تفاوت APY و APR چیست؟

تفاوت APY و APR چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های مختلف امور مالی غیر متمرکز (Decentralized Finance) یا دیفای (DeFi) مثل استخرهای لیکوئیدیتی، پلتفرم‌های وام و … باید به آن توجه داشته باشید، میزان سود قابل انتظار است که معمولا

به دو صورت APY و APR بیان می‌شود. APY خلاصه شده عبارت Annual Percentage Yield و به معنی بازده درصدی سالیانه و APR خلاصه شده عبارت Annual Percentage Rate و به معنی نرخ درصدی سالیانه است. با اینکه این دو عبارت، بسیار شبیه به همدیگر به نظر می‌رسند، حامل معانی کاملا متفاوتی هستند و نحوه محاسبه آن‌ها کاملا متفاوت است. نرخ درصد سالانه (APR) و درصد بازده سالانه (APY) اصطلاحات رایج در دنیای مالی هستند. هر دو به صورت نرخ‌های سالانه بیان می‌شوند. APR معمولاً هزینه‌های وام‌ها و APY معمولاً بازده سرمایه‌گذاری‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. در این مقاله به تفاوت APR و APY، مفهوم آنها، ویژگی‌های هر یک، نحوه استفاده و نحوه محاسبه آن‌ها می‌پردازیم.

درک اینکه چرا مردم ممکن است اصطلاحات APR و APY را اشتباه بگیرند، آسان است. هر دو برای محاسبه سود برای محصولات سرمایه گذاری و اعتبار استفاده می شوند و به طور قابل توجهی بر میزان درآمد یا مبلغی که باید بپردازید، (هنگام اعمال بر موجودی حساب شما) تأثیر می گذارد؛ در حالی که ممکن است APR و APY یکسان به نظر برسند، کاملاً متفاوت هستند و برابر نیستند. برای شروع، APY یا بازده درصدی سالانه، بهره مرکب را در نظر می گیرد اما APR که مخفف نرخ درصد سالانه است، اینطور نیست. قبل از پرداختن به تفاوت APR و APY بهتر است در مورد بهره مرکب صحبت کنیم. آلبرت انیشتین از بهره مرکب به عنوان بزرگترین اختراع بشر یاد می کند. چه موافق باشید، چه نباشید، مهم است که بدانیم چگونه سود مرکب برای سرمایه گذاری ها و وام ها اعمال می شود. در ابتدایی ترین سطح، بهره مرکب به کسب یا پرداخت سود بهره قبلی اشاره دارد که به مبلغ اصلی یک سپرده یا وام اضافه می شود. بیشتر وام ها و سرمایه گذاری ها از نرخ بهره مرکب برای محاسبه بهره استفاده می کنند. همه سرمایه گذاران می خواهند ترکیب سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانند و در عین حال آن را در وام های خود به حداقل برسانند. بهره مرکب با سود ساده تفاوت دارد، زیرا دومی حاصل ضرب نرخ بهره روزانه در تعداد روزهای بین پرداخت است.

بهره مرکب به ویژه در درک APR و APY مهم است زیرا بسیاری از مؤسسات مالی روشی زیرکانه برای نرخ های بهره دارند که از اصول ترکیبی به نفع خود استفاده می کنند. داشتن سواد مالی در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که کدام نرخ بهره واقعاً دریافت می کنید.

APY چیست و چطور محاسبه می شود؟

همانطور که گفتیم، APY به معنی بازده درصدی سالیانه است. منظور از بازده درصدی سالیانه، نرخ واقعی بازگشت سرمایه با در نظر گرفتن سود مرکب است. سود مرکب، برخلاف سود ساده، به صورت دوره‌ای محاسبه و مقدار آن به صورت فوری و پس از پایان هر دوره که می‌تواند یک روز، یک هفته یا یک ماه طول بکشد، به سرمایه اولیه اضافه می‌شود. بنابراین، با گذشت هر دوره، میزان پول سرمایه‌گذاری شده بیشتر و سود سرمایه‌گذاری در دوره بعدی بر اساس سرمایه اولیه + سود سرمایه‌گذاری دوره قبلی محاسبه می‌شود. بنابراین، سود سرمایه‌گذاری به صورت نمایی افزایش پیدا می‌کند.

