زیاد شنیده اید، این دو در واقع دامیننس سایر رمز ارزهای دنیای کریپتوکارنسی را بدون حضور بیت کوین به نمایش می گذارند، TOTAL2 تمامی آلت کوین هاست، اما TOTAL3 تمامی کوین های بازار ارزهای دیجیتال بدون حضور پادشاه و ملکه بازار ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین و اتریوم است؛ یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند به شما برای کسب سود بیشتر کمک بسیار زیادی بکند

آلت سیزن چه زمانی اتفاق می افتد؟

فصل آلت کوین ها زمانی اتفاق می افتد که از دامیننس Dominance بیت کوین کاسته شده باشد و سهم بیشتری از پول بر سایر رمز ارزهای بازار کریپتوکارنسی سرمایه گذاری شده داشته باشد، در چنین زمانی و با توجه به دامیننس بیت کوین و آلت کوین ها می توان انتظار رشد خوبی از این بازار را داشت؛ نکته قابل ذکر این است که با آموزش های بسیار مناسب و حرفه ای می توانید حرکات پیش روی رمز ارز مورد نظر خود را پیش بینی کنید! آلت سیزین در دسامبر 2017 تا ژانویه 2018 در نزدیکی اوج عملکرد بیت کوین در سال 2017، بسیاری از توکن های جدید به لطف قابلیت های قرارداد هوشمند اتریوم راه اندازی شدند. سرمایه گذاران بسیاری به دنبال سودهایی بزرگ در بیت کوین بودند در حالی که دیگران از ترس از دست دادن چنین سودهایی، وارد بازار آلت کوین ها شدند. بسیاری از آلت کوین ها با جهش هایی بزرگ به بالاترین قیمت تاریخی خود رسیدند که هرگز تا سال 2021 به آن سطوح نرسیدند. علی رغم اینکه بیت کوین سقف سال 2017 خود را به طور 100 درصد و حتی بیشتر پس گرفت. در اوج فصل آلت کوین در 2018، سلطه ی بیت کوین تا حدود 36 درصد کاهش یافت که تاکنون هرگز به آن اندازه کاهش نیافته است.

آلت سیزن در دسامبر 2020 تا آوریل 2021 شاید این آلت سیزن بسیار طولانی تر از قبلی باشد اما جهش های قیمتی که در دوره قبلی اتفاق افتاد، قوی تر بودند اما با این حال این دوره نیز تقریبا از همان الگوی سال 2018 پیروی می کند و بسیاری از رمزارز های جدید در عرض چند هفته و چند ماه راه اندازی شده و به قیمت های بالایی رسیدند. از زمان تسلط 70 درصدی جدید، سطح تسلط بیت کوین در حال حاضر به زیر 50 درصد رسیده و حتی می تواند مجددا تا زیر 40 نیز برسد، هم اکنون دامیننس Dominance بیت کوین در مرز 40 قرار دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.