پروتکل مارلین (Marlin) چیست؟

پروتکل مارلین (Marlin) چیست؟

پروتکل مارلین Marlin یک پروتکل باز است که زیرساخت شبکه قابل برنامه‌ریزی با کارایی بالا را برای DeFi و Web 3.0 فراهم می‌کند. گره‌های شبکه مارلین Marlin، Metanodes نامیده می‌شوند، MarlinVM را راه‌اندازی می‌کنند که یک رابط روتر مجازی برای

توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا همپوشانی‌های سفارشی‌سازی شده را به کار گیرند و محاسبات لبه را انجام دهند. امنیت پروژه مارلین توسط سرتیک Certik بازبینی و تایید شده است. پروتکل مارلین (Marlin) یک پروژه متن باز است که برای ایجاد برنامه‌های مختلف در حوزه وب ۳ و دیفای، به عنوان یک زیر ساخت قابل برنامه‌ ریزی با کارایی بالا عمل می‌کند. هدف مارلین این است که به وسیله بهینه‌سازی ارتباط بین نودها در پلتفرم‌های همتا ‌به ‌همتا، مقیاس ‌پذیری ایجاد کند. پروتکل مارلین Marlin به عنوان یک پروژه متن باز توسط سیدارتا دوتا (Siddhartha Dutta) راه اندازی شده است و قصد دارد وضعیت سیستم‌های ارتباطی همتا ‌به ‌همتا را ارتقا دهد و همچنین پلتفرم‌های بلاک چین، برنامه‌های کاربردی و پروتکل‌ها را نیز تقویت کند. عملکرد سیستم ‌های غیر متمرکز که ‌بر ارتباطات همتا‌ به ‌همتا مبتنی هستند، از طریق ارسال پیام توسط نودهای شبکه به سایر نودها و توزیع آن در کل شبکه صورت می گیرد. این شبکه‌ها معمولا به دلیل مصرف بالای پهنای باند، تاخیر در انتشار پیام‌ها و همچنین تراکم و عدم پاسخگویی شبکه به درخواست کاربران در زمان ازدحام، به شدت نا کارآمد هستند.

مارلین برای رفع مشکلات ذکر شده ایجاد شده است. پروتکل مارلین را به عنوان یک بلاک چین لایه صفر می توان در نظر گرفت. توسعه‌دهندگان می‌توانند در زنجیره‌های لایه اول، با استفاده از بستر پروتکل مارلین Marlin، ضمن ایجاد برنامه‌های خود، از مزایایی مانند مصرف کمتر پهنای باند، مقیاس‌ پذیری بالا و حفظ حریم خصوصی نیز بهره‌مند شوند.

بنیانگذاران مارلین چه کسانی هستند؟

مارلین زاده فکر توسعه دهندگان Siddhartha، Prateesh و Roshan است که همگی تجربه گسترده‌ای در شبکه‌های همتا به همتا دارند. Siddhartha که مسئول توسعه Zilliqa، اولین بلاکچین با توان عملیاتی بالا است که از شاردینگ در تولید استفاده می‌کند، تجربه کار در مایکروسافت و ادوبی را داشته است.

Prateesh کاندیدای دکترا در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با تمرکز بر شبکه‌های کامپیوتری است و Roshan، یک علاقه‌مند مشتاق منبع باز، در کتابخانه‌های C مشارکت داشت. این پروژه از محققان سابق بنیاد اتریوم، برندگان مدال جهانی مسابقه بین‌المللی برنامه‌نویسی دانشگاهی (ICPC) و توسعه‌دهندگان با تجربه در فیس‌بوک، سیسکو و بوش استفاده می‌کند. این مدیر عامل سابق Bittorrent و اساتید دانشگاه MIT و پرینستون از جمله نویسندگان مقالات مهم P2P مانند Chord DHT هستند. مارلین توسط افرادی مانند Binance Labs ،Electric Capital و Michael Arrington حمایت می‌شود.

نحوه کار پروتکلمارلین Marlin

پروتکل مارلین Marlin دارای قابلیت‌هایی از جمله مقیاس‌ پذیری بالا، غیر‌متمرکز بودن و حفظ حریم خصوصی کاربران و ناشناس ماندن تراکنش‌ ها می باشد. این پروتکل از 4 قسمت مختلف برای دستیابی به این قابلیت ها استفاده می‌کند. این 4 قسمت شامل Marlin Multicast SDK، OpenWeaver، Marlin cache، Metanode می باشد که در ادامه به معرفی آنها و نحوه کارکردشان می‌پردازیم.

Marlin Multicast SDK قسمت Marlin Multicast SDK از طریق شبکه مارلین، کار ارسال و دریافت اطلاعات را انجام می‌دهد و برای کاربرانی ایجاد شده است که به تجربه کاربری در Web2 عادت دارند و از برنامه‌های بلاک چینی نمی‌توانند استفاده کنند. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند برای ارتباط سریع بین نودهای خود و ایجاد بلاک‌‌ها، از کیت توسعه مارلین استفاده کنند. نودهای این پروتکل Metanode نامیده می‌شوند.

OpenWeaver قسمت OpenWeaver برای استقرار شبکه‌های Relay در انواع بلاک‌ چین‌ ها، به عنوان یک چارچوبی مقیاس‌ پذیر است که این امکان را به شبکه‌های بلاک چینی می‌دهد که به مقیاس پذیری بالاتری از طریق غیرمتمرکز ‌سازی نودهای خود دست یابند.

Marlin cache از قسمت Marlin cache برای ارزان‌تر کردن و افزایش سرعت تبادل اطلاعات و همچنین شخصی‌سازی بازارهای NFT، به عنوان یک حافظه استفاده می‌شود.