کاربرد APY

معیار سنجش موفقیت هر سرمایه‌گذاری، بازدهی آن است. نرخ بازگشت سرمایه، به صورت درصد رشد سرمایه در یک دوره زمانی مشخص تعریف می‌شود. با این حال، ممکن است که محاسبه نرخ بازگشت سرمایه از چندین سرمایه‌گذاری در صورت تفاوت در دوره‌های محاسبه سود مرکب، دشوار باشد.

مقایسه نرخ بازگشت سرمایه از سرمایه‌‌گذاری‌های مختلف، تنها با در نظر گرفتن درصد بازگشت سرمایه در هر سال خیلی دقیق نیست زیرا در این صورت، سود مرکب در نظر گرفته نمی‌شود. پیش از سرمایه‌گذاری باید بدانید که سود ترکیبی به چه صورت محاسبه می‌شود. برای مثال، اگر سود ترکیبی به صورت روزانه محاسبه شود، سرعت رشد سرمایه شما در مقایسه با زمانی که سود ترکیبی به صورت هفتگی محاسبه می‌شود، بیشتر است.

APR چیست و چطور محاسبه می شود؟

منظور از APR سود سالیانه مجموع سرمایه‌گذاری است. APR به صورت درصدی بیان می‌شود که نشان‌دهنده‌ سود به دست آمده از سرمایه اولیه است. دقت داشته باشید که این سود به صورت مرکب محاسبه نمی‌شود. APR عددی نهایی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در پایان هر سال سرمایه‌گذاری، به دست آورند.

برای مثال اگر ۱۰ هزار توکن X داشته باشید و آن را در یک استخر لیکوئیدیتی با APR برابر ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری کنید، پس از پایان یک سال، ۲۰۰۰ توکن X را به عنوان پاداش دریافت می‌کنید. در واقع، در پایان سرمایه‌گذاری یک ساله می‌توانید ۱۲ هزار توکن X را از استخر لیکوئیدیتی بردارید. اگر سرمایه‌گذاری شما دو ساله باشد، سودی که در پایان دو سال به شما تعلق می‌گیرد، ۴۰۰۰ توکن X است و اگر سرمایه‌گذاری شما سه ساله باشد، در انتهای سه سال می‌توانید ۱۶ هزار توکن X را از استخر لیکوئیدیتی بردارید. پلتفرم‌های مختلف دیفای مثل استخرهای لیکو‌ئیدیتی و پروتکل‌های وام، سود سرمایه‌گذاری را به صورت APR و APY بیان می‌کنند. سرمایه‌گذاران در انتخاب پروژه‌هایی که سود بیشتری می‌دهند، باید به این اعداد و نیز تعداد دوره‌های محاسبه سود و دیگر موارد، مثل کارمزد شبکه‌های بلاک چین توجه داشته باشند. دقت داشته باشید که منظور هر پروژه از APY یا APR دقیقا چیست و آیا بازده سرمایه‌گذاری بر حسب تعداد توکن‌ها بیان می‌شود یا قیمت کنونی توکن‌ها در فرمول محاسبه APY و APR دخیل است یا خیر. همچنین، باید به تعداد دوره‌های محاسبه سود سرمایه‌گذاری نیز دقت داشته باشید.

مقایسه معیارهای محاسبه سود در ارزهای دیجیتال

همان‌گونه که اشاره کردیم، با داشتن سود مرکب، سودی بیشتر می‌توان دریافت کرد. محصولات مختلف سودهای پرداختی را بر‌اساس APR یا APY نشان می‌دهند؛ به‌همین‌دلیل‌، هنگام مقایسه باید از معیاری یکسان استفاده کرد. این موضوع در زمان استیکینگ و سرمایه‌گذاری در دیفای اهمیت دارد. محصولاتی با APY زیاد لزوماً از محصولاتی با APR اندک پرسودتر نیستند. اگر بازه سود مرکب را بدانید، با استفاده از ابزارهای آنلاین به‌آسانی می‌توانید APR را به APY تبدیل کنید.

