DigiCash (دیجی کش) چیست؟

DigiCash (دیجی کش) چیست؟

دیوید چاوم فارق التحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیا آمریکا کسی است که برای اولین بار از فناوری بلاک چین رو نمایی کرد. او این فناوری را در پایان نامه خود به کار برد. در این پایان نامه، دیوید چاوم به بررسی سیستم‌های کاممپیوتری ایجاد شده

و مورد اعتماد بود. در سال 1980 این شخص، انجم بین المللی تحقیقات رمز ارز را تاسیس کرد. دیوید چاوم امضای کور را برای نقل و انتقال‌های غیرقابل ردیابی در سال 1982 راه اندازی کرد. این سیستم به این دلیل که نقل و انتقالات را بدون هویت امکان پذیر خواهد کرد، توسعه بسیار زیادی را برای پول نقد ایجاد کرده است. با توجه به ناشناس بودن تراکنش در این معاملات، بانک ‌ها و دولت‌ها قادر نخواهند بود هر دو طرف معامله صورت گرفته را شناسایی و ردیابی نمایند . البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که به دلیل این که این تکنولوژی در سیستم خود یک شخص سوم را دخالت خواهد داد و مبتنی بر اعتماد می‌باشد، با فناوری بلاک چین متفاوت می‌باشد و غیرمتمرکز عمل نخواهد کرد. دیجی کش DigiCash به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیک دارای اهداف خاصی است که اصلی ترین هدف آن، ایجاد یک بستر امن برای پرداخت هزینه کالا و خدمات برای کاربران می‌باشد. طول دوره به کار گیری لین سیستم به کمتر از یک دهه می‌رسد، دلیل این رخ داد نیز این است که این پروژه نتوانست بانک ‌ها را برای استفاده از پلتفرم خود متقاعد کند. این پروژه در سال 1998 اعلام ورشکستگی کرد. درست است که این پروژه موفق به ادامه فعالیت خود نشد اما بسیاری از ایده‌های به کار رفته در دیجی کشDigiCash ، زمینه راه اندازی حوزه ارزهای دیجیتال را فراهم کرد.

دیجی کشDigiCash به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیک با هدف پرداخت امن هزینه کالاها و خدمات کاربران ایجاد شده است. طول فعالیت دیجی کشDigiCash کمتر از یک دهه بوده است و نتوانست بانک ها را برای به کارگیری فناوری خود، در این مدت متقاعد کند. شرکت دیجی کش DigiCash، ده سال قبل از بحران مالی که همان کاتالیزور توسعه ارزهای رمزپایه مبتنی بر بلاک چین مانند بیت کوین بوده است، یعنی در سال 1998، اعلام ورشکستگی کرد. بسیاری از نوآوری های دیجی کش، زمینه توسعه فناوری بلاک چین را دهه 2000 فراهم کرد.

تاریخچه دیجی کش DigiCash

دیوید چاوم، در سال 1989 پروژه خود را راه اندازی کرد و این کار را در آمستردام انجام داد تا قادر باشد کارهای نظری خودش را در حوزه ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کند. تا سال 1995 دیجی کش DigiCash موفق شد سرمایه گذارانی از جمله بانک Mark Twain سویس را به خود جذب کند. البته لازم به ذکر است که این موفقیت چندان ادامه دار نبود و دیجی کش DigiCash نتوانست این همکاری را زیاد ادامه دهد. برخی از کارشناسان این حوزه، یکی از دلایل اصلی شکست دیوید چاوم در پروژه خود را عدم اعتماد او به کارمندان خود می‌دانند. علاوه بر این مسئله دیوید چاوم به محصول بیشتر از احتمال اجرایی شدن آن اهمیت می‌داد. علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردیم عدم همکاری این پروژه با بانک‌های بزرگ و مشهور و بی اعتمادی نت اسکیپ و مایکروسافت به ناکامی بیشتر این پروژه منجر شد . این مسئله در حالی است که اگر این پروژه به همکاری خود با چند بانک و یا موسسه مالی ادامه می‌داد، می‌توانست احتمال بقای خود را بسیار بالا ببرد. یکی از بهترین مشارکت کنندگان این پروژه سیتی بانک بود ، این بانک حاضر به مذاکره برای یک همکاری بلند مدت با این پروژه بود. کاربران قادر بودند با استفاده از یک پلتفرم خاص، ترکانش‌ها و پرداخت‌های خودشان را به دیجی کش DigiCash انتقال دهند. کاربران می‌توانستند در این پروژه با استفاده از کلیدهای خصوصی رمز نگاری، دارایی خود را از بانک‌ها برداشت کنند. علاوه بر این مسئله کاربران قادر بودند به واسطه این پروژه پرداخت‌های خود را با گیرندگان دیگر به اشتراک بگذارند. نکته جالب توجه در مورد این پلتفرم این است که این پروژه از یک رمز ارز در حوزه ارزهای دیجیتال به نام cyberbucks در پلتفرم خود استفاده می‌کرد. به صورت کلی می‌توان گفت که این پروژه، برای کاربران خود ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی را ایجاد کرده بود. شاید برای برخی از شما عزیزان این سوال مطرح شود که کلید خصوصی چیست و چه کاربرد هایی دارد. در ادامه به بررسی کلیدهای خصوصی خواهیم پرداخت.

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی در حقیقت نوعی کریپتوگرافی است که به کاربران این امکان را خواهد داد تا که بتوانند به واسطه آنان به دارایی خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این مسئله افاد قادر خواهند بود به واسطه این کلیدها امنیت سرمایه خود را به مراتب بالاتر ببرند و از سرمایه خود محافظت کنند. کلیدهای خصوصی امکان پرداخت و نقل و انتقال را برای کاربران ایجاد خواهند کرد. رمزی که برای کلید خصوصی از آن استفاده می‌شود به صورت ترکیبی از عدد و حروف می‌باشد که بسیار محرمانه است. این را نیز به خاطر داشته باشید که کلیدهای خصوصی و رمزنگاری‌های به کار رفته در کیف پول‌های مختلف کاملا متفاوت هستند و از این رو یک فرمت خاص برای هر کلید خصوصی وجود دارد. لازم به ذکر است که در صورتی که شما عزیزان کلیدهای خصوصی خود را به هر دلیل فراموش کنید و یا گم کنید، دیگر قادر به بازیابی دارایی خود نخواهید بود و عملا سرمایه خود را از دست خواهید داد. این کلیدهای خصوصی همان ابزاری است که در دیجی کش از آن استفاده می ‌شد تا امنیت شبکه بالا برود و در حال حاضر نیز در حوزه ارزهای دیجیتال و در کیف پول‌های رمز ارز از آنان استفاده میشود.

ویژگی‌های دیجی کش DigiCash

  1. دیجی کش DigiCash به واسطه رمزنگاری ‌هایی که در آن وجود داشت، این امکان را به کاربران خود می‌داد تا که بتوانند بدون افشای اطلاعات هویتی خود پرداخت‌های خود را به صورت کاملا ناشناس انجام دهند.
  2. اطلاعات نقل و انتقال در داخل این پلتفرم به واسطه ابزارهای رمز نگاری به صورت کاملا امن و محرمانه نگه داری می‌شدند.
  3. این سیستم پرداخت اولین پلتفرمی است که برای اولین بار امکان معامله رمز ارز (cyberbucks) را برای کاربران خود فراهم کرده بود.
  4. این پلتفرم در حال حاضر اولین و نخستین سیستم پرداخت الکترونیک می‌باشد که راه اندازی شده است. Cyberbucks DigiCash در حقیقت رمز ارز پروژه دیجی کش DigiCash بود که به صورت کاملا غیر متمرکز به فعالیت خو ادامه می‌داد. به بیان دیگر این رمز ارز تحت کنترل و نظارت هیچ سازمان و یا نهادی نبود. این رمز ارز برای معرفی خود به کاربران دیجی کش DigiCash 1 میلیون توکن را منتشر کرد. اما در نهایت موفق به بقا نشد. ولی از جهتی شرایط را برای پایه ریزی بازاری به نام بازار ارز دیجیتال و تولید رمز ارز بزرگی به مانند بیت کوین فراهم کرد. Cyberbuck ارز دیجیتال تولید شده توسط دیجی کش است که برای تعیین ویژگی های این ارز دیجیتال، در طول دوره آزمایشی خود، 1 میلیون توکن از آن تولید و صادر شد. موضوع که فناوری به کار برده شده در دیجی کش در حال حاضر در بسیاری از رمز ارز های دیجیتال وجود دارد کاملا درست است، اما هدفی که این پروژه برای آن ایجاد شده بود کاملا با هدفی که ارزها دارند متفاوت است. دیجی کش و چند رمز ارز دیگر از جمله رمز ارز بیت گلد، جز اولین رمز ارزهای ایجاد شده هستند که در حوزه ارزهای دیجیتال کار خود را آغاز کردند به واسطه کلیدهای خصوصی و رمزنگاری شده تراکنش‌ها به واسطه این سیستم پرداخت بدون اطلاعات هویتی صورت می ‌گرفت.

نحوه کار دیجی کش DigiCash

دریافت Cyberbuck: کاربران پس از خرید Cyberbuck، این توکن ها را بر روی رایانه های خود ذخیره می کردند.

تراکنش های دیجی کش DigiCash : کاربران می توانستند هزینه کالا و خدمات را از طریق این توکن ها پرداخت کنند. پس از ارسال درخواست پرداخت و پس از تایید، برای طرف مقابل امکان ارسال Cyberbuck از طریق شبکه فراهم می شد. کاربران می توانستند Cyberbuck را به طور خودکار به دلار آمریکا تبدیل کنند.

امضاهای کور: تراکنش های دیجی کش DigiCash کاملا خصوصی بودند اما برای ردیابی کوین های تولید شده توسط بانک ها، روش های متعددی وجود داشت. کاربران می توانستند تراکنش ها را در یک پاکت دیجیتالی مخصوص قرار دهند تا بانک ها بتوانند بدون نیاز به اطلاعات خصوصی کاربران، اعتبار تراکنش ها را بررسی کنند.

یکی از حامیان اولیه رمزنگاری کلید خصوصی و عمومی ، دیجی کش DigiCash بود، همان اصل اساسی که امروزه توسط ارزهای دیجیتال استفاده می شود. اختراع Chaum به عنوان فناوری "امضای کور" باعث افزایش امنیت کاربران دیجی کش شد و همچنین باعث غیر ردیابی شدن پرداخت های الکترونیکی توسط منابع خارجی شد. بعد از دریافت cyberbucks کاربران قادر خواهند بود توکن‌های خود را بر روی رایانه‌ها و سیستم ‌های خود ذخیره کنند. بعد از این کار، کاربران قادر خواهند بود به واسطه توکن cyberbucks معاملات خود را انجام دهند و هزینه کالا و خدمات خود را به واسطه آن پرداخت کنند. لازم به ذکر است که کاربران قادر بودند رمز ارز cyberbucks خود را به صورت کاملا خودکار به دلار آمریکا تبدیل کنند. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم تراکنش‌های دیجی کش DigiCash به صورت کامل امن بودند و هویت اشخاص را مخفی نگه می‌داشتند. اما برای ردیابی تراکنش‌ها به واسطه بانک روش‌های متعددی وجود داشت. برای این منظور کاربران می‌توانستند تراکنش‌های خود را در یک پاکت دیجیتالی قرار دهند، تا که بانک‌ها قادر باشند بدون نیاز به اطلاعات خصوصی فرد مورد نظر اعتبار تراکنش‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. لازم به ذکر است که این پروژه اولین پروژه‌ای بود که از رمزنگاری و کلیدهای خصوصی حمایت کرد. همان ابزاری که در حالحاضر بسیاری از رمز ارزهای حوزه ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. فناوری تولید شده به واسطه دیوید چاوم یعنی همان امضای کور سبب شد امنیت پلتفرم دیوید چاوم به مراتب بالاتر برود و علاوه بر این موضوع باعث غیر ردیابی شدن پرداخت‌ها در این سیستم شد.

توانست انقلابی در صنعت پرداخت داشته باشد، اما پشتیبانی کمی برای دیجی کش DigiCash پیدا کرد.

در واقع، تنها یک بانک برای پشتیبانی از سیستم های دیجی کش DigiCash وجود داشت و دویچه بانک، که در آلمان مستقر است، دومین بانک متصل به سیستم Chaum بود. DigiCash دیجی کش یک مجموعه گسترده و منحصر به فرد از میزان های پرداخت برای کاربران ارائه می داد، از جمله پرداخت های کوچک.یک سیستم پست الکترونیکی برای تجارت ارز ایجاد کردو بسیاری از معامله گران نیز در مبادلات خارج از بازار از آن استفاده کردند. بر اساس یک گزارش توسط CoinDesk، پروژه DigiCash Chaum “در محدوده نزدیک دستیابی به سطح جهانی موفقیت” قرار گرفت.با این حال، در نهایت نتوانست پایگاه کاربری خود را به اندازه کافی برای پشتیبانی از عملیات خود رشد دهد.

این دلیل ممکن است مجموعه ای از درگیری ها، بین توسعه دهندگان DigiCash و اعضای تیم و عدم پذیرش در سراسر جهان باشدکه در نهایت منجر به سقوط سیستم شد. یکی دیگر ازموانع موفقیت بالقوه دیجی کش DigiCash این بود که تعدادی از مذاکرات با بانک های بزرگ و شرکت های کارت اعتباری هیچ گونه نتیجه ای برای این سرویس نداشتنداگر دیجی کش DigiCash می توانست در این راه با همکاری یک یا چند موسسۀ مالی عمده همکاری کند،

شاید، احتمال بیشتری برای زنده ماندن در دنیای مالی و در حال دیجیتالی شدن داشت. یکی از وفادارترین و در عین حال نا امید کننده ترین، همراه دیجی کش DigiCash سیتی بانک بود.این بانک درگیر مذاکرات بلند مدت با دیجی کش DigiCash در مورد امکان ادغام با روش های نوین سرمایه گذاری بودکه در این مسیر این همکاری را نا تمام گذاشت و به پروژه های دیگر پیوست.یکی دیگر از مولفه های مهم در سقوط دیجی کش DigiCash تصمیم چام برای خروج از شرکت در سال ۱۹۹۶ پس از یک دوره شدید جنگ بین رهبری دیجی کش DigiCash و کارکنان آن بود.در آن زمان، چام این مسئله را به عنوان یک مسئله مرغ و تخم مرغ توضیح دادو به این نتیجه رسید که “تجارت گران به اندازه کافی برای پذیرش آن مشتاق نبودند.پس از آن، تنها دو سال این شرکت به کار خود ادامه دادو در حالیکه همچنان در جهان به رمزنگاری و پرداخت و تولید دیجیتال مشغول به کار بود اعلام ورشکستگی نمود.اگر چه دیجی کش DigiCash هرگز به طور کامل از دور خارج نشد،اما با این وجود کمک کرد تا پایه و اساس را برای جهان شلوغی کریستوآوران که امروز وجود دارد، بیاورد. حال، این که آیا ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین و اتر موفق خواهند شدو یا دیجی کش DigiCash شکست خورده است ،هنوز مشخص نشده است و تمامی این ارزها برای اثبات خود به زمان نیاز دارند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.