Metanode Metanode همان نودهای مارلین می باشند که برای ایجاد برنامه‌ های پایدارتر مورد استفاده قرار می گیرند. کاربران می‌توانند به یکی از نودهای این شبکه تبدیل شوند و به این ترتیب می توانند درآمد خوبی را از طریق پهنای باند خود که به اشتراک می گذارند، کسب کنند.

از تمامی قابلیت‌ های مارلین در شبکه ‌های بلاک چینی، برنامه‌های غیر ‌متمرکز و پروتکل‌های مختلف می توان استفاده کرد. استفاده از قابلیت‌های مارلین، سبب کاهش تاخیر در انجام تراکنش‌ها به ۱۰۰ میلی ثانیه، افزایش سرعت ارتباطات P2P و همچنین افزایش توان عملیاتی شبکه‌های بلاک چینی تا ۵۰۰ برابر می شود. برنامه‌های مختلفی می‌توانند از خدمات مارلین بهره مند شوند اما این پروتکل برای بازی‌ها و برنامه های غیرمتمرکز، بیشترین میزان استفاده را فراهم می‌کند.

پروتکل مارلین Marlin چندین ویژگی بسیار منحصر ‌به ‌فرد از جمله مقیاس‌ پذیری و سرعت بالای چندپخشی (Multicast) دارد. Multicast یا چندپخشی، روشی شبکه‌ای می باشد که ترافیک یک دستگاه به چندین دستگاه مختلف را به صورت کارآمد توزیع می کند. در واقع ارتباطات Multicast در شبکه‌های کامپیوتری عبارت است از ارتباطاتی که یک یا چند گروه از کامپیوتر‌ها به برقراری ارتباط با یک گروه خاص از کامپیوتر‌ها بپردازند. برای مثال، یک جلسه ویدیویی می تواند به یک گروه چندپخشی مانند رایانه‌ها، تلفن‌ها و دستگاه‌ها ترافیک اطلاعات را ارسال ‌کند. این قابلیت همچنین باعث انعطاف‌ پذیری بالاتر با مصرف پهنای باند کمتر و ناشناس بودن در لایه شبکه می‌شود.

نودهای پروتکل مارلین Marlin

1- بیکن (Beacon) این نودها مانند Seed Nodes در سایر شبکه‌ها می باشند. Seed Nodes گره‌های همیشه فعالی اند که انتقال داده‌ها به سایر همتایان متصل را انجام می دهند.

2- مانیتورینگ (Monitoring) یا نظارت این نودها نظارت شبکه را از طریق ادغام گزارش‌ها و متریک‌هایی که از گره‌های دیگر می‌گیرند، بر عهده دارند.

نودهای Relay تشکیل دهنده هسته اصلی شبکه هستند که انتقال اطلاعات از یک کاربر به سایر کاربرها را بر عهده دارند.

گره‌های User پیام‌هایی را که از طریق شبکه پخش می‌شوند را تولید و دریافت می‌کنند.

اپراتور‌های Cluster مدیریت نود های بیکن، Relay و مانیتورینگ را اجرا می کنند. پروتکل مارلین Marlin قصد دارد ادغام یا انتقال از Web2 به Web3 را ساده کند. پروتکل مارلین Marlin برای انجام این کار قصد دارد با رفع مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاکچینی و فراهم کردن بستری برای ساخت برنامه‌های مختلف بر بستر این پروتکل، ضمن حفظ امنیت دارایی کاربران به حفظ حریم خصوصی در بلاکچین نیز کمک کند.

توکن POND چیست؟

پروتکل مارلین به منظور جداسازی مسئولیت‌های اجرایی و حاکمیتی از دو نوع توکن متفاوت استفاده می‌کند. از توکن POND برای واگذاری حق رای به نودهای پروتکل مارلین Marlin و کمک به تامین امنیت آن استفاده می‌شود. توکن MPOND یا LIN برای اجرا و راه‌اندازی نود در پروتکل مارلین استفاده می‌شود. برای ایجاد توکن MPOND از بریج پروتکل مارلین Marlin استفاده می‌شود. برای ایجاد یا Mint یک توکن MPOND کاربران باید ۱ میلیون واحد توکن POND قفل کنند و همچنین با پرداخت ۱ واحد MPOND، یک میلیون واحد POND دریافت کنند. حداکثر عرضه توکن پاند برابر با واحد ۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ و حداکثر عرضه MPOND برابر با ۱۰,۰۰۰ واحد است. در ادامه به برخی از کاربردهای ارز دیجیتال POND و MPOND اشاره می‌کنیم.

هر نود در پوتکل مارلین Marlin به حداقل یک واحد توکن MPOND برای پیوستن به شبکه نیاز دارد. فقط دارندگان توکن MPOND می‌توانند پورپوزال‌های خود را ارائه دهند یا در فرایندهای حاکمیتی پروتکل مارلین Marlin رای دهند. تبدیل توکن POND به MPOND به صورت آنی است؛ اما در حالت برعکس تبدیل با تاخیر انجام می‌شود. پاداش استیکینگ ولیدیتورها در شبکه مارلین Marlin با توکن POND پرداخت می‌شود. پاداشی که به نودهای شبکه Marlin تعلق می‌گیرد، بستگی به سرعت آنها در اجرای تراکنش‌ها دارد. DAO یا سازمان مستقل غیرمتمرکز پروتکل مارلین نحوه توزیع توکن POND را در بین بلاک چین‌های مختلف تعیین می‌کند. تمامی افرادی که یک توکن MPOND داشته باشند، می‌توانند در پروتکل مارلین Marlin پروپوزال ایجاد کنند. همچنین پروتکل مارلین Marlin برای توسعه و گسترش استفاده از این پروتکل، مقادیر قابل توجهی از توکن POND را به رشد اکوسیستم مارلین Marlin اختصاص داده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.