این قضیه درباره دیفای (DeFi) و رمزارزها نیز صدق می‌کند. زمانی‌که در تبلیغاتی از APY و APR استفاده می‌شود (برای مثال سرمایه‌گذاری و استیکینگ در رمزارزها)، مطمئن شوید که از یک معیار استفاده می‌شود. همچنین، وقتی دو محصول دیفای را از نظر APY مقایسه می‌کنید، دقت کنید که بازه زمانی محاسبه سود یکی باشد. اگر هر دو از APR مشابه استفاده می‌کنند؛ اما یکی روزانه و دیگری ماهانه است، محصولی که سود روزانه می‌دهد، پرسودتر است. یکی دیگر از نکات مهم توجه به‌معنی APY در رابطه با محصول رمزارزی است که در حال بررسی آن هستید. بعضی از وثیقه‌ها از اصطلاح APY برای پاداشی استفاده می‌کنند که از رمزارز در بازه زمانی خاص به‌دست می‌آورید و منظورشان بازده پیش‌بینی‌شده براساس پول فیات نیست. این نکته از این نظر اهمیت دارد که دارایی‌های رمزارزی ممکن است نوسان داشته باشند و ارزش سرمایه‌گذاری‌تان بر‌اساس پول فیات احتمال دارد کاهش یا افزایش یابد.

اگر قیمت رمزارزها به‌شدت سقوط کند، ارزش سرمایه‌تان بر‌حسب پول فیات از مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری‌شده نیز کمتر خواهد شد؛ حتی اگر به دریافت سود APY بر‌اساس رمزارز ادامه دهید. به‌همین‌دلیل، بررسی دقیق محصول و شرایط آن بسیار مهم است؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم که تحقیقات خود را کامل انجام دهید و از ریسک‌های موجود و مفهوم APY کاملاً آگاهی پیدا کنید.

جایی که APR استفاده می شود:

موسسات مالی اغلب محصولات اعتباری خود را با استفاده از APR تبلیغ می کنند زیرا به نظر می رسد وام گیرندگان در دراز مدت برای حساب هایی مانند وام، وام مسکن و کارت های اعتباری کمتر پرداخت می کنند. APR ترکیب سود یک سال خاص را در نظر نمی گیرد و با ضرب نرخ بهره دوره ای در تعداد دوره هایی در سال که در آن نرخ دوره ای اعمال می شود، محاسبه می شود و نشان نمی دهد که چند بار نرخ به مانده اعمال می شود.

APR به احتمال زیاد زمانی بیان می شود که یک مصرف کننده به دنبال و ارزیابی انواع مختلف وام های مصرفی مانند وام خودرو، وام مسکن یا وام خرید لوازم خانگی است. مصرف کنندگان می توانند APR ها را برای انواع مشابه وام ها مقایسه کنند. می توان از APR برای مقایسه دو وام مختلف خودرو استفاده کرد تا ارزیابی کرد که کدام یک از وام ها منجر به هزینه کل کمتری می شود.

مهم است بدانیم که APR متفاوت است و معمولاً بالاتر از نرخ بهره ساده ای است که ممکن است برای وام ذکر شود. همانطور که قبلاً متوجه شده اید، APY و APR تقریباً یک ابزار هستند اما نتایج متفاوتی را برای شما به ارمغان می آورند. هر دو به سود سرمایه گذاری سالانه اشاره دارند اما APY به دلیل ترکیبی سود بازدهی بالاتری ارائه می دهد. در حال حاضر، بیشتر ابزارهای دیفای (DeFi) و ارزهای دیجیتال از APR استفاده می‌کنند و اگر می‌خواهید سود مرکب دریافت کنید، باید این کار را به صورت دستی انجام دهید. بسیاری از کاربران سود خود را به صورت روزانه یا هفتگی دوباره سرمایه گذاری می کنند تا از این طریق سود بیشتری به دست آورند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.