اسنپ شات (Snapshot) چیست؟

اسنپ شات (Snapshot) چیست؟

اسنپ شات (Snapshot) یک ابزار رأی گیری بر اساس سیستم ذخیره غیرمتمرکز IPS استاسنپ شات پروژه‌ای است که در آن می‌توانید پروپوزال‌هایی (طرح پیشنهادی) در زمینه ارزهای دیجیتال ارائه دهید تا دیگران به آنها رأی دهند.

در این صنعت به این فرایند vote signaling (یا سیگنال دهی آرا) گفته می‌شود. معمولاً همیشه برای رأی دادن با استفاده از ارزهای دیجیتال کاربران باید کارمزد انتقال وجه از والتی به والت دیگر را پرداخت می‌کردند اما در اسنپ شات به دلیل استفاده هوشمندانه از یک شبکه ذخیره اطلاعات غیرمتمرکز به اسم IPFS این اتفاق رخ نمی‌دهد. از آنجایی که اسنپ شات Snapshotاز اعتبارسنجی درون زنجیره‌ای استفاده نمی‌کند، هر گونه رأی دهی در این سیستم فاقد کارمزد است.بیشتر از هزار پروژه پیشنهادی در اسنپ شات وجود دارد. اسنپ شات Snapshotابزاری محبوب برای سازمان‌های مستقل غیرمتمرکزی است که قصد دارند از دیدگاه و افکار مخاطبانشان درباره فناوری بلاک‌چین مطلع شوند. اسنپ شاتSnapshot مکانی است که در آن پروژه ها می توانند پیشنهادهایی را برای مردم ایجاد کنند تا با استفاده از ارز دیجیتال رای دهند. در صنعت، به این فرآیند «سیگنال ‌گذاری رأی» می‌ گویند. به طور سنتی، رای دادن با استفاده از ارز دیجیتال معمولاً برای پردازش حرکت ارز از یک کیف پول به کیف دیگر هزینه دارد.

اما در اسنپ شاتSnapshot، به لطف استفاده هوشمندانه از شبکه ذخیره سازی غیرمتمرکز به نام IPFS، این اتفاق نمی افتد. از آنجایی که اسنپ شات Snapshotاز تأیید «درون زنجیره» استفاده نمی ‌کند، هر رأیی اساساً بدون هزینه است. این یک ابزار محبوب برای سازمان‌ های غیرمتمرکز (DAOs) است که می ‌خواهند با استفاده از فناوری بلاک چین نظر مخاطبان خود را جویا شوند.

به زبان خیلی ساده اسنپ شاتSnapshot دارندگان توکن را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به انجام تراکنش‌های واقعی، به تصمیمات سطح پروتکل رأی دهند، فقط امضا کردن با کلید شما کافی است. اسنپ شاتSnapshot به کسب و کارهای غیرمتمرکز کمک می کند تا کاربران خود را قادر سازند تا مسیر بعدی پروژه را شکل دهند.

بهتر است بدانید بیش از 1000 پیشنهاد پروژه در اسنپ شات Snapshotوجود دارد.

دائو یکی از جهت ‌های کاربردی مهم بلاک چین است. اکثر پروژه های اکولوژیکی اتریوم، سازماندهی و مدیریت پروژه را از طریق DAO اجرا می کنند. با این حال، اگر عملیات DAO در اتریوم کاملاً مبتنی بر زنجیره باشد، هزینه‌های گس و نگهداری ارز، بزرگترین مانع بر سر راه راهبری دائو هستند.

براساس این وضعیت، Balancer در تلاش برای حل مشکل هزینه گس در رای گیری در زنجیره اتریوم، اسنپ شاتSnapshot را راه اندازی کرد: یک پلتفرم کاملا متن باز رای گیری حاکمیتی خارج از زنجیره. اسنپ شات (Snapshot) یک ابزار رای گیری مبتنی بر سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز IPFS است. این سیستم توسط بسیاری از پروژه های رمزگذاری برای رای دادن به پایگاه کاربری خود استفاده می شود. بسیاری از شرکت ها در زمینه DeFi از آن برای کمک به نظرسنجی کاربران استفاده می کنند.

این پروژه از فناوری امضای "خارج از زنجیره" برای کاهش هزینه های رای گیری استفاده می کند. به طور سنتی، رای دادن با ارزهای رمزنگاری شده معمولاً برای مدیریت حرکت توکن ها مستلزم هزینه است.

اسنپ شات Snapshotاز لایه ای از مکانیزم امضای شبکه و IPFS استفاده می کند. حساب شبکه اتریوم را می توان با یک کلید خصوصی امضا کرد. پیام امضا شده را می توان در زنجیره انتخاب کرد یا خیر و پیام را می توان خارج از زنجیره تأیید کرد. می توانید رأی گیری خارج از زنجیره را اجرا کنید. بدون تأیید «درون زنجیره»، هر رأیی اساساً رایگان است.

شرکت هایی که مایل به استفاده از اسنپ شاتSnapshot هستند، تا زمانی که یک فایل پیکربندی در سرویس نامگذاری اتریوم دارند، مجازند آرای خود را در آن آدرس مشاهده کنند.

کاربران برای شرکت در رای گیری نیاز به یک آدرس کیف پول دارند که حاوی ارز دیجیتال مورد نیاز باشد. کاربران فقط باید کیف پول خود را به وب سایت Snapshot متصل کنند تا به هر پیشنهاد عمومی در وب سایت رأی دهند.

Snapshotاسنپ شات از شبکه IPFS برای ایجاد و ذخیره آرا استفاده می کند. برای ایجادکنندگان رأی، این رأی‌ ها از طریق یک رابط ارائه می‌شوند، بنابراین آنها می‌ توانند موارد را در صورت وقوع ردیابی کنند. اسنپ شات شبیه یک تجمیع کننده حکمرانی به نظر می رسد، اما پس از ترکیب ابزارهای آراگون، ممکن است به یک راه حل حکومتی کامل تبدیل شود و مجموعه ابزاری کم هزینه و امن برای پروژه هایی با نیازهای حاکمیتی ارائه کند. این یک راه میانی سازنده در روند دستیابی به اهداف حاکمیت زنجیره ای فراهم می کند. اسنپ شات Snapshotتوسط Snapshot Labs در آگوست 2020 ایجاد شد. از آنجایی که هیچ محدودیتی برای پروژه ها و شبکه های بلاک چین وجود ندارد، 52 شبکه زنجیره ای عمومی (از جمله شبکه های آزمایشی) و نزدیک به 4000 پروژه پشتیبانی شده اند. همچنین به دلیل اینکه کاملا متن باز است، به این معنی است که می توان آن را در هر جهت توسعه داد.

این محصول از دادگاه آراگون به عنوان اوراکل برای ارزیابی درستی نتایج ارائه شده استفاده می کند. Aragon Agent مسئول اجرای روی زنجیره است.

پس از پایان رای گیری خارج از زنجیره، اقدامات مورد انتظار تایید شده توسط رای گیری به DAO روی زنجیره ارسال می شود. DAO یک برنامه جدید به نام Disputable Delay دارد که یک دوره قفل زمانی را قبل از انجام عملیات اعمال می کند. در طول این دوره قفل زمانی، هر کسی می تواند به دعوی اعتراض کند.

در آینده، آراگون سعی خواهد کرد با اسنپ شات (Snapshot) ادغام شود و راه حل رای گیری خارج از زنجیره را با اجرای روی زنجیره ترویج دهد. به آن اقدام خوش بینانه می گویند. بدون نیاز به انجام محاسبات گران قیمت روی زنجیره، کاربران می توانند مستقیماً نتایج خود را ارسال کرده و تضمین کنند. اگر کسی نتیجه را اشتباه ببیند، می تواند سوالی را مطرح کند، نتیجه ارسالی نادرست است و وثیقه را می توان برداشت.

شکل گیری اسنپ شات Snapshot

اسنپ شات Snapshotتوسط Snapshot Labs در آگوست 2020 ایجاد شد. از آنجایی که هیچ محدودیتی برای پروژه ها و شبکه های بلاک چین وجود ندارد، 52 شبکه زنجیره ای عمومی (از جمله شبکه های آزمایشی) و نزدیک به 4000 پروژه پشتیبانی شده اند. همچنین به دلیل اینکه کاملا متن باز است، به این معنی است که می توان آن را در هر جهت توسعه داد.

این محصول از دادگاه آراگون به عنوان اوراکل برای ارزیابی درستی نتایج ارائه شده استفاده می کند. Aragon Agent مسئول اجرای روی زنجیره است.

پس از پایان رای گیری خارج از زنجیره، اقدامات مورد انتظار تایید شده توسط رای گیری به DAO روی زنجیره ارسال می شود. DAO یک برنامه جدید به نام Disputable Delay دارد که یک دوره قفل زمانی را قبل از انجام عملیات اعمال می کند. در طول این دوره قفل زمانی، هر کسی می تواند به دعوی اعتراض کند.

در آینده، آراگون سعی خواهد کرد با اسنپ شات (Snapshot) ادغام شود و راه حل رای گیری خارج از زنجیره را با اجرای روی زنجیره ترویج دهد. به آن اقدام خوش بینانه می گویند. بدون نیاز به انجام محاسبات گران قیمت روی زنجیره، کاربران می توانند مستقیماً نتایج خود را ارسال کرده و تضمین کنند. اگر کسی نتیجه را اشتباه ببیند، می تواند سوالی را مطرح کند، نتیجه ارسالی نادرست است و وثیقه را می توان برداشت.

در حال حاضر، اسنپ شات Snapshot4 میلیون دلار برای گسترش تجارت خود جمع آوری کرده است. صندوق سرمایه گذاری توسط 1kx رهبری می شود و شامل The LAO، MetaCartel Ventures، Gnosis، StarkWare، Coinbase Ventures، BoostVC، Scalar Capital، Fire Eyes DAO، LongHash Ventures و Coopérative Kleros است این سیستم برای گنجاندن طیف گسترده ای از نظرسنجی ها یا رای گیری ها طراحی شده است. مثلا، یک پروژه ممکن است از مخاطبان خود بخواهد که به ویژگی های جدید به عنوان بخشی از نقشه راه پروژه رای دهند.

به عنوان مثال، Uniswap از کاربران خود پرسید که اگر پروژه تحت نظارت قرار گرفت، آیا باید بودجه ای را برای ایجاد یک استخر دفاع قانونی اختصاص دهد. در نظرسنجی دیگری از کاربران پرسید که با وجوه خزانه خود چه باید بکند.

ماهیت اسنپ شات Snapshot این است که به شرکت‌هایی که هدفشان تمرکززدایی است، اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون نیاز به واسطه‌های مزاحم، از کاربران خود نظرسنجی کنند که پروژه باید در کدام سمت حرکت کند.

تفاوت بکاپ و اسنپ شات

بکاپ، کپی کاملی از دیتاست. اگر ۵ ترابایت داده داشته باشید، هر کپی، ۵ ترابایت دیگر فضا اشغال می‌کند. اگر ساعتی یک بکاپ بگیرید بعد از ۱۰ ساعت، ۵۰ ترابایت فضا لازم دارید. پس دقیقا به همین دلیل، ذخیره چندین نسخه بکاپ چندان رایج نیست و بکاپگیری برای Versioning مناسب نیست.

اسنپ شاتSnapshot برای ورژنینگ کردن عالی است چون از جنس بکاپ نیست و می‌توانید نسخه‌های بسیاری داشته باشید بدون اینکه فضای زیادی اشغال کنند. یک اسنپ شاتSnapshot تنها نیاز به ذخیره اطلاعاتِ لازم برای Undo A Change کردن دارد که باعث می‌شود فضای کمتری نسبت به بکاپ لازم داشته باشد.

مزایا و معایب اسنپ شات Snapshot در برابر بکاپ

اما برویم سراغ دیگر تفاوت های بکاپ و اسنپ شات Snapshot.

Snapshot، مخصوص همان سیستمی است که از آن اسنپ شاتSnapshot گرفته می‌شود اما از بکاپ می‌توان در سیستم‌هایی غیر از سیستمی که از آن بکاپ تهیه شده، برای بازگرداندن استفاده کرد. هنگام بازگرداندن، فقط نیاز به انتخاب اسنپ شات است اما از آنجایی که Backup، کپی کاملی از اطلاعات است، به تنظیمات بیشتری نیاز دارد. از اسنپ شاتSnapshot برای بازگرداندن سیستم به همان وضعیت قبلی استفاده می‌شود اما از بکاپ برای بازیابی اطلاعات می‌توان استفاده کرد. در صورت بروز مشکل سخت افزاری در سیستم، دیگر نمی‎توانید با اسنپ شات،Snapshot سیستم را بازگردانید بلکه باید با بکاپ این کار انجام شود.

تفاوت اسنپ شات Snapshot و Clone در استوریج

Clone و Snapshot اسنپ شات هر دو روش‌های خوبی برای Disaster Recovery هستند. فقط باید بدانیم هر کدام برای چه محیط‌‌هایی مناسب هستند.

کلون در واقع ایجاد کپی کامل از چیزی است در حالی که اسنپ شاتSnapshot یک کپی Initial تهیه می‌کند تا با آن بتوان تغییرات متوالی را ایجاد کرد. یعنی یک کپی از وضعیت کنونی سیستم تهیه می‌کند تا بتوان از آن هم در ساخت Clone و هم بازگرداندن سیستم به وضعیت مورد نظر استفاده کرد. وقتی از یک لحظه خاص اسنپ شاتSnapshot تهیه می‌شود می‌توان از آن برای بازگرداندن وضعیت استفاده کرد و سپس یک کپی جدید و کامل از چیزی تهیه کرد. کاربرد آن در ایجاد پایگاه داده، فایل سیستم و ماشین مجازی است. به عنوان مثال در بسیاری از محیط‌ها مانند پایگاه داده، تنها بخش کوچکی از دیتا تغییر می‌کند بنابراین با استفاده از یک اسنپ شاتSnapshot، می‌توان یک کپی یا Clone جدید تهیه کرد بدون آن که کل پایگاه داده را کپی کنیم.

می‌توان از Storage Snapshot برای ایجاد کلون استفاده کرد. مثلا در محصولاتی که EMC و NetApp و دیگر تولیدکنندگان تولید می‎کنند، هم از Full Clone هم از اسنپ شاتSnapshot پشتیبانی می‌شود پس این این امکان برای شما فراهم است که انواع مختلفی کلون از آن اسنپ شاتSnapshot ها ایجاد کنید. ممکن از به کلون خاصی در یک زمان خاص نیاز داشته باشید تا دیتابیس، فایل سیستم یا ماشین مجازی ایجاد کنید. در بسیاری محیط‌ها مانند دیتابیس، باید ورژن‌های مختلفی داشته باشید اما فقط بخش کوچکی از داده‌ها تغییر می‌کند. با اسنپ شاتSnapshot در فضای ذخیره سازی صرفه‌جویی می‌شود و با کلون های انعطاف پذیر که را دارید می‌توانید کپی‌هایی از کپی تهیه کنید تا محصولات، تست‌ها، توسعه و کنترل کیفیت را انجام دهید. پس می‌توانید کپی‌های بسیاری بدون Overhead تهیه کنید. کاربران می‌توانند اسنپ شاتSnapshot ها را به صورت دستی یا برنامه‌ریزی شده در فواصل زمانی مشخص، ایجاد کنند. تعداد حروف نام این اسنپ شاتSnapshot ها نیز محدود به ۲۰ حرف است. با استفاده از اسنپ شاتSnapshot مورد نظر، به سادگی می‌توان وضعیت Volume را به حالت مورد نظر برگرداند. می‌توانید به راحتی Volume Cloning را انجام دهید: انتخاب Volume، انتخاب گزینه کپی از منوی دراپ دان و اجرای آن (می‌توانید برای زمان مشخصی نیز انجام این کار را زمان‌بندی کنید). هم اسنپ شاتSnapshot‌ ها و هم Clone‌ ها می‌توانند برای پورت‌های FC استفاده شوند.

۶ نکته مهم در گرفتن اسنپ شاتsnapshot حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد فضای ذخیره سازی بیشتری برای اسنپ شاتSnapshot در نظر بگیرید. اسنپ شات های قدیمی را طی برنامه مشخصی پاک کنید. هر بار که اسنپ شات جدیدی می‌گیرید، اسنپ شات های قبلی به صورت Read only در می‌آیند. پاک کردن اسنپ شات ها منابع سیستمی را درگیر می‌کند پس این کار را زمانی که بار کاری کم است انجام دهید. هنگام انجام کارهای ریسکی مانند آپگرید دیتابیس اصلی حتما قبل از شروع، بکاپ کاملی تهیه کنید و سپس اسنپ شات بگیرید. در این مواقع (نصب و آپگیرید و تغییرات اساسی) فقط به گرفتن اسنپ شات اکتفا نکنید. هنگام defragmenting از اسنپ شات فعال استفاده نکنید چون تمام تغییراتی که هنگام defragmenting روی دیسک ایجاد می‌شود، روی فایل اسنپ شات کپی می‌شود. داکیومنت اسنپ شاتSnapshot گیری خود را برای تیم ادمین آماده کنید. این داکیومنت باید شامل مواردی چون کدام VM باید از اسنپ شات Snapshotاستفاده کند، کدام اپلیکیشن ریسک بالاتر یا پایینتری دارد باشد.

هدف اسنپ شات Snapshot چیست؟

پلتفرم‌هایی که ادعای مدیریت توسط اعضای جامعه دارند، هر چند وقت یکبار با برگزاری رای‌گیری‌هایی کاربران خود را در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی شرکت می‌دهند. به منظور این کار، باید زیرساخت‌هایی را برای اجرای نظرسنجی‌های حاکمیتی ایجاد کرده یا از روش‌های دیگر که غیرمتمرکز نیستند، استفاده کنند؛ این روش‌ها هم زمان‌بر هستند و هم ممکن است توسط افرادی که بهترین منافع پروژه را در نظر نمی‌گیرند و منجر به انحراف نظرسنجی از شیوه درست آن می‌شوند، به‌کار گرفته شوند. آنچه که اسنپ‌شات را متمایز می‌کند، این است که به پروژه‌ها امکان می‌دهد اعضای وفادار و متعهد جامعه خود را انتخاب کرده و از آن‌ها بخواهد که در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند.

سرویس اسنپ شات Snapshot به کاربران ابزاری می‌دهد که می‌توانند برای سفارشی‌سازی مدیریت کامیونیتی خود از آن استفاده کنند؛ به‌جای استفاده از بازخوردهای دیسکورد یا گوگل، اسنپ شات Snapshot به کاربران اجازه می‌دهد تا مدیریت را به‌ روشی سازمان‌یافته انجام دهند. از آن‌جایی که داده‌ها خارج از شبکه بلاکچینی ذخیره می‌شوند، رای‌گیری مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

از تکنولوژی اسنپ شات Snapshot معمولاً برای تقویت سیستم های محافظت از اطلاعات و کاهش زمان بازیابی اطلاعات (Recovery Time Objectives (RTOs)) و (Recovery Point Objectives (RPOs)) بطور قابل ملاحظه استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی انواع فناوری های عکس فوری اسنپ شات (Snapshot) و جوانب مثبت و منفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت. همچنین برای تست اپلیکیشن ها و نرم افزارهای کاربردی و داده کاوی نیز استفاده می‌گردد.

هر اسنپ شات Snapshot از دیسک متفاوتی استفاده می کند، دیسک سخت مجازی (VHD)، که تغییرات ایجاد شده در دیسک مجازی دیگر یا سیستم عامل مهمان را ذخیره می کند. این VHD تمام عملیات Write در آینده را متوقف می کند و داده های اصلی را در حالت غیرقابل تغییر قرار می دهد. اسنپ شات Snapshot ها یک رابطه مانند مادر-فرزندی ایجاد می کنند و مانند یک درخت استوار و شاخه ای می باشند و هر اسنپ شات Snapshot گرفته شده شاخه ای دیگر از این درخت را می سازد